• Anonym (Nyårslöfte 26)

Nyårslöfte: bränna fett och bygga muskler; behöver er hjälp!

Jaha, så nu är det dags - 2026 ska jag bli hälsosam och ta hand om min kropp! Jag ska bränna bort överflödsfettet och i stället satsa på att bygga muskler! Och då behöver jag er hjälp, ffa med det som handlar om muskelbygge.

Jag tänker satsa på ett kaloriunderskott motsvarande en (teoretisk) viktnedgång på 0.5kg/veckan (alltså ca 550kcal/dag). Samtidigt är tanken alltså att jag ska bygga lite muskler, så min första fråga är:

1. Hur ska jag tänka kring viktnedgången när jag samtidigt bygger muskler? Jag har verkligen ingen aning om vad som är en rimlig viktuppgång pga muskeltillväxt, så ... blir resultatet bara en lite mindre viktnedgång än om jag inte hade styrketränat? Eller blir det +/- 0 på vågen? Eller kommer jag till och med att gå upp i vikt (så att jag alltså bygger mer muskler än jag förlorar fett)? (Hoppas ni fattar hur jag menar)

Målet med muskelbyggandet är inte att jag ska bli ett muskelberg, utan mer att jag ska se vältränad och tonad ut. Min nästa fråga är då:

2. Hur många - och hur långa - pass med styrketräning bör man ha per vecka för att "bara" se vältränad och tonad ut?

Jag funderar även på det här med tillskott - jag har hört att kreatin är nåt många tar, men är osäker på hur viktigt och/eller bra det egentligen är. Min tredje och fjärde fråga är därför:

3. Skulle ni säga att kreatintillskott är
    - en nödvändighet för att få resultat
    - nåt som kan ge ett bra resultat en extra skjuts, men som inte är nödvändigt
    - helt betydelselöst
    - direkt kontraproduktivt och/eller ohälsosamt/skadligt?

4. Om kreatintillskott är nåt man bör ta, vilken sort är bäst?

Först tänkte jag köra styrketräning hemma, med övningar från YouTube, men jag har mer och mer insett att det nog trots allt är bättre att gå till ett riktigt gym, där det finns rätt utrustning. Min sista fråga är då:

5. Bör jag även boka in en pt, eller tror ni att jag kan lägga upp en bra träningsrutin på egen hand? Om pt - räcker det med en inledande session, eller bör man ha flera ggr?

Ja, detta var de saker jag grunnar på, och som jag hoppas att få lite respons på 😊 Och ni får naturligtvis jättegärna ösa på med annat som jag inte tänkt på också!

TACK! 🙏

Och just det: jag är 24 år och kille. Jag har absolut ingen träningsvana öht sen tidigare. Jag är inte egentligen tjock så (ligger på BMI 23-24), men jag är i dålig form och har typ bara fett och inga muskler.

• Svar på tråden Nyårslöfte: bränna fett och bygga muskler; behöver er hjälp!
  • Anonym (J)

Tänkte du äta 550 kalorier per dag eller så mycket mindre från din vanliga diet?

• Anonym (Nyårslöfte 26)
    Vinterlek skrev 2025-12-24 12:49:08 följande:
    Kreatin hjälper, men det är inte något magiskt medel, bara ett lagligt och ett av dom enda som bevisats hjälpa(vi pratar ytterst få %). Du kan lugnt skita i alla tillskott med undantag för vitaminer om du inte är "bra" nog på att äta rent. Som ny kommer du fortsätta explodera i styrka bara du råkar nudda en hantel.

Det absolut viktigaste är att äta rätt. Du kan spendera 4 timmar i gymmet varje dag, men äter du inte rätt kommer du fortfarande gå upp i vikt och inte få några muskler. Det här är den absolut viktigaste punkten.

Cardio är bra för så många anledningar, men det räcker helt och hållet med styrketräning. För mycket cardio under en deff med fokus på att bygga kan va knepigt och ha motsatt effekt. Försök få in dina steg under dagarna i stället. Jag går i snitt ca 18,000 steg om dagen och kör styrke 3-4 gånger i veckan.

För mig är mat viktigt. Jag har alla sorters tillskott hemma, men det är något jag ENDAST använder i absolut nödfall.

Dina kalorier ska vara meningsfulla och innehålla allt du behöver, men det betyder inte att det behöver vara tråkigt.

