• Anonym (Ts)

Barnfamiljer utan nyårsplaner?

Fler med barn som står utan nyårsplaner? Det blir nog att fira hemma själva tillsammans men drömmen hade varit med någon annan barnfamilj. De vi hört med ska resa bort etc. Är det fel att vara hemma bara vi? Fler i samma sits. Kan inte undgå att känna lite saknad av att umgås med andra med barn.. Blir kanske Kaninlandet på Liseberg under dagen i alla fall 

• Svar på tråden Barnfamiljer utan nyårsplaner?
  • Parlplattan

Förra året blev det firande med bara familjen. Vi besökte badhuset på dagen, klädde upp oss och åt en god middag tillsammans. Vi är en rätt social familj och gillar att fira med andra, men vi gjorde det bästa av situationen och hade en väldigt mysig dag och kväll tillsammans. Stannade vi uppe till 12? Absolut inte 😊 

• MenHallå82

Gör något mysigt hemma. Bädda i vardagsrummet och kolla på film tillsammans o sov där. Lite som att campa innonhus. Laga god mat och en god dessert. Låt barnen vara uppe till midnatt om de orkar o kolla på fyrverkerier från fönstret. Spela nå mysigt spel tillsammans.  Allt beror ju på hur gamla barnen är 

• Anonym (Linn)

Vi brukar fira med en annan familj sedan flera år tillbaka då vi har barn i samma ålder. Ibland har de haft andra planer eller som förra året när magsjukan kom som en ovälkommen gäst dagarna innan och ingen av oss ville umgås

Då fixar vi mat själva, dukar fint, klär upp oss (för utom den sjuke förra året) och fixar. Strax innan tolv ut och tittar på fyrverkerierna runt omkring. Firar vi själva är det typ läggdags strax därefter. 

Nåt år spelade vi Bingolotto när vi firade själva och barnen önskade det. 

• Anonym (S)

Vi firar ofta nyår själva och tycker att det är mysigt. Det blir sent ändå när man är själva och ännu senare när vi har haft gäster på nyår vilket kan vara lite jobbigt med små barn. Skönt att ha det lugnt och gå och lägga sig något så när i tid. 

• Anonym (Felice)

Det finns inget fel, släpp det.
    Man gör precis som man vill, det man trivs med.
    Vi har firat med andra men eftersom vi har svårt att göra planer och kan tvingas hoppa av (pga jobb) så är det sällan vi valt att tacka ja till inbjudan. Eller bjuder in. För om vi då måste ställa in så är det inte bara våran nyårsafton som blir förstörd, då står ju gästerna där också liksom.

I år tänkte jag laga något gott som bara jag gillar eftersom min min man ska jobba. Äldsta barnet lär fira med sina kompisar och sin flickvän (han är 19). Yngsta barnet blir hemma med mig och jag kommer inte påminna om nyår och tolvslag så han somnar nog som vanligt senast 2030. Han är selektiv med mat också så han äter ändå sitt gamla vanliga (också en anledning till att vi helst inte umgås med andra vid festliga tillfällen längre eftersom folk fortfarande har svårt att förstå autism och npf). 

Det nya året kommer oavsett brukar jag tänka.

• asdfgh

Senast vi firade med någon var nyår 2019/2020. Några år var det covid, något år var det vattkoppor och plötsligt hade det blivit en tradition att fira själva.
    Vi hade säkert kunnat dra ihop ett firande om vi velat, men när vi frågat barnen (numera lägre tonåren) så har de inte varit intresserade.

Svar på tråden Barnfamiljer utan nyårsplaner?