• Anonym (Lite ledsen)

Ingen julklapp i år heller

Så gick ännu en jul när min sambo vägrar köpa julklapp till mig. Vi har köpt julklapp till mina föräldrar, till mitt vuxna syskon och till hans föräldrar. Men det är tramsigt, fånigt och helt otänkbart att köpa julklapp till mig tycker han. 

De första åren köpte vi presenter till varandra. Inga stora, eller avancerade saker. I princip slog han upp DN:s krogrecension och hitta en restaurang att bjuda mig på. Men jag tyckte att det var roligt, trevligt och ett sätt att ändå visa lite omsorg. För sex år sen bestämde han att han inte tänker köpa fler julklappar till mig, eftersom det är fånigt och tramsigt och så blev det. Inget utrymme för diskussion, kompromiss eller liknande. Han bestämde och han kommer aldrig mer köpa en julklapp till mig.

Vi firar i en krets där vuxna köper presenter till varandra. Det är faktiskt lite hjärtskärande att se hur andra respektive ger och får väl uttänkta gåvor, medan jag sitter utan. 

Det är inte så att jag i vardagen får gåvor eller överraskningar. Jag får en födelsedagspresent av sambon. Det är väldigt uppskattat och jag är alltid väldigt tacksam, men det är det. Mors dag firas sen det äldsta barnet blev stor nog att dirigera firandet, men det är inte för min skull, utan för att göra henne glad. Jag får kaffe på sängen och ibland kommer han ihåg att barnet vill att jag får en blomma. 

Det här är så himla tråkigt tycker jag. Är vi fler som har det så här?

• Svar på tråden Ingen julklapp i år heller
  • Anonym (I)

Om min sambo inte är villig att lyssna och försöka förstå något som är så pass viktigt för mig så skulle jag fundera på om det är ett förhållande jag vill vara i. 

Detta handlar ju inte om julklappen. Det får dig att må dåligt och din sambo vägrar anpassa sig. Då resepkterar och älskar man inte någon. 

Jag avskyr julklappar och julen men min sambo tyckte det var viktigt så självklart anpassade jag mig. Vi gjorde ett litet firande så att vi båda var nöjda. 

Har du provat att säga till i en lugn stund?
    "Det är väldigt viktigt för mig, skulle vi kunna tänka om och hitta en gemensam lösning?"

Säger han nej utan att förklara skulle jag fimpa honom.

• Fjäril kär

Jag skulle faktiskt ta det vid lugnt tillfälle , möta hans blick och fråga ärligt "jaså du tycker inte att jag förtjänar en julklapp? " ...  sen bara stanna där och invänta nån reaktion..

Jag skulle sen upprepa frågan några gånger till med jämna mellanrum (några dagar emrllan) tills du får nån form av förklaring/respons ellrr diskussion.   Sen ta resten därifrån. 

Jag hade blivit så besviken,  inte på julklappar som sådant utan att han nånstans går på djupet och sårar .ungefär som att det skulle vara nåt straff..  DET tar hårdare än bristen på paketet. 

• Anonym (Tintin)

Finns det någon helg eller annan händelse som han tycker är viktigt? 

Nu hittar jag inte någon bra jämförelse tyvärr men tänk i stil med att 1 april är det premiär för öringfisket och för honom är det viktigt att få fiska den dagen och att du tycker det är okej. 

Men då säger du att han inte får det för att det är inte viktigt för dig. 

Hitta någon form av jämförelse som du kan sätta som jämvikt. 

• Anonym (F)

Jag förstår dig, det är inte julklappen i sig det handlar om, utan det är för att visa uppskattning/kärlek.

En ren princip och det behöver inte vara dyrt och stort heller, utan gesten i sig är grejen. Att visa att man bryr sig om någon, är viktigt. 

• Anonym (Man får vad man väljer)

Varför är du ihop med ett egomonster utan normalt socialt hyfs?
    Är du en billig hushållerska eller är du hans partner egentligen?

Jag har självrespekt och därför har jag det inte som du. En man som inte får mig att känna mig uppskattad och kan ta till sig på vilket sätt jag vill bli uppskattad har ingen plats i mitt liv.

1. Ställ dig i lägenhetskö, svara på snabbspår och printa ut en annons som du lämnar vid datorn.

2. Tvätta bara dina egna och barnens kläder från nu, hans kläder är väl inte viktiga för dig heller? Så fånigt att tvätta andras smutstvätt..

Samt att du nästa gång hans släkt eller vänner kommer inte har handlat eller lagat och inte har någon matplan alls, för det är väl inte viktigt för dig att fixa mat till dem? Vill han ha gäster får han väl ordna detta? Om han frågar dig så säg bara  "Ja vad hade du tänkt att de ska äta?" och säg/gör inget mer.

