• Anonym (fin)

Det bästa med julen ...

.... är

1. julbak med familj eller vänner. Har haft 3 olika julbak i år där vi samlats, olika personer,  och bakat olika saker. Älskar det

2.  julkort. Så spännande att kolla brevlådan varje dag och sen hänger dom i långa snören hemma. Bäst såklart personliga med foton på. 

3. att ge bort en bra present man kommit på. (Men även väldigt jobbigt när jag inte hittar nåt bra. Men brukar lägga ribban låg för att minska stressen)

Vad är dina bästa saker?

• Svar på tråden Det bästa med julen ...
  • Anonym (Vegetariskt)

Det bästa med julen numer är att alltfler väljer att äta veganskt/ vegetariskt istället för att vräka i sig en massa döda djur. Annars finns det mest bara dåliga saker med julen. Att den är kommersiell och bara handlar om prylar och att folk ska handla så mycket som möjligt, folk som menar att julen är en tid när man ska bry sig om de som har det svårt/ jobbigt och är ensamma, men aldrig lever som de lär, dvs när julen kommer så gör de sig okontaktbara och umgås bara med familjen. Att t,ex ge en hemlös lite mat är det sista de skulle göra. Bjuda in honom på julbord? Aldrig i livet, för såna luffare vill vi inte ha i våra hem.

Jag avskyr hycklande människor, därför också Julen.

• Anonym (Gillar sommar)

Det enda som är bra är ledigheten. 

• Anonym (Lea)
    Anonym (Vegetariskt) skrev 2025-12-23 18:32:12 följande:

Det bästa med julen numer är att alltfler väljer att äta veganskt/ vegetariskt istället för att vräka i sig en massa döda djur. Annars finns det mest bara dåliga saker med julen. Att den är kommersiell och bara handlar om prylar och att folk ska handla så mycket som möjligt, folk som menar att julen är en tid när man ska bry sig om de som har det svårt/ jobbigt och är ensamma, men aldrig lever som de lär, dvs när julen kommer så gör de sig okontaktbara och umgås bara med familjen. Att t,ex ge en hemlös lite mat är det sista de skulle göra. Bjuda in honom på julbord? Aldrig i livet, för såna luffare vill vi inte ha i våra hem.

Tycker inte att det är något konstigt i att ty sig till sin familj på högtider. Det är ju liksom ens släkt som brytt sig om en under alla år och då vill man såklart fira speciella högtider med dem. 

Att bjuda in en hemlös är ingen bra idé eftersom det är oklokt att ha kompletta främlingar i sitt hem som man inte vet något om överhuvudtaget. En ren säkerhetsrisk med andra ord och sunt förnuft att inte göra. 

Vill man hjälpa hemlösa så är soppkök och volontärarbete en bättre idé.
  • Anonym (Vegetariskt)
    Anonym (Lea) skrev 2025-12-23 18:40:56 följande:
    Tycker inte att det är något konstigt i att ty sig till sin familj på högtider. Det är ju liksom ens släkt som brytt sig om en under alla år och då vill man såklart fira speciella högtider med dem. 

Att bjuda in en hemlös är ingen bra idé eftersom det är oklokt att ha kompletta främlingar i sitt hem som man inte vet något om överhuvudtaget. En ren säkerhetsrisk med andra ord och sunt förnuft att inte göra. 

De flesta hemlösa lär vara harmlösa och tacksamma för det de får. Det där att de skulle vara farliga är fördomar som lever kvar sen gångna tider. Idag finns det andra, organiserade kriminella element som är de som är farliga.

Jag är iallafall ingen hycklare som låtsas bry mig om andra men inte visar det i praktiken. Om en hemlös kommer hem till mig och vädjar om mat och husrum, så får hen iallafall sova över en natt, så jag ser om hen sköter sig, gör hen det kan hen få stanna några dagar, eller tills hen hittar något annat.
  • Anonym (Vegetariskt)
    Tow2Mater skrev 2025-12-23 19:05:36 följande:

Man kan äta en massa choklad utan dåligt samvete.

Du lär iallafall få dåliga tänder.
  • Anonym (Lea)
    Anonym (Vegetariskt) skrev 2025-12-23 19:42:10 följande:
    De flesta hemlösa lär vara harmlösa och tacksamma för det de får. Det där att de skulle vara farliga är fördomar som lever kvar sen gångna tider. Idag finns det andra, organiserade kriminella element som är de som är farliga.

Jag är iallafall ingen hycklare som låtsas bry mig om andra men inte visar det i praktiken. Om en hemlös kommer hem till mig och vädjar om mat och husrum, så får hen iallafall sova över en natt, så jag ser om hen sköter sig, gör hen det kan hen få stanna några dagar, eller tills hen hittar något annat.
    Det där vet du ingenting om. Att inte bjuda hem främlingar är liksom vanligt sunt förnuft. Det finns en anledning till att de är just hemlösa och det är knappast för att de levt ett skötsamt och exemplariskt liv precis. Snarare med en massa problem, inte sällan med knark och andra missbruk inblandat så nej, de har inte gett en någon anledning till att vara såpass dumsnäll och godtrogen.

Och vem är en hycklare? De flesta bryr sig om sina familjer och julen är en tid att fira med sin släkt, vilket de flesta också gör. 

