-
Har du någon gång i forum (inklusive detta) upplevt att du: ? blivit misstänkliggjord på grund av din bakgrund eller historia? fått gamla inlägg eller trådar använda emot dig? blivit ifrågasatt oavsett vad du sagt, även när du varit konsekvent? upplevt att fokus flyttats från sakfråga till din personDen här tråden är inte till för ideologiska diskussioner, könsdebatter eller anklagelser åt något håll.Den är till för personer som själva upplevt negativ behandling, ifrågasättande eller social utfrysning i forum.Jag är intresserad av hur det yttrade sig, inte av att bedöma om någon ?hade rätt eller fel?.Om du inte har varit med om detta själv, behöver du inte svara.Tack till er som delar sakligt. -
Svar på tråden Jag vill ställa en saklig fråga till er som faktiskt har egna erfarenheter.
-
Förlåt för mina frågor
-
Punkt 2 och 3 har hänt en ibland. Finns dock betydligt värre fenomen att drabbas av på detta forum enligt mig. T.ex. troll som förföljt en, förtalat och hotat. Knäppa källardvällare som skickat snusktexter i PM. Slappa moderatorer som inte tar ens vädjan om hjälp på allvar utan dröjer onödigt länge med sitt ingripande.
-
Det kan nog lätt bli så på ett mindre forum där det finns en viss gruppdynamik. Vissa stöts ut ur flocken och blir misstänkliggjorda. Det viktiga är nog bara att man fortsätter att vara konsekvent, för har du varit rak hela vägen och inte motsagt något du tidigare sagt/ skrivit, har du iallafall hållit en linje.
Jag upplever att misstänksamheten är stor på detta forum, det spelar nästan ingen roll vad man än skriver.
-
Anonym (Yea) skrev 2025-12-30 22:40:25 följande:Punkt 2 och 3 har hänt en ibland. Finns dock betydligt värre fenomen att drabbas av på detta forum enligt mig. T.ex. troll som förföljt en, förtalat och hotat. Knäppa källardvällare som skickat snusktexter i PM. Slappa moderatorer som inte tar ens vädjan om hjälp på allvar utan dröjer onödigt länge med sitt ingripande.
Anonym (Lätt) skrev 2025-12-30 22:41:33 följande:Det kan nog lätt bli så på ett mindre forum där det finns en viss gruppdynamik. Vissa stöts ut ur flocken och blir misstänkliggjorda. Det viktiga är nog bara att man fortsätter att vara konsekvent, för har du varit rak hela vägen och inte motsagt något du tidigare sagt/ skrivit, har du iallafall hållit en linje.
Jag upplever att misstänksamheten är stor på detta forum, det spelar nästan ingen roll vad man än skriver.
Tack för att ni delar. Det är värdefullt att höra flera perspektiv på hur detta kan yttra sig. -
Vi behöver mer röster som vill dela med sig om sitt upplevelse här på forumet!
-
Hela tiden. Det mesta av det du nämner.
-
För att inte tala om det omvända: moderatorer som går på autopilot och bara rutinmässigt tar bort relevanta, intressanta och hjälpsamma trådar utan att reflektera över det faktiska innehållet 😡😡😡😡😡😡 Fruktansvärt irriterande!Anonym (Yea) skrev 2025-12-30 22:40:25 följande:Slappa moderatorer som inte tar ens vädjan om hjälp på allvar utan dröjer onödigt länge med sitt ingripande.
-
Jag har ofta upplevt att människor tar till personangrepp när de har slut på argument. Jag minns t.ex. en gång när en person som svar på ett kort inlägg med rent sakliga argument hånade mig för att jag verkade väldigt engagerad i ämnet och kommit in i diskussionen sent. När jag försvarade mig mot det möttes det av ännu mer hån.
Det är väl så att det här liksom på andra ställen finns otrevliga människor och troll som mest är ute efter att tjafsa. -
Jag håller mig väldigt anonym genom att välja olika signaturer i varje tråd jag skriver i. Då slipper man bagage från tidigare diskussioner.
Personliga påhopp, och liknande provokationer, råkar jag ut för då och då. Jag har som tumregel att aldrig bemöta dem med mer än ett inlägg. Folk som skriver sådant gör det ofta för att de vill tjafsa, men det kan de inte göra om ingen tjafsar tillbaka. Du kan inte spela tennis mot ett tomrum.