3. Följ upp med t.ex. "jag tänker nog inte laga mat på en helg igen för det är inte viktigt för mig. Jag lever på kex, ost och vin och ni andra kan fixa vad ni vill, från och med nu." Släng åt ungarna en påse chips och dra hemifrån en helg, de överlever.

Fortsätt tills han fattar eller gör slut- här finns inget att förlora enligt min mening, bara vinst oavsett utfall.

En man som inte kan ge en julklapp till sin partner när man firar bland folk och kan med att se henne sitta ledsen på jul när han själv får saker varje år förtjänar ingen kvinna alls.
  • Tecum

Jag förstår er bägge två! Jag var SÅ lättad när min fru och jag kom överens om att inte ge varan julklappar och födelsedagspresenter. Det finns så många andra sätt att visa varann uppskattning än att gynna konsumtionshets och ge presenter som ändå inte varken behövs eller uppskattas. Inga vuxna i vår krets ger varann julklappar, bara till barn och barnbarn.

MEN... då det är så viktigt för dig borde han kompromissa och ge dig något, om du tipsar om vad du önskar. Då går du också honom till mötes om du inte kräver fantastiska och perfekta överraskningar..

• Anonym (Biet Burrina)

Jag säger som Tecum. Förstår er båda. Vi har lagt julklappar oss emellan på ett minimun. Fick lite te i år. Förra året köpte vi inget utan la pengar på en grej till huset istället. 

Men skillnaden är att vi har varit överens om det. Ingen har sagt till den andre att det är så här det ska vara utan någon har tagit upp frågan och så har vi pratat ihop oss. Jag tänker att det är det som är ert problem - att han har tagit ett beslut som gäller er båda utan att fråga dig. Och det är ju inte ok vad det än gäller. 

• Fiona M

Hur kommer det sig att han köper till sina föräldrar men inte till dig?

• Anonym (Linnéa)

Jag förstår honom inte - även om jag och min sambo har valt bort klappar oss två emellan. 

Ni hade ju en fin tradition där han letade upp en trevlig restaurang som ni besökte tillsammans. Varför vill han inte fortsätta med det?

• Corrie

Det här tycker jag är en konstig situation. Det är inte ovanligt att vuxna bestämmer sig för att inte ge julklappar till varandra, många gånger för att det finns en massa barn att ge till i första hand, eller av andra skäl. Här verkar det ju inte vara riktigt så. Han köper julklappar till andra närstående vuxna men att köpa till dig? Nej det är tramsigt.. Jag förstår inte hur han resonerar här, det enda jag kan komma på är att han tar dit så pass för givet att han tänker att han inte behöver anstränga sig. En julklapp mindre att behöva tänka ut, skönt det. Jag hade inte tagit lätt på ett sådant val och du har all anledning att faktiskt fundera lite över hur det står till i relationen. 

Tecum skrev 2025-12-25 13:13:09 följande:

Jag förstår er bägge två! Jag var SÅ lättad när min fru och jag kom överens om att inte ge varan julklappar och födelsedagspresenter. Det finns så många andra sätt att visa varann uppskattning än att gynna konsumtionshets och ge presenter som ändå inte varken behövs eller uppskattas. Inga vuxna i vår krets ger varann julklappar, bara till barn och barnbarn.

MEN... då det är så viktigt för dig borde han kompromissa och ge dig något, om du tipsar om vad du önskar. Då går du också honom till mötes om du inte kräver fantastiska och perfekta överraskningar..

Men om du läser skriver TS:

"Vi firar i en krets där vuxna köper presenter till varandra. Det är faktiskt lite hjärtskärande att se hur andra respektive ger och får väl uttänkta gåvor, medan jag sitter utan." 

Ditt exempel är alltså poänglöst här, för det är inte i en sån krets TS befinner sig, men hon blir negativt särbehandlad bland alla som är där.
  • Anonym (Pelle)

Kan du förklara vad du förstår av mannens beteende när han ger andra vuxna presenter?

Dessutom var det tidigare restaurangbesök, så inte direkt fantastiska och perfekta grejer TS förväntar sig, ELLER konsumtionshets heller (och han köper saker till andra).
    I ert fall var ni också överens, vilket de inte är här, så vad är relevansen?

Tecum skrev 2025-12-25 13:13:09 följande:

• Anonym (Lite ledsen)
    Fiona M skrev 2025-12-25 13:34:52 följande:

Hur kommer det sig att han köper till sina föräldrar men inte till dig?

Det är barnen som initierat det och sen har traditionen fortsatt. 
    Anonym (Linnéa) skrev 2025-12-25 14:49:44 följande:

Jag förstår honom inte - även om jag och min sambo har valt bort klappar oss två emellan. 

