• Anonym (Fundersam)

Barn med en man i en annan relation

Är det någon här som har valt att behålla ett barn vars pappa är i en relation (ja han var otrogen)? Hur har ni löst det med faderskapet och underhåll? Hur har er relation (du och barnets pappa) sett ut efter födseln? Hur har ert gemensamma barn påverkat barnets pappa och hans familj (fru/sambo och barn)? 

• Svar på tråden Barn med en man i en annan relation
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Betty) skrev 2026-01-05 17:58:28 följande:
    Låter mer som att hon är bitter att han valde sin fru framför älskarinnan än att hela historien faktiskt var fruns fel som hon påstår. 

Till och med när frun försöker vara en bra bonusmamma till sonen så är det dåligt. Då föröker hon ta mammarollen över fjäril kär. Tycker det låter väldigt starkt av frun att ta sig an ett barn som för evigt påminner om en otrohet. 

Jag hade inte klarat det. Jag hade hatat ugnen och inte velat ha med det stt göra.
    Hade inte heller velat ha med ungen att göra och avskytt både den och mitt as till värdelösa man. 
    Hans bottenlösa svek hade dessutom kostat en del av våra barns framtida arv. OCh tänk om man gift sig utan äktenskapsförord, haft mer sedan innan och tvingats att ge fanskapet hälften... för oäktingen att ärva i framtiden.

Nej, fy fan.
  • Anonym (m)
    Anonym (Bizz) skrev 2026-01-06 17:52:55 följande:
    Hade inte heller velat ha med ungen att göra och avskytt både den och mitt as till värdelösa man. 
    Hans bottenlösa svek hade dessutom kostat en del av våra barns framtida arv. OCh tänk om man gift sig utan äktenskapsförord, haft mer sedan innan och tvingats att ge fanskapet hälften... för oäktingen att ärva i framtiden.

Nej, fy fan.
    Och då kanske du inte heller hade stannat med "värdelösa aset". Eller om du ändå stannade, försökt få honom till att driva en rättsprocess för att ha barnet på heltid...
  • Anonym (m)
    Anonym (m) skrev 2026-01-06 17:41:28 följande:
    Hon skrev ju dock "om jag överhuvudtaget klarat av att stanna hos honom". Inser man att man inte kommer orka med situationen så måste man ju inte stanna.
    Och dessutom om man tror de ska falla för varandra igen, så vad ska man stanna kvar då, är väl bättre skaffa en man som vill ha en själv och ingen annan...
  • Anonym (M.)
    Anonym (Bizz) skrev 2026-01-06 17:52:55 följande:

Nej, fy fan.
    Ja, det där är ju följden av att vi inte har skilsmässoprocesser i Sverige. Vi har automatisk hälftendelning av parets sammanlagda förmögenhet (minus skulder), no matter what. Det kan bli väldigt oskäligt, just i ett sådant fall som du nämner. I länder med skilsmässoprocesser, t.ex. de tysktalande länderna, USA och Storbritannien, så skulle giftorättsgodset som den otrogna personen kunde få ut ha satts ned betydligt (jämkats).
  • Anonym (M.)
    Anonym (m) skrev 2026-01-06 18:00:54 följande:
    Och dessutom om man tror de ska falla för varandra igen, så vad ska man stanna kvar då, är väl bättre skaffa en man som vill ha en själv och ingen annan...
    Detta kan du ju aldrig vara säker på. En ny man behöver inte vara ett dugg bättre. Ofta är det tyvärr så, att de som är attraktiva överhuvudtaget, tar för sig för att de kan. Vill man ha en man för sig själv så måste man välja en ful. 
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (m) skrev 2026-01-06 17:58:38 följande:
    Och då kanske du inte heller hade stannat med "värdelösa aset". Eller om du ändå stannade, försökt få honom till att driva en rättsprocess för att ha barnet på heltid...
    Nej, det hade jag definitivt inte.
    Jag hade aldrig gift mig utan äktenskapsförord heller.

Så var han gjort av ungen skiter jag fullständigt i.
    Anonym (M.) skrev 2026-01-06 18:16:25 följande:
    Ja, det där är ju följden av att vi inte har skilsmässoprocesser i Sverige. Vi har automatisk hälftendelning av parets sammanlagda förmögenhet (minus skulder), no matter what. Det kan bli väldigt oskäligt, just i ett sådant fall som du nämner. I länder med skilsmässoprocesser, t.ex. de tysktalande länderna, USA och Storbritannien, så skulle giftorättsgodset som den otrogna personen kunde få ut ha satts ned betydligt (jämkats).
    Att gifta sig öht är bara vansinne i min bok.
  • Anonym (m)
    Anonym (M.) skrev 2026-01-06 18:17:56 följande:
    Detta kan du ju aldrig vara säker på. En ny man behöver inte vara ett dugg bättre. Ofta är det tyvärr så, att de som är attraktiva överhuvudtaget, tar för sig för att de kan. Vill man ha en man för sig själv så måste man välja en ful. 

Anonym (M.) skrev 2026-01-06 18:17:56 följande:
    Nej säker kan man aldrig vara, så är det ju alltid när man träffar någon. Men att stanna med mannen som man tror kommer falla tillbaka hos någon annan verkar mycket sämre när det kommer till den frågan, och en som faktiskt varit otrogen mot en då VET man ju att han är en svikare.
  • molly50
    Anonym (M.) skrev 2026-01-06 17:26:35 följande:
    Då hade du ju även varit tvungen att träffa kvinnan titt och tätt och bli påmind. Och kanske oroa dig för att de två ska falla för varandra igen, på hämtningar och lämningar eller gemensamma skol- och fritidsaktiviteter med barnet. Jag undrar om du PÅ RIKTIGT hade orkat hålla på dina moraliska principer, om detta hade hänt dig i verligheten.

