• Anonym (Sömn)

2-åring sover fortfarande dåligt

Finns det något man kan göra? Vi har kämpat med sömnen i 2 års tid nu och trodde det skulle bli bra med tiden och verkligen nu vid 2 års ålder. Men känner knappt att det förändrats det senaste halvåret och vi är ganska utmattade. Vi har följt alla sömnråd som finns känns det som från tidig bebisålder i hopp om bättre sömn men med knapp förbättring. 

en vanlig natt ser ut som så att dottern somnar vid 19-20 och därefter under natten får ett eller flera uppvak (upp mot 6 stycken ibland). Vid varje uppvak måste man upp och trösta, ofta somnar hon om själv vid tröst. ofta är hon jättepigg vid ett av dessa uppvak. 

Då är alternativen att hon får gungas till sömns i 1 timme, ibland mer (Av mannen för jag orkar inte). Alternativt får jag vara uppe med henne i 2 timmar innan hon är trött nog att somna om. Detta sker ofta vid ca 3-4 på natten. Sen sover hon vidare till 6-8 någonstans..

Någon som varit med om liknande? Och eventuellt löst det? Eller vet när det ?växer bort?? 

Vi är oftast utmattade pga detta, ibland så pass att det är svårt att hålla sig vaken på jobbet vilket är mycket påfrestande. Beror på typ av natt det varit. Känns som att vi har testat allt och är fast i att bara acceptera läget.. 

det har hänt att hon har sovit hela nätter utan uppvak men detta hör tyvärr till ovanligheterna. Det har kanske hänt 30 gånger totalt sedan födseln? 

• Svar på tråden 2-åring sover fortfarande dåligt
  • Anonym (Sömn)
    Agda90 skrev 2026-01-01 17:21:53 följande:
    Ignorera! 
    Ja, det blir stökigt och bråkigt. Men hon kan ju inrw styra och ställa hela er nattsömn!
    Ibland får man bara säga nej och stå ut. Ni mår ju inte bra av att få en så rubbad nattsömn som ni redan har.
    Tror inte jag är kapabel till att låt henne gråta i sin ensamhet och ignorera det och inte finnas där för henne
  • Kammen320
    Anonym (Sömn) skrev 2026-01-03 01:09:47 följande:

Ibland vaknar hon när jag lägger mig hos henne Så man får natta om. Vet också att det sällan men ibland kan hända att jag snarkar, det kan ju såklart också störa och väcka. 

Ja utifrån era svar låter det rimligt att det kan vara så att hon blir kall om natten. Täcke/filt brukar kännas som att det stör när hon försöker rulla och fastnar så det är ju dåligt ur det anseendet också. Gällande sovpåse som föreslogs så har vi testat overall men då har hon oftast blivit för varm och helt svettig i nacken. Ofta när vi har försökt sätta på något sådant har hon blivit svettig vilket är anledningen till att vi varit så oroliga för att sätta på henne för mycket. Vadderad pyjamas låter dock som ett mellanting som kanske hade varit värt att testa, ska kolla in det! 

vi har det dock ganska varmt i huset och hennes rum då vi är oroliga över att hon ska frysa, särskilt på natten. Så i hennes rum är det vanligtvis mellan 20-22 grader. Frågan är om det är bättre att sänka tempen och ha något mer på henne. 

tack för era svar! Får trixa och testa lite mer med temperaturen i hennes rum och vadderad pyjamas eller tunnare overall av något slag.

Tror ni att det kan vara dags att ta bort sömnen på dagen? Är 20 min inte värt det? Hon blir ju väldigt ledsen när man väcker men håller inte hela vägen till kvällen utan, blir tjurigare och äter dåligt på kvällen. Lägga tidigare är såklart ett alternativ som du skriver, men då är jag orolig över att hon kommer vakna tidigare efter natten också.. vad tänker ni om det? 

Jag skulle testa att inte lägga mig hos henne till att börja med, för att se vad som händer. Såklart komma över till hennes säng om hon vaknar och är ledsen.

