Ingen julklapp i år heller
Så gick ännu en jul när min sambo vägrar köpa julklapp till mig. Vi har köpt julklapp till mina föräldrar, till mitt vuxna syskon och till hans föräldrar. Men det är tramsigt, fånigt och helt otänkbart att köpa julklapp till mig tycker han.
De första åren köpte vi presenter till varandra. Inga stora, eller avancerade saker. I princip slog han upp DN:s krogrecension och hitta en restaurang att bjuda mig på. Men jag tyckte att det var roligt, trevligt och ett sätt att ändå visa lite omsorg. För sex år sen bestämde han att han inte tänker köpa fler julklappar till mig, eftersom det är fånigt och tramsigt och så blev det. Inget utrymme för diskussion, kompromiss eller liknande. Han bestämde och han kommer aldrig mer köpa en julklapp till mig.
Vi firar i en krets där vuxna köper presenter till varandra. Det är faktiskt lite hjärtskärande att se hur andra respektive ger och får väl uttänkta gåvor, medan jag sitter utan.
Det är inte så att jag i vardagen får gåvor eller överraskningar. Jag får en födelsedagspresent av sambon. Det är väldigt uppskattat och jag är alltid väldigt tacksam, men det är det. Mors dag firas sen det äldsta barnet blev stor nog att dirigera firandet, men det är inte för min skull, utan för att göra henne glad. Jag får kaffe på sängen och ibland kommer han ihåg att barnet vill att jag får en blomma.
Det här är så himla tråkigt tycker jag. Är vi fler som har det så här?