• Anonym (Nyårslöfte 26)

Nyårslöfte: bränna fett och bygga muskler; behöver er hjälp!

Jaha, så nu är det dags - 2026 ska jag bli hälsosam och ta hand om min kropp! Jag ska bränna bort överflödsfettet och i stället satsa på att bygga muskler! Och då behöver jag er hjälp, ffa med det som handlar om muskelbygge.

Jag tänker satsa på ett kaloriunderskott motsvarande en (teoretisk) viktnedgång på 0.5kg/veckan (alltså ca 550kcal/dag). Samtidigt är tanken alltså att jag ska bygga lite muskler, så min första fråga är:

1. Hur ska jag tänka kring viktnedgången när jag samtidigt bygger muskler? Jag har verkligen ingen aning om vad som är en rimlig viktuppgång pga muskeltillväxt, så ... blir resultatet bara en lite mindre viktnedgång än om jag inte hade styrketränat? Eller blir det +/- 0 på vågen? Eller kommer jag till och med att gå upp i vikt (så att jag alltså bygger mer muskler än jag förlorar fett)? (Hoppas ni fattar hur jag menar)

Målet med muskelbyggandet är inte att jag ska bli ett muskelberg, utan mer att jag ska se vältränad och tonad ut. Min nästa fråga är då:

2. Hur många - och hur långa - pass med styrketräning bör man ha per vecka för att "bara" se vältränad och tonad ut?

Jag funderar även på det här med tillskott - jag har hört att kreatin är nåt många tar, men är osäker på hur viktigt och/eller bra det egentligen är. Min tredje och fjärde fråga är därför:

3. Skulle ni säga att kreatintillskott är
    - en nödvändighet för att få resultat
    - nåt som kan ge ett bra resultat en extra skjuts, men som inte är nödvändigt
    - helt betydelselöst
    - direkt kontraproduktivt och/eller ohälsosamt/skadligt?

4. Om kreatintillskott är nåt man bör ta, vilken sort är bäst?

Först tänkte jag köra styrketräning hemma, med övningar från YouTube, men jag har mer och mer insett att det nog trots allt är bättre att gå till ett riktigt gym, där det finns rätt utrustning. Min sista fråga är då:

5. Bör jag även boka in en pt, eller tror ni att jag kan lägga upp en bra träningsrutin på egen hand? Om pt - räcker det med en inledande session, eller bör man ha flera ggr?

Ja, detta var de saker jag grunnar på, och som jag hoppas att få lite respons på 😊 Och ni får naturligtvis jättegärna ösa på med annat som jag inte tänkt på också!

TACK! 🙏

Och just det: jag är 24 år och kille. Jag har absolut ingen träningsvana öht sen tidigare. Jag är inte egentligen tjock så (ligger på BMI 23-24), men jag är i dålig form och har typ bara fett och inga muskler.

• Svar på tråden Nyårslöfte: bränna fett och bygga muskler; behöver er hjälp!
  • Vinterlek

1. Du kommer absolut inte öka i vikt på grund utav tillväxt av muskler. Muskler bränner fett medans du lever livet och sover. Det är som att ha ökat värmen på plattan. Det är sant att muskler väger mer än fett, men du kommer aldrig kunna bygga muskler så snabbt, åtminstone inte utan extrema doser steroider.

Bygga går absolut även i ett kaloriunderskott, och i vilken mån beror helt och hållet på din genetik (förutsatt att du tränar rätt.)

2. Fokusera på 3-4 pass i veckan. Det tar så länge som det tar, tills du är klar med alla dina övningar. Bli aldrig bekväm och stanna kvar på samma vikt/total volym. Det tar kanske 1½ timme/pass.

3/4. Kreatin är det enda tillskottet som bevisats hjälpa, och det skadar inte.
    Det binder dock vätska, så du kan se ett par kilon extra på vågen.

Du bör inte träna hemma. Du ska fokusera så mycket som möjligt på basövningar och fria vikter.