Testa sänka temperaturen nån grad och kolla om det blir nån skillnad? Jag som vuxen sover hellre i ett kallt rum än i ett varmt, men jag kan ju reglera själv med täcke och så. Men bara hon har nån sovpåse (aldrig testat det, mina skulle nog blivit galna av att vara så "instängda") eller vadderad pyjamas så går det nog bra att sänka lite på natten iaf.

Mina slutade sova dagtid strax efter 2 år. Läggningar tog en evighet annars. Testa när ni är hemma en helg och se. Kan hända att det blir för mycket intryck om hon är på förskolan och att hon verkligen behöver en powernap där.

Jag skulle börja med att testa sänka temperaturen på hennes rum och att inte direkt lägga mig hos henne om hon sover. Om det inte fungerar skulle jag testa att ta bort dagvilan. 
    Hoppas att nåt fungerar för er och henne 😊
  • Anonym (Sömn)
    Kammen320 skrev 2026-01-03 02:51:04 följande:
    Jag skulle testa att inte lägga mig hos henne till att börja med, för att se vad som händer. Såklart komma över till hennes säng om hon vaknar och är ledsen.

Testa sänka temperaturen nån grad och kolla om det blir nån skillnad? Jag som vuxen sover hellre i ett kallt rum än i ett varmt, men jag kan ju reglera själv med täcke och så. Men bara hon har nån sovpåse (aldrig testat det, mina skulle nog blivit galna av att vara så "instängda") eller vadderad pyjamas så går det nog bra att sänka lite på natten iaf.

Mina slutade sova dagtid strax efter 2 år. Läggningar tog en evighet annars. Testa när ni är hemma en helg och se. Kan hända att det blir för mycket intryck om hon är på förskolan och att hon verkligen behöver en powernap där.

Jag skulle börja med att testa sänka temperaturen på hennes rum och att inte direkt lägga mig hos henne om hon sover. Om det inte fungerar skulle jag testa att ta bort dagvilan. 
    Hoppas att nåt fungerar för er och henne 😊
    Tack ska nog testa allt det där. Vi har testat låta henne skippa vilan några gånger och det har ändå funkar bra bortsett från att hon vissa gånger varit lite tjurig vid middagen och inte velat äta så bra. Men som någon tidigare skrev kan man ju lägga henne tidigare istället. Ska se hur det fungerar.
  • Anonym (Några tankar)
    Anonym (Sömn) skrev 2026-01-03 01:09:47 följande:

Ibland vaknar hon när jag lägger mig hos henne Så man får natta om. Vet också att det sällan men ibland kan hända att jag snarkar, det kan ju såklart också störa och väcka. 

Ja utifrån era svar låter det rimligt att det kan vara så att hon blir kall om natten. Täcke/filt brukar kännas som att det stör när hon försöker rulla och fastnar så det är ju dåligt ur det anseendet också. Gällande sovpåse som föreslogs så har vi testat overall men då har hon oftast blivit för varm och helt svettig i nacken. Ofta när vi har försökt sätta på något sådant har hon blivit svettig vilket är anledningen till att vi varit så oroliga för att sätta på henne för mycket. Vadderad pyjamas låter dock som ett mellanting som kanske hade varit värt att testa, ska kolla in det! 

vi har det dock ganska varmt i huset och hennes rum då vi är oroliga över att hon ska frysa, särskilt på natten. Så i hennes rum är det vanligtvis mellan 20-22 grader. Frågan är om det är bättre att sänka tempen och ha något mer på henne. 

tack för era svar! Får trixa och testa lite mer med temperaturen i hennes rum och vadderad pyjamas eller tunnare overall av något slag.

Tror ni att det kan vara dags att ta bort sömnen på dagen? Är 20 min inte värt det? Hon blir ju väldigt ledsen när man väcker men håller inte hela vägen till kvällen utan, blir tjurigare och äter dåligt på kvällen. Lägga tidigare är såklart ett alternativ som du skriver, men då är jag orolig över att hon kommer vakna tidigare efter natten också.. vad tänker ni om det? 

