Julafton & Juldagen
Hej, jag är en mamma till två barn, 16 och 10år. Deras pappa och jag separerades för 3 år sedan. Jag blev sliten i den relationen, nedvärderad och psykiskt misshandlad. Barnen har sedan dess varit mest hos mig. Går till pappa då och då dock inga regler utan mest när han känner sig ensam. Han vill inte kommunicera med mig utan ringer barn direkt. Vi är båda vårdnadshavarna dock allt förfaller på mig.
Jag är den som bryr sig om mat, kläder, skola, aktiviteter, vänner etc. Vi båda jobbar både dagtid och nattetid men han vill aldrig anpassa sig utan det gör jag. Vid flera tillfällen han sagt bara plötsligt inom kort tid att han ska vara borta några dagar fast han vet att jag inte kan lämna barnen ensamma på natten och måste be kollegor på jobbet för hjälp. Ingen överenskommelse när det gäller semester eller högtider. Jag tar de alltid med mig på semester. Han betteer sig som att han inte har barn alls. Nu är det Jul igen. Ingen överenskommelse utan han ringer barn att ska komma till honom imorgon. Jag sa till barnen att det inte är ok. Om jag förbjuder då säger han till barnen att jag är en dålig person. Jag vill bara ha ett konstruktivt plan då att barnen inte behöver fylla i hans tomhet. När han hittar en ny partner då bryr han sig inte om barnen. Vet inte hur jag ska göra. Vill inte belasta barnen med problem men är väldigt irriterad på honom. Han tar de när han vill och lämnar när han inte vill. Vad skulle ni göra?
Jag har försökt prata med honom via Socialtjänsten men det funkade inte, han lämnade för att jag "var jobbig".
Tacksam för goda råd!