Du får googla vad som är bra, men ett par bas saker som jag alltid har hemma i stor volym utav, och kan göra typ en oändlig massa rätter med är,

Potatis, vanlig och söt. Pommes. Ris.
    Kycklingbröst, Kycklingfile.
    Lövbiff.
    Flankstek (På helger om jag skippat in lunchen. Mer kalorier men jävligt gott)
    Fläskfile.(Rökt är perfekt som snack om du gillar kött och rökig smak.)
    Broccoli, Haricotvert, Lök, Minimajs, Spenat, Paprika, osv.
    Buljonger i olika typer.
    Massa jävla kryddor. Var inte rädd för att krydda på.

Stark sås är fan det närmsta du kommer till magi om du gillar spicy. Se bara till att den är så osötad som möjligt. Vi pratar typ 20kcal/100g istället för en bea som kan vara 600kcal/100g.

Till lunch äter jag en burk kvarg på 500g (300kcal 50g protein) och sedan äter jag en riktigt ordentlig middag (ca 1,2 - 1,6kg mat) gjord på näringsrik bra, och framförallt god mat. Under helgerna försöker jag spara in lunchen så jag kan äta något lite mer exklusivt till middag. Piffa till maten och lägg extra kärlek och energi på den så lovar jag att suget efter godis och skräpmat försvinner rätt så fort. Våga testa dig fram.

Och i all ärlighet är det jobbigaste jag gör under min dag är att äta upp den volymen mat Skrattande

På detta sätt har jag tappat 35kg på ett par månader och byggt en hel del muskler, allt under extrem deff. Inte länge tills jag kan vända på kakan och köra bulk. Cool

Sen måste du hitta vad som funkar för dig. Det funkar för mig att äta en kvarg tills 19:00, men det betyder ju inte att det funkar för dig. Sedan måste du bara börja någonstans, du kommer ändra rutiner och allt annat eftersom vad som fungerar för dig. Ligg i nog mycket så blir det väldigt snabbt en livsstil. Inget behöver vara perfekt innan man börjar. Lycka till.
    Superbra inlägg - tack! Det lite komiska är att jag egentligen har stenkoll på vad jag bör (och inte bör) äta, och jag är ärligt ganska bra på (och tycker att det är kul) att laga mat, så egentligen är den biten inte ett problem, jag vet att jag kan fixa bra mat utan att det blir tråkigt, bara att det liksom bara blivit att jag slarvat med maten och ätit för mycket skit, haha. Däremot är jag inte bra på tillskott och sånt, och ännu mindre på hur muskelbygge funkar (mer än att man behöver öka upp proteinet). Men om det räcker att jag äter näringsriktigt och satsar på helst 2g protein/kg kroppsvikt så är jag good to go 😊 Ditt inlägg ger verkligen supermycket pepp, känns verkligen som att jag kommer att fixa det här!
  • Anonym (Nyårslöfte 26)
    Anonym (J) skrev 2025-12-24 13:38:52 följande:

Tänkte du äta 550 kalorier per dag eller så mycket mindre från din vanliga diet?

Haha nej för guds skull - det är klart att jag inte tänkt hålla mig till 550 kcal/dag! Jag tänker satsa på en viktnedgång på runt ett halvkilo i veckan, vilket innebär ett energiunderskott på 550 kcal/dag, alltså 550 kcal mindre än det jag vanligtvis håller vikten på.
  • Anonym (Lita på tanten)

Eftersom du kan laga mat och inte vill bygga jättemuskler kan du bra strunta i tillskotten. Som någon skrev är den världen, om det vill sig illa, en väg in i ätstörningar och annat elände. 

Jag tror att istället för att planera en massa så ska du bara sätta igång. Det är ingen raketforskning att komma i form på den nivån du önskar. I synnerhet inte som ung man. Kör gruppträning eller typ Milon på gymmet om du är osäker på vad du ska göra. Och skippa skräpmat, godis och snacks. Man behöver inte äta något särskilt för att bygga muskler på den nivå du beskriver. Helt vanligt käk enligt tallriksmodellen går alldeles utmärkt. 

Risken med att ta i från tårna och göra många förändringar samtidigt är att man inte orkar hålla fast vid dem. Små förändringar, en i taget, ger med större sannolikhet en livsstil som du kommer att hålla fast vid. 

Och sluta räkna innehållet i din mat. Det är inte friskt att hålla på så. Du är normalviktig och behöver inga några ätstörda vanor. Du vill inte fastna i det där, tro mig. Ät vanlig mat så blir det bra. 

