• Mindan

Mens efter förlossningen

Födde mitt andra barn för 5 månader sedan och har nu vid 3 tillfällen trott mensen varit på gång. Dock bara lite ljusrosa i en flytning en dag varje gång. Inte ens behövt trosskydd. MEN det jag nu reflekterat över är att det varit vid precis samma tid i månaden och med precis samma intervall som min vanliga cykel. 

Med första barnet kom mensen efter nästan prick 3 månader trots helamning och var precis som innan. Gick inte att ta miste på.

Helammar nu med. Men under verkligen om detta är normalt.

Det enda man hör är att första mensen efter förlossningen är så brutal, massa blod och massa mensvärk osv. 

Finns det inte fler som verkar ha det löjligt lätt?

• Svar på tråden Mens efter förlossningen
  • Anonym (T)

Jag fick tillbaka mensen först när jag slutat amma och de menstruationerna som kom var helt utan mensvärk men i övrigt likadana som före graviditeten.  

• Anonym (Sent)

Med första barnet hade mensen svårt att komma igång. Hade cykler som kändes i kroppen, alltså det kändes som vanliga menscykler men blev så att säga aldrig något. Sökte hjälp då vi ville ha syskon. Hade då högt värde på amningshormon och gyn trodde att ägglossningen uteblev därför. Fick något läkemedel som skulle sänka hormonet och då kom det igång. 

• Anonym (B)

Båda gångerna har det tagit nästan ett år innan mensen kom tillbaka. Då var den som vanligt, men jag har knappt haft någon mensvärk sedan jag fick barn. 

Svar på tråden Mens efter förlossningen