• Anonym (Nygammal i gamet)

Dejta som 42-årig kille?

Nu känner jag att det är dags. Att börja dejta igen alltså. Sex månader har gått sedan jag flyttade isär från exet. Vi var tillsammans i 15 år och har tre fantastiska barn ihop. 15 år är en lång tid och att dejta nu verkar skilja sig en hel del från när jag och exet träffades.

Jag är 42 år och har förut alltid haft lätt för att dejta. Träffade många tjejer ute, via vänner eller plugg/jobb. Dejtingapparna känns skrämmande och allt verkar handla om utseende. Stämmer detta? Att jag alltid har haft lätt för att träffa någon tror jag handlar om att jag är väldigt social, lyssnar, är nyfiken och ställer frågor. Det framgår ju inte av en bild på Tinder liksom. 

Kan tillägga att jag rakade av mig håret för några år sedan på grund av tunnhårighet och är rädd att det skrämmer bort många. Så det är en ny grej, att dejta utan hår och något jag är orolig över. Har dock bra skägg som kompensation haha. 

Ni tjejer som dejtat via appar, vad i en killes profil fick er att skriva (eller svara för den delen)? Vilken app är bäst, Tinder, Hinge, Grindr?? Jag behöver höra lite pepp och dos and don?ts. Vad är en riktig ick (för att använda ett genX-begrepp)?

Tacksam för all hjälp innan jag kastar mig in i den här dejtingcirkusen.

• Svar på tråden Dejta som 42-årig kille?
  • Anonym (Tunnhårig-bignono)
    Anonym (P) skrev 2025-12-31 19:22:44 följande:
    Så lustigt, jag har precis motsatt upplevelse. Minns du inte alla gubbar på tv som hade begynnande flint på 80-talet? Skillnaden mot nu är nog att de flesta som blir tunnhåriga rakar av sig istället för att ha överkammat.
    Jag tänker inte bara främst på TV, utan på 40- män generellt. Även om det ibland var överkammat så minns iallafall jag en del TV-personligheter med bra hårsvall, som Janne Loffe Carlsson, Lasse Åberg, en del karaktärer i serien "Varuhuset", som Bengt på lagret, Kjelle m.fl.

Det var ju mer på modet med hår då generellt, och jag tror att en del män faktiskt skulle kunna fixa till sina hår riktigt bra om de hade lite känsla för stil, även om det börjar tunnas i flikarna.

För mig är det inte så myeket VAR det börjar bli tunt, utan att man använder det hår man har. Men jag gissar att om en man börjar bli tunnhårig redan innan 40, så är det inte bara genetiskt, utan säkert en ohälsosam livsstil med. Män äter ju ofta inte så sunt, skippar grönsaker och annat som är nyttigt och bra för kroppen, samt sitter och spelar TV-/data-spel istället för att röra på sig och vara aktiva.

Förr arbetade män hårdare och var därför stabilare både i kropp och psyke.
  • Anonym (Kvinna41)
    Anonym (Nygammal i gamet) skrev 2025-12-30 21:52:36 följande:
    Dejta som 42-årig kille?

Nu känner jag att det är dags. Att börja dejta igen alltså. Sex månader har gått sedan jag flyttade isär från exet. Vi var tillsammans i 15 år och har tre fantastiska barn ihop. 15 år är en lång tid och att dejta nu verkar skilja sig en hel del från när jag och exet träffades.

Jag är 42 år och har förut alltid haft lätt för att dejta. Träffade många tjejer ute, via vänner eller plugg/jobb. Dejtingapparna känns skrämmande och allt verkar handla om utseende. Stämmer detta? Att jag alltid har haft lätt för att träffa någon tror jag handlar om att jag är väldigt social, lyssnar, är nyfiken och ställer frågor. Det framgår ju inte av en bild på Tinder liksom. 

Kan tillägga att jag rakade av mig håret för några år sedan på grund av tunnhårighet och är rädd att det skrämmer bort många. Så det är en ny grej, att dejta utan hår och något jag är orolig över. Har dock bra skägg som kompensation haha. 

Ni tjejer som dejtat via appar, vad i en killes profil fick er att skriva (eller svara för den delen)? Vilken app är bäst, Tinder, Hinge, Grindr?? Jag behöver höra lite pepp och dos and don?ts. Vad är en riktig ick (för att använda ett genX-begrepp)?

