• Anonym (TS)

Svärmor kom med plastleksaker

Min svärmor kom med plastleksaker till present igår. Världens minsta och hon uttryckte att den är lagom stor och bra för sonen? 

1. Vi har alla leksaker hemma i trä

2. Det finns ett litet barn i huset och stoppar allt i munnen och en sån där liten plastleksak kan vi inte ha framme av säkerhetsskäl då det är billig plast som är mycket tunn.

3. Det finns noll tanke på mitt barns intressen.

Jag kan ärligt inte förstå hur man kan ge bort en sån här gåva. Det känns djupt opersonligt. Jag har inga höga krav på någonting. Hon uttryckte att barnböcker är minsann svindyra?. 

Min son verkade inte det minst intresserad av presenten hon gav. Men hon ville kräva tacksamhet av ett barn som är 2,5 år. 

• Svar på tråden Svärmor kom med plastleksaker
  • Anonym (Jul)

Hon kan inte kräva någon tacksamhet, såklart.
    Hade det varit mitt barn, så hade jag struntat i att öppna själva paketet (om leksakerna ligger i en förpackning). Sedan bara sålt eller slängt det efter ett par dagar eller något.

Ni ska självklart inte ha plastleksaker hemma om ni inte vill. 

• Anonym (m)

Man kan inte förstå allt hur andra tänker men hon kanske faktiskt tyckte att det var en bra och passande present. Eller så var hon snål. Ni får väl säga nej till presenter hädanefter. Eller villkora det med att ni måste först godkänna presenten innan ni låter någon ge era barn något. Det kan faktiskt bli väldigt tokigt annars.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Inte lönt att bråka om)

Vissa fattar inte men gör ingen grej av det. Låt prylen ligga och samla damm eller ta undan den om den är farlig och skänk den senare i så fall. Det är ni föräldrar som ska göra era barn glada över julen, ev. andra tillskott är bonus.

Om några år är barnet större och kommer först att önska sig specifika dyrare saker som kanske svärmor kan lägga pengar till, eller bara önska sig presentkort på Steam ändå så det är onödigt att skapa konflikt i julen över dessa småsaker i nuet.

Jag fattade detta redan som barn när mormor började bli dement och gav mig helkonstiga saker, så vuxna borde verkligen kunna inse varför man ska välja sina strider.

• Tecum

Att du gör en så stor sak av denna bagatell tyder på att du letar efter skäl att baktala svärmor.  Alla är inte bra på presenter (vilket är ett bra skäl att dra ner på den delen) och även om den inte varit farlig för barnet är det bara att säga tack och lägga undan den. Du kan ju prova med att tipsa henne om vad barnet vill/bör få, men om det inte går in är det inte hela världen. Ni kollar ju alla presenter så de inte är olämpliga, för övrigt är det ju sina egna pengar hon bränner och inget som kostar er något mer än lite tid.

• Anonym (S)

Det är inte hela världen. Lägg undan och fokusera på annat. 

• Anonym (C)

Trist, men det är nog bara att gilla läget.

Jag tänker att om hon ändå är så dålig på att välja ut presenter så är det lika bra att hon köper billiga grejer. Tråkigt om hon lägger en halv förmögenhet på oanvändbara prylar.

Ni får lära era barn att tacka artigt och så får ni själva förse dem med vettigare julklappar.

• Anonym (TS)
    Anonym (C) skrev 2025-12-25 15:09:29 följande:

Trist, men det är nog bara att gilla läget.

Jag tänker att om hon ändå är så dålig på att välja ut presenter så är det lika bra att hon köper billiga grejer. Tråkigt om hon lägger en halv förmögenhet på oanvändbara prylar.

Ni får lära era barn att tacka artigt och så får ni själva förse dem med vettigare julklappar.

