• Anonym (Mel)

12mån bebis vägrar amma :(

Är amningsresan över ?? 🥺snälla hjälp
    Min bebis fick sin 12 mån vaccin i onsdags och det var sista dagen hon ammade.. dagarna efter har hon haft mellan 37-39.6 graders feber och haft väldigt dålig aptit. Hon har/är täppt i näsan och vi försöker rengöra det regelbundet under dagen . Min bebis har delammat ca 2-3 ggr per dag senaste månaderna. De är första gången hon vägrar amma nu och det gör fruktansvärt ont i mammahjärtat 🥺
    Så fort jag erbjuder bröstet har hon ett par gånger tagit tag och ammat i 1 sek och sedan släppt. Visserligen pga ingen ork men ändå. Sedan söndags har jag börjat pumpa 2-3 ggr dagligen och jag får inte ut jättemkt mjölk men lägger i kylen de jag får ut och har gett de i sked/flaska vilket hon accepterade idag.
    VägrR sluta kämpa 😭😳
    Ville amma min dotter 6mån-1 år till . 
    Är amningsresan helt slut? Vad bör jag göra.
    Hon har redan 8-9 st tänder och senaste veckorna biter hon allt mer men eftersom hon helatiden varit så vet jag inte om fler är på gång men känns som att hon vill bita saker mer och hon älskar turkisk yoghurt, fryst biylekeak eller kyld klämmis osv
  • Svar på tråden 12mån bebis vägrar amma :(
  • Anonym (Annan mamma)

Hej TS, du ska få mina reflektioner .
    För 20 år sedan satt jag i julstöket med min dotter för att amma.
    Hon skulle fylla 1 år några veckor senare.
    Min baby hade bestämt sig att nu fick det räcka med bröstet.
    Det kommer värre kriser för oss föräldrar.
    Hoppas din lilla mår bättre.

• Anonym (M.)

Varför tvinga henne att amma när hon så tydligt visar att hon inte vill?

• Anonym (Mel)
    Anonym (Annan mamma) skrev 2025-12-25 11:07:32 följande:

Hej TS, du ska få mina reflektioner .
    För 20 år sedan satt jag i julstöket med min dotter för att amma.
    Hon skulle fylla 1 år några veckor senare.
    Min baby hade bestämt sig att nu fick det räcka med bröstet.
    Det kommer värre kriser för oss föräldrar.
    Hoppas din lilla mår bättre.

Åh 🥺tack för din återkoppling. Hade inte tänkt på att de kommer komma värre saker sen i livet som man som förälder måste handskas med. Upplever en otroligt stor dipp nu med hormonerna. Känns som något i mig saknas.. jag ska fortsätta erbjuda bröstet och pumpa . de jag ger med sked accepterar hon. 

Hon fyller 1 om några dagar och jag är redan otroligt könslosam

• Anonym (Mel)
    Anonym (M.) skrev 2025-12-25 11:27:29 följande:

Varför tvinga henne att amma när hon så tydligt visar att hon inte vill?

För att jag tänker att bröstmlb är näringsrikt och hon är sjuk. Ville inte att hon skulle sluta amma nu :( klandrar mig själv så otroligt mkt 
  • Anonym (Annan mamma)
    Anonym (Mel) skrev 2025-12-25 11:52:48 följande:
    För att jag tänker att bröstmlb är näringsrikt och hon är sjuk. Ville inte att hon skulle sluta amma nu :( klandrar mig själv så otroligt mkt 
    Ditt barn får mat och dryck, värme och omsorg.
    Full fart mot nya erfarenheter.
  • Anonym (Mel)
    Anonym (Annan mamma) skrev 2025-12-25 12:19:54 följande:
    Ditt barn får mat och dryck, värme och omsorg.
    Full fart mot nya erfarenheter.
    Det är så sant. Det är bara så otroligt tungt att acceptera det när det kom så plötsligt.. jag kommer ändå försöka pumpa ut de lilla i några dagar till och försöka? 
  • Anonym (Mamma som långtidsammat)

Tufft när barnet blir så påverkat. Det är inte helt ovanligt att sjukdom kan minska intresset för amning, men känns amningen viktig för dig då fortsätt kämpa. ( Det har fortfarande mycket gott att ge både ditt barn och dig ur hälsosynpunkt samt såklart allt gos det ger.)

Här kommer lite bra länkar.
    Asabeas stämmer nog bäst för dig: 

https://asabeabritton.motherhood.se/amning/vad-ar-amningsstrejk-och-vad-kan-man-gora-at-det/

Här lite yngre barn men några tips kanske kan funka med:

https://www.babybaby.se/2015/03/nar-bebisen-amningsstrejkar/

S
    edan kan du alltid kontakta en amningsmottagning eller Amningshjälpen ( antingen via FB eller att kontakta en hjälpmamma). 

https://amningshjalpen.se/radgivning

Vill du amma ska du få hjälp att se om ditt barn fort vill när barnet mår bättre, du ska inte behöva ge upp om du inte vill. Om barnet får febernedsättande, funkar det bättre att amma då? ( Ifall febern gör det jobbigare just nu.)

Lycka till!

Svar på tråden 12mån bebis vägrar amma :(