Overall är väldigt annorlunda mot vad en sovpåse är. Det finns olika tjocklekar på sovpåsar. TOG 0.2 som oftast används på sommaren, TOG 1.0-2.0 används ofta på höst/vinter/vår beroende på hur kallt det är i bostaden (ej utomhus). 
  • Anonym (Några tankar)

Mitt barn har sovpåse och det är ungefär lika varmt i vårt hus nu på vintern som ni har. Vårt barn sover med en T-shirt body och en sovpåse TOG 1.0 på sig, är lagom varm och sover gott om natten. Vaknar inte på natten utan sover hela natten lång. 

• Anonym (Sömn)
    Anonym (Några tankar) skrev 2026-01-04 15:12:10 följande:

Mitt barn har sovpåse och det är ungefär lika varmt i vårt hus nu på vintern som ni har. Vårt barn sover med en T-shirt body och en sovpåse TOG 1.0 på sig, är lagom varm och sover gott om natten. Vaknar inte på natten utan sover hela natten lång. 

Okej, vi har en overall med 2,5 TOG och hon blev svettig igår natt så fick ta av den. Enligt instruktionerna skulle det vara den rätta tjockleken för vår temperatur.. kanske borde beställa hem och testa 1 TOG istället 
  • Anonym (Några tankar)
    Anonym (Sömn) skrev 2026-01-04 20:16:38 följande:
    Okej, vi har en overall med 2,5 TOG och hon blev svettig igår natt så fick ta av den. Enligt instruktionerna skulle det vara den rätta tjockleken för vår temperatur.. kanske borde beställa hem och testa 1 TOG istället 

Tog 2.5 är alldeles för varmt utifrån hur varmt ni har det. 

0.5-1.0 TOG: (över 21°C I sovrummet)

1.0-2.0 TOG: (18-21°C i sovrummet)

2.0-2.5 TOG: (under 19°C I sovrummet)

• Anonym (Sömn)
    Anonym (Några tankar) skrev 2026-01-05 13:41:30 följande:

Tog 2.5 är alldeles för varmt utifrån hur varmt ni har det. 

0.5-1.0 TOG: (över 21°C I sovrummet)

1.0-2.0 TOG: (18-21°C i sovrummet)

2.0-2.5 TOG: (under 19°C I sovrummet)

Testade en overall med 1 TOG precis och hon vaknade en timme senare helt blöt.. så tror inte problemet är att hon blir kall.. i natt sov hon i långärmad pyjamas med strumpor som vanligt och var vaken mellan 2-4.. det känns hopplöst, det kanske bara är hennes personlighet att hon sover dåligt? det har trots allt alltid varit dåligt med sömnen, även när hon var en bebis 
  • Anonym (Några tankar)
    Anonym (Sömn) skrev 2026-01-05 20:04:58 följande:
    Testade en overall med 1 TOG precis och hon vaknade en timme senare helt blöt.. så tror inte problemet är att hon blir kall.. i natt sov hon i långärmad pyjamas med strumpor som vanligt och var vaken mellan 2-4.. det känns hopplöst, det kanske bara är hennes personlighet att hon sover dåligt? det har trots allt alltid varit dåligt med sömnen, även när hon var en bebis 
    Klär du barnet i passande kläder under sovpåsen? Det räcker med en t-shirt body under sovpåse 1.0 tog i 22/23 grader värme. Om barnet ändå svettas, ta av bodyn under och låt barnet sova med endast sovpåse. 
  • Anonym (Sömn)
    Anonym (Några tankar) skrev 2026-01-06 17:18:22 följande:
    Klär du barnet i passande kläder under sovpåsen? Det räcker med en t-shirt body under sovpåse 1.0 tog i 22/23 grader värme. Om barnet ändå svettas, ta av bodyn under och låt barnet sova med endast sovpåse. 
    hade bara t-shirt under men det blev för varmt. I det läget känns det ändå tillräckligt att endast ha långärmad pyjamas och tjocka strumpor som vi kört på tidigare..
  • Anonym (Några tankar)
    Anonym (Sömn) skrev 2026-01-06 18:30:23 följande:
    hade bara t-shirt under men det blev för varmt. I det läget känns det ändå tillräckligt att endast ha långärmad pyjamas och tjocka strumpor som vi kört på tidigare..
    Intressant att du nämnde att du skulle beställa hem en 1.0 TOG i förrigår (söndag) och sa igår kväll att du redan provat. Så snabbt går det inte att beställa. Börjar tro att detta är en fejktråd. 
  • Anonym (Sömn)
    Anonym (Några tankar) skrev 2026-01-06 21:05:15 följande:
    Intressant att du nämnde att du skulle beställa hem en 1.0 TOG i förrigår (söndag) och sa igår kväll att du redan provat. Så snabbt går det inte att beställa. Börjar tro att detta är en fejktråd. 
    Kom på att jag hade en hemma sedan vi försökte med allt möjligt i somras. Vi har 3 overaller sedan tidigare, två 2,5 tog (en mindre storlek och en större) och en 1 tog. Varför skulle jag skapa en fejktråd om detta? 
  • Anonym (Sömn)

