• Anonym (Besviken)

Irriterad på svärmor som inte hjälper till med barnbarnen trots flytt till hennes stad

Flyttade till min sambos hemstad för ett tag sedan för att vi skulle komma närmare familj då vi har två barn på 3 månader och 3 år. Min svärmor har varit väldigt angelägen om att vi ska flytta närmare henne och nu när vi bor här ses vi inte speciellt ofta ändå. Hon vet att jag har fått gå hemma med båda barnen i 2,5 månad då vårt stora barn inte fått förskoleplats än och det har varit oootroligt krävande med en bebis och en trotsig och rastlös 3-åring 😩 Ändå har hon aldrig erbjudit sig att komma och ta stora barnet en stund så att jag får avlastning och det gör mig faktiskt ganska besviken.

Vet att hon också har sitt eget liv osv, men hon har ändå tjatat hit oss och vi har lämnat ett helt liv bakom oss i vår förra stad med jobb, vänner etc. Till saken hör att hon endast bor 5 min promenad bort ifrån oss, så det är inte direkt krävande att bara komma förbi en sväng. Blev ännu mer irriterad idag när vi var hos henne på fika och min sambo sa till mig att han är imponerad att jag har orkat med dagarna med båda barnen. Då var hon bara tvungen att flika in att hon minsann också haft två småbarn (men hon var absolut inte hemma med båda två samtidigt i flera månader) ???? Börjar ångra att vi ens flyttade hit när en av huvudanledningarna var att vi skulle få lite avlastning ibland, som vi varit helt utan innan, då vi inte hade någon familjemedlem i förra staden. 

• Svar på tråden Irriterad på svärmor som inte hjälper till med barnbarnen trots flytt till hennes stad
  • Anonym (g)
    Anonym (Besviken) skrev 2026-01-01 23:05:28 följande:

Jag förstår att hon inte kan läsa mina tankar och att hon är av en äldre generation som inte tyckte att det var några problem med småbarn. Utgår nog som sagt ifrån det mindset min egen mamma och jag själv har, att det är en självklarhet att man hjälper till. Hon vet ju att vi flyttade hit pga att vi kan behöva hjälp och avlastning ibland, men ändå har hon inte erbjudit sig en enda gång att umgås med vårt stora barn en stund. Hade väl hoppats på att hon genuint ville träffa sina barnbarn lite oftare och inte bara för att vi ber om hjälp i någon timme.

Inte rättvist mot någon att jämföra folk på det viset. Alla är som vi säger inte tankeläsare. 
    Anonym (Besviken) skrev 2026-01-01 23:12:56 följande:
    Han ställde sig helt på hennes sida när jag tog upp att det var tråkigt att hon inte vill hjälpa till. Tror att han tog det som kritik mot hans mamma och sa att hon är ingen jäkla nanny? Trots att han vet hur kämpigt jag har haft det emellanåt. Så han kommer tyvärr inte fråga henne om hon kan komma någon timme och ta ut 3-åringen i lekparken eller liknande. 

Ja det förstår jag, du startar en diskussion utifrån att det finns ett konstaterat problem men det finns det inte utan problemet lever just nu i ditt huvud. Då får du fråga själv för det blir inte bättre eller värre i denna situation om inget görs.
  • Anonym (L)

Jag förstår att hon inte kan läsa mina tankar och att hon är av en äldre generation som inte tyckte att det var några problem med småbarn. Utgår nog som sagt ifrån det mindset min egen mamma och jag själv har, att det är en självklarhet att man hjälper till. Hon vet ju att vi flyttade hit pga att vi kan behöva hjälp och avlastning ibland, men ändå har hon inte erbjudit sig en enda gång att umgås med vårt stora barn en stund. Hade väl hoppats på att hon genuint ville träffa sina barnbarn lite oftare och inte bara för att vi ber om hjälp i någon timme.

Menar du att det är ett problem att ta hand om sina egna barn men att den äldre generationen som t ex din svärmor inte förstår ditt problem??
    och ditt problem är att du är hemma med två barn?
  • Dexter dot com

Ni har alltså flyttat för att ni vill ha avlastning men inte pratat med svärmor om att ni räknar med att hon ska vara barnvakt och gett henne en chans att säga sin åsikt ? Din sambo verkar ju inte tycka likadant ang sin mammas barnvaktande så hur gick tankarna innan flytt?