Tacksam för all hjälp innan jag kastar mig in i den här dejtingcirkusen.

Jag anser att appar är skit ! Jag är själv kvinna insmam ålder som du och råkar bara på snusk äckel på appar jag förstår att alla inte är samma men till 90% vill de bara ha ett ligg. Jag tror de är väldigt liten chans att hitta serigöst på en app. Appar vill ha sina kunder kvar. Själv söker jag inte efter utseende eller status/ekonomi. Personlighet är viktigast. 
    De är större chans att träffa någon via vänner/jobb/hobby. Då lär man känna personen socialt först. 
    Jag är kär i en kollega som just nu är en vän, värsta är att feg som är vågar jag inte göra något åt de. Så för mig är appar och verkligheten skit 🤣 om de ska funka måste han visa uppenbara flört inte snusk då . Då vågar jag ta steg.
  • Ascendere

Grindr är väl en ren gay-app?

I övrigt så behöver du väl klura ur först vad du själv är ute efter. 
    En livspartner, en kravlös relation under en begränsad tid, många one night stands, en KK osv.

Oavsett, om du lägger tid på träning och är mån om ditt utseende och år självsäker och vet hur man för sig så kommer du inte ha några problem att hitta en eller flera partners på dessa premisser. 

• Anonym (Onördig)
    exandthecity skrev 2026-01-02 11:16:30 följande:
    De råd som oftast ges i dessa sammanhang tolkar jag som att du ska leverera förutsägbarhet. Men vad är det som skapar attraktion EGENTLIGEN ?
    Är såklart olika från person till person och det kan vara olika i olika faser av livet, men ofta är oförutsägbarhet en ej oviktig komponent. Därmed inte sagt att du ska vara totalt oförutsägbar. Då attraherar du nog bara en toxisk person om ens det. Så.. sträva efter att hitta en lagom nivå av oförutsägbarhet, får bli mitt råd.

Låt också din originalitet, charm och humor (som du förhoppningsvis besitter) lysa igenom i din presentation och de första messen efter matchning.
    Det finns många män som sitter i sin ensamhet och kan skriva kul och hålla igång en snärtig dialog. Sedan.... I verkligheten.... Tröööga långsamma och utan energi och charm.

Är det så han är i verkligheten är det bättre att det framgår innan man ödslar tid på att ses'

Förutsägbart lika med bra
  • exandthecity
    Anonym (Onördig) skrev 2026-01-02 14:01:20 följande:
    Det finns många män som sitter i sin ensamhet och kan skriva kul och hålla igång en snärtig dialog. Sedan.... I verkligheten.... Tröööga långsamma och utan energi och charm.

Är det så han är i verkligheten är det bättre att det framgår innan man ödslar tid på att ses'

Förutsägbart lika med bra
    Du har säkerligen en poäng med ditt inlägg. Jag skrev: (som du förhoppningsvis besitter) och med det menade jag att TS inte bör ge sken av att ha egenskaper han inte har IRL. Hoppas att det framgick.
    Även jag har några liknande erfarenheter som du:
    Kvinna som verkar vara rapp och humoristisk i den inledande chatten. Sedan föreslår hon att ses irl ganska snabbt. Jag kanske föreslår nån kul aktivitet men när det ska bli konkret vill hon börja med en fikadejt. Sedan blir fikastunden som att se målarfärg torka. 
    Visserligen bara undantagsfall men det har hänt mer än en gång.
  • Anonym (Man undrar)
    exandthecity skrev 2026-01-02 14:26:51 följande:
    Du har säkerligen en poäng med ditt inlägg. Jag skrev: (som du förhoppningsvis besitter) och med det menade jag att TS inte bör ge sken av att ha egenskaper han inte har IRL. Hoppas att det framgick.
    Kvinna som verkar vara rapp och humoristisk i den inledande chatten. Sedan föreslår hon att ses irl ganska snabbt. Jag kanske föreslår nån kul aktivitet men när det ska bli konkret vill hon börja med en fikadejt. Sedan blir fikastunden som att se målarfärg torka. 
    Ville hon träffa dig efter den fikan eller var det kanske så att hon dissade dig inom 5 min men led sig igenom kaffet? Var du själv rapp och humoristisk?

en del kan dölja social inkompetens genom att man ska göra avancerade aktiviteter. En fika öga mot öga är nog en bra start!
  • exandthecity
    Anonym (Man undrar) skrev 2026-01-02 14:59:09 följande:
    Ville hon träffa dig efter den fikan eller var det kanske så att hon dissade dig inom 5 min men led sig igenom kaffet? Var du själv rapp och humoristisk?

en del kan dölja social inkompetens genom att man ska göra avancerade aktiviteter. En fika öga mot öga är nog en bra start!

