• Anonym (Orättvist)

Kronofogden kan inte ta utmätning när man jobbar inom bemanningsflretag?

Jag har en fråga om varför inte kronofogden kan ta utmätning när man jobbar inom  bemanningsföretag? Jag tycker det är orättvist pga att jag känner en kille som jobbar på ett jobb där han själv har 400.000kt i skulder hos kronofogden. Och han säger själv att inte kronofogden kan ta utmätning pga att han jobbar inom bemanningen?

• Svar på tråden Kronofogden kan inte ta utmätning när man jobbar inom bemanningsflretag?
  • Anonym (L)

Kronofogden kan utmäta hans lön och/eller egendom oavsett var han jobbar. Vad menar du? 

• Anonym (X)
    Anonym (Orättvist) skrev 2025-12-25 11:49:41 följande:
    Kronofogden kan inte ta utmätning när man jobbar inom bemanningsflretag?

Jag har en fråga om varför inte kronofogden kan ta utmätning när man jobbar inom  bemanningsföretag? Jag tycker det är orättvist pga att jag känner en kille som jobbar på ett jobb där han själv har 400.000kt i skulder hos kronofogden. Och han säger själv att inte kronofogden kan ta utmätning pga att han jobbar inom bemanningen?

Stämmer inte. Han har en arbetsgivare, som de kan begära utmätning hos. 
  • Anonym (Bell)

KF kan göra utmätning även på arbetslösa om det visar sig att de har egendomar. Något är lurt med din kompis. 

• Fjäril kär

Din kompis ljuger för dig. 

Självklart kan KF ta utmätning på hans lön .  ALLA inkomster oavsett källan den kommer ifrån  kan utmätas  

Däremot ligger det nära att tro att kompisen smiter undan utmätning genom tex svart lön , fiffla med arbetsgivaren eller annat som gör att KF inte utmäter pga för lågt angiven inkomst 

• Anonym (Sett förut)

Det känns som att jag har sett denna trådstarten tidigare - i varje fall var det en väldigt liknande historia. Där framkom det till sist att personen i fråga jobbade svart. 

• Anonym (Orättvist)

Han säger att eftersom han inte är anställd och jobbar inom bemanning. Han jobbar skift och jag har sagt att dom kan komma när som helst o kolla hans inkomst men det gör dom inte säger han. Bara när man är anställd då. Han har 4st barn heltid med sin sambo. Men det är bara han som jobbar.

..

• Anonym (Bell)
    Anonym (Orättvist) skrev 2025-12-25 13:08:14 följande:

Han säger att eftersom han inte är anställd och jobbar inom bemanning. Han jobbar skift och jag har sagt att dom kan komma när som helst o kolla hans inkomst men det gör dom inte säger han. Bara när man är anställd då. Han har 4st barn heltid med sin sambo. Men det är bara han som jobbar.

Han är ju anställd av bemanningsföretaget - OM han talar sanning. Men mer troligt att han jobbar svart och drar en lögn för att han inte vill att du ska fatta det. 
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (Orättvist) skrev 2025-12-25 13:08:14 följande:

..

Solklart ljuger han för dig. 

KF har redan kollat hans uppgifter om inkomster om  hans skulder redan finns hos dom.  Det är uppgifter dom hämtar från Skatteverket och deklarationen. 

Däremot kan han mycket riktigt slippa utmätning om KF räknar ut att han har för låg inkomst kontra vad han ska leva på . Det finns ju ett existensminimum att leva på och om han i deras uträkning har för låg inkomst görs ingen utmätning.  Då tar dom däremot skatteåterbäringen om nån sån finns. 
Svar på tråden Kronofogden kan inte ta utmätning när man jobbar inom bemanningsflretag?