Anonym (Jag vill) skrev 2025-12-29 10:14:04 följande:
Tips på hur jag får tag i information?
Min sociala ångest begränsar mig mycket. Är trött på att ha ont i magen och stå och andas i en påse innan jag säger hej till någon.
Det är KBT för social ångest. Jag gick i en grupp för social ångest med KBT. I gruppen sågs vi 12 tillfällen samt jobbade även i ett socialt serviceyrke deltid under den tiden. Jobbet gav mig mycket möjligheter för exponeringar som blev effektiva utan säkerhetsbeteenden med hjälp av råd och tips från de 2 psykologer som ledde gruppen. Jag gjorde stora framsteg genom att exponera mig och gå igenom ångesten.
Det var en papperstung kurs med mycket information om tankefällor, säkerhetsbeteenden, osv. Kan du googla efter KBT för social ångest? Skulle själv säga att de mest hjälpsamma delarna i teorimaterialet för mig handlar om att hantera sitt självfokus, faktorer som påverkar social ångest, tankefällor och speciellt också att identifiera säkerhetsbeteenden och undvika dem. Och viktigare, att själv identifiera ens egna problematik och hitta hjälpsamma alternativa tankar till negativa automatiska tankar. Man kan själv planera och genomföra exponeringar samt utvärdera som ett sätt att utvecklas och lära om hjärnan.
Så jag skulle säga, sök efter KBT terapi med psykolog eller i grupp. Då får man mycket information samt hjälp. Eller googla.