5. Så länge du vet hur man ska träna form-mässigt finns det ingen användning av en PT. Vet du däremot inte hur man ska träna, eller är osäker på formen kan du väl boka in en, eller rådfråga lyftknuttarna på gymmet. Dom hjälper oftast alla med glädje, även om dom kan se rätt arga och kriminella ut.

Kör på något standard program som fokuserar på bas övningar. Mer behöver du inte för kommande år.

--

Kosten är det viktigaste oavsett vad. Ät rätt, ät rätt mängd. Få i dig minst 1,6g men helst 2g+ protein/kilogram under deff kombinerat med träning. För lite protein = omöjligt för muskler att växa, och risk att du bränner muskler snarare än fett. Försök hålla kolhydrater nere. Matvåg och motivation är ett måste. Rekommenderar att föra en daglig matdagbok där du fyller i allt. Lite jobbigt i början men blir second nature rätt fort.

• smakriktvardethär

Vaknade och skall sova vidare och kommer enbart med egentligen tunna svar.

Det finns många tillskott som kan hjälpa både här och var men Kreatin är att rekommendera.

Vet flera tränade killar på gymmet som enbart använder kreatin som tillskott och får resten av sin näring via mat.

Kreativ finns naturligt i våra muskler.

Jag har provat lite olika Kreatin och Biosalma är min favorit, jag tar 2 skopor ~6 gram 30 minuter före varje pass samt nån gång under dagen på dagar jag inte tränar, då varar påsen ca. 3 månader (500 grams påsen inte 250 grams).

Se till att få i dig vatten, dock inte så du ränner på toa hela tiden.

I ditt fall skulle jag tränat 4 dagar i veckan så kroppen hinner återhämta sig.
    Måndag + Torsdag: Överkropp.
    Tisdag + Fredag: Underkropp + mage.

Jag skulle träna 1 timme styrketräning med en lätt 10 minuters uppvärmning först.
    Efter det skulle jag kört 30 minuter kondition.
    Följt av lätt stretching och 1 deciliter Whey 80 i 2 deciliter kallt vatten och en banan bredvid.

Inte dumt att somna ca. 22 och sova till kl 6, det är när man sover som bäst som man återhämtar sig och växer som mest.

Alla övriga dagar skulle jag gått en promenad i raskt tempo (ej stress dock) på 1 timme.

Jag körde också hemma först.

Rekommenderar Fitness 24/7, där är sällan extremt mycket folk och det är 18 årsgräns.
    Skulle du missa att de skall dra pengar från kontot så drar de nästa månad, de kickar inte ut dig bara sådär...
    Det med åldersgränsen gör att ljudnivån är otroligt behaglig...har varit på flera andra gym som är fullpackade och hög ljudnivå.
    Du blir medlem online då det är ett obemannat gym, löser man inte det tekniska med det så ringer du deras support och du är medlem på 10 minuter.
    Har du inget bra hänglås kan du med Swish köpa ett i deras dryckesmaskin.

Folk kommer att komma med en massa kommentarer både på mitt och ditt...tappa inte stinget och missar du en dag på gymmet så bara på det igen...kontinuitet är viktigt.

Stressa inte...man förlorar muskler av det.

Det var inte mycket men iaf nåt!

Nu blir det att sova lite till!

God Jul och lycka till med allt!

• Anonym (Mx)

Det viktigaste är att göra förändringar över tid. Om du tar i för hårt och ändrar för mycket på samma gång är risken att du hoppar av projektet betydligt större.

Gör istället mindre och mer sansade förändringar.

• Anonym (Nyårslöfte 26)

Miljoner tack alla tre för era svar! Verkligen superbra!!! 🙏🙏🙏

En följdfråga beträffande kreatinet: om det binder vätska, ser mn inte svullen och plufsig ut då?

Och just det, en annan fråga: ungefär hur lång tid tar det innan man börjar se nån form av resultat om man kör i enlighet med era tips?

• Anonym (Jörgen)

Ett viktigt påpekande...

