Anonym (SA) skrev 2025-12-27 10:42:44 följande:
Att köpa saker till barn är det tråkigaste som finns och ett effektivt sätt att kasta pengar i sjön. Så jag förstår att svärmor bara tog något billigt för att komma med något. Annars hade ni gnällt för det. Jag köper aldrig saker till barn. Jag har varken ork, lust eller råd. Vägrar köpa svindyra lego där det fattas bitar efter 10 sek eller saker de aldrig kommer titta åt. Och ska man fråga föräldrarna vad ungarna vill ha så försvinner ju liksom hela idén med att ge presenter. Barn är inkonsekventa och det som är kul idag är säkerligen inte kul imorrn och saker blir liggandes. De har ändå prylar i överflöd idag.
Du har helt rätt.
Jag har själv barnbarn och minns hur tråkigt det var när de var små och överöstes med en massa saker som bara låg i en hög. Efter någon dag var det mesta mer eller mindre bortglömt i havet av gåvor.
Numera önskar de sig pengar, eller skickar någon bild eller länk till något de önskar.
Så mycket lättare och mer uppskattat än alla dussingåvor som ramlade inte förut.
När mina barnbarn var små så brukade jag bidra med pengar till de större, dyrare presenterna istället för att komma med en dussinklapp på julafton.
Dock, när det kommer dussinpresenter så inte bara bör, utan ska, föräldrarna faktiskt visa lite tacksamhet.
Även om gåvan inte var det de (!) hoppats så har någon lagt tid och pengar för att glädja deras barn.
Något som ts inte fattar helt enkelt.
Skulle inte förvåna ett ögonblick om ts ligger bakom någon eller några av alla gnälla jag-hatar-min-svärmor-trådarna.