Men är det inte märkligt att inte köpa något som mottagaren faktiskt kommer att uppskatta? Det finns massa begagnade saker som är jättefina. Jag lägger inte något vikt vid priset. Farmor (svärmor) bor precis bredvid stadsmissionen som har ett stort sortiment av barnleksaker och fina barnböcker. Jag skulle mer säga att hon inte har lagt något engagemang i det hon gett bort. Utöver att hon inte verkar ha det minsta koll på vad mitt barn intresserar sig för alls. Visst att man kan vidga vyer. Men att köpa en lite sak som är hur liten som helst och sedan säga att det är en bra storlek för barnet. 
  • Anonym (C)
    Anonym (TS) skrev 2025-12-25 15:18:19 följande:
    Men är det inte märkligt att inte köpa något som mottagaren faktiskt kommer att uppskatta? 
    Ja, det är märkligt.  En del människor beter sig märkligt och det finns ofta inte så mycket man kan göra åt saken.
  • Anonym (Ina)

Så kan det bli. Är inget att uppröras över. Lägg undan den och glöm. Barnets pappa kan ge julklapstips till sin mamma i god tid nästa år.  

Ska du ojja dig över dåligt valda julklappar och presenter så får du mycket att ojja dig över framöver. Snart kommer barnet i barnkalasåldern och då får de allt möjligt knasigt!  

• Anonym (Ina)

Men jo. Så klart är det trist och märkligt. Men det är som det är. 

• Anonym (qwerty)

Mest trist är väl när de inte tagit barnets intresse i beaktande. 
    Om det vore så att barnet gillar plastprylar med inbyggt oljud så kan man ju som förälder sucka men det är iaf för barnets skull.
    Ett hett tips är att låta den ligga kvar i förpackningen och skänka i någon FB grupp eller skicka till stadsmissionen så snart du kan.

• Mrs Moneybags
    Anonym (TS) skrev 2025-12-25 15:18:19 följande:
    Men är det inte märkligt att inte köpa något som mottagaren faktiskt kommer att uppskatta? Det finns massa begagnade saker som är jättefina. Jag lägger inte något vikt vid priset. Farmor (svärmor) bor precis bredvid stadsmissionen som har ett stort sortiment av barnleksaker och fina barnböcker. Jag skulle mer säga att hon inte har lagt något engagemang i det hon gett bort. Utöver att hon inte verkar ha det minsta koll på vad mitt barn intresserar sig för alls. Visst att man kan vidga vyer. Men att köpa en lite sak som är hur liten som helst och sedan säga att det är en bra storlek för barnet. 
    Ditt barn kanske är road av presenten längre fram? Om inte, så lägger du den bara i din "re-gifting closet". Det är en bra vana nu när du har barn, för du kommer få många meningslösa saker, kläder samt dubbletter av saker som du kan skänka vidare när ni går på kalas hos något annat barn. Så himla skönt att ha något helt nytt som bara behöver slås in när man ska gå på kalas. 

Det blir många sköna slantar som ni kan spara på det viset genom åren, för det blir många kalas. 

• Anonym

Det finns ett ordspråk om presenter :

"Det är tanken som räknas"

Det betyder att man tolkar sina medmänniskors handlingar positivt: Personen tänkte på mig och gick och köpte en present, alltså har personen varit vänlig.
    Det spelar ingen roll om det är fel storlek, fel material , att det är apelsinchoklad när jag gillar nötchoklad osv
    En present är inget man kan kräva så därför är alla presenter bonus.

Vill man inte ha presenten så tackar man ändå vänligt. Sedan får man ge bort den eller sälja den.

• Anonym (D)
    Anonym (TS) skrev 2025-12-25 10:14:10 följande:
    Svärmor kom med plastleksaker

Min svärmor kom med plastleksaker till present igår. Världens minsta och hon uttryckte att den är lagom stor och bra för sonen? 

1. Vi har alla leksaker hemma i trä

2. Det finns ett litet barn i huset och stoppar allt i munnen och en sån där liten plastleksak kan vi inte ha framme av säkerhetsskäl då det är billig plast som är mycket tunn.

3. Det finns noll tanke på mitt barns intressen.

Jag kan ärligt inte förstå hur man kan ge bort en sån här gåva. Det känns djupt opersonligt. Jag har inga höga krav på någonting. Hon uttryckte att barnböcker är minsann svindyra?. 

