• Anonym (mia)

Vad händer med barnen om pappan gifter sig med sin nya partner?

Vi separerade i fjol och redan i samma sommar träffade min f.d. man en ny kvinna. Han har redan pratat löst med barnen om att de förmodligen kommer gifta sig när hon har studerat klart.

Vi har gemensam vårdnad om barnen. Har ju hört att om två föräldrar där t.ex. mamman har ensam vårdnad, om de giter sig så får pappan del av vårdnaden.

Blir lite orolig att den här kvinnan kommer kunna få del av vårdnaden av barnen på samma sätt.

Han har vid vissa tillfällen yttrat indirekta hot om att han tycker jag är olämplig, pratat om att anmäla mig till soc eller dra in tingsrätten. Kanske nått slags kontrollbehov inte vet jag. Sköter mina barn efter bästa förmåga.

Har aldrig träffat den här kvinnan, eftersom hon inte har varit där när barnen varit hos pappan. Men skulle det bli att hon flyttar in så lär jag vilja få ett ansikte på henne minst.

• Svar på tråden Vad händer med barnen om pappan gifter sig med sin nya partner?
  • Anonym (M)

Nej, hon kan inte få vårdnaden om dina barn. 

• Anonym (Kråkan)

Va?

Anonym (mia) skrev 2025-12-25 10:32:48 följande:
    Vad händer med barnen om pappan gifter sig med sin nya partner?

Vi separerade i fjol och redan i samma sommar träffade min f.d. man en ny kvinna. Han har redan pratat löst med barnen om att de förmodligen kommer gifta sig när hon har studerat klart.

Vi har gemensam vårdnad om barnen. Har ju hört att om två föräldrar där t.ex. mamman har ensam vårdnad, om de giter sig så får pappan del av vårdnaden.

Blir lite orolig att den här kvinnan kommer kunna få del av vårdnaden av barnen på samma sätt.

Han har vid vissa tillfällen yttrat indirekta hot om att han tycker jag är olämplig, pratat om att anmäla mig till soc eller dra in tingsrätten. Kanske nått slags kontrollbehov inte vet jag. Sköter mina barn efter bästa förmåga.

Har aldrig träffat den här kvinnan, eftersom hon inte har varit där när barnen varit hos pappan. Men skulle det bli att hon flyttar in så lär jag vilja få ett ansikte på henne minst.

• Anonym (Vera)

Nej, om ni bor i Sverige kan hon inte få vårdnaden om dina barn. 

Eller jo, om du väljer att adoptera bort dem till henne, men det verkar du ju inte vilja. :) 

Varifrån har du fått de här ideerna? Vem har sagt det? Någon i ett annat land? I vissa länder tillhör ju barnen först och främst pappan. 

• Anonym (C)

Nej, hon har inget med vårdnaden att göra.

• Anonym (Exet försöker skrämmas)

Låt exet vara lycklig med sin nya ,så länge det nu varar.Vårdnad/adoption inte utan din tillstånd.Kanske hon vill ha hellre egna barn en dag.

• Anonym (L)
    Anonym (Exet försöker skrämmas) skrev 2025-12-25 15:19:39 följande:

Jag tror också att pappan försöker skrämma TS. Han vill utöva makt över henne och använder barnen som verktyg.

TS, om du har möjlighet är det nog bra om du får kontakt med en jurist som kan hjälpa dig att bevaka dina (och barnens) rättigheter här. Nu utnyttjar han din okunskap och försöker lura dig att tro att saker kan hända som egentligen inte alls kan hända.
  • Anonym (KM)

Om ogifta föräldrar gifter sig efter barnets födsel påverkas inte vårdnaden, inte säker på vad du menar i trådstarten.

Man kan inte ha fler än 2 vårdnadshavaren och det är normalt sett föräldrarna

Svar på tråden Vad händer med barnen om pappan gifter sig med sin nya partner?