Ser ingen poäng att överanalysera dessa sämre fikadejts eftersom de, som sagt, varit undantagsfall för mej men ingen har varit katastrof (eftersom båda varit fria att gå därifrån men ändå fortsatt prata en stund efter att kaffet varit urdrucket). 

Självklart klickar inte alla med alla. Inget att haka upp sig på. Jag har iaf social kompetens nog att hitta några fungerande samtalsämnen som gör att det inte blir helt bortkastad tid även då man inte klickar. Jag vilseleder inte heller om längd, ålder, midjemått, civilstånd och sånt annat man hör talas om, så ingen har behövt schappa i förtid från någon dejt med mej.

• Anonym (Jason)
    Anonym (P) skrev 2025-12-31 21:07:44 följande:
    Det finns förstås de som tycker så, men det där är en grov generalisering som inte stämmer. Är själv frivilligt barnlös, och vore jag singel skulle jag kunna tänka mig en man med barn. Har en man i bekantskapskretsen som har barn och som träffat en kvinna utan barn, och som dessutom är för gammal för att få barn.

Du pratar dock om HELT olika saker. Jag nämnde frivilligt barnfria kvinnor. Du är frivilligt barnlös. Vilket innebär att du gillar barn och saknar det. Och vill/kan tänka dig barn i ditt liv.

Frivilligt barnfria kvinnor , är kvinnor som gjort ett aktivt vall att välja bort barn ,och har noll intresse av män med barn.Dom dejtar således inte nån med barn Två helt olika termer och innebörd. 

Du kanske har haft medicinska problem eller annat som hindrat dig ifrån att få barn. Frivilligt barnlös är ingen term i sig. Det heter ofrivilligt barnlös. Du saknar och vill ha barn i ditt liv. Kan vara bra lära sig termerna för undvika missförstånd :) du är med andra ord ofrivilligt barnlös.
  • Anonym (Marlene)
    Det finns förstås de som tycker så, men det där är en grov generalisering som inte stämmer. Är själv frivilligt barnlös, och vore jag singel skulle jag kunna tänka mig en man med barn. Har en man i bekantskapskretsen som har barn och som träffat en kvinna utan barn, och som dessutom är för gammal för att få barn.
     Fast då är du inte frivilligt barnfri. Finns inget som heter frivilligt barnlös. Ordet barnlös innebär att man saknar/vill ha barn i sitt liv. Jason sammanfattade  det bra.

Jag är frivilligt barnfri, jag är inte ett dugg intresserad av pappor/män med barn. Det attraherar mig inte heller. Då jag inte vill ha barn i mitt liv. Det är ett aktivt val som innebär att man avstår barn frivilligt. Så nej Jason har faktiskt rätt i det han skriver.

Du blandar ihop päron och äpplen. Du är nog snarare ofrivilligt barnlös, då du kan tänka dig barn i ditt liv.  
  • Olsdotter

Icks:
    - Frasen "i mina bästa år"
    - Frasen "provar väl på detta även om jag är skeptisk" (eller liknande). Varför skriver någon ens det??? 
    - Bilder på naken överkropp. Signalerar kötturbjudning. Om det nu inte är att bjuda ut dig du vill, så hoppar du det.
    - Stavfel, särskrivningar mm. Det är en presentation och den bör gå att få korrekt skriven.

Det som lockat mig att lajka:
    - Genuin och välskriven text. Det är ingen jobbintervju, skriv varför du är på sidan och hur du fungerar (kortfattat förstås).
    - en trevlig bild på ansiktet där man ser hur han faktiskt ser ut.
    - väl ifylld information. Har någonting utelämnats antar jag det värsta.

• Anonym (Onördig)
    exandthecity skrev 2026-01-02 14:26:51 följande:
    Vanligt att män som inte har så mycket eget socialt driv dras till kvinnor som verkar kunna axla rollen som allas projektledare och talk show hoast.
    Mannens uppgift är att hänga på i denna energi men själv inte bidra  nämnvärt I det sociala.

