• NisseTomten

Nyår och överförfriskade vuxna

I år ska barnen fira nyår med min fd. Min son frågade mig vad jag skulle göra på nyår och om han kunde vara hos mig? Det visade sig sedan att hans mamma vill ta med honom och hans lilla syster(9 år) på en fest där det troligen bara är vuxna och ett par av dem har problem att hålla sig nyktra på helger osv. Grabben är 15, så han kan bara gå hem till mig, men hon som är 9...hon vill också vara hos mig eller hemma inte på denna fest. Men deras mamma ska ha med dem trots att jag erbjudit att de kan fira med mig och deras äldre syster(Som bor hos mig 100%)

Barnen har tidigare varit på fest hos samma person, och det hade spårat ur(Kraftigt berusade vuxna/ungdomar) och var ingen bra miljö. Den gången fick jag informationen först efteråt. Vad bör jag göra? Jag har erbjudit alternativ, men får inget gehör. Vi har endast mail/sms kontakt då inget annat fungerar. Är orolig för min yngsta att hon ska fara illa. 

• Svar på tråden Nyår och överförfriskade vuxna
  • Anonym (dis)

Det där låter inte ok någonstans. Någon borde prata allvar med mamman. Det kan ligga henne i fatet vid en eventuell vårdnadstvist, om hon medvetet har utsatt barnen för fester med fylleslag.

Jag tänker kanske framför allt på 9-åringen. 15-åringen är ju gammal nog att själv bestämma var han vill vara eller bo.

Det tjatas så mycket om att ge barnen en vit jul och inte dricka en droppe på julafton, vilket jag tycker är överdrivet.

Men nyår bryr sig ingen om? Varför är det så få protester om alla barn som tvingas uppleva kraftigt berusade vuxna på nyårsafton?

Med barn närvarande, bör man dricka måttligt eller inte alls. Barn ska ALDRIG behöva umgås med berusade vuxna. Inte någon av årets 365 dagar. Inte på julafton, inte på nyårsafton, inte någon annan dag.

Jag vet inte vad du kan göra nu TS, men du kan faktiskt hämta dina barn om det blir för mycket. Och om barnen hellre vill vara hos dig på nyår, kan mamman verkligen hindra dem?

• nihka

Det kanske blir lugnast om de följer med sin mamma på festen och äter, i början av kvällen har det väl inte hunnit spåra ur, men att de vet att de kan komma eller ringa dig när som helst för att bli hämtade och fortsätta kvällen hos dig.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • NisseTomten
    nihka skrev 2025-12-30 16:09:07 följande:

Det kanske blir lugnast om de följer med sin mamma på festen och äter, i början av kvällen har det väl inte hunnit spåra ur, men att de vet att de kan komma eller ringa dig när som helst för att bli hämtade och fortsätta kvällen hos dig.

Tack för dit svar, problemet med ett par i detta gänget börjar dricka redan vid lunch tid(Tidigare erfarenhet) så när övriga gäster kommer lite senare så är de redan salongsberusade och därifrån är resan redan utstakad. De har egna barn som numera är vuxna, som redan från tidig ålder(15) druckit med sina föräldrar. 
  • Anonym (Värmland)
    NisseTomten skrev 2025-12-30 20:51:14 följande:
    Tack för dit svar, problemet med ett par i detta gänget börjar dricka redan vid lunch tid(Tidigare erfarenhet) så när övriga gäster kommer lite senare så är de redan salongsberusade och därifrån är resan redan utstakad. De har egna barn som numera är vuxna, som redan från tidig ålder(15) druckit med sina föräldrar. 
    Berätta att du är från Värmland utan att säga det
  • nihka
    NisseTomten skrev 2025-12-30 20:51:14 följande:
    Aj då. Men då skriver du till mamman och säger att du kommer och hämtar båda barnen innan hon beger sig till festen.  De har ju båda sagt att de inte vill gå på festen och hellre är med dig. Erbjud också att skjutsa henne. Skriv också att du lämnar barnen på nyårsdagen vid lunchtid så hon förstår att hon hinner sova av sig ruset innan de kommer. Hon kanske ser det som en vinst.

En 15-åring och en 9-åring ska inte vara på vuxenfyllefest. Förstår att det är spänt mellan er och att du vill undvika konflikt, men detta är värt att ta strid för tycker jag.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Nyår och överförfriskade vuxna