• Anonym (Nyårslöfte 26)
    Anonym (Lita på tanten) skrev 2025-12-25 09:54:54 följande:

Eftersom du kan laga mat och inte vill bygga jättemuskler kan du bra strunta i tillskotten. 

Det låter bra - jag känner mig liksom inte alls bekväm med sånt så jag skippar det helst.

Jag tror att istället för att planera en massa så ska du bara sätta igång.

jag hör vad du säger, fast jag hör till sorten som behöver ha en ordentlig plan att följa för att det faktiskt ska bli nåt av det .. att bara ha en väldigt lös och därmed omätbar plan om att träna mer och äta bättre kommer inte att funka alls. Jag behöver specifika mål och mått att leva upp till för att hålla mig motiverad.

Risken med att ta i från tårna och göra många förändringar samtidigt är att man inte orkar hålla fast vid dem. Små förändringar, en i taget, ger med större sannolikhet en livsstil som du kommer att hålla fast vid. 

Och samma sak här: jag är en allt-eller-inget-person; att bara göra en liten förändring som knappt märks ... då känner jag ju inte att jag faktiskt gör nåt, o då tappar jag helt all motivation. 

Man behöver inte äta något särskilt för att bygga muskler på den nivå du beskriver. Helt vanligt käk enligt tallriksmodellen går alldeles utmärkt. 

Hm, jag är inte så säker på detta? Jag kan som sagt inte mycket om muskelbygge, men som jag har fattat det så har man typ dubbla proteinbehovet (minst) om man ska bygga muskler - speciellt om man samtidigt ligger på energiunderskott. "Vanligt käk" (även om det är enligt tallriksmodellen) når ju ofta knappt upp ens till det minimibehov man har när man inte tränar.
    Anonym (Lita på tanten) skrev 2025-12-25 09:59:35 följande:

Och sluta räkna innehållet i din mat. Det är inte friskt att hålla på så. Du är normalviktig och behöver inga några ätstörda vanor. Du vill inte fastna i det där, tro mig. Ät vanlig mat så blir det bra. 

Ok, så all form av kostplanering är sjuk menar du? Jag skulle väl mer vilja säga att det, precis som allt annat, kan bli sjukt om det går till överdrift, men att enbart ha koll på hur många kalorier man får i sig som ett led i en viktnedgångsprocess, samt att se till att kalorierna består av välbalanserad och nyttig mat tycker jag nog inte i sig är så speciellt ofriskt.

Nu har jag totalt slaktat dina svar ... Förlåt! Jag är förstås jätteglad att du tagit dig tid att svara, och uppskattar det lika mycket ändå - och ditt inpass om att man inte behöver tillskott var ju extra välkommet 😊
    Anonym (Nyårslöfte 26) skrev 2025-12-26 23:25:58 följande:
    Det låter bra - jag känner mig liksom inte alls bekväm med sånt så jag skippar det helst.

Jag tror att istället för att planera en massa så ska du bara sätta igång.

jag hör vad du säger, fast jag hör till sorten som behöver ha en ordentlig plan att följa för att det faktiskt ska bli nåt av det .. att bara ha en väldigt lös och därmed omätbar plan om att träna mer och äta bättre kommer inte att funka alls. Jag behöver specifika mål och mått att leva upp till för att hålla mig motiverad.Och samma sak här: jag är en allt-eller-inget-person; att bara göra en liten förändring som knappt märks ... då känner jag ju inte att jag faktiskt gör nåt, o då tappar jag helt all motivation. 

Man behöver inte äta något särskilt för att bygga muskler på den nivå du beskriver. Helt vanligt käk enligt tallriksmodellen går alldeles utmärkt. 

Hm, jag är inte så säker på detta? Jag kan som sagt inte mycket om muskelbygge, men som jag har fattat det så har man typ dubbla proteinbehovet (minst) om man ska bygga muskler - speciellt om man samtidigt ligger på energiunderskott. "Vanligt käk" (även om det är enligt tallriksmodellen) når ju ofta knappt upp ens till det minimibehov man har när man inte tränar.
    Ok, så all form av kostplanering är sjuk menar du? Jag skulle väl mer vilja säga att det, precis som allt annat, kan bli sjukt om det går till överdrift, men att enbart ha koll på hur många kalorier man får i sig som ett led i en viktnedgångsprocess, samt att se till att kalorierna består av välbalanserad och nyttig mat tycker jag nog inte i sig är så speciellt ofriskt.

