Perinealmassage när man inte är gravid
Jag vet att perinealmassage ska hjälpa vaginan att slappna av och öppna upp sig inför vaginal förlossning men det jag undrar över är om det skulle fungera för annat också?
Jag har barn sedan innan, födda med planerat ks, och har inga planer på att få fler. Anledningen till ks är min förlossningsfobi. Bara tanken på att ett barn ska passera där, och smärtan som beskrivs, får det att dra ihop sig i hela kroppen. När andra berättar att de är gravida får jag ett starkt ångest- och stresspåslag. Visar så klart inte detta utåt, men det är ganska påfrestande att behöva hantera.
Utöver detta kan jag inte genomföra gynundersökningar. Allt detta har sitt ursprung ur sexuellt våld.
Hörde talas om denna massageteknik ochbtyckte att det lät, ja, töntigt.... Men av ren nyfikenhet testade jag bara för att, och jag upplevde känslan av "släpp" bla. Det kändes cäldigt lugnande, som att jag skulle kunna närma mig tanken på hur det0 faltiskt skulle kunna kännas och hur kroppen kan snpassa sig vid förlossning.
Det var också något jag känner skulle kunna hjälpa mig att utstå en gynundersökning vid eventuellt behov.
Finns det några problem med detta? Kan det vara mer skadligt än hjälpsamt, både fysiskt och/eller mentalt?