• Anonym (HataEdward!)

Min bror skämmer ut vår familj!!

Min lillebror har av någon märklig anledning börjat digga Edward Blom, och säger att han också vill bli gourmand som han. Han är bara 31 år och har lagt sig till med stor mage, vilket får honom att se gubbig ut, Han menar att mat är en av livets mest essentiella njutningar och han har de senaste åren verkligen börjat äta ohälosamt mycket.

Han menar att de som är i hans ålder inte vet eller förstår hur man njuter av livet till fullo och att många är "onödigt" upptagna av och fixerade vid sina utseenden. Men nu till det mest pinsamma, han vill börja använda promenadkäpp och hatt när han är ute, precis som sin idol Edward. Både jag och hans mor har sagt att då bryter vi kontakten med honom, eftersom det inte går att sällskapa med en person som ser ut som han kom från tidigt 1900-tal!. Han har även börjat dricka dyr Cognac och röka feta cigarrer, som den "livsnjutare" han blivit. Detta är dyra ovanor som han inte kommer att ha råd me i längden, eftersom han har lägre inkomst. Han menar att Edward Blom har fattat vad livet handlar om till skillnad från många andra, nämligen att leva, njuta och äta och dricka gott.

Han är redan grovt överviktig och väger nu 138kg(!) med en längd på 1.76

Hur skulle ni ha tacklat detta? Han skämmer ju ut hela familjen

• Svar på tråden Min bror skämmer ut vår familj!!
  • Tänk logiskt

Om han nu egentligen inte har råd med stilen han lagt sig till med, så kommer väl problemet att lösa sig själv när han får slut på pengar....

Nej, jag håller med majoriteten här i tråden. Visst, det är ett problem om hans stil leder till hälsoproblem och ekonomiska problem, men det här med att han skulle skämma ut familjen och oro för att ingen vill sällskapa med honom är ju bara trams. 

Vad menar TS förresten med "sällskapa"? Handlar det om oro för att han inte ska hitta en partner? Eller är det bara det att TS och modern skäms för att synas tillsammans med honom eller för att han förknippas med TS familj? 
    I det förra fallet är det broderns sak att reda ut om han vill ha en partner och hur han i så fall ska få tag på en. Att TS och modern klankar på hans stil kommer inte hjälpa ett dugg. 
    I det senare fallet är TS och brodern bara löjliga. Han har rätt till sin egen stil. Ni får väl sluta att umgås med honom då, om detta är så viktigt för er. Fast folk vet ju förstås ändå att han tillhör er familj, så det hjälper nog inte heller...

• Anonym (HataEdward!)
    Anonym (Var dig själv) skrev 2025-12-25 10:52:24 följande:
    Ja och ändå är modet så sjukt 90-tals influerat. 

Det finns ju fler vintagemannensmat och klaras.antikvariska på Instagram.

Jag tycker inte folk är emot sekelskiftet eller retro. Jag tror det är du som läser in mer mot din bror än nåt annat för att du inte gillar det. 

Din bror är vuxen. Skulle du vilja att han kritiserade dig och din livsstil? Skulle du, om han sa till dig att du skulle börja leva som Edward Blom, göra detta? Eller om han sa till dig att göra en ironman? 

Fundera på om du skulle lyssna på honom eller inte? 

Där har du nog svaret. 
    Precis, 90-talsmodet går ju tillochmed igen nu, men här på FL ses 90-talet av flera som "jättegammalt", men när en person går klädd som någon från sekelskiftet/ början av 1900-talet, då kanske det rentav är modernt? Alltså att man vänder på begreppen.
  • Anonym (old-fashioned gal)
    Anonym (HataEdward!) skrev 2025-12-25 04:27:14 följande:
    Grejen är att jag sett flera här på forumet betrakta tillochmed 90-talet som "jättegammalt", så då kunde man ju tro att början av 1900-talet eller sekelskiftet skulle vara ännu mer förskräckligt.
    Om det är så att du läst att 1990-talets mode är ute och sen applicerar det på mode ännu längre tillbaka, då har du helt enkelt inte fattat. Tid och minne fungerar så, att det som är i ropet de senaste max 5 åren, det är aktuellt och fortfarande lagom coolt. Det som är 5-30 år gammalt är hopplöst ute. Det som är 20-50 år gammalt, så lite överlappande, det är nostalgi, och kan komma igen med 30-årscykeln, och allt som är äldre än så, är rolig kuriosa, där de som har det uppvisar ett äkta intresse.

Jag har själv skrivit om mitt intresse för livet och modet runt förra sekelskiftet och aldrig fått något som helst hat. 
  • Anonym (HataEdward!)
    Anonym (old-fashioned gal) skrev 2025-12-25 15:53:21 följande:
    Om det är så att du läst att 1990-talets mode är ute och sen applicerar det på mode ännu längre tillbaka, då har du helt enkelt inte fattat. Tid och minne fungerar så, att det som är i ropet de senaste max 5 åren, det är aktuellt och fortfarande lagom coolt. Det som är 5-30 år gammalt är hopplöst ute. Det som är 20-50 år gammalt, så lite överlappande, det är nostalgi, och kan komma igen med 30-årscykeln, och allt som är äldre än så, är rolig kuriosa, där de som har det uppvisar ett äkta intresse.

Jag har själv skrivit om mitt intresse för livet och modet runt förra sekelskiftet och aldrig fått något som helst hat. 
    Äh.. tror inte att ni vet vad ni pratar om här på forumet. Ett sammelsurium av konstiga uppfattningar bara.
  • Anonym (It´s not me, it's you)
    Anonym (HataEdward!) skrev 2025-12-25 16:00:49 följande:
    Äh.. tror inte att ni vet vad ni pratar om här på forumet. Ett sammelsurium av konstiga uppfattningar bara.