Nu har jag totalt slaktat dina svar ... Förlåt! Jag är förstås jätteglad att du tagit dig tid att svara, och uppskattar det lika mycket ändå - och ditt inpass om att man inte behöver tillskott var ju extra välkommet 😊

Tack för ditt ärliga svar! 
    Du känner dig själv bäst och är du projektorienterad så kör på det! 

Man behöver inte en massa proteiner för att bygga muskler på den nivån du beskriver. De som kan behöva extra är folk som tränar på mycket hög nivå i någon idrott eller kroppsbyggare. 

All kostplanering är inte sjuk, men många som håller på med det ligger farligt nära och vissa faller dit. Och du vet inte när du börjar räkna och väga om du är en av dem som klarar att hålla det på en frisk nivå eller inte. Och eftersom vanlig mat duger utmärkt finns inte heller någon anledning att räkna och väga. Du säger att du har slarvat med maten och då räcker drt förmodligen med att du slutar äta skräpmat, dricka jos/läsk/alkohol och äta sötsaker, så kommer du att tappa vikt. Du tillhör den befolkningsgrupp som har allra lättast att gå ner i vikt och bygga muskler. 

De senaste typ 20 åren har det varit på modet att tro att maten har enorm påverkan på vår hälsa. Det är ju typ hela ditt liv så du har inte upplevt något annat, så jag förstår att du tycker att det förhållningssättet är det normala. Givetvis spelar mat roll, men min bild är att allmänhetens syn på hur stor roll den spelar är kraftigt förstorad. Jag som är dubbelt så gammal som du har också levt i en tid där fokus på mat inte var lika stort som det är idag och folk var mindre överviktiga då och livsstilssjukdomarna var färre. 

De som har räknat ut tallriksmodellen är experter på kost. Var har du hittat information som säger att de rekommenderar för lågt proteinintag? Är de läkare? Forskare? 

• Anonym (Nyårslöfte 26)
    Anonym (Lita på tanten) skrev 2025-12-27 08:44:52 följande:

Man behöver inte en massa proteiner för att bygga muskler på den nivån du beskriver. De som kan behöva extra är folk som tränar på mycket hög nivå i någon idrott eller kroppsbyggare. 

All kostplanering är inte sjuk, men många som håller på med det ligger farligt nära och vissa faller dit. Och du vet inte när du börjar räkna och väga om du är en av dem som klarar att hålla det på en frisk nivå eller inte. Och eftersom vanlig mat duger utmärkt finns inte heller någon anledning att räkna och väga. Du säger att du har slarvat med maten och då räcker drt förmodligen med att du slutar äta skräpmat, dricka jos/läsk/alkohol och äta sötsaker, så kommer du att tappa vikt. Du tillhör den befolkningsgrupp som har allra lättast att gå ner i vikt och bygga muskler. 

De senaste typ 20 åren har det varit på modet att tro att maten har enorm påverkan på vår hälsa. Det är ju typ hela ditt liv så du har inte upplevt något annat, så jag förstår att du tycker att det förhållningssättet är det normala. Givetvis spelar mat roll, men min bild är att allmänhetens syn på hur stor roll den spelar är kraftigt förstorad. Jag som är dubbelt så gammal som du har också levt i en tid där fokus på mat inte var lika stort som det är idag och folk var mindre överviktiga då och livsstilssjukdomarna var färre. 

De som har räknat ut tallriksmodellen är experter på kost. Var har du hittat information som säger att de rekommenderar för lågt proteinintag? Är de läkare? Forskare? 

Intressant det du skriver om inställningen till mat och att den ändrats under de senaste 20 åren, det kan nog vara sant! Och även att för 20 år sen var det nog betydligt klyddigare att hålla koll på kalorierna och vad man åt när man inte hade en app där man bara kan skriva in vad man ätit så gör den jobbet åt en. Då (om man ska göra allt jobbet själv fr grunden) kan jag också tänka mig att det är lättare att snöa in sig och bli besatt.

Vad gäller tallriksmodellen menade jag inte att den i sig rekommenderar för lågt proteinintag utan bara att den inte är en garant för tillräckligt med protein. Den visar ju bara proportioner och dessutom är det bara en femtedel av tallriken som är vikt till kött/fågel/fisk/baljväxter. Om man tänker att måltiden i sin helhet väger 5-600g så är det alltså bara 100-120g, och även om man skulle maxa det till 120g rent kött/fisk/fågel så skulle det då ändå bara bli 20-25g protein på ett huvudmål. Är det sen så att man istället äter tex köttfärslimpa, fiskbullar eller korv - som väl får räknas som "vanligt käk" - blir det betydligt mindre. I den takten blir det på gränsen att nå upp till rekommenderat minimiintag protein, iaf för mig.
  • Anonym (2026)

Hakar gärna på den här. 