Slarvat inte med maten. Är ordentligt och fuska inte med diverse genvägar .
    Mat är och ska vara gott, mättande och roligt och du ska absolut kunna äta på restaurang med dina vänner och kunna ha en vettig syn på mat medan du tränar. 

Jag gar sett alldeles för många unga killar på gymmet fastna i ätstörningar och leva på proteinshakes , en massa piller, vatten och kokt kyckling och vara paniskt rädd för all mat som anses giftigt och nedbrytande .

Fastna inte där , och lyssna inte på den sortens prat på gymmet om du får såna kommentarer.  

Ta inga genvägar , ät mat och träna med förstånd 

• Anonym (Mx)
    Anonym (Nyårslöfte 26) skrev 2025-12-24 10:04:12 följande:

Miljoner tack alla tre för era svar! Verkligen superbra!!! 🙏🙏🙏

En följdfråga beträffande kreatinet: om det binder vätska, ser mn inte svullen och plufsig ut då?

Och just det, en annan fråga: ungefär hur lång tid tar det innan man börjar se nån form av resultat om man kör i enlighet med era tips?

Det brukar börja ge resultat efter ca 4 veckor skulle jag säga.
  • Anonym (Nyårslöfte 26)
    Anonym (Mx) skrev 2025-12-24 11:34:44 följande:
    Det brukar börja ge resultat efter ca 4 veckor skulle jag säga.
    Oj - så snabbt? Det låter ju uppmuntrande! Tack!

Är lite fundersam över det där med kreatinet dock - det låter ju inte jättelockande att samla på sig en massa vätska 🤔 
  • Anonym (Nyårslöfte 26)
    Anonym (Jörgen) skrev 2025-12-24 10:58:21 följande:

Ett viktigt påpekande...

Slarvat inte med maten. Är ordentligt och fuska inte med diverse genvägar .
    Mat är och ska vara gott, mättande och roligt och du ska absolut kunna äta på restaurang med dina vänner och kunna ha en vettig syn på mat medan du tränar. 

Jag gar sett alldeles för många unga killar på gymmet fastna i ätstörningar och leva på proteinshakes , en massa piller, vatten och kokt kyckling och vara paniskt rädd för all mat som anses giftigt och nedbrytande .

Fastna inte där , och lyssna inte på den sortens prat på gymmet om du får såna kommentarer.  

Ta inga genvägar , ät mat och träna med förstånd 

Bra råd 😊 👍
  • Vinterlek
    Anonym (Nyårslöfte 26) skrev 2025-12-24 11:41:19 följande:
    Oj - så snabbt? Det låter ju uppmuntrande! Tack!

Är lite fundersam över det där med kreatinet dock - det låter ju inte jättelockande att samla på sig en massa vätska 🤔 
    Kreatin hjälper, men det är inte något magiskt medel, bara ett lagligt och ett av dom enda som bevisats hjälpa(vi pratar ytterst få %). Du kan lugnt skita i alla tillskott med undantag för vitaminer om du inte är "bra" nog på att äta rent. Som ny kommer du fortsätta explodera i styrka bara du råkar nudda en hantel.

Det absolut viktigaste är att äta rätt. Du kan spendera 4 timmar i gymmet varje dag, men äter du inte rätt kommer du fortfarande gå upp i vikt och inte få några muskler. Det här är den absolut viktigaste punkten.

Cardio är bra för så många anledningar, men det räcker helt och hållet med styrketräning. För mycket cardio under en deff med fokus på att bygga kan va knepigt och ha motsatt effekt. Försök få in dina steg under dagarna i stället. Jag går i snitt ca 18,000 steg om dagen och kör styrke 3-4 gånger i veckan.

För mig är mat viktigt. Jag har alla sorters tillskott hemma, men det är något jag ENDAST använder i absolut nödfall.

Dina kalorier ska vara meningsfulla och innehålla allt du behöver, men det betyder inte att det behöver vara tråkigt.