Och ändå skrev du här i hopp och förväntan om medhåll.

Det brukar låta ungefär som du skriver nu när någon startar en tråd här och inte alls får den reaktion de förväntade sig. Det roliga är att det kvittar om det är nästan 100% som reagerar likadant. Det avfärdas ändå som att det är alla andra som är skruvade eller inte fattar.

Får jag tipsa dig att kanske flytta över till andra sidan Atlanten. Där har du iallafall en president som är likadan som förstår tänket att han har rätt och ALLA andra har fel/är dumma i huvudet.

• Anonym (Marie)
    Anonym (HataEdward!) skrev 2025-12-25 02:21:02 följande:
    Precis!! Hur skulle du själv reagerat om du fick syn på en person med typ Charlie Chaplins stil, fast mycket fetare? Hade du velat bli vän med en sådan person?
    Det beror på om han är trevlig eller ej.

Generellt gillar jag människor som vågar sticka ut och göra sin egen grej. Nervöst konformistiska personer kan jag absolut känna sympati för, men vi brukar inte riktigt vara på samma våglängd.
  • Xenia
    Anonym (HataEdward!) skrev 2025-12-25 02:19:45 följande:
    Jag tycker verkligen det är konstigt att så många på forumet försvarar honom, med tanke på hur kritiska ni brukar vara annars mot omoderna eller gamla stilar. Jag postade inlägget i forumet just för att jag tänkte att här finns lite mer moderna och uppdaterade människor. Jag tror de flesta familjer hade skämts över någon som anammat Edwards stil på det sättet. Edward är dock kändis, så därför "kommer han undan" med en egen stil, men jag är rädd att det här bara ska göra att min bror blir hånad och utstött och folk kommer ju undra kanske vad vi har gjort för att han ska ha blivit sån.

Han är inte alkoholist än men är på god väg att bli, då han som sagt gillar dyr cognac och andra exklusivare drycker. Det i samband med hans stora matintag är som du förstår, ohållbart i längden.
    Alla på forumet är inte lika trångsynta som du.
  • molly50
    Anonym (HataEdward!) skrev 2025-12-25 02:19:45 följande:
    Jag tycker verkligen det är konstigt att så många på forumet försvarar honom, med tanke på hur kritiska ni brukar vara annars mot omoderna eller gamla stilar. Jag postade inlägget i forumet just för att jag tänkte att här finns lite mer moderna och uppdaterade människor. Jag tror de flesta familjer hade skämts över någon som anammat Edwards stil på det sättet. Edward är dock kändis, så därför "kommer han undan" med en egen stil, men jag är rädd att det här bara ska göra att min bror blir hånad och utstött och folk kommer ju undra kanske vad vi har gjort för att han ska ha blivit sån.

Han är inte alkoholist än men är på god väg att bli, då han som sagt gillar dyr cognac och andra exklusivare drycker. Det i samband med hans stora matintag är som du förstår, ohållbart i längden.
    Problemet,som jag ser det,är att du verkar vara mer bekymrad över din brors utseende och image än över hans framtida hälsa.
    Och det är nog det de flesta vänder sig emot. 
  • Anonym (Oja)

Oj du låter ju s ett troll ,haha....

• Anonym (Mi)

Oron för hälsan förstår jag. Men hans stil låter ju hur skön som helst. Blir alltid intresserad och imponerad när jag ser folk klä sig gammaldags på stan. Skulle själv gärna gjort det om jag orkat. Skulle gärna dejtat en kille som klädde sig gammaldags om jag varit singel. Charmigt!

Har själv en bror som kan uppfattas som litet ?udda? i sin stil. Förstår inte varför jag skulle skämmas för det, så skör är jag inte att det skadar eller påverkar mig vad någon eventuellt kan tänka om min bror.

• Fiona M

Är tråden seriös är det sorgligt att du enbart ser det du tycker är pinsamt istället för att ha ett snack med din bror kring hans hälsa.

• Anonym (HataEdward!)
    Anonym (Mi) skrev 2026-01-01 16:03:34 följande:

Oron för hälsan förstår jag. Men hans stil låter ju hur skön som helst. Blir alltid intresserad och imponerad när jag ser folk klä sig gammaldags på stan. Skulle själv gärna gjort det om jag orkat. Skulle gärna dejtat en kille som klädde sig gammaldags om jag varit singel. Charmigt!

Har själv en bror som kan uppfattas som litet ?udda? i sin stil. Förstår inte varför jag skulle skämmas för det, så skör är jag inte att det skadar eller påverkar mig vad någon eventuellt kan tänka om min bror.

Gammaldags, jamen nån måtta får det ju ändå vara! Man behöver inte skämma ut sig genom att klä sig och uppträda som någon person gjorde för mer än ett sekel sedan. Jag tror att din bror kanske har en lite modernare stil trots allt.
  • Anonym (old-fashioned gal)
    Anonym (HataEdward!) skrev 2026-01-01 17:06:31 följande:
    Gammaldags, jamen nån måtta får det ju ändå vara! Man behöver inte skämma ut sig genom att klä sig och uppträda som någon person gjorde för mer än ett sekel sedan. Jag tror att din bror kanske har en lite modernare stil trots allt.
    Du fattar verligen inte det där.
  • Anonym (f)
    Anonym (Oja) skrev 2026-01-01 13:46:11 följande:

Oj du låter ju s ett troll ,haha....

såklart, så varför drar du upp den? ehm
Svar på tråden Min bror skämmer ut vår familj!!