• Sari24

Julafton & Juldagen

Hej, jag är en mamma till två barn, 16 och 10år.  Deras pappa och jag separerades för 3 år sedan. Jag blev sliten i den relationen, nedvärderad och psykiskt misshandlad. Barnen har sedan dess varit mest hos mig. Går till pappa då och då dock inga regler utan mest när han känner sig ensam. Han vill inte kommunicera med mig utan ringer barn direkt. Vi är båda vårdnadshavarna dock allt förfaller på mig.
    Jag är den som bryr sig om mat, kläder, skola, aktiviteter, vänner etc. Vi båda jobbar både dagtid och nattetid men han vill aldrig anpassa sig utan det gör jag. Vid flera tillfällen han sagt bara plötsligt inom kort tid att han ska vara borta några dagar fast han vet att jag inte kan lämna barnen ensamma på natten och måste be kollegor på jobbet för hjälp.  Ingen överenskommelse när det gäller semester eller högtider. Jag tar de alltid med mig på semester. Han betteer sig som att han inte har barn alls. Nu är det Jul igen. Ingen överenskommelse utan han ringer barn att ska komma till honom imorgon. Jag sa till barnen att det inte är ok.  Om jag förbjuder då säger han till barnen att jag är en dålig person. Jag vill bara ha ett konstruktivt plan då att barnen inte behöver fylla i hans tomhet. När han hittar en ny partner då bryr han sig inte om barnen. Vet inte hur jag ska göra. Vill inte belasta barnen med problem men är väldigt irriterad på honom. Han tar de när han vill och lämnar när han inte vill.  Vad skulle ni göra?
    Jag har försökt prata med honom via Socialtjänsten men det funkade inte, han lämnade för att jag "var jobbig".

Tacksam för goda råd!

• Svar på tråden Julafton & Juldagen
  • Jårdi

Hur gamla är barnen? går han med på samarbetsavtal hos familjerätten? 

• Anonym (F)

Väldigt jobbig sits som du är i!

När barnen är uppåt 12 år så brukar de väl kunna få bestämma själva var de vill bo? Men din yngsta är ju bara 10 ännu.

• Anonym (P)
    Jårdi skrev 2025-12-23 23:15:14 följande:

Hur gamla är barnen? går han med på samarbetsavtal hos familjerätten? 

Hur gamla barnen är står i första meningen i trådstarten. Läs gärna trådstarten innan du svarar. 
  • Anonym (Rita)

TS hur gick det?

Fortsättningsvis: Jag tycker att din 16-åring kan föra båda barnens talan och säga om/hur mycket de vill se honom på jul. Barnen ska inte skiljas åt, eller det mindre barnet ska i alla fall inte vara med honom själv om han är som du beskriver.

Har han problem med det får han ta det via familjerätten, skicka bara deras telefonnummer till honom om han börjar tjafsa via mess. Inget annat. Gå inte in i diskussioner.

Antingen gör man en plan ihop i förväg eller så får man ta det som blir. Ingen ska behöva kasta sig efter missade bollar hela tiden för att den andre inte kan planera.

• Sari24

Hej, Tack för svaret och intresset. 
    Det gick inte bra. Äldsta var hos pappa för att pappa inte vill vara ensam Julafton. Kom hem Juldagen på kvällen. Jag sa till barnen att de inte behöver göra saker för att tillfredsställa oss föräldrar utan de får välja om de ska vara hos en av oss. Båda dagar jobbade ex dagtid och barnet var ensam där. Det irriterade mig enormt! Jag skrev till exet att det inte är ok ta barnet hem till sig och sen lämna den ensam. Fick ingen respons. Typiskt han. Familjerätten vill han inte riktigt samarbeta med. Jag helst vill inte gå en lång process via rätten men det kanske blir enda lösningen.

Svar på tråden Julafton & Juldagen