Min son verkade inte det minst intresserad av presenten hon gav. Men hon ville kräva tacksamhet av ett barn som är 2,5 år. 

Ja, det var en obetänksam present om din son inte är intresserad av sådana saker. Sedan är det naturligtvis  inte bra med riktigt små grejor när barn som stoppar allt i munnen bor i samma lägenhet. 

Barnet är så litet att det inte kan tacka fint när det inte tycker om grejen. Barn behöver vara lite större för att klarar att tacka i en sådan situation och förstå att man då tackar för omtanken.

Säg till svärmor att hon gärna får köpa begagnade barnböcker. Och att du är tacksam om hon har tid att leta efter bra barnblcker i second hand-affärerna. 

Det är inte alltid den äldre generarionen har koll på det här med plast i leksaker.
  • Anonym (Mm)
    Anonym skrev 2025-12-25 20:36:00 följande:

Det finns ett ordspråk om presenter :

"Det är tanken som räknas"

Det betyder att man tolkar sina medmänniskors handlingar positivt: Personen tänkte på mig och gick och köpte en present, alltså har personen varit vänlig.
    Det spelar ingen roll om det är fel storlek, fel material , att det är apelsinchoklad när jag gillar nötchoklad osv
    En present är inget man kan kräva så därför är alla presenter bonus.

Vill man inte ha presenten så tackar man ändå vänligt. Sedan får man ge bort den eller sälja den.

Håller iofs med, men det gör ju bara den här situationen värre, eftersom den största anledningen till ts irritation väl är just att farmor inte har tänkt till/brytt sig, utan bara köpt nåt skit vadsomhelst bara för att hon måste ge nåt.
  • Anonym
    Anonym (Mm) skrev 2025-12-25 20:45:56 följande:
    Håller iofs med, men det gör ju bara den här situationen värre, eftersom den största anledningen till ts irritation väl är just att farmor inte har tänkt till/brytt sig, utan bara köpt nåt skit vadsomhelst bara för att hon måste ge nåt.
    Hur vet vi att farmor inte brytt sig? Hur vet vi vad farmor tänkte?

Vi vet bara ts tolkning av farmors agerande.
    Om vi frågar farmor kanske vi får ett annat svar.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Mm) skrev 2025-12-25 20:45:56 följande:
    Ja, och så gör man väl inte till sitt barnbarn? Man gör så med människor man inte känner så väl. Typ att man ger en ytlig kollega en julklapp för att man har det som uppdrag på jobbet. Alla får en person att köpa till och man får max lägga 100 kronor. Då kanske man köper något mindre bra beroende på pris och hur nära man står personen 
  • klyban

har ni sagt till svärmor att det inte ska vara någon plast, eller är detta något hon ska giss sig fram till.

För är det gissa/räkna ut, så är ju det knappast hennes fel om hon inte klarade av detta och inget är sagt.

Är det sagt, ja, det är ju lite ohyfs såklart,
    Och köpa presenter till barn som de inte sen gillar, ja, det är nått som händer ibland.

Och när det kommer till delen "tacksamhet", ja, det kan ju vara så enkelt som att hon hoppades det var en bra present och barnet skulle bli glad.
    Och sen märka att barnet inte alls ville ha den, det kan ju då såklart bli lite jobbigt att ta in och att hon blir desperat och försöker få uppmärksamhet och att detta blir relaterat till klappen och kan helt säkert missförstås också att det var ett krav för tacksamhet.

Att det var så säger jag inte, utan bara visar dig det finns andra dörrar också och att dessa bör övervägas också.
    Dock är det bara du som slutet på dagen kan tolka situationen.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym
    Anonym skrev 2025-12-25 20:49:03 följande:
    Hur vet vi att farmor inte brytt sig? Hur vet vi vad farmor tänkte?

Vi vet bara ts tolkning av farmors agerande.
    Om vi frågar farmor kanske vi får ett annat svar.
    Nu har jag insett att det ändå är farmor som är ondskefull. Förstår inte hur man kan behandla folk så.
Svar på tråden Svärmor kom med plastleksaker