Att svärmor tjatat om att ni ska flytta kan ju bero på att hon vill ha sin son närmare...inte för att hon vill vara barnvakt.

• Anonym (Besviken)
    Dexter dot com skrev 2026-01-02 05:08:53 följande:

Ni har alltså flyttat för att ni vill ha avlastning men inte pratat med svärmor om att ni räknar med att hon ska vara barnvakt och gett henne en chans att säga sin åsikt ? Din sambo verkar ju inte tycka likadant ang sin mammas barnvaktande så hur gick tankarna innan flytt?

Att svärmor tjatat om att ni ska flytta kan ju bero på att hon vill ha sin son närmare...inte för att hon vill vara barnvakt.

Hon visste att vi flyttade närmare just för att hon och hans syskon kunde hjälpa oss ibland, så jo det var hon införsrådd med från början. Angående att min sambo blev sur och ställde sig på hennes sida gissar jag var för att han skämdes över att hon aldrig kommer eller ställer upp. Han har själv lagt irriterade kommentarer ibland om att vi lika gärna kan flytta tillbaka igen. Hon har varit tydlig med att hon vill ha OSS närnare och framförallt barnbarnen. 
  • Anonym (Klara)
    Han ställde sig helt på hennes sida när jag tog upp att det var tråkigt att hon inte vill hjälpa till. Tror att han tog det som kritik mot hans mamma och sa att hon är ingen jäkla nanny? Trots att han vet hur kämpigt jag har haft det emellanåt. Så han kommer tyvärr inte fråga henne om hon kan komma någon timme och ta ut 3-åringen i lekparken eller liknande. 
    Du vet ju inte att hon inte vill hjälpa till eftersom ni inte har bett henne. Det jag menade att du skulle göra var inte att beklaga dig inför sambon utan att be honom fråga sin mamma om hon skulle kunna passa äldsta någon dag. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Besviken) skrev 2026-01-02 07:51:51 följande:
    Hon visste att vi flyttade närmare just för att hon och hans syskon kunde hjälpa oss ibland, så jo det var hon införsrådd med från början. Angående att min sambo blev sur och ställde sig på hennes sida gissar jag var för att han skämdes över att hon aldrig kommer eller ställer upp. Han har själv lagt irriterade kommentarer ibland om att vi lika gärna kan flytta tillbaka igen. Hon har varit tydlig med att hon vill ha OSS närnare och framförallt barnbarnen. 

Att hon vill ha er närmare är inte samma sak som att hon vill vara barnvakt. Hon sitter kanske och är ledsen för att ni inte hälsar på oftare och tror att ni vill hålla er för er själva? Prata med varandra!

Din svärmor är inte någon ungdom. Hon är gammal för att vara nybliven farmor och du kan inte vänta dig att hon ska orka lika mycket som de som får barnbarn när de är 60. De flesta farmödrar i hennes ålder har barnbarn i skolåldern, som ju är väldigt mycket lättare att ta hand om, så du kan inte jämföra med vad betydligt yngre far- och morföräldrar orkar. 

Hur mycket jobbar din sambo? Han har ju rätt att gå ner i tid. Det känns som en lösning som ligger närmare till hands än att farmor ska lösa era problem. 

• Anonym (Rose)
    Hur gamla är ni och hur gammal är svärmor? Man vill som svärmor/farmor ibland inte klampa på och lägga sig i för mycket, kanske hon också känner så eftersom hon inte har någon nära relation till dig?

Jag tycker, precis som någon annan skrev, gå och hälsa på fler gånger under dagarna så ni lä känna varandra så kommer det säkert lösa sig, hon är som sagt ingen tankelä så du behöver nog bara våga fråga henne om hon vill ta den äldre några timmar.
  • Dexter dot com
    Ok, hon vet att ni vill ha avlastning men det innebär ju inte att hon vill vara barnvakt. Eller har ni frågat henne innan flytten och hon har tackat ja till att passa barnet?
  • Anonym (X)
    Här är väl ert riktiga problem? Hur pratade ni om det före flytten, hur har din sambo pratat med sin mamma (farfar finns inte med i bilden?) om det?

