• Anonym (morsa)

glömt söka ledighet

Hej! Jag och min familj har planerad semester, som är betald och allt. Vilken vi bokade i januari detta året. Nu under jul-ledighet kom jag på att vi har glömt att söka ledighet för de två första dagarna på gymnasiet för mina två barn. Det är ca 2 veckor till denna tidpunkt inträffar, men eftersom skolan är stängd så tror jag inte vi kan lämna in någon ledighetsansökan. Hur gör man då? Till saken hör att min mamma har legat sjuk och nära döden med varierande tillstånd flera gånger som krävt snabba beslut och mina tankar på andra saker har blivit lite bristfällig. Min man har haft mycket i jobbet och har vid tid över supportat mig lite grann, fast jag kan tycka att han borde ha tänkt tanken på att söka ledighet. Det var först under julen som jag gick in och kollade när skolterminen började och insåg att vi fortfande var iväg på resa då.
  • Svar på tråden glömt söka ledighet
  • Anonym (H)

Här kan du inte ansöka om ledighet. Du skulle bli nekad. 

Du kan ju alltid prova, men har ni inte väldigt givmilda ledighetsregler så kommer du få nej. 

Sjukanmäl dem brukar vara rådet under bordet man får. 

• Anonym (H)
    Kan tillägga att jag har ett barn på högstadiet som knappt fick ledigt en lektion en fredag eftermiddag pga att de är så hårda i vår kommun. Det gäller så väl hela grundskolan som gymnasiet. 

En bekant arbetar som rektor sa att pga rådande regler kan knappt ens elitsatsande elever få ledighet om de ska vara med OS eller liknande. Du får inte ledigt under läsåret. Ledighet oavsett vad ska hållas till loven. 

Men återigen, mer än en lärare har sagt "sjukanmäl" under bordet. Det syns inte lika tydligt i statistiken. 
Svar på tråden glömt söka ledighet