• StoltMamma88

Flytt till Stockholmsområdet

Hej!

Min sambo har fått jobb på Karolinska och kommer jobba i både Solna och Huddinge. (Men förmodligen främst Solna)

Vi kommer få hjälp av sjukhuset med boende den första perioden men vill sedan flytta till något mer permanent.

Vi har en bebis på 8 månader så ett barnvänligt område är viktigt för oss. Samt bra pendelavstånd till både Solna och Huddinge.

Vilka områden rekommenderar ni? Jag behöver byta jobb pga flytten, men kommer vara hemma och föräldraledig första perioden så vi behöver än så länge inte tänka på det.

Vi gillar naturen men även stadens utbud. Stort plus med fina lekplatser och andra barnaktiviteter i närheten.
    Då vi bor i villa på landet nu tror jag att jag kommer föredra radhus, men inte säkert att vi har råd med det inom OK pendelavstånd (max 30 minuter), så alla tips tas tacksamt emot.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Flytt till Stockholmsområdet
  • Kammen320

Nånstans längs pendeln då han kommer att jobba både i Solna och i Huddinge skulle jag kollat på isf. Gillar Huddinge, Rådsparken är rätt fin och barnvänlig så nån lägenhet i närheten där kanske? Norra sidan har jag ingen direkt koll på tyvärr...

• Besiktningstjejen

Bor i Tullinge som endast ligger 22 min till centralen. Är 3-4 km till Huddinge sjukhus om man vill gå eller cykla dit. Här finns gott om skog och trevlig natur.
    Har tidigare bott i Grödinge och där är man mer "ute på landet".
    Tips är att ta en digital karta och titta runt lite. Går ju även att ha streetwiew.

• Soffan61

Hej!
    Jag är från Stockholm och många av mina vänner som nyligen fått sitt första barn har flyttat till Sundbyberg, det ligger längs pendeltågslinjen och rimliga avstånd till Solna och Huddinge (speciellt Solna) och fullt av barnfamiljer och lite "stadskänsla" men omgivet av natur också. Man får mer för pengarna där än i innerstan så det är därför det blivit lite populärt bland barnfamiljer. Bara 10 minuter med pendel till Odenplan, finns även tunnelbana.
    Lycka till med flytten! 

• Anonym (E)

En ny sträckning av en av de gröna tunnelbanelinjerna kommer att gå till Karolinska i Solna. Öppnar 2028. Kolla områden utefter den gröna linjen, så slipper man byten på resan till jobbet. Eller områden varifrån man lätt når Odenplan och sedan tar den nya linjen till Karolinska Solna

Nu vet jag inte om OBOS bygger där i närheten (norsk motsvarighet till HSB), men de bygger en del i Stockholm nu. De har en lösning där man hyrköper ett hus/ lägenhet och betalar halva kontantinsatsen och sedan av halva kontantinsatsen efter hand. 

• Anonym (E)
    Kammen320 skrev 2025-12-29 16:39:27 följande:

Nånstans längs pendeln då han kommer att jobba både i Solna och i Huddinge skulle jag kollat på isf. Gillar Huddinge, Rådsparken är rätt fin och barnvänlig så nån lägenhet i närheten där kanske? Norra sidan har jag ingen direkt koll på tyvärr...

Pendeln går till Odenplan och till en station strax norr om Solna centrum. Man får ta tunnelbana,/buss till Karolinska.
  • Noname00

Det beror lite på vad ni har för budget, men om ni har råd välj innan för tullarna eller sundbyberg, solna, täby, danderyd, bromma.

Dock kostar det lite.

• Anonym (F)

Stuvsta? Trevligt äldre område.

• Anonym (M2)
    Anonym (E) skrev 2026-03-03 10:54:32 följande:
    Pendeln går till Odenplan och till en station strax norr om Solna centrum. Man får ta tunnelbana,/buss till Karolinska.
    Pendeln går till Odenplan, nästa är station är Solna. Finns ingen station mellan dem. Det finns däremot en utgång från Odenplan vid vanadisplan och därifrån är det en promenad på 5-10 min till Karolinska. 

Skall man jobba i Huddinge & Solna så är det längs den pendeltågslinjen man vill bo, annars blir det tidsödande byten. 
  • Kammen320
    Anonym (E) skrev 2026-03-03 10:54:32 följande:
    Går ju snabbt att gå till Karolinska från uppgången mot Vanadis dock. Eller byta till buss om man inte orkar det...
  • Noname00
    Anonym (M2) skrev 2026-03-03 15:58:12 följande:
    Pendeln går till Odenplan, nästa är station är Solna. Finns ingen station mellan dem. Det finns däremot en utgång från Odenplan vid vanadisplan och därifrån är det en promenad på 5-10 min till Karolinska. 

Skall man jobba i Huddinge & Solna så är det längs den pendeltågslinjen man vill bo, annars blir det tidsödande byten. 
    Det går säkert en buss från odenplan, säkert samma som man kan ta från st eriksplan som är en tunnelbanestation bort som är lätt att åka till bara upp för rulltrappan så har man bytt från pendel till tunnelbana.
  • Anonym (E)
    Noname00 skrev 2026-03-03 20:01:35 följande:
    Det går säkert en buss från odenplan, säkert samma som man kan ta från st eriksplan som är en tunnelbanestation bort som är lätt att åka till bara upp för rulltrappan så har man bytt från pendel till tunnelbana.
    Nej de flesta av de bussarna kommer inte förbi Odenplan. Bara en enda, som går varje kvart från Odenplan till Karolinska.

Men den nya sträckningen av en av de gröna linjerna, som ska komma 2028, går direkt.  
  • Noname00
    Anonym (E) skrev 2026-03-04 08:07:52 följande:
    Nej de flesta av de bussarna kommer inte förbi Odenplan. Bara en enda, som går varje kvart från Odenplan till Karolinska.

Men den nya sträckningen av en av de gröna linjerna, som ska komma 2028, går direkt.  
    Det är bara åka 2 min till st eriksplan sen ta någon av de tre bussarna där, 5 min till nya KS.
Svar på tråden Flytt till Stockholmsområdet