Gäller säkert inte dig men ditt svar fick mig att tänka på hur många par som har den fördelningen. 
  • Anonym (Nina)
     Men varför i hela fridens namn? Det finns ju massvis med män som inte vill ha barn. Marknaden är ju bäst för er kvinnor utan barn 

Tala om att nöja sig med mindre. Du vill alltså leva i en relation där du alltid kommer vara nummer 2. Barnen kommer alltid komma först och vara viktigast. Du kommer tvingas ha kontakt med barnens biologiska mamma. 

Om du vill ha kaos, drama och migrän. Välj absolut en man med barn. Det är lite som att be om problem. 

Men varför inte bara välja en man utan barn. Som sätter dig först? Och som verkligen har tid att ge dig kärlek och älska dig. Där du slipper känna dig bortprioriterad. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Jason) skrev 2026-01-02 15:45:28 följande:

Du pratar dock om HELT olika saker. Jag nämnde frivilligt barnfria kvinnor. Du är frivilligt barnlös. Vilket innebär att du gillar barn och saknar det. Och vill/kan tänka dig barn i ditt liv.

Frivilligt barnfria kvinnor , är kvinnor som gjort ett aktivt vall att välja bort barn ,och har noll intresse av män med barn.Dom dejtar således inte nån med barn Två helt olika termer och innebörd. 

Du kanske har haft medicinska problem eller annat som hindrat dig ifrån att få barn. Frivilligt barnlös är ingen term i sig. Det heter ofrivilligt barnlös. Du saknar och vill ha barn i ditt liv. Kan vara bra lära sig termerna för undvika missförstånd :) du är med andra ord ofrivilligt barnlös.

Du har inte mandat att bestämma vad ord betyder. En snabb googling gör också väldigt tydligt att termen frivillig barnlöshet också används, och själv föredrar jag  den termen. Frivilligt barnfri låter märkligt, varför ha fri med två gånger? Och bara barnfri används i andra sammanhang så jag tycker frivilligt barnlös är den enklaste termen. Har inte varit med om att den missuppfattats tidigare.

Nej, jag vill inte ha barn. Nej, jag är inte ofrivilligt barnlös. Jag har gjort ett aktivt val att inte ha barn. Jag skulle inte aktivt söka efter en man med barn, men ser det inte som en total dealbreaker. Jag hoppas dock jag slipper, eftersom jag är lyckligt gift med min frivilligt barnlöse make.

• exandthecity
    Anonym (Onördig) skrev 2026-01-02 16:55:08 följande:
    Vanligt att män som inte har så mycket eget socialt driv dras till kvinnor som verkar kunna axla rollen som allas projektledare och talk show hoast.
    Mannens uppgift är att hänga på i denna energi men själv inte bidra  nämnvärt I det sociala.

Gäller säkert inte dig men ditt svar fick mig att tänka på hur många par som har den fördelningen. 
    Tror att många kvinnor uppfattar män i bekantskapskretsen som mer introverta. Det kan bero på att de inte ser hela bilden och för att de mäter detta utifrån sina egna normer om vad som är socialt. Kvinnor vill ha med sin respektive i sammanhang där andra också har med sin respektive. Ofta är det aktiviteter och miljöer som kvinnorna valt utifrån sina preferenser. 
    När det gäller aktiviteter och miljöer som jag gillar så umgås man oftast med sport- och friluftskläder på. Det är fantastiskt socialt. I de sammanhangen är man precis lika välkommen om man dyker upp utan en respektive. Män som är i fasta relationer begär aldrig att partnern ska hänga med och det innebär att den sidan av mannens sociala liv är något som partnerns väninnor inte ser.
    Om vi ska återgå till ämnet så tycker jag att TS livsstil bör framgå hyfsat tydligt. Exempel på miljöer man ofta ser i kvinno-profiler är cafe, restaurang, poolområdet på nåt charterhotell, kulturinstitutioner, mingelpartyn. Om TS trivs bättre i helt andra miljöer så hymla inte om det. Eventuellt kommer TS ha lättare att få EN dejt med fler om han målar upp en bild som ligger mer i linje med sånt som många kvinnor visar upp. Sedan inser kvinnan att hon lika gärna kan lösa behovet av manlig medföljande på mingelparty genom en gaykompis. Det är helt ok. Låt henne göra det. Men TS vill såklart matcha nån som också vill ses för dejt nr 2,3,4 och sedan radera appen. Då behöver man inte söka nån med exakt matchande livsstil men det bör vara någon som inte ser ens livsstil som något problem.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Tunnhårig-bignono) skrev 2025-12-31 18:20:25 följande:
    Jag upplever dock att det är fler 40+-män som är tunnhåriga idag än vad som var fallet när jag var barn på 80-talet, då även 50.-män kunde ha välbevarade hår. Jag tror det har något med den ökade stressen i samhället att göra. Sådant kan ju påverka både kroppslig hälsa och hårväxt främst hos män..
    Då tror jag mig veta att du har fel.
    Själv gifte jag mig i början av 80-talet, lika med vuxen och borde ha ett klarare minne av hur män såg ut då. 