Jaha du. Tror inte att du imponerar på särskilt många med din egen naiva inställning till hemlösa. Kom inte och beskyll någon annan än dig själv sen när du märker att något fattas i ditt hem. 
  • Anonym (stilla frid)

1: Julskinkan
    2: Lugnet på jobbet, som gör att jag kan göra lite extra organisering, ha sånt ljus jag vill/behöver mm
    3: Prinskorvarna
    4: Julfilmerna som jag kan ha på i bakgrunden medan jag jobbar
    5: Brorsans julköttbullar
    6: Allt liv och rörelse och ljus på gator och torg.
    7: Revbensspjällen
    8: Julklapparna jag har valt ut till familj, släkt och vänner
    9: Den varmrökta laxen
    10: "Reprisen" av Pelle Svanslös
    11: Janssonen
    12: Staden i vinterskrud
    13: Julgodiset
    14: Fritijof Anderssons Paradmarsch, första halvan
    15: Rödkåls-slawen.

• Anonym (fin)
    Anonym (Vegetariskt) skrev 2025-12-23 18:32:12 följande:

Oh, jag äter vegetariskt och till mig själv handlar jag mest 2nd hand, men just presenter brukar jag köpa nytt. Men känner att det är ok en gång om året. 

Värst vad du vet vad andra gör. Jag har inte alls sån koll på vad andra väljer. 

• Tow2Mater
    Anonym (Vegetariskt) skrev 2025-12-23 19:42:54 följande:
    Du lär iallafall få dåliga tänder.
    Låter som man blir en Grinch utan kött.
  • Anonym (C)

Gemenskapen, dom glada färgerna, ljusen, julmaten m.m.

• Anonym (Håller med)

Håller med. Min väninna gjorde en sådan grej: plockade upp en hemlös kvinna och tog henne hem till sig, lät henne bada, gav henne kläder ur sin garderob, bjöd på god mat, bäddade ner henne i en skön säng. Hon trodde verkligen att hon gjorde en god gärning! Morgon därpå när hon vaknade var kvinnan borta, och det var även min väninnas plånka, smycken och mobiltelefon...

Det går ju att argumentera för att kvinnan inte visste när hon skulle få någon hjälp nästa gång, och att hon kände att hon måste roffa åt sig så mycket som möjligt när hon hade chansen. På ett sätt förståeligt. Men läxan för oss andra blir ändå att låta bli att göra sådant privat, gå genom hjälporganisationerna i stället!
  • Anonym (Håller med)

Håller med. Min väninna gjorde en sådan grej: plockade upp en hemlös kvinna och tog henne hem till sig, lät henne bada, gav henne kläder ur sin garderob, bjöd på god mat, bäddade ner henne i en skön säng. Hon trodde verkligen att hon gjorde en god gärning! Morgon därpå när hon vaknade var kvinnan borta, och det var även min väninnas plånka, smycken och mobiltelefon...

Det går ju att argumentera för att kvinnan inte visste när hon skulle få någon hjälp nästa gång, och att hon kände att hon måste roffa åt sig så mycket som möjligt när hon hade chansen. På ett sätt förståeligt. Men läxan för oss andra blir ändå att låta bli att göra sådant privat, gå genom hjälporganisationerna i stället!
  • Anonym (Jennie)

1. Julpynt och nedräkningen som verkligen behövs i mörka Sverige. Jag gillar snö och kyla, men mörker är sådär, då piggar ljusslingor och pynt upp rejält.

2. Ledigheten.

3. Att ge bort julklappar som mottagaren blir glad för.

• Mayjel

När man får fira den med personer som uppskattar julen mer än vad man själv egentligen gör. 

Kändes så mysigt när vi satt runt matbordet allihop med min syster och hennes familj, och senare lite fika i vardagsrummet vid en högrest julgran, en massa tända ljus och tre säckar med julklappar som tomten (min svåger🎅🏻 ) kom släpandes med i sin käcka tomtemask. 

Barnen gick på högvarv nästan hela tiden av all julmat, musik, sötsaker och tomtens generositet med alla presenter.

Nog för att även jag uppskattar lite gåvor ibland men det varmaste minnet denna jul var väl ändå när min yngste nevö satt bredvid mig i soffan och pysslade lite med kjolstyget på min nya julklänning. Sammet känns väl mjukt och lent för småbarn att ta i kan jag tro. Och när vi byggde lite med hans nya lego, det tyckte han var så roligt.

Lättad är jag också över att min Janssons samt mina egengjorda praliner gick hem hos allihop. Man är alltid så rädd för att något ska gå fel med matlagningen och att man då gör någon besviken. Alltid denna oro över ingenting, helt obefogat varje gång. 

• Anonym (Vegetariskt)
    Anonym (Håller med) skrev 2025-12-24 22:12:35 följande:

Det är det där felet många gör, dömer alla inom en grupp, i detta fallet en utsatt grupp, människor efter hur en enstaka person betett sig. Det är också det som gör att hemlösa per se stigmatiseras och det är grymt fördomsfullt att dra alla över en kam. Det brukar ju annars vara noga med att man inte ska dra alla invandrare över en kam efter hur en klick kriminella beter sig, men med hemlösa svenskar är det tydligen okej att göra det. Är man orolig för att bli bestulen kan man se till att hålla ett vakande öga på den man släppet in i sitt hem. Om en person du bjudit in t.ex går upp på natten och börjar rota så brukar det höras väldigt väl om det är tyst i huset då alla ligger och sover, och man brukar vakna av det.
  • Anonym (Vantar)
    Anonym (Håller med) skrev 2025-12-24 22:12:35 följande:

Håller också med. Blev som student bestulen på mina nya vintervantar när jag jobbade ideellt för att hjälpa misshandlade kvinnor på jour. Man kan hjälpa men man får inte vara naiv. 

Nu är man väl inte född igår så jag klagade så högljutt över mina handskar och att jag inte hade råd med nya så när jag "gick och letade" i rummet bredvid hörde jag en kvinna fräsa något argt till den andra på deras språk (de var två från samma land) och när jag kom ut igen låg vantarna helt magiskt där igen, på golvet bredvid skostället...
Svar på tråden Det bästa med julen ...