Nyårslöfte: bränna fett och bygga muskler; behöver er hjälp!
Jaha, så nu är det dags - 2026 ska jag bli hälsosam och ta hand om min kropp! Jag ska bränna bort överflödsfettet och i stället satsa på att bygga muskler! Och då behöver jag er hjälp, ffa med det som handlar om muskelbygge.
Jag tänker satsa på ett kaloriunderskott motsvarande en (teoretisk) viktnedgång på 0.5kg/veckan (alltså ca 550kcal/dag). Samtidigt är tanken alltså att jag ska bygga lite muskler, så min första fråga är:
1. Hur ska jag tänka kring viktnedgången när jag samtidigt bygger muskler? Jag har verkligen ingen aning om vad som är en rimlig viktuppgång pga muskeltillväxt, så ... blir resultatet bara en lite mindre viktnedgång än om jag inte hade styrketränat? Eller blir det +/- 0 på vågen? Eller kommer jag till och med att gå upp i vikt (så att jag alltså bygger mer muskler än jag förlorar fett)? (Hoppas ni fattar hur jag menar)
Målet med muskelbyggandet är inte att jag ska bli ett muskelberg, utan mer att jag ska se vältränad och tonad ut. Min nästa fråga är då:
2. Hur många - och hur långa - pass med styrketräning bör man ha per vecka för att "bara" se vältränad och tonad ut?
Jag funderar även på det här med tillskott - jag har hört att kreatin är nåt många tar, men är osäker på hur viktigt och/eller bra det egentligen är. Min tredje och fjärde fråga är därför:
3. Skulle ni säga att kreatintillskott är
- en nödvändighet för att få resultat
- nåt som kan ge ett bra resultat en extra skjuts, men som inte är nödvändigt
- helt betydelselöst
- direkt kontraproduktivt och/eller ohälsosamt/skadligt?
4. Om kreatintillskott är nåt man bör ta, vilken sort är bäst?
Först tänkte jag köra styrketräning hemma, med övningar från YouTube, men jag har mer och mer insett att det nog trots allt är bättre att gå till ett riktigt gym, där det finns rätt utrustning. Min sista fråga är då:
5. Bör jag även boka in en pt, eller tror ni att jag kan lägga upp en bra träningsrutin på egen hand? Om pt - räcker det med en inledande session, eller bör man ha flera ggr?
Ja, detta var de saker jag grunnar på, och som jag hoppas att få lite respons på 😊 Och ni får naturligtvis jättegärna ösa på med annat som jag inte tänkt på också!
TACK! 🙏
Och just det: jag är 24 år och kille. Jag har absolut ingen träningsvana öht sen tidigare. Jag är inte egentligen tjock så (ligger på BMI 23-24), men jag är i dålig form och har typ bara fett och inga muskler.