Konst och hantverk är för mig två helt olika saker. Ett hantverk handlar om att tillverka saker på en mer avancerad nivå än pyssel. Man bygger fioler, väver dukar, syr kostymer, kaklar badrum, lägger gatsten i fina mönster, gör vackra träaskar mm.
Konst handlar om att uttrycka sig. Konst behöver inte hålla hög hantverksmässig kvalitet, även om det i de allra, allra flesta fall höjer kvaliteten på konstverket.
Uttrycket konsthanverk är knepigt men betecknar väl arbeten som ligger mellan konst och hantverk. Min erfarenhet är att det ligger närmare hantverk.
Det finns ett uttryck som heter verkshöjd som jag tycker är intressant i de här sammanhangen. Jag kan i mitt arbete ta dokumenterande produktfotografi. Jag ljussätter för ökad tydlighet, väljer skärpedjup etc av samma skäl. Men det är bara dokumenterande foto alltså når det inte upp till verkshöjd vilket påverkar min rätt till upphovsskydd (jag har inte det).
Min kollega är utbildad fotograf och har vid sidan av jobbet ett företag där hon tar bilder där hon själv väljer motiv. Hon har en tanke bakom bilderna och vill visa en viss sinnesstämning tex. De bilderna är konst och uppnår verkshöjd. Bilderna hon tar på jobbet blir mycket bättre än mina, men är fortfarande bara dokumentation och hon utövar ett fantastiskt fotografisk hantverk, men bilderna blir inte konst.
Den här diskussionen finns det massor att läsa om. Just vad som är konst är ju en diskussion som har pågått sedan hedenhös. Det finns ju också olika definitioner för vem som är konstnär, amatörkonstnär etc. Räcker det tex med konstskola på folkhögskola eller ska en konstnär ha högre utbildning?
Min man kom just och sa en bra definition av pyssel. Om man ägnar sig åt hantverk, konsthantverk eller konst har man ett tydligt mål om en slutprodukt medan i pysslet har pysslandet ett värde i sig. Slutprodukten är ofta inte särskilt viktig.
Jag kommer också att tänka på ett avsnitt av programmet Lego masters. Lag om två tävlar i legobygge. Ett av lagen hade gjort ett bygge som jag har för mig uttryckte deras vänskap till varandra och hur de hjälpte varandra när livet var svårt. Bygget behövde ingen förklaring utan man blev direkt känslomässigt berörd av det. Åtminstone jag och tävlingsdomaren. Domaren sa då till laget att nu har ni börjat göra konst. Att bygga en liten bil i lego är pyssel, en stor drake som rör sig är hantverk, och att bygga en scen som skapar känslor hos betraktaren som dessutom uppfattar vad upphovspersonerna vill förmedla - det är konst.