• Anonym (Stressad och orolig)

Fick vin från fel flaska - alkohol gravid v 32

Vi var bjudna på middag idag och jag fick av misstag vin med alkohol istället för det alkoholfria (flaskorna var VÄLDIGT lika). Jag kände efter ett halvt glas att det inte kändes rätt så jag gav glaset till min sambo och hällde själv upp ett nytt som jag dubbelkollade. Men hur farligt är det för bäbis att jag fick i mig knappt en dl vin? Bör jag stoppa fingrarna i halsen omgående eller tror ni det är lugnt? 

• Svar på tråden Fick vin från fel flaska - alkohol gravid v 32
  • Anonym (Lugnt)

Det är lugnt ❤️ ? andas.

Att du av misstag fick i dig knappt 1 dl vin en enda gång är inte farligt för bebisen. Det här händer fler än man tror, och barnmorskor och läkare är väldigt tydliga med att så små, oavsiktliga mängder inte orsakar skada.

Viktigt: gör inte detta

❌ Stoppa inte fingrarna i halsen
    Det gör ingen nytta alls i det här läget ? alkoholen tas upp snabbt i kroppen och kräkning kan istället stressa kroppen och öka risken för magskada eller svimning.

Varför det är lugnt

1 dl vin ? mindre än ett standardglas

Intaget var kortvarigt och oavsiktligt

Du slutade så fort du märkte att något var fel

Kroppen bryter ner alkoholen relativt snabbt

Skador på foster är kopplade till upprepat eller högre alkoholintag, inte till en enstaka liten mängd som denna.

Vad du kan göra nu

Drick lite vatten

Ät som vanligt

Släpp skuldkänslan (den är vanlig ? men obefogad)

Om det hjälper mentalt kan du alltid nämna det för din barnmorska vid nästa besök, men det är inget som kräver åtgärd eller oro.

💛 Du gjorde helt rätt som reagerade direkt.

Anonym (Lugnt) skrev 2025-12-23 19:15:44 följande:

Det är lugnt ❤️ ? andas.

Att du av misstag fick i dig knappt 1 dl vin en enda gång är inte farligt för bebisen. Det här händer fler än man tror, och barnmorskor och läkare är väldigt tydliga med att så små, oavsiktliga mängder inte orsakar skada.

Viktigt: gör inte detta

❌ Stoppa inte fingrarna i halsen
    Det gör ingen nytta alls i det här läget ? alkoholen tas upp snabbt i kroppen och kräkning kan istället stressa kroppen och öka risken för magskada eller svimning.

Varför det är lugnt

1 dl vin ? mindre än ett standardglas

Intaget var kortvarigt och oavsiktligt

Du slutade så fort du märkte att något var fel

Kroppen bryter ner alkoholen relativt snabbt

Skador på foster är kopplade till upprepat eller högre alkoholintag, inte till en enstaka liten mängd som denna.

Vad du kan göra nu

Drick lite vatten

Ät som vanligt

Släpp skuldkänslan (den är vanlig ? men obefogad)

Om det hjälper mentalt kan du alltid nämna det för din barnmorska vid nästa besök, men det är inget som kräver åtgärd eller oro.

💛 Du gjorde helt rätt som reagerade direkt.

Tack, nu känns det lite bättre ❤️
  • Meddelande borttaget
    fAntZzi99 skrev 2025-12-23 20:49:01 följande:

Det är så pass små mängder så det är ingen fara alls.

Tack, fick panik! Man är så noga hela tiden och så sker en sån här miss och så får man för sig att allt faller 😅
Svar på tråden Fick vin från fel flaska - alkohol gravid v 32