Ni hade ju en fin tradition där han letade upp en trevlig restaurang som ni besökte tillsammans. Varför vill han inte fortsätta med det?

Jag vet inte. Han deklarerade en jul att det här var sista gången jag fick en klapp. 
  • Anonym (Pelle)

Äh, jag fattar inte hans synvinkel så kan du som förstår honom förklara: varför är det tramsigt att ge TS julklapp men inte att ge föräldrarna?

Anonym (Biet Burrina) skrev 2025-12-25 13:25:13 följande:

Jag säger som Tecum. Förstår er båda. Vi har lagt julklappar oss emellan på ett minimun. Fick lite te i år. Förra året köpte vi inget utan la pengar på en grej till huset istället. 

Men skillnaden är att vi har varit överens om det. Ingen har sagt till den andre att det är så här det ska vara utan någon har tagit upp frågan och så har vi pratat ihop oss. Jag tänker att det är det som är ert problem - att han har tagit ett beslut som gäller er båda utan att fråga dig. Och det är ju inte ok vad det än gäller. 

• Anonym (Lite ledsen)
    Anonym (I) skrev 2025-12-25 09:44:26 följande:

Om min sambo inte är villig att lyssna och försöka förstå något som är så pass viktigt för mig så skulle jag fundera på om det är ett förhållande jag vill vara i. 

Detta handlar ju inte om julklappen. Det får dig att må dåligt och din sambo vägrar anpassa sig. Då resepkterar och älskar man inte någon. 

Jag avskyr julklappar och julen men min sambo tyckte det var viktigt så självklart anpassade jag mig. Vi gjorde ett litet firande så att vi båda var nöjda. 

Har du provat att säga till i en lugn stund?
    "Det är väldigt viktigt för mig, skulle vi kunna tänka om och hitta en gemensam lösning?"

Säger han nej utan att förklara skulle jag fimpa honom.

Fjäril kär skrev 2025-12-25 10:27:58 följande:

Jag skulle faktiskt ta det vid lugnt tillfälle , möta hans blick och fråga ärligt "jaså du tycker inte att jag förtjänar en julklapp? " ...  sen bara stanna där och invänta nån reaktion..

Jag skulle sen upprepa frågan några gånger till med jämna mellanrum (några dagar emrllan) tills du får nån form av förklaring/respons ellrr diskussion.   Sen ta resten därifrån. 

Jag hade blivit så besviken,  inte på julklappar som sådant utan att han nånstans går på djupet och sårar .ungefär som att det skulle vara nåt straff..  DET tar hårdare än bristen på paketet. 

Jag har tagit upp det med olika humör under de sex åren det varit så här. Också lugnt och sansat där jag förklarat hur jag känner och att jag verkligen inte förväntar mig något speciellt. Ett år köpte han en flaska sprit av en sort som jag gillar. Jag uppskattade det mycket, även om insatsen var att han gick in på Systemet när han ändå hade andra ärenden dit. Det är som sagt inte stora och dyra saker jag förväntat mig genom åren. 

• Anonym (D)

Det är en otrevlig nonchalans från hans sida när han vet att du bryr dig om det! Jag skulle ta hans agerande på allvar och fumdera på vad det står för. Beslutet att avstå julklappar är ju ensidigt hans. 

Anonym (Lite ledsen) skrev 2025-12-25 18:27:47 följande:
    Fjäril kär skrev 2025-12-25 10:27:58 följande:

Jag har tagit upp det med olika humör under de sex åren det varit så här. Också lugnt och sansat där jag förklarat hur jag känner och att jag verkligen inte förväntar mig något speciellt. Ett år köpte han en flaska sprit av en sort som jag gillar. Jag uppskattade det mycket, även om insatsen var att han gick in på Systemet när han ändå hade andra ärenden dit. Det är som sagt inte stora och dyra saker jag förväntat mig genom åren. 

Fattar inte varför du anser att du måste förnedra dig och tigga om en nödpresent från Bolaget av någon som ska föreställa din partner.

En flaska alkohol är vanligen nödpresenten man ger till äldre släktingar och bekanta man knappt känner (om det inte är någon specifik och önskad flaska till någon som samlar eller så).

Han är en nonchalant gris bara.
    Ge honom en infryst reajulskinka i födelsedagspresent nästa år.
  • Maac

Om jag vore du, så hade jag köpt något jag verkligen velat ha, slagit in det och gett det till mig själv på julafton. Du kan skriva under med hans namn! 

"TACK, hur visste du att jag önskade mig just det här? Den är perfekt." Säger du sen när du öppnar den.

Svar på tråden Ingen julklapp i år heller