Du får googla vad som är bra, men ett par bas saker som jag alltid har hemma i stor volym utav, och kan göra typ en oändlig massa rätter med är,

Potatis, vanlig och söt. Pommes. Ris.
    Kycklingbröst, Kycklingfile.
    Lövbiff.
    Flankstek (På helger om jag skippat in lunchen. Mer kalorier men jävligt gott)
    Fläskfile.(Rökt är perfekt som snack om du gillar kött och rökig smak.)
    Broccoli, Haricotvert, Lök, Minimajs, Spenat, Paprika, osv.
    Buljonger i olika typer.
    Massa jävla kryddor. Var inte rädd för att krydda på.

Stark sås är fan det närmsta du kommer till magi om du gillar spicy. Se bara till att den är så osötad som möjligt. Vi pratar typ 20kcal/100g istället för en bea som kan vara 600kcal/100g.

Till lunch äter jag en burk kvarg på 500g (300kcal 50g protein) och sedan äter jag en riktigt ordentlig middag (ca 1,2 - 1,6kg mat) gjord på näringsrik bra, och framförallt god mat. Under helgerna försöker jag spara in lunchen så jag kan äta något lite mer exklusivt till middag. Piffa till maten och lägg extra kärlek och energi på den så lovar jag att suget efter godis och skräpmat försvinner rätt så fort. Våga testa dig fram.

Och i all ärlighet är det jobbigaste jag gör under min dag är att äta upp den volymen mat Skrattande

På detta sätt har jag tappat 35kg på ett par månader och byggt en hel del muskler, allt under extrem deff. Inte länge tills jag kan vända på kakan och köra bulk. Cool

Sen måste du hitta vad som funkar för dig. Det funkar för mig att äta en kvarg tills 19:00, men det betyder ju inte att det funkar för dig. Sedan måste du bara börja någonstans, du kommer ändra rutiner och allt annat eftersom vad som fungerar för dig. Ligg i nog mycket så blir det väldigt snabbt en livsstil. Inget behöver vara perfekt innan man börjar. Lycka till.
  • Anonym (J)

Tänkte du äta 550 kalorier per dag eller så mycket mindre från din vanliga diet?

• Anonym (Nyårslöfte 26)
    Vinterlek skrev 2025-12-24 12:49:08 följande:
    Kreatin hjälper, men det är inte något magiskt medel, bara ett lagligt och ett av dom enda som bevisats hjälpa(vi pratar ytterst få %). Du kan lugnt skita i alla tillskott med undantag för vitaminer om du inte är "bra" nog på att äta rent. Som ny kommer du fortsätta explodera i styrka bara du råkar nudda en hantel.

Det absolut viktigaste är att äta rätt. Du kan spendera 4 timmar i gymmet varje dag, men äter du inte rätt kommer du fortfarande gå upp i vikt och inte få några muskler. Det här är den absolut viktigaste punkten.

Cardio är bra för så många anledningar, men det räcker helt och hållet med styrketräning. För mycket cardio under en deff med fokus på att bygga kan va knepigt och ha motsatt effekt. Försök få in dina steg under dagarna i stället. Jag går i snitt ca 18,000 steg om dagen och kör styrke 3-4 gånger i veckan.

För mig är mat viktigt. Jag har alla sorters tillskott hemma, men det är något jag ENDAST använder i absolut nödfall.

Dina kalorier ska vara meningsfulla och innehålla allt du behöver, men det betyder inte att det behöver vara tråkigt.

Du får googla vad som är bra, men ett par bas saker som jag alltid har hemma i stor volym utav, och kan göra typ en oändlig massa rätter med är,

Potatis, vanlig och söt. Pommes. Ris.
    Kycklingbröst, Kycklingfile.
    Lövbiff.
    Flankstek (På helger om jag skippat in lunchen. Mer kalorier men jävligt gott)
    Fläskfile.(Rökt är perfekt som snack om du gillar kött och rökig smak.)
    Broccoli, Haricotvert, Lök, Minimajs, Spenat, Paprika, osv.
    Buljonger i olika typer.
    Massa jävla kryddor. Var inte rädd för att krydda på.

