• Anonym (Undrande)

kan man hyra lägenhet med betalningsanmärkningar?

Någon som kan tipsa om hyresvärd som hyr ut i så fall?

• Svar på tråden kan man hyra lägenhet med betalningsanmärkningar?
  • Anonym (Emma)

Jag tror att det vanligtvis går bra hos kommunala bostadsbolag, förutsatt att  betalningsanmärkningarna inte gäller hyra.

För mer konkreta tips är det nog bäst om du berättar var i landet du söker bostad. De flesta bostadsbolag är lokala.

• Anonym (Svårt)
    Anonym (Emma) skrev 2025-12-28 17:04:24 följande:

Jag tror att det vanligtvis går bra hos kommunala bostadsbolag, förutsatt att  betalningsanmärkningarna inte gäller hyra.

För mer konkreta tips är det nog bäst om du berättar var i landet du söker bostad. De flesta bostadsbolag är lokala.

Inte i Storstockholm. Min kommunala hyresvärd till och med vägrar hyra ut till någon som har CSN, a-kassa eller försörjningsstöd trots obefintlig historik av betalningsanmärkningar. Känns onödigt hårt då hyran är det alla fokuserar på att betala först i alla lägen. Verkar mest som att de enbart vill ha villaköpare eller bostadsrättsköpare till kommunen.
    Visst, bostadsbristen är svår, men hade inte moderaterna i Stockholm sålt ut hyresrätter till vrakpris när de hade makten så hade det förmodligen inte varit riktigt lika illa. 

Man får inte ens ställa sig i bostadskön i bla. Solna, Sundbyberg, Järfälla, Upplands-Bro, Sollentuna såvida du inte redan är skriven i kommunen eller jobbar där. Vanliga Stockholmskön är däremot öppen för alla.

Var i landet tänkte du, ts, bo?
  • Anonym (Undrande)

Bor i Östergötland men vill helst flytta hem till Stockholm igen men det verkar svårt :(
    Står i Förvaltarens kö o skulle kunna få en lägenhet där med mina poäng men får ingen förrän anmärkningen försvinner 2027 tyvärr

• nihka
    Anonym (Undrande) skrev 2025-12-29 18:18:35 följande:

Bor i Östergötland men vill helst flytta hem till Stockholm igen men det verkar svårt :(
    Står i Förvaltarens kö o skulle kunna få en lägenhet där med mina poäng men får ingen förrän anmärkningen försvinner 2027 tyvärr

Hyr ihop med någon som står för kontraktet.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Svårt)

Ställ dig i einarmattson-kön. De har mycket nyproduktion. Tror privata värdar i Stockholmsområdet är mer villiga att kompromissa gällande en eller två betalningsanmärkningar om lönen är stabil än de kommunala. De behöver även säkra lite bostäder till sin egen befolkning, ungdomar som vuxit upp där, säkert därför det blivit så hårt.
    Min kommun har tillochmed gjort sociala dumpningar till små och fattigare kommuner ute i landet. Så jäkla fult och så illa! 

Har du betalat skulderna så är de borta om 3 år så ställ dig i kön direkt. Även vanliga stockholmskön. Även om det tar år innan du är tillbaka i Sthlm så är det bra att du har den möjligheten då.

Stena fastigheter har också en kö eller hade förr iaf.

Annars leta efter mindre värdar. 

Känner inte alls till hur hyresmarknaden ser ut i Östergötland och hur de ser på betalningsanmärkningar. Hoppas att de inte är lika rigida som runt Stockholm.
    Kanske finns det i någon mindre ort att få lite snabbare än tex Nkpg eller Lkpg?
  • Anonym (Ögötland)

Stadsmissionen har lägenheter i Linköping och utanför Norrköping 

• Anonym (Emma)

Kan någon i din familj ställa upp som borgensman? Det skulle eventuellt kunna vara en lösning, i så fall.

www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/avtal-och-juridik/hyresvarden-kraver-borgensman/
Svar på tråden kan man hyra lägenhet med betalningsanmärkningar?