• Nusse91

Måla om trappa inomhus

Hej! 

Tänkte måla om trappan här hemma och började fundera på hur man ska göra på bästa sätt.
    Idag är trappan målad grå, vet inte vad för färg som använts då den var så när vi flyttade in.
    Tänkte måla den helt vit och sätta mattor över trappstegen.
    Behöver man slipa ner allting och ta bort all gammal färg?
    Vad för färg behöver man i en trappa? Förmodligen en slitstark då man springer där en del?

Behöver man lägga på grundfärg innan?

Tänkte köpa färg från antingen Jula, Jem&fix, Byggmax eller Rusta.

Vad har ni för erfarenhet?
  • Svar på tråden Måla om trappa inomhus
  • Anonym (Amatör ---)

Gör ett test med vad det kan vara för färg. Annars - slipa ner skiten och börja om igen!
    Eller hellre - slipa ner och behåll!

• viktorjohan

För det första. Köp kvalitetsfärg! Det är otroligt stor skillnad på olika färgkvaliteter. Det går ändå åt relativt lite färg för en normal trapp. Dumt att snåla på den. 
    Jag målade vår trapp precis som du beskriver. Vit med svartgrå textilhalvmånar. Det blev jättebra. 
    Den var målad tidigare. Jag rengjorde den väldigt grundligt först med målartvätt och spacklade några djupa hack. Sen slipade jag den lätt med ett fint papper för att ge fäste för ny färg. Sen dammsög och rengjorde jag den igen. Sen målade jag den igen två gånger med halvblank lackfärg. Jag använde lackroller men först en pensel där rollern inte kom åt. Annars går det bra bara med pensel. Men samma sak som med färgen. Köp en riktig lackpensel. Otroligt stor skillnad på resultatet mot om man använder en billig pensel. 
    Sist monterade jag färdigköpta halvmånar i textil. De har tejp förmonterad. Men den tycker jag inte sitter tillräckligt bra så jag använde extra dubbelhäftande mattejp.
    Utan textilmattor blir en målad trapp farligt hal. Så dom behövs verkligen. 
    Några timmars arbete om jag räknar bort torktiden. 

• Nusse91
    viktorjohan skrev 2025-12-30 02:19:03 följande:

För det första. Köp kvalitetsfärg! Det är otroligt stor skillnad på olika färgkvaliteter. Det går ändå åt relativt lite färg för en normal trapp. Dumt att snåla på den. 
    Jag målade vår trapp precis som du beskriver. Vit med svartgrå textilhalvmånar. Det blev jättebra. 
    Den var målad tidigare. Jag rengjorde den väldigt grundligt först med målartvätt och spacklade några djupa hack. Sen slipade jag den lätt med ett fint papper för att ge fäste för ny färg. Sen dammsög och rengjorde jag den igen. Sen målade jag den igen två gånger med halvblank lackfärg. Jag använde lackroller men först en pensel där rollern inte kom åt. Annars går det bra bara med pensel. Men samma sak som med färgen. Köp en riktig lackpensel. Otroligt stor skillnad på resultatet mot om man använder en billig pensel. 
    Sist monterade jag färdigköpta halvmånar i textil. De har tejp förmonterad. Men den tycker jag inte sitter tillräckligt bra så jag använde extra dubbelhäftande mattejp.
    Utan textilmattor blir en målad trapp farligt hal. Så dom behövs verkligen. 
    Några timmars arbete om jag räknar bort torktiden. 

Tusen tack för ett kanonbra och utförligt svar.
    Ska kika mer på vad det finns för alternativ till färg som passar vår budget. 
    Bra att du nämnde om lackpensel. Aldrig tänkt på :)
  • Anonym (Bea)

Håller med viktorjohan. Köp inte billig färg utan satsa på kvalitet. Annars är arbetet bortkastat. Dålig färg kan också ta längre tid och kräva fler liter eftersom den kan behöva fler strykningar. Jag hade grundmålat också. Använd färg för snickerier inomhus. Finns det löst sittande färglager är det viktigt att de skrapas bort innan du målar. 

Om du vill ha en slät yta använd roller med kort lugg. 

• Nusse91
    Anonym (Bea) skrev 2025-12-30 10:15:33 följande:

Håller med viktorjohan. Köp inte billig färg utan satsa på kvalitet. Annars är arbetet bortkastat. Dålig färg kan också ta längre tid och kräva fler liter eftersom den kan behöva fler strykningar. Jag hade grundmålat också. Använd färg för snickerier inomhus. Finns det löst sittande färglager är det viktigt att de skrapas bort innan du målar. 

Om du vill ha en slät yta använd roller med kort lugg. 

Tusen tack för din input :)
Svar på tråden Måla om trappa inomhus