?och hur gammal är farmor egentligen? Har /har haft en del kollegor som hämtar barnbarn regelbundet. Men dom är ju strax över 60. Är man i övre 60-årsåldern eller kanske till och med över 70 så är det kanske svårt att orka följa en 3-åring.
  • Anonym (M)

Hur vet hon att ni behöver hjälp, du har ju inte sagt något och din sambo tycker inte att hon ska behöva hjälpa er? 
  • Anonym (Maja)

Ts om du vill att svärmor ska ta treåringen en stund måste du fråga. Fråga vänligt om det skulle gå bra någon dag. Säger hon nej så vet du det. Säger hon ja så blir det kanske jättebra och hon blir glad. Det är inte alltid lätt för omgivningen att veta vad man vill, hon kanske inte alls förstått vad du önskar. Att sambon inte alls var med på tåget var ju lite oroväckande, kanske han får vara hemma lite mer istället då. 

• Anonym (M)
    Har du någon gång frågat om hon vill hjälpa dig? T ex när du behöver gå till BVC eller annat ärende.
  • Anonym (M)
    Hon var införstådd skriver du. Menar du att hon sade att hon skulle hjälpa till? 
  • Anonym (Elin79)

Var det uttalat att hon skulle finnas till hands praktiskt i vardagen?
    Eller tyckte hon bara att det skulle vara lite kul rent allmänt att ha er i samma stad?

• Anonym (Moln)
    Anonym (X) skrev 2026-01-02 09:03:36 följande:
    Här är väl ert riktiga problem? Hur pratade ni om det före flytten, hur har din sambo pratat med sin mamma (farfar finns inte med i bilden?) om det?

?och hur gammal är farmor egentligen? Har /har haft en del kollegor som hämtar barnbarn regelbundet. Men dom är ju strax över 60. Är man i övre 60-årsåldern eller kanske till och med över 70 så är det kanske svårt att orka följa en 3-åring.
    Jag tycker precis tvärtom- det var pensionerade farmor som investerade tid i barnbarnet när han var liten, mormor var fast i sitt arbetsliv och samboliv och träffade honom max 3-4 ggr per år tills hon själv gick i pension.

Många pensionärer är faktiskt pigga idag, det brukar ofta skrivas om det i tidningarna. Vi har en ultradistanslöpare som är 60+ på jobbet och min förra chef gjorde också en ironman vid 60+. De har knappast problem att hänga på en 3-åring...
  • Anonym

Har svårt att ta tråden på allvar.
    Två vuxna människor lämnar sina arbeten för att flytta till en stad där svärmor bor med tanken att svärmor ska passa deras ungar. Detta utan att svärmor är tillfrågad eller tackat ja. 
    Detta är två vuxna friska som har två barn och det är inte ens 10 månader till barnen kan få plats på förskola.
    Ja, det ÄR jobbigt. Men det  är inte omöjligt för två vuxna att ta hand om sina barn.

• Anonym (Roger)

Haha det är fan otroligt , HUR lata dagens föräldrar är. Alla andra ska uppfostra och ta hand om era barn verkar det som.

Dags att inse att ni har huvudansvaret kanske.  Dessutom kan du inte kräva något av henne. Hon skulle kunna säga, att hon till och med inte har något intresse och inte alls vill träffa era barn.  Det är hennes val.

DU har gjort ett aktivt val att skaffa barn. Då får du också räkna med att ta hand om dom hela tiden. Era svärföräldrar/föräldrar är ingen avlastningscentral där du dumpar ungarna i tid och otid.

• Anonym (X)
    Anonym (Moln) skrev 2026-01-02 09:34:18 följande:
    Jag tycker precis tvärtom- det var pensionerade farmor som investerade tid i barnbarnet när han var liten, mormor var fast i sitt arbetsliv och samboliv och träffade honom max 3-4 ggr per år tills hon själv gick i pension.

Många pensionärer är faktiskt pigga idag, det brukar