• Anonym (TS)

Svärmor kom med plastleksaker

Min svärmor kom med plastleksaker till present igår. Världens minsta och hon uttryckte att den är lagom stor och bra för sonen? 

1. Vi har alla leksaker hemma i trä

2. Det finns ett litet barn i huset och stoppar allt i munnen och en sån där liten plastleksak kan vi inte ha framme av säkerhetsskäl då det är billig plast som är mycket tunn.

3. Det finns noll tanke på mitt barns intressen.

Jag kan ärligt inte förstå hur man kan ge bort en sån här gåva. Det känns djupt opersonligt. Jag har inga höga krav på någonting. Hon uttryckte att barnböcker är minsann svindyra?. 

Min son verkade inte det minst intresserad av presenten hon gav. Men hon ville kräva tacksamhet av ett barn som är 2,5 år. 

• Svar på tråden Svärmor kom med plastleksaker
  • Anonym (Abc)

Tror säkert din svärmors tanke var god. 
    Jag själv grämer mig över mina föräldrars orättvisa julklapps fördelning till mina barn då de får mindre (rena pengar) än sina kusiner. 

• Anonym (T)

Märklig unge du har ts. Annars brukar så små barn tycka att det mesta från en leksaksaffär och liknande är superkul att få. Även om det inte är en sak som håller i längden. Det vet nog inte sonen något om iofs.

Blev han kanske påverkad av er föräldrar som visade ert ogillande högt eller tog saken från sonen innan han hann titta?

• Anonym (SA)

Att köpa saker till barn är det tråkigaste som finns och ett effektivt sätt att kasta pengar i sjön. Så jag förstår att svärmor bara tog något billigt för att komma med något. Annars hade ni gnällt för det. Jag köper aldrig saker till barn. Jag har varken ork, lust eller råd. Vägrar köpa svindyra lego där det fattas bitar efter 10 sek eller saker de aldrig kommer titta åt. Och ska man fråga föräldrarna vad ungarna vill ha så försvinner ju liksom hela idén med att ge presenter. Barn är inkonsekventa och det som är kul idag är säkerligen inte kul imorrn och saker blir liggandes. De har ändå prylar i överflöd idag.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (SA) skrev 2025-12-27 10:42:44 följande:

Att köpa saker till barn är det tråkigaste som finns och ett effektivt sätt att kasta pengar i sjön. Så jag förstår att svärmor bara tog något billigt för att komma med något. Annars hade ni gnällt för det. Jag köper aldrig saker till barn. Jag har varken ork, lust eller råd. Vägrar köpa svindyra lego där det fattas bitar efter 10 sek eller saker de aldrig kommer titta åt. Och ska man fråga föräldrarna vad ungarna vill ha så försvinner ju liksom hela idén med att ge presenter. Barn är inkonsekventa och det som är kul idag är säkerligen inte kul imorrn och saker blir liggandes. De har ändå prylar i överflöd idag.

Du har helt rätt.

Jag har själv barnbarn och minns hur tråkigt det var när de var små och överöstes med en massa saker som bara låg i en hög. Efter någon dag var det mesta mer eller mindre bortglömt i havet av gåvor.

Numera önskar de sig pengar, eller skickar någon bild eller länk till något de önskar.
    Så mycket lättare och mer uppskattat än alla dussingåvor som ramlade inte förut.

När mina barnbarn var små så brukade jag bidra med pengar till de större, dyrare presenterna istället för att komma med en dussinklapp på julafton.

Dock, när det kommer dussinpresenter så inte bara bör, utan ska, föräldrarna faktiskt visa lite tacksamhet.
    Även om gåvan inte var det de (!) hoppats så har någon lagt tid och pengar för att glädja deras barn.
    Något som ts inte fattar helt enkelt.

Skulle inte förvåna ett ögonblick om ts ligger bakom någon eller några av alla gnälla jag-hatar-min-svärmor-trådarna.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (TS)

Jag kan inte relatera till det där alls. Mitt barn har stenkoll på sina saker och de sakerna som är mest omtyckta är begagnade och vi har köpt de via Blocket eller liknande. Däremot köper vi saker som fyller en funktion och inte planlösa saker 
  • Anonym (Ina)

Vad menar du med att idén med presenter försvinner om man frågar föräldrarna? 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Ina) skrev 2025-12-27 22:56:00 följande:
    Vad menar du med att idén med presenter försvinner om man frågar föräldrarna? 

Därför att man vill glädja barnet, inte föräldrarna. 

I det här exemplet vill TS ha saker i trä. Det är garanterat inte barnet som önskar det. 

• Ascendere

För att hjälpa alla som är i denna oerhört svåra situation 
    väljer jag att gratis dela med mig av Ascendere-metoden. Det är en beprövad metod med starkt forskingsstöd, och den fungerar lika bra på presenter till en själv som till ens barn. 

Läge : Du eller ditt barn har fått en present som inte passar dig/barnet av en eller annan anledning 

Åtgärdsplan : 

1. Säg Tack till givaren (Tack så mycket fungerar också om du verkligen vill ta i från tårna)

2. Gå vidare med ditt liv

• Anonym (TS)
    Mrs Moneybags skrev 2026-01-02 12:10:55 följande:

I det här exemplet vill TS ha saker i trä. Det är garanterat inte barnet som önskar det. 

Barnet får duplo/Lego alltså när plasten har ett syfte. 

Nu var det inte heller någon leksak svärmor kom med som mitt barn har ett intresse av. 

• Anonym (Ina)
    Mrs Moneybags skrev 2026-01-02 12:10:55 följande:

Men föräldrarna vet ju vad barnet vill ha. Det är därför släktingar frågar mig och min man, för att det är vi som har bäst koll på vad barnen blir glada för. 

Den som jag skrev till var inte ts utan en person som tyckte att det var tråkigt att ge barn presenter och att: ska man fråga föräldrarna vad ungarna vill ha så försvinner ju liksom hela idén med att ge presenter. 

• Anonym (Ida)

Var tacksam för det du får! Lägg undan det om du inte gillar det! Men otacksamt och löjligt att gnälla om det!
    kanske är du som är lite besvärlig?

Svar på tråden Svärmor kom med plastleksaker