• Lilleskuttserru

Få slut på nattmatningen

Vår tjej på ett år vaknar fortfarande minst 3 gånger per natt och ska ha flaskan.
    Napp kastar hon åt helv*** och tröst eller närhet blir hon i princip bara förolämpad av.
    Hon är så otroligt envis.
    Jag har låtit henne fortsätta skrika ibland för att se om hon kan ge upp och somna om, men jag har givit upp efter 1-2 timmar då mitt hjärta nästan brister.
    Hon är givetvis välmatad på kvällen när vi lägger henne.

Kan någon dela med sig av egna erfarenheter när/hur ni fasade ut det?

• Svar på tråden Få slut på nattmatningen
  • Anonym (Frida)

Två av mina tre barn nattåt änds tills dom var nästan 3 år..   BVC förklarade bara att hungriga barn behöver sin mat...

Man _kan_ vänja av men dom kommer ju fortfarande vara hungrig liksom...  

Jag gav upp...att ge välling var enklare och gav oss alla bättre nattsömn

• Anonym (trixig)

Jag spädde ut nattvällingen med vatten mer och mer över två veckor tills det bara var vitt vatten, och då försvann intresset och det åts mer mat dagtid.

Jag tweakade också tiderna med 5 min per natt innan dess så att två uppvak gick ihop till ett, det gick bra.

• Lilleskuttserru
    Anonym (Frida) skrev 2025-12-26 16:59:03 följande:

Två av mina tre barn nattåt änds tills dom var nästan 3 år..   BVC förklarade bara att hungriga barn behöver sin mat...

Man _kan_ vänja av men dom kommer ju fortfarande vara hungrig liksom...  

Jag gav upp...att ge välling var enklare och gav oss alla bättre nattsömn

Aaah. Jag förstår. Min sambos kollega hade också sagt att deras åt på nätterna tills de var närmare 4 och jag sa " det kan ju inte riktigt stämma?"
    Men då är det helt enkelt så.
    Jag har känt mig lite stressad så rekommendationer och annan info lyder att efter 4-6 månader behöver de inte äta på natten. 
    Så det har alltid känts som att jag har misslyckats.
    Men då får det helt enkelt vara så - vill hon ha så får hon. 
    Jag kan i alla fall späda 50/50 med ersättning - då är hon nöjd oftast.
  • Lilleskuttserru
    Anonym (trixig) skrev 2025-12-26 17:07:42 följande:

Jag spädde ut nattvällingen med vatten mer och mer över två veckor tills det bara var vitt vatten, och då försvann intresset och det åts mer mat dagtid.

Jag tweakade också tiderna med 5 min per natt innan dess så att två uppvak gick ihop till ett, det gick bra.

Vi gjorde det för några månader sedan - med framgång!
    Då funkade det med bara vatten.
    Sen kom hon på att hon blev lurad och nu fungerar det inte längre. Så fort hon smakar på flaskan och känner att det bara är vatten så slänger hon flaskan över sängkanten och skriker 🙈

Kan vara att hungern har ökat sedan hon började krypa och gå i och för sig.
  • Anonym (G)
    Lilleskuttserru skrev 2025-12-26 19:22:40 följande:
    Aaah. Jag förstår. Min sambos kollega hade också sagt att deras åt på nätterna tills de var närmare 4 och jag sa " det kan ju inte riktigt stämma?"
    Men då är det helt enkelt så.
    Jag har känt mig lite stressad så rekommendationer och annan info lyder att efter 4-6 månader behöver de inte äta på natten. 
    Så det har alltid känts som att jag har misslyckats.
    Men då får det helt enkelt vara så - vill hon ha så får hon. 
    Jag kan i alla fall späda 50/50 med ersättning - då är hon nöjd oftast.
    Mitt barn vaknade varje natt till han var drygt 3 år, och ville ha ljummen mjölk i flaska. Allt är relativt, tyckte det var skönt när det bara blev en gång per natt efter 2 år. 
  • Anonym (trixig)
    Lilleskuttserru skrev 2025-12-26 19:25:19 följande:
    Vi gjorde det för några månader sedan - med framgång!
    Då funkade det med bara vatten.
    Sen kom hon på att hon blev lurad och nu fungerar det inte längre. Så fort hon smakar på flaskan och känner att det bara är vatten så slänger hon flaskan över sängkanten och skriker 🙈

Kan vara att hungern har ökat sedan hon började krypa och gå i och för sig.
    Bra klarat, synd att ni blev "påkomna". Flört

Jo vi såg till att tratta lillen full med tjockvälling och ibland ett par tsk neutral olja som tillskott innan läggdags också.

Får man i dem tillräckligt med energi blir det längre sova, så klart.
    Så vill man få bort natthungern måste man ju vänja dem vid att inte få en massa mat som piggar upp dem nattetid. 
  • Lilleskuttserru
    Anonym (trixig) skrev 2025-12-27 13:09:05 följande:
    Bra klarat, synd att ni blev "påkomna". Flört

Jo vi såg till att tratta lillen full med tjockvälling och ibland ett par tsk neutral olja som tillskott innan läggdags också.

Får man i dem tillräckligt med energi blir det längre sova, så klart.
    Så vill man få bort natthungern måste man ju vänja dem vid att inte få en massa mat som piggar upp dem nattetid. 
    Neutral olja? - vadå till exempel?😁
  • MsM84

När de äter på natten är de mindre hungriga på dagen så det blir en ond cirkel. Minska lite på portionerna så kanske det hjälper gradvis om du vill minska det. Väldigt olyckligt att rekommendationerna står som de gör - många som blivit stressade av att de inte behöver äta längre på natten men deras bebis gör det fortfarande. En del bebisar slutar äta på natten tidigare, många gör det betydligt senare.

Svar på tråden Få slut på nattmatningen