• Anonym (Går sönder)

Han vill leva separat liv

Jag vet inte hur jag ska orka, jag går sönder.. För tre dagar sedan sade min man sedan 17 år att han vill leva separata liv "Du lever ditt liv så lever jag mitt liv. Jag orkar inte mera"  Han har varit frånvarande mentalt hela december, men han har perioder då han är det. Så satt vi och såg en serie för tre dagar sedan och bara stunden innan så tittade jag på honom och tänkte att efter 17 år får han fortfarande fjärilarna att fladdra i magen på mig. Men så vänder han sig mot mig och säger att vi behöver prata och så säger han det där. Jag frös och visste inte vad jag skulle svara och gick bara därifrån. Han sade också att det enda jag hade behövt göra är att betala mina räkningar, vilket jag har gjort. Men han hade hittat någon oöppnad räkning från csn, men jag hämtar räkningarna på internet och kan därmed ha missat att öppna pappersfakturan. Jag försökte förklara att jag visst har betalat men han ville inte höra på det. Sade bara att han inte orkar mera. Jag gick som sagt därifrån och började skaka, frysa, gråta, hjärtklappning, kräkkänsla (så jag stoppade fingrarna i halsen för att lindra ångesten) Jag vet att det är dumt men jag har fortsatt göra det sedan dess.. Jag klarar heller inte att äta eller sova.. Och han behandlar mmig som luft. För en månad sedan var jag hans allt och det viktigaste i hans liv och nu detta. Vad har ändrat sig? Jag har sagt att jag vill prata med honom igen (jag tycker inte att vi pratade förra gången, det var ett besked) och att jag älskar honom och att jag tycker vi är viktiga och vill föröka om det finns minsta möjighet. Men det har jag inte fått något som helst svar på. 

Samma kväll som han sade det så söp han sig också full på kvällen. När han sedan kom och lade sig tog på hela min kropp. Morgonen efter hade vi sex, men efter han hade kommit klev han bar upp utan ett ord. 

Grejen är också den att vi bor i Norge sedan 1,5 år tillbaka och jag har inga vänner här och vet inte vart jag ska ta vägen eller vad jag ska ta mig till. allt gör bara så fruktanvärt ont! 
  • Svar på tråden Han vill leva separat liv
  • Anonym (Går sönder)

samma kväll som han sade det ändrade han också sin status på facebok till sigel. Låter anske töntigt men det sårar och käns nedvärderande

• Anonym (Flytt)

Har ni barn? För annars behöver du ju inte stanna i Norge.

• Anonym (Går sönder)

Ja, vi har en 14-årig dotter som är väldigt knuten till oss båda. Så det är ännu ett orosmoment hur hon ska ta det hela

• Anonym (M)

Det låter som om räkningen var droppen.
    Har det tidigare varit struligt med ekonomin? 
    Har du inkomst?
    Har ni separat eller gemensam ekonomi?

• Anonym (Går sönder)

Ja det har det. Men inte bara från mina sida. Han har haft struligare ekonomi och shoppat på avbetalning med mina uppgifter osv. Vi har separat ekonomi sedan vi flyttade till Norge och ja  jag har egen inkomst. Årslön på 650,000 nok. MEn jag görstår inte varför han inte vill lyssna på att den oöppnade räkningen är betald. Det är bara brevet som inte är öppnat

• Anonym (Johanna)
    Anonym (Går sönder) skrev 2026-01-01 11:46:56 följande:

Ja det har det. Men inte bara från mina sida. Han har haft struligare ekonomi och shoppat på avbetalning med mina uppgifter osv. Vi har separat ekonomi sedan vi flyttade till Norge och ja  jag har egen inkomst. Årslön på 650,000 nok. MEn jag görstår inte varför han inte vill lyssna på att den oöppnade räkningen är betald. Det är bara brevet som inte är öppnat

Häng inte upp dig på räkningen,  det är förmodligen bara en ursäkt som fick honom att ta chansen och säga vad han ville. 
    Förmodligen finns det en del olika  saker i ert förhållande som svajat åt olika håll på olika sätt som nu helt enkelt inte funkar längre och det kraschar.  
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Går sönder) skrev 2026-01-01 11:46:56 följande:

Det handlar inte om en räkning som du glömt att öppna. Svårt att säga exakt vad det är med så lite info, men något är det som han uppenbarligen inte kan leva med. 

Att han säger, jag orkar inte mer, indikerar på att det är något som inte fungerar och det handlar inte om en liten räkning.

• Anonym (Severin Olsson)

Tror du han är deprimerad eller tror du det är "du som är problemet?"
    Du säger att du inte har några vänner. Det indikerar ju ett starkt beroende till honom och utmaningar hos dig. 