Men är det någon som har några fler tankar? Vi känner oss ganska uppgivna och som att allt är hopplöst då det kanske bara är så hon är. Någon som har/har haft ett sådant barn? Erfarenheter från det? 

• Anonym (Några tankar)
    Anonym (Sömn) skrev 2026-01-06 21:20:30 följande:
    Kom på att jag hade en hemma sedan vi försökte med allt möjligt i somras. Vi har 3 overaller sedan tidigare, två 2,5 tog (en mindre storlek och en större) och en 1 tog. Varför skulle jag skapa en fejktråd om detta? 

Mycket märkligt att du inte skulle veta detta innan när vi pratade om det första gången. 

För övrigt så är det alldeles för kallt för en tvååring att sova med bara pyjamas på vintern. Du kan ju prova själv att sova med endast pyjamas inatt utan täcke och du kommer med all sannolikhet att frysa mellan 2-4 på natten när det är som kallast. 

Jag kollar mitt barns nacke/bröst flera ggr på kvällen och får ändra kläder efter behov som många andra föräldrar gör. Det räcker liksom inte att sätta på kläder och tro att samma sak funkar varje dag. Det är ett kontinuerligt arbete att kolla värmen/kylan på barnet flera ggr kväll innan du själv lägger dig för att sova. Blir faktiskt rädd när jag läser hur förvirrad och okunnig du verkar vara. 

• Anonym (Sömn)
    Anonym (Några tankar) skrev 2026-01-06 23:22:56 följande:

Mycket märkligt att du inte skulle veta detta innan när vi pratade om det första gången. 

För övrigt så är det alldeles för kallt för en tvååring att sova med bara pyjamas på vintern. Du kan ju prova själv att sova med endast pyjamas inatt utan täcke och du kommer med all sannolikhet att frysa mellan 2-4 på natten när det är som kallast. 

Jag kollar mitt barns nacke/bröst flera ggr på kvällen och får ändra kläder efter behov som många andra föräldrar gör. Det räcker liksom inte att sätta på kläder och tro att samma sak funkar varje dag. Det är ett kontinuerligt arbete att kolla värmen/kylan på barnet flera ggr kväll innan du själv lägger dig för att sova. Blir faktiskt rädd när jag läser hur förvirrad och okunnig du verkar vara. 

Hon blir ju svettig varje gång jag försöker ha på henne något mer, så vet inte riktigt hur du tänker att det ska gå? Vilken annan slutsats ska man dra från det? 
  • Anonym (Sömn)
    Anonym (Några tankar) skrev 2026-01-06 23:22:56 följande:

Ibland när jag har tyckt att hon känns lite sval vid ett uppvak har jag försökt sätta på något mer (täcke, filt, extrakläder, overall osv) och alltid blir det att hon blir varm och svettig, har jag inte kollat efter en stund vaknar hon i gråt en timme senare helt genomsvettig.. så var det nu med 1 tog overallen Igen. Det enda som fungerar temperaturmässigt har ju varit långärmad overall med tjocka strumpor så vi har kört på det för känns hopplöst att sätt på mer.. försökte även sänka temperaturen några grader och då fungerade det med täcke som jag testade då hela vägen upp, men det var lika mycket uppvak för det.. tror liksom inte värmen/kylan har med det att göra mer.

