• Anonym (Intesåglad)

Hur själviskt är det här?

Jag har senaste året tränat för en crossfit-tävling. Jag föreslog för min fru att vi skulle åka till Amsterdam i mitten av april. En dag (eller halva dag för tävlingen och sedan två heldagar med sightseeing, besök på blommande tulpanfält, middagar och tid för varandra. Jag trodde min sambo skulle bli glad men hon hakade upp sig på tävlingen. Hon är noll intresserad av sporten och därför var hon inte intresserad att åka. I min naiva föreställningsvärld så trodde jag att hon åtminstone kunde vara lite intresserad för att jag är det.  Eller att hon kunde ?offra? en halvdag för att hon såg ett värde i resten av resan. 

Men nej, hon bara gnällde över att det var en tävling jag skulle vara med på och hon var inte alls  intresserad av det. 

Jag sa till henne att hon får gärna föreslå en resa någonstans så väljer jag att tävla på närmare håll - själv. 

Hur hade du reagerat om din partner föreslagit det jag gjorde?

• Svar på tråden Hur själviskt är det här?
  • Anonym (P)

Jag hade tyckt det var trevligt. 

• Anonym (Familjen först)

Tycker din fru ska supporta ditt intresse.
    Sen kan jag även förstå din partner.
    Jag har rest norra Europa runt och tävlat med min son 2 andra sporter.
    Först ska det packas, kläder utrustning och specialkost.
    lokalen ska rekas dagen innan,  tar alltid länge tid med tävlingen och sen vill man äta middag med gänget.

• Hellishen

Låter som att ni har större problem än detta. Kan det möjligen vara så att du lagt all din fritid på att träna på din hobby medan hon roddat barn och vardagsbestyr och kan och måsten? Kvinnor kan vara martyrer och män kan vara otroligt självupptagna och då kan sådant liksom bara pågå tills dess att relationen tagit slut.

Så mitt tips är att fundera lite på hur du varit under ditt "träningsår". Din fru borde supporta dig men inte till vilket pris som helst.

Här låter det som att din fru kanske är förbannad på dig och din hobby sedan innan och att resan bara blir en bekräftelse på en känsla hon redan har. 

• Anonym (Q)

Jag älskar att min man har sina egna intressen och är aktiv i dessa. MEN jag följer bara med på resor runt intresset om jag verkligen själv vill till platsen och det passar i mitt jobbschema och med våra barns skola och aktiviteter. Annars får han åka själv och jag kan till och med bli trulig om det ifall han tappar för många bollar på hemmaplan när det gäller familjeåtagande och att dra sin del av lasset. 

Jag värderar mina semesterdagar väldigt högt, och har inte heller oändligt med pengar. För mig är det därför ett  stort beslut var jag lägger min semester.

• Anonym (Betty)

Vid första anblick tycker jag också att det låter trevligt och hade gärna följt med och supportat min man samt fått en liten minisemester. 

Men jag håller med inlägget ovan också. Tar det verkligen bara en halv dag? Min erfarenhet av sportgrejer är också att allt runt omkring tar längre tid än de faktiska tiderna i "programmet". Det är restider till arenor. Man ska vara där i god tid innan. Det tar längre tid att komma därifrån än vad man tror och sen resväg från arenan.

Sen kanske man är där med gänget som kör samma sport och vill hänga med dem lite. Där är ju din fru kanske utanför.

Sen vet vi ju inget om allt runt omkring detta. Du kanske håller på med den här sporten 24-7 och din fru är trött på allt som har med detta att göra för att du aldrig är hemma, bara hänger med dina finess kompisar och hon får aldrig träffa dig. Så detta blir bara pricken över i:et för henne att hon ska följa med på detta också. 

Tänker på min styvfar också som tävlade i en sport och alla i familjen skulle följa med på tävlingar var och varannan helg samt att all tid däremellan styrdes av hans träningar. Födelsedagar etc fick stå åt sidan. Jag kräktes på det där och vet inte om en weekend hade räddat upp det. När jag blev större valde jag att stanna hemma. Men jag förstår faktiskt inte varför min mor tröskade med på alla de där resorna för "hans skull". Han gjorde aldrig direkt nåt för hennes skull. Samt hur kul blir det till slut?

• Anonym (Family)

Jag skulle inte följt med. Min man och jag har förvisso gemensamma intressen men även ett par vardera där vi inte delar varandras entusiasm. Då är vi så generösa mot varandra att maken får åka på sina jaktresor och jag åker på mina kulturvandringsresor till olika destinationer. Det funkar fint nu när barnen är stora och klarar sig själva, inget gnäll på något håll-

• Anonym (blingeling)

Jag som har råd med några weekendresor på året utöver sommarens resa hade tyckt det var trevligt, och då hade jag passat på att åka och se diamanthandeln i Antwerpen medan du tävlar. Fast det har klart potential att bli dyrt... Oskyldig

Men nu har inte alla det så i sina liv, och om man ser det som den enda resa man kan göra på året eller oproportionerligt dyra hotellnätter relativt det man brukar göra för de pengarna (typ badort i Turkiet eller så) så kanske man inte tycker att förslaget är det bästa.

• Anonym (Nja)

Hade nog inte velat lägga varken pengar eller semesterdagar på sambons hobby. Sen är jag inte jätteförtjust i just Amsterdam. Men kanske hade följt med om han betalar och det var en stad jag var intresserad av.

Varför åker du inte själv? Så kan ju hon göra en egen resa med något som intresserar henne.

• Anonym

Finns mycket skoj att göra i Amsterdam som ensam resenär också. Fast kanske inte om alla dagar börjar tidigt med hård träning

Är det en engångsgrej detta med crossfittävling så skulle jag absolut supporta min man och se honom tävla, blir det en tävling varje år, njae inte så kul. Och han hade gärna fått bestämma vad vi ska se och göra tillsammans med mig. Vajande tulpanfält faller inte alla i smaken.
    Överlag tycker jag att det var en fin idé. Absolut inte dålig på något sätt eller ego, om det är första gången för tävlingen.

Svar på tråden Hur själviskt är det här?