• Mammaforstagangen

Kort tungband

Hej

har hört att det är väldigt restriktivt med att klippa kltt tungband. Finns det någon i Skåne som trots det fått klippt? Hur gammalt var ert barn då? Min blir 6 månader nu

• Svar på tråden Kort tungband
  • Anonym (Lo)

Har inte erfarenhet av det men min man har kort tungband och har aldrig lidit av det. Det behöver alltså inte vara något problem. Han kan dock tex slicka rent sina läppar. Det finns ju de som har problem med det och då förstår jag om man vill åtgärda det. 

• Mammaforstagangen

Tack för svar. tyvärr har min son problem som jag efter sökning fått reda på ofta beror på tungbandet. bland annat sätter han ofta i halsen och nu när vi börjar introducera fast föda så ?rinner? det ut från sidorna. Funkar bara att ?mata? liggande och det går ju inte. 

• Anonym (så)
    Mammaforstagangen skrev 2025-12-30 11:54:42 följande:

Tack för svar. tyvärr har min son problem som jag efter sökning fått reda på ofta beror på tungbandet. bland annat sätter han ofta i halsen och nu när vi börjar introducera fast föda så ?rinner? det ut från sidorna. Funkar bara att ?mata? liggande och det går ju inte. 

Kort tungband brukar inte vara problem när man börjar med fast föda, utan främst vid amning eller flaskmatning. 

Om ditt barn sätter i halsen och maten rinner ut ur munnen så låter det inte alls som tungbandet, utan snarare något med munmotoriken och/eller sväljningen. Kan även vara tecken på förstorad körtel bakom näsan.

Är han normalt utvecklad i övrigt? Har han problem att hålla munnen stängd när han äter, och även när han inte äter?

Jag tycker att du ska kontakta barnläkare, och be om remiss till logoped som kan utreda lite mer vad ätsvårigheterna står för. 

Det har gått lite trend i detta att klippa tungband och att skylla en massa olika besvär på tungbandet. I många fall är det andra orsaker till ätsvårigheter, eller att de är övergående och att klippa tungbandet inte hjälper eller till och med försämrar läget. Det kan till exempel bli ärrbildning på tungbandet som gör att det blir ännu stramare, många får göra om klippet både en och flera gånger, och att smärtan i samband med ingreppet försämrar ätandet mer än det eventuellt korta tungbandet gjorde. Därför är man restriktiva med detta i den offentliga vården, medan privata aktörer kan kosta på sig att vara lite mindre nogräknade (och den offentliga vården får ta hand om problemen som kommer efteråt).
Svar på tråden Kort tungband