När jag lägger mig bredvid försöker jag lägga på lite av mitt täcke på hennes ben och det fungerar ändå temperaturmässigt (även om hon ibland kravlar sig ut täcket under natten), men blir fortfarande uppvak för det. Men gör det för är såklart alltid orolig över att hon ska frysa. Har testat extrabyxor på också för att motverka att hon tar sig ur det. Så jo är såklart orolig över att hon ska frysa men försöker med det som går för att motverka det. Men det hjälper inte mot uppvaken. I
    går natt var vi uppe med henne mellan 1-3.30..
  • Anonym (Några tankar)
    Anonym (Sömn) skrev 2026-01-07 00:18:29 följande:
    Ibland när jag har tyckt att hon känns lite sval vid ett uppvak har jag försökt sätta på något mer (täcke, filt, extrakläder, overall osv) och alltid blir det att hon blir varm och svettig, har jag inte kollat efter en stund vaknar hon i gråt en timme senare helt genomsvettig.. så var det nu med 1 tog overallen Igen. Det enda som fungerar temperaturmässigt har ju varit långärmad overall med tjocka strumpor så vi har kört på det för känns hopplöst att sätt på mer.. försökte även sänka temperaturen några grader och då fungerade det med täcke som jag testade då hela vägen upp, men det var lika mycket uppvak för det.. tror liksom inte värmen/kylan har med det att göra mer.

När jag lägger mig bredvid försöker jag lägga på lite av mitt täcke på hennes ben och det fungerar ändå temperaturmässigt (även om hon ibland kravlar sig ut täcket under natten), men blir fortfarande uppvak för det. Men gör det för är såklart alltid orolig över att hon ska frysa. Har testat extrabyxor på också för att motverka att hon tar sig ur det. Så jo är såklart orolig över att hon ska frysa men försöker med det som går för att motverka det. Men det hjälper inte mot uppvaken. I
    går natt var vi uppe med henne mellan 1-3.30..

Som jag ser det finns bara 2 alternativ till uppvaket. 

1. Barnet fryser/är för varm
    lösning: kolla regelbundet nacke/bröst. Om barnet är för svalt lägg på något extra. Är barnet för varmt, ta bort ett plagg. Efter att du tagit bort ett plagg/lagt på ett plagg kolla efter 15-30 minuter hur varm/kall barnet är. 

2. Barnet äter inte tillräckligt under dagen och vaknar hungrig på natten. 
    lösning: lägg till ett extra måltid innan läggdags. 

• Anonym (Sömn)
    Anonym (Några tankar) skrev 2026-01-07 01:22:13 följande:

Som jag ser det finns bara 2 alternativ till uppvaket. 

1. Barnet fryser/är för varm
    lösning: kolla regelbundet nacke/bröst. Om barnet är för svalt lägg på något extra. Är barnet för varmt, ta bort ett plagg. Efter att du tagit bort ett plagg/lagt på ett plagg kolla efter 15-30 minuter hur varm/kall barnet är. 

2. Barnet äter inte tillräckligt under dagen och vaknar hungrig på natten. 
    lösning: lägg till ett extra måltid innan läggdags. 

1. det känns inte som att du läser mina svar. Hon blir svettig och för varm alltid när jag lägger på något mer (om det inte bara är över benen) även när hon känns sval så det verkar inte vara värmen som är ett problem. Även en tunnare filt har hon blivit för varm av. Det enda som har fungerat för att sätta på henne mer har varit att sänka värmen i rummet och sätta på henne något mer men då har inte sömnen förändrats så uppenbarligen verkar inte värmen vara problemet. ChatGPT svarade mig att en långärmad pyjamas med tjocka strumpor är tillräckligt för temperaturen och att barn ofta sover bättre när de är lite svalare, särskilt när hon blir för varm när jag sätter på något mer. 

2. hon äter oftast bra på dagen, ganska stora portioner. 

ChatGPT trodde att det kunde vara att hon är övertrött pga vilan är vid 11.30 och att hon somnar vid 19, att det är vanligt att de blir pigga vid 1-2 och har svårt att somna om om de är övertrötta vid läggning. att hon behöver läggas tidigare. Och väckas samma tid varje dag inkl helg (7), har hänt att vi har låtit henne sova längre när hon kan på helger. Föreslog läggning vid 18 så vi ska testa detta i en vecka nu. 
Svar på tråden 2-åring sover fortfarande dåligt