Stark sås är fan det närmsta du kommer till magi om du gillar spicy. Se bara till att den är så osötad som möjligt. Vi pratar typ 20kcal/100g istället för en bea som kan vara 600kcal/100g.

Till lunch äter jag en burk kvarg på 500g (300kcal 50g protein) och sedan äter jag en riktigt ordentlig middag (ca 1,2 - 1,6kg mat) gjord på näringsrik bra, och framförallt god mat. Under helgerna försöker jag spara in lunchen så jag kan äta något lite mer exklusivt till middag. Piffa till maten och lägg extra kärlek och energi på den så lovar jag att suget efter godis och skräpmat försvinner rätt så fort. Våga testa dig fram.

Och i all ärlighet är det jobbigaste jag gör under min dag är att äta upp den volymen mat Skrattande

På detta sätt har jag tappat 35kg på ett par månader och byggt en hel del muskler, allt under extrem deff. Inte länge tills jag kan vända på kakan och köra bulk. Cool

Sen måste du hitta vad som funkar för dig. Det funkar för mig att äta en kvarg tills 19:00, men det betyder ju inte att det funkar för dig. Sedan måste du bara börja någonstans, du kommer ändra rutiner och allt annat eftersom vad som fungerar för dig. Ligg i nog mycket så blir det väldigt snabbt en livsstil. Inget behöver vara perfekt innan man börjar. Lycka till.
    Superbra inlägg - tack! Det lite komiska är att jag egentligen har stenkoll på vad jag bör (och inte bör) äta, och jag är ärligt ganska bra på (och tycker att det är kul) att laga mat, så egentligen är den biten inte ett problem, jag vet att jag kan fixa bra mat utan att det blir tråkigt, bara att det liksom bara blivit att jag slarvat med maten och ätit för mycket skit, haha. Däremot är jag inte bra på tillskott och sånt, och ännu mindre på hur muskelbygge funkar (mer än att man behöver öka upp proteinet). Men om det räcker att jag äter näringsriktigt och satsar på helst 2g protein/kg kroppsvikt så är jag good to go 😊 Ditt inlägg ger verkligen supermycket pepp, känns verkligen som att jag kommer att fixa det här!
  • Anonym (Nyårslöfte 26)
    Anonym (J) skrev 2025-12-24 13:38:52 följande:

Tänkte du äta 550 kalorier per dag eller så mycket mindre från din vanliga diet?

Haha nej för guds skull - det är klart att jag inte tänkt hålla mig till 550 kcal/dag! Jag tänker satsa på en viktnedgång på runt ett halvkilo i veckan, vilket innebär ett energiunderskott på 550 kcal/dag, alltså 550 kcal mindre än det jag vanligtvis håller vikten på.
  • Anonym (Lita på tanten)

Eftersom du kan laga mat och inte vill bygga jättemuskler kan du bra strunta i tillskotten. Som någon skrev är den världen, om det vill sig illa, en väg in i ätstörningar och annat elände. 

Jag tror att istället för att planera en massa så ska du bara sätta igång. Det är ingen raketforskning att komma i form på den nivån du önskar. I synnerhet inte som ung man. Kör gruppträning eller typ Milon på gymmet om du är osäker på vad du ska göra. Och skippa skräpmat, godis och snacks. Man behöver inte äta något särskilt för att bygga muskler på den nivå du beskriver. Helt vanligt käk enligt tallriksmodellen går alldeles utmärkt. 

Risken med att ta i från tårna och göra många förändringar samtidigt är att man inte orkar hålla fast vid dem. Små förändringar, en i taget, ger med större sannolikhet en livsstil som du kommer att hålla fast vid. 

• Anonym (Lita på tanten)

Och sluta räkna innehållet i din mat. Det är inte friskt att hålla på så. Du är normalviktig och behöver inga några ätstörda vanor. Du vill inte fastna i det där, tro mig. Ät vanlig mat så blir det bra. 

Svar på tråden Nyårslöfte: bränna fett och bygga muskler; behöver er hjälp!