Jag tror som sagt att man helst vill slippa se både ungen och mamman mer... De kan dra dit pepparn växer.
    Det var därför jag skrev OM jag överhuvudtaget hade klarat av att stanna kvar. OM! För det är högst tveksamt. 
    Men jag hade ju ändå tvingats ha fortsatt kontakt med honom för våra egna barns skull. Och de har ju också rätt till sina andra syskon.
    Och då hade jag kanske också tvingats träffa den andra kvinnan någon gång.
    Men det hade jag väl fått ta då,i så fall.
    Barnen ska inte behöva hamna i kläm pga att de har en pappa som inte klarat av att vara trogen.
  • Anonym (C)

För det första. Vilka klantarslen att bli gravida vid en otrohetsaffär? Å sedan inte göra abort. Helt galet. Frun ska kasta ut honom och älskarinnan avsluta både graviditet och relation. Det där är inget att avla på. För inte hans gener vidare. 

En otroget k a n gå att jobba sig vidare ifrån men fan inte en affär som lett till en graviditet. Osannolikt att de blev gravida på ett ligg. Dessutom en planerad otroget och ingen fyllegrej. Tvi vale. Finns inget försvar för sådana karlar. Inte fruntimren heller för den delen. 

• Anonym (T)

Som mamma och älskarinna i en sån här situationen vore väl det värsta tänkbara att hustrun stannar kvar med mannen och de får ensam delad vårdnad om barnet. Alla ser inte skilsmässa som en möjlighet och har mannen god ekonomi kan underhållet bli väldigt högt för familjen. 

• Anonym (Betty)
    Anonym (T) skrev 2026-01-08 08:59:40 följande:

Som mamma och älskarinna i en sån här situationen vore väl det värsta tänkbara att hustrun stannar kvar med mannen och de får ensam delad vårdnad om barnet. Alla ser inte skilsmässa som en möjlighet och har mannen god ekonomi kan underhållet bli väldigt högt för familjen. 

Vad är "ensam delad vårdnad"? 

Vad är det för underhåll du syftar på? 
  • Anonym (m)
    Anonym (Betty) skrev 2026-01-08 15:54:48 följande:

Han menar väl underhållet som mannen måste betala till sitt utomäktenskapliga barn.
  • Anonym (M.)
    Anonym (C) skrev 2026-01-06 19:20:12 följande:

För det första. Vilka klantarslen att bli gravida vid en otrohetsaffär? Å sedan inte göra abort. Helt galet. Frun ska kasta ut honom och älskarinnan avsluta både graviditet och relation. Det där är inget att avla på. För inte hans gener vidare. 

En otroget k a n gå att jobba sig vidare ifrån men fan inte en affär som lett till en graviditet. Osannolikt att de blev gravida på ett ligg. Dessutom en planerad otroget och ingen fyllegrej. Tvi vale. Finns inget försvar för sådana karlar. Inte fruntimren heller för den delen. 

Det är ju inte barnets fel, varför ska det dö? Vi vet inte hur den här mannen är som pappa - det har inget samband med hans kärleksaffärer. Han kan vara en underbar, kärleksfull pappa för det. Det finns det många som vittnar om, att de har haft en fantastisk pappa trots alla dennes otrohetsaffärer. Tänker spontant på Gary Cooper och hans dotter t.ex.. Hon hyllar honom fortfarande, och han hade en ny älskarinna vid varje filminspelning, samt reste till Europa på semester varje år för att jaga unga kvinnor...

Det är inte korrelerat. En pastor som aldrig skulle vara otrogen, kan vara hård och grym mot sina barn. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (m) skrev 2026-01-08 16:14:54 följande:
    Han menar väl underhållet som mannen måste betala till sitt utomäktenskapliga barn.
    Jo men sammanhanget i inlägget var konstigt. Personen skriver att pappan och hans fru kanske får "ensam delad" vårdnad (vad det nu är) och sen fortsätter med att om pappan är rik blir det högt undehåll. Men har han vårdnaden och då antagligen också umgänge med barnet så ska han inte betala underhåll. Förstod inte alls logiken i inlägget. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Betty) skrev 2026-01-08 15:54:48 följande:

Jag menade underhållet som pappan ska betala om barnet bor mer av tiden hos mamman. Med ensam delad vårdnad menade jag att älskarinnan nog skulle föredra att pappan inte hade ensam eller delad vårdnad om barnet samtidigt som han fortfarande levde ihop med den bedragna frun.
  • Anonym (m)
    Anonym (Betty) skrev 2026-01-08 18:24:00 följande:
    Jo men sammanhanget i inlägget var konstigt. Personen skriver att pappan och hans fru kanske får "ensam delad" vårdnad (vad det nu är) och sen fortsätter med att om pappan är rik blir det högt undehåll. Men har han vårdnaden och då antagligen också umgänge med barnet så ska han inte betala underhåll. Förstod inte alls logiken i inlägget. 
    Det lät lite som att det som implicerades var att familjen föredrar att ha vårdnaden om barnet framför att mannen ska betala ett underhåll som blir stort om mannen har god ekonomi.
  • Anonym (Betty)
    Anonym (T) skrev 2026-01-08 18:50:01 följande:
    Jag menade underhållet som pappan ska betala om barnet bor mer av tiden hos mamman. Med ensam delad vårdnad menade jag att älskarinnan nog skulle föredra att pappan inte hade ensam eller delad vårdnad om barnet samtidigt som han fortfarande levde ihop med den bedragna frun.
    Nä precis man vill inte att en bedragen hustru ska ha ens barn halva tiden om mannen väljer att stanna. 
Svar på tråden Barn med en man i en annan relation