• Anonym (LillaLina)
    Vad baserar du detta på? Det stämmer ju inte alls med de råd man hittar typ överallt i träningsammanhang?
  • Anonym (Gymråttan)

Jag gjorde din resa förra nyår, och här kommer mina bästa tips.

ligg inte för lågt i kaloriunderskott, 200-400 max, jag kör 80/20, stiktare på veckaodagarna, och mer fri på helgen (utan att spåra), hoppar aldrig över måltider för att kunna unna mig.

Sov minst 7 h per natt, detta gör stor skillnad.

Jag tar Kreatin, om det gör skillnad låter jag ha osagt. Stöttar upp med proteinpulver i typ gröt för att få i mig 1,7 g per kg kroppsvikt. 

Tränar på gym exakt samma varje vecka, fyra ggr 50 min. Utmanar mig i vikt hela tiden, överbelasta.

Är kvinna i snart 40-års åldern, och detta har fungerat mycket bra. Gått ner över 15 kg och har en fit tajt kropp nu.

• Anonym (Jörgen)

Ur ett annat perspektiv... det går utmärkt att tappa vikt och få lite lagom muskler utan att behöva analysera, väga mat och tänka kalorier.   

Lyft lite vikter och skippa skitmaten några veckor så har du genast tappat flera kilon... 
    det är så en vanlig  småplufsig svenne gör nämligen 

Räkna kalorier,  tänka strikta kaloriunderskott  och annat är bara raka vägen ner I ätstörningar och komplicerad tillvaro. 

Sunt förnuft är allt du behöver. 

Sluta krångla till det 

Jag tappade 25 kg med tre enklare  gympass i veckan och åt enligt tallriksmodellen.  Det var allt.    Gissa om dom mest strikta gymkillarna jag mötte höll på att tappa det när jag berättade..  "så kan man ju inte göra" nästan halvskrek dom .. 

Jo vanliga Svenne Banan med familj och jobb  komplicerar inte tillvaron, vi har viktigare saker att göra.  Vi tappar vikt och blir fit ändå.  

Anonym (Nyårslöfte 26) skrev 2025-12-27 16:20:45 följande:

Intressant det du skriver om inställningen till mat och att den ändrats under de senaste 20 åren, det kan nog vara sant! Och även att för 20 år sen var det nog betydligt klyddigare att hålla koll på kalorierna och vad man åt när man inte hade en app där man bara kan skriva in vad man ätit så gör den jobbet åt en. Då (om man ska göra allt jobbet själv fr grunden) kan jag också tänka mig att det är lättare att snöa in sig och bli besatt.

Vad gäller tallriksmodellen menade jag inte att den i sig rekommenderar för lågt proteinintag utan bara att den inte är en garant för tillräckligt med protein. Den visar ju bara proportioner och dessutom är det bara en femtedel av tallriken som är vikt till kött/fågel/fisk/baljväxter. Om man tänker att måltiden i sin helhet väger 5-600g så är det alltså bara 100-120g, och även om man skulle maxa det till 120g rent kött/fisk/fågel så skulle det då ändå bara bli 20-25g protein på ett huvudmål. Är det sen så att man istället äter tex köttfärslimpa, fiskbullar eller korv - som väl får räknas som "vanligt käk" - blir det betydligt mindre. I den takten blir det på gränsen att nå upp till rekommenderat minimiintag protein, iaf för mig.

Tar du i den beräkningen med även proteinet i pastan eller brödet, såsen etc? 

Anonym (Jörgen) skrev 2025-12-29 10:15:09 följande:

Ur ett annat perspektiv... det går utmärkt att tappa vikt och få lite lagom muskler utan att behöva analysera, väga mat och tänka kalorier.   

Lyft lite vikter och skippa skitmaten några veckor så har du genast tappat flera kilon... 
    det är så en vanlig  småplufsig svenne gör nämligen 

Räkna kalorier,  tänka strikta kaloriunderskott  och annat är bara raka vägen ner I ätstörningar och komplicerad tillvaro. 

Sunt förnuft är allt du behöver. 