• Anonym (J)
    Anonym (Går sönder) skrev 2026-01-01 11:13:30 följande:
    Han vill leva separat liv Jag vet inte hur jag ska orka, jag går sönder.. För tre dagar sedan sade min man sedan 17 år att han vill leva separata liv "Du lever ditt liv så lever jag mitt liv. Jag orkar inte mera"  Han har varit frånvarande mentalt hela december, men han har perioder då han är det. Så satt vi och såg en serie för tre dagar sedan och bara stunden innan så tittade jag på honom och tänkte att efter 17 år får han fortfarande fjärilarna att fladdra i magen på mig. Men så vänder han sig mot mig och säger att vi behöver prata och så säger han det där. Jag frös och visste inte vad jag skulle svara och gick bara därifrån. Han sade också att det enda jag hade behövt göra är att betala mina räkningar, vilket jag har gjort. Men han hade hittat någon oöppnad räkning från csn, men jag hämtar räkningarna på internet och kan därmed ha missat att öppna pappersfakturan. Jag försökte förklara att jag visst har betalat men han ville inte höra på det. Sade bara att han inte orkar mera. Jag gick som sagt därifrån och började skaka, frysa, gråta, hjärtklappning, kräkkänsla (så jag stoppade fingrarna i halsen för att lindra ångesten) Jag vet att det är dumt men jag har fortsatt göra det sedan dess.. Jag klarar heller inte att äta eller sova.. Och han behandlar mmig som luft. För en månad sedan var jag hans allt och det viktigaste i hans liv och nu detta. Vad har ändrat sig? Jag har sagt att jag vill prata med honom igen (jag tycker inte att vi pratade förra gången, det var ett besked) och att jag älskar honom och att jag tycker vi är viktiga och vill föröka om det finns minsta möjighet. Men det har jag inte fått något som helst svar på. 

Samma kväll som han sade det så söp han sig också full på kvällen. När han sedan kom och lade sig tog på hela min kropp. Morgonen efter hade vi sex, men efter han hade kommit klev han bar upp utan ett ord. 

Grejen är också den att vi bor i Norge sedan 1,5 år tillbaka och jag har inga vänner här och vet inte vart jag ska ta vägen eller vad jag ska ta mig till. allt gör bara så fruktanvärt ont! 
    Om du inte har förstört er ekonomi totalt, så är han väldigt grym när han gör slut utan att förklara och behandlar dig som en dålig person!

Du har all min medkänsla. Han bär sig riktigt dåligt åt, man behöver inte uppträda så, även om han skulle vilja separera! 

Hemskt att du sitter i Norge, långt från alla!
  • Anonym (J)
    Anonym (Severin Olsson) skrev 2026-01-01 13:14:09 följande:

Tror du han är deprimerad eller tror du det är "du som är problemet?"
    Du säger att du inte har några vänner. Det indikerar ju ett starkt beroende till honom och utmaningar hos dig. 

Jamen man kanske inte får nära vänner så snabbt om man flyttat till Norge för 1,5 år sedan.
  • Anonym (J)

Är ni gifta? Kan ha med hans ekonomi att göra. Han kanske var dragit på sig stora lån?

• Anonym (Trigger?)

Kan det oöppnade brevet varit en trigger för något som hänt tidigare med ekonomin? Hans sätt att uttrycka sig indikerar ju att något varit problematiskt under lång tid. Har han skulder? Kanske bra att ni har separata ekonomier i så fall. 

• Anonym (Bedragen)

Känns som att HAN döljer något som har men sin ekonomiska situation att göra och han nu vänder på situationen så att skulden ligger helt plötsligt på dig istället?!
    Jag var en gång i tiden om något liknande, visade sig att personen jag levde med hade dragit på sig enorma skulder, både i sitt och mitt namn och för att slippa ta ansvar för sina handlingar så ville han separera.
    Kan det ligga något något liknande bakom kanske?
    Separerar ni så behöver han ju inte avslöja sig.
    Har han skulder och riskerar kronofogden så blir du inte indragen ekonomiskt ifall ni är separerade.
    Hur som helst ska han vara rak och ärlig och säga som det är, det är han skyldig dig efter 17 år och ett barn ihop.
    Om han nu vill separera är det lika bra att han river av plåstret nu för sanningen lär ju komma fram förr eller senare.
    Han måste ju förstå att er dotter är stor nog att också ställa frågan VARFÖR pappa vill separera.
    Styrkekramar🙏🏼❤️

• Anonym (Förälskad)

Det finns bara en rimlig orsak till att han plötsligt vänt och blivit så kall. Räkningen är bara en undanflykt för att ha något att skylla på och få en ursäkt till att släppa bomben. Han har blivit kär i någon annan och tappat känslorna för dig, det är standard att män beter sig såhär konstigt och ombytligt då. Så håll utkik efter tecken på att han träffar och är förälskad i en annan kvinna. Det är vanligt att ha sex en sista gång med ursprungskvinnan så ta inte det faktum att han ville ha sex som det inte finns någon annan. Tråkigt men du får fokusera på att skapa ett liv utan honom för det kommer du behöva göra.

Svar på tråden Han vill leva separat liv