Skillnaden mot nu är mest att dagens män rakar skallen så det kanske kan verka som att skallighet är vanligare nu.

Så ditt barnaminne motsvarar dessvärre inte verkilgheten.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Marlene) skrev 2026-01-02 15:51:16 följande:
     Fast då är du inte frivilligt barnfri. Finns inget som heter frivilligt barnlös. Ordet barnlös innebär att man saknar/vill ha barn i sitt liv. Jason sammanfattade  det bra.

Jag är frivilligt barnfri, jag är inte ett dugg intresserad av pappor/män med barn. Det attraherar mig inte heller. Då jag inte vill ha barn i mitt liv. Det är ett aktivt val som innebär att man avstår barn frivilligt. Så nej Jason har faktiskt rätt i det han skriver.

Du blandar ihop päron och äpplen. Du är nog snarare ofrivilligt barnlös, då du kan tänka dig barn i ditt liv.  
    Fast här har du fel.
    "Frivilligt barnlös" är begrepp som används betydligt mer än ditt alterntiv.
    Även om jag håller med rent logiskt.
  • Anonym (Man33)
    Anonim (Pemain lama baru dalam permainan) menulis pada 30-12-2025 21:52:36 sebagai berikut:
    Berkencan sebagai pria berusia 42 tahun?

Sekarang aku merasa sudah waktunya. Untuk mulai berkencan lagi. Enam bulan telah berlalu sejak aku pindah dari mantan. Kami bersama selama 15 tahun dan memiliki tiga anak yang luar biasa. 15 tahun adalah waktu yang lama dan berkencan sekarang terasa sangat berbeda dari saat aku dan mantan bertemu.

Saya berusia 42 tahun dan selalu mudah berkencan. Saya bertemu banyak perempuan di luar, melalui teman, atau melalui studi/pekerjaan. Aplikasi kencan terasa menakutkan dan semuanya tampak hanya tentang penampilan. Apakah ini benar? Saya pikir fakta bahwa saya selalu mudah bertemu seseorang adalah karena saya sangat ramah, mau mendengarkan, ingin tahu, dan banyak bertanya. Itu pun tidak terlihat di foto di Tinder. 

Saya perlu menambahkan bahwa saya mencukur habis rambut saya beberapa tahun yang lalu karena rambut saya menipis dan saya khawatir hal itu akan membuat banyak orang menjauh. Jadi ini hal baru, berkencan tanpa rambut dan sesuatu yang membuat saya khawatir. Tapi saya punya jenggot yang bagus untuk mengimbanginya, haha. 

Kalian para cewek yang pernah kencan lewat aplikasi, apa yang membuat kalian tertarik untuk membalas pesan cowok (atau membalas pesannya)? Aplikasi mana yang terbaik, Tinder, Hinge, Grindr?? Aku butuh semangat, tips, dan hal-hal yang boleh dan tidak boleh dilakukan. Apa yang benar-benar menjijikkan (menggunakan istilah generasi X)?

Aku sangat berterima kasih atas bantuan apa pun sebelum aku terjun ke dunia kencan online ini.

Cobalah sistem pengumpanan terpisah , saya sudah mencobanya dan berhasil untuk saya.
  • MalinElmira
    Känner igen mycket av det du skriver. Appar kan kännas väldigt ytliga, särskilt när man kommer från långa relationer.

Jag har själv blivit less på swipe-fokuset och är med och bygger något nytt (Match Society) med mer fokus på samtal och riktiga möten: https://www.matchsociety.se/

Bara som ett alternativ ? och ja, bra skägg väger upp mycket 😉
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Dejta som 42-årig kille?