• Svenolof

Vad är detta för könssjukdom?

Jag tycker det känns väldigt jobbigt och pinsamt att gå till vårdcentralen, så jag tänkte höra här först. Jag har fått några förändringar i underlivet som ser ut som vårtor eller blåsor, och jag undrar om någon vet vilken könssjukdom dom är ett tecken på? 
  • Svar på tråden Vad är detta för könssjukdom?
  • Anonym (Man 56)

Hej!

Är du säker på att det är en könssjukdom?
    Har du appen chatGPT i din telefon?
    Kanske skulle vara ide att fråga med dessa bilder i denna app.

• Svenolof

Hej! Nej faktiskt inte tack för tipset. Detta svar fick jag av chat gpt Om blåsorna är vid ditt könsorgan, kan det vara ett tecken på en könssjukdom som till exempel herpes, men det finns också andra orsaker som kan ge liknande symtom.

Herpes är en vanlig könssjukdom som kan orsaka blåsor eller sår på könsorganen. Andra könssjukdomar, som syfilis eller molluscum contagiosum, kan också ge utslag eller blåsor.- hoppas inte jag har herpes:/ 

• Meddelande borttaget
  • Zoegazz

Tycket det ser ut som talgkörtlarna är lite mer synliga bara. Det händer ibland.

• Anonym (Hej)

Tycker med att det ser ut som talgkörtlar. Kliar det?

• Anonym (Felposter)
    Anonym (Sven Ingvar) skrev 2025-12-26 03:03:32 följande:
    Kan du inte berätta lite mer om hur du känner att detta har med familjeliv alls att göra, och framförallt hur det har i kategorin "Familjeliv -Sajten"att göra?

Då kanske fler kan utveckla en viss förståelse för ditt uppenbara förståndshandikapp?
    Men herregud vad du går på! Alla har inte varit på detta forum i flera år och känner kanske inte till de olika kategorierna.
    Har sett många trådar som har legat i just Familjeliv-Sajten men handlat om allt annat än sajten.
    Kanske Familjeliv-sajten kommer upp som ett tidigt val i skapandet av trådar? Eller uppfattas som något som låter heltäckande, där allt kan ingå?

Att kalla folk utvecklingsstörda för att de försöker be om hjälp men gör ett litet fel som ingen annan bryr sig i är både magstarkt och negativt.
  • Anonym (Sven Ingvar)
    Anonym (Felposter) skrev 2025-12-27 00:54:54 följande:
    Att kalla folk utvecklingsstörda för att de försöker be om hjälp men gör ett litet fel som ingen annan bryr sig i är både magstarkt och negativt.
    Attans! Jag försökte vara milt diskret och positiv!
  • Anonym (Felposter)

Ts, jag tror inte att du behöver oroa dig. Samtidigt så förstår jag inte varför det skulle vara så farligt att gå till vårdcentralen? 
    Kan du gå till någon mottagning som enbart håller på med sex och preventivmedel typ Sesam? 
    Om inte finns det säkert något privat nätalternativ dit det går att skicka prover. Fast verkar dumt att betala själv för all vård bara för att det kan tyckas pinsamt.
    Söker du aldrig vård alls? Eller är det bara att det skvallrar om att du haft sex som är pinsamt?

Personal som jobbar med könsorgan tittar på dem dagarna i ända. Var inte orolig.
    Däremot tror jag också på synliga talgkörtlar. Om inget annat händer, förutom att vårtorna försvinner, och du alltid har sex med kondom tills du vet säkert så går det nog bra att avvakta lite.

• Svenolof
    Zoegazz skrev 2025-12-26 10:54:04 följande:

Tycket det ser ut som talgkörtlarna är lite mer synliga bara. Det händer ibland.

Sökte upp Google bilder och det skulle kunna vara talgkörtlar. anledningen till att jag vände min hit är för jag haft ett par one night stands under förra året och har aldrig fått något liknande tidigare?
  • Svenolof
    Anonym (Hej) skrev 2025-12-26 11:05:01 följande:

Tycker med att det ser ut som talgkörtlar. Kliar det?

Ja det brukar klia ibland.
  • Svenolof
    Anonym (Felposter) skrev 2025-12-27 00:54:54 följande:
    Men herregud vad du går på! Alla har inte varit på detta forum i flera år och känner kanske inte till de olika kategorierna.
    Har sett många trådar som har legat i just Familjeliv-Sajten men handlat om allt annat än sajten.
    Kanske Familjeliv-sajten kommer upp som ett tidigt val i skapandet av trådar? Eller uppfattas som något som låter heltäckande, där allt kan ingå?

Tack! valde att lämna hens kommentar obesvarad. någon verkar haft en tråkig jul. detta var mitt första inlägg och har inte navigerat mig riktigt ännu. Önskar dig en god fortsättning :) 
  • Svenolof
    Anonym (Felposter) skrev 2025-12-27 01:05:36 följande:

Ts, jag tror inte att du behöver oroa dig. Samtidigt så förstår jag inte varför det skulle vara så farligt att gå till vårdcentralen? 
    Kan du gå till någon mottagning som enbart håller på med sex och preventivmedel typ Sesam? 
    Om inte finns det säkert något privat nätalternativ dit det går att skicka prover. Fast verkar dumt att betala själv för all vård bara för att det kan tyckas pinsamt.
    Söker du aldrig vård alls? Eller är det bara att det skvallrar om att du haft sex som är pinsamt?

Personal som jobbar med könsorgan tittar på dem dagarna i ända. Var inte orolig.
    Däremot tror jag också på synliga talgkörtlar. Om inget annat händer, förutom att vårtorna försvinner, och du alltid har sex med kondom tills du vet säkert så går det nog bra att avvakta lite.

Jo jag kommer att uppsöka vård om dem inte går bort, blåsorna har minskat i storlek därav jag valt att avvakta ytterligare. Brukar uppsöka vård vid behov men bor i ett litet samhälle och vill inte visa upp detta för någon som jag eventuellt kanske känner. Kanske får uppsöka en vårdcentral i någon närliggande stad. har aldrig haft det tidigare.
  • Svenolof
    Anonym (Selma) skrev 2025-12-26 03:45:59 följande:

Herpes

har läst på lite om herpes och tror inte det är herpes jag har 
  • Anonym (Felposter)
    Svenolof skrev 2025-12-28 01:30:31 följande:
    har läst på lite om herpes och tror inte det är herpes jag har 
    Du kan vara lugn, jag tror inte heller att det är herpes.
    Har inte sett det live men bara på beskrivningen av herpes så läser man att det ofta är återkommande utbrott med blåsor och röd irriterad hud som gör väldigt ont.
    Detta är inga blåsor, ser mer ut som fyllda porer, talgkörtlar eller liknande. Huden ser inte irriterad ut och det är inte vätskefyllda blåsor som spricker.
    Den enda könssjukdom jag kan tänka mig skulle vara kondylom, som kan ge vårtliknande saker. Jag vet inte heller hur dessa ser ut, så det kan vara uteslutet även det. Bildgoogla och kolla hur kondylomvårtor kan se ut för att få en uppfattning. 

Jag förstår för övrigt att det kan vara mer jobbigt att söka vård i ett litet samhälle, men samtidigt, du är inte den första i din ort som sökt vård för misstänkt könssjukdom. Det kan jag lova
    De som jobbar på vårdcentralen och i alla andra vårdyrken har strikt tystnadsplikt och de får sparken om de skulle prata om det på byn.
    Finns många som testar sig på rutin 1-2 ggr per år bara för att kolla att allt är okej. Helt onödigt i en lång relation men har man lösa förbindelser eller en ny relation så är det bra att testa sig. Och helt normalt!

Lycka till och ha en god fortsättning du med!
  • Svenolof
    Anonym (Felposter) skrev 2025-12-28 02:32:48 följande:
    Du kan vara lugn, jag tror inte heller att det är herpes.
    Har inte sett det live men bara på beskrivningen av herpes så läser man att det ofta är återkommande utbrott med blåsor och röd irriterad hud som gör väldigt ont.
    Detta är inga blåsor, ser mer ut som fyllda porer, talgkörtlar eller liknande. Huden ser inte irriterad ut och det är inte vätskefyllda blåsor som spricker.
    Den enda könssjukdom jag kan tänka mig skulle vara kondylom, som kan ge vårtliknande saker. Jag vet inte heller hur dessa ser ut, så det kan vara uteslutet även det. Bildgoogla och kolla hur kondylomvårtor kan se ut för att få en uppfattning. 

Jag förstår för övrigt att det kan vara mer jobbigt att söka vård i ett litet samhälle, men samtidigt, du är inte den första i din ort som sökt vård för misstänkt könssjukdom. Det kan jag lova
    De som jobbar på vårdcentralen och i alla andra vårdyrken har strikt tystnadsplikt och de får sparken om de skulle prata om det på byn.
    Finns många som testar sig på rutin 1-2 ggr per år bara för att kolla att allt är okej. Helt onödigt i en lång relation men har man lösa förbindelser eller en ny relation så är det bra att testa sig. Och helt normalt!

Lycka till och ha en god fortsättning du med!
    herpes är uteslutet och ska nog kolla upp det om det inte försvinner, kollade noga och vissa utav de har försvunnit. nej det stämmer haha varken den första eller sista. Tack för ditt svar :) 
  • Anonym (Felposter)
    Noname00 skrev 2026-01-14 16:09:05 följande:

Varför postas detta i delforumet sajten familjeliv.
    Känns som fel kategori?

Redan avhandlat och tråden är död.
    Varför postar du det 3 veckor efter att tråden slocknat kan man fråga sig?
  • Anonym (Anno Nym)
    Svenolof skrev 2025-12-25 20:41:58 följande:
    Varför går du inte å testar dig speciellt om du har haft oskyddad sex?
Svar på tråden Vad är detta för könssjukdom?