Sluta krångla till det 

Jag tappade 25 kg med tre enklare  gympass i veckan och åt enligt tallriksmodellen.  Det var allt.    Gissa om dom mest strikta gymkillarna jag mötte höll på att tappa det när jag berättade..  "så kan man ju inte göra" nästan halvskrek dom .. 

Jo vanliga Svenne Banan med familj och jobb  komplicerar inte tillvaron, vi har viktigare saker att göra.  Vi tappar vikt och blir fit ändå.  

Jag tänker som du. Varför göra det så svårt för sig? De perioder jag har varit mer vältränad har jag helt enkelt bara gått oftare till gymmet. Det behöver inte vara mer komplicerat än så. 
  • Anonym (Följer)
    Anonym (Lita på tanten) skrev 2025-12-29 11:00:04 följande:
    Jag tänker som du. Varför göra det så svårt för sig? De perioder jag har varit mer vältränad har jag helt enkelt bara gått oftare till gymmet. Det behöver inte vara mer komplicerat än så. 
    Det är uppenbart att varken du eller Jörgen har tränat speciellt hårt eller länge på gymmet, alt har väldigt lågt satta mål.

Det gör en enorm skillnad att faktiskt veta vad man få i sig och se till att man i alla fall når över 200g protein per dag. Jag har tränat hårt 5 dagar i veckan under många herrans år och kan intyga - Att ja det gör stor stor skillnad.

Jag trackar protein, kolhydrater, kalorier och fett 6/7 dagar i veckan.
  • philly

Jag är tränat i 6,5 år och kan väl komma med en del tips. Vad gäller protein är livsmedelsverktes rekommendation 0,8 g per kg kroppsvikt om dagen, men det täcker bara det grundläggande behovet för att kroppen ska fungera som den ska. För att bygga muskler behöver du 1,5-2 g proteien per kg kroppsvikt per dag. Kreatin finns det massiv forskning på som ger stöd för att det fungerar. Du kan lyfta mer vikt om du tar det. Det finns även rent hälsomässiga fördelar med det t ex bra för hjärnan. Du kan bygga muskler utan det, men det är som sagt ett av de mest effektiva kosttillskotten. Pt tycker jag personligen inte behövs då det finns enormt mycket infor på nätet, youtube med videor hur man gör övningar, hur man kan lägga upp träningen osv. Kopiera inte någon bodybuilders program rakt av utan fundera och försök lyssna på kroppen vad som fungerar för dig. 3-5 dagar per vecka är nog lagom att träna. 1-1,5 timme per pass räcker, absolut max 2 timmar. Vila och återhämtning är lika viktigt som själva träningen. Tänk på att alltid värma upp för att minska skaderisken, gärna också dynamisk uppvärming innan passet för de delar du ska träna. Vill du stretcha statiskt gör du det efter passet. Fråga om du vill ha fler tips.

• Anonym (Jörgen)
    Anonym (Följer) skrev 2025-12-29 12:07:19 följande:
    Det är uppenbart att varken du eller Jörgen har tränat speciellt hårt eller länge på gymmet, alt har väldigt lågt satta mål.

Det gör en enorm skillnad att faktiskt veta vad man få i sig och se till att man i alla fall når över 200g protein per dag. Jag har tränat hårt 5 dagar i veckan under många herrans år och kan intyga - Att ja det gör stor stor skillnad.

Jag trackar protein, kolhydrater, kalorier och fett 6/7 dagar i veckan.
    Du.. jag är 50 år och har tränat hela mitt vuxna liv , mestadels för att jag har ett jobb där jag måste vara rädd om min kropp och tränar för att orka och undvika skador.   Att jag blir fit är liksom gratis på köpet. 

3 dagar i veckan räcker utmärkt .  Tallriksmodellen har jag använt i 25 år ungefär och i mitt yrke går jag regelbundet på koll hos företagshälsovården och har utmärkta värden . 

Jag kan unna mig god mat på ledighet och slappna av från träningen för jag vet att ett par extra pass och skärpning av mat räcker för att komma i form igen.  

Dom 25 kg gick jag ner på 1 år ganska exakt då jag lagt på mig i samband med skilsmässa och vårdnadstvist och turbulens... 

Man måste ingenting annat än sunt förnuft.  

Jag har ett luv att leva och det vill jag göra utanför gymmet och utan att ge mina barn ätstörningar.  
Svar på tråden Nyårslöfte: bränna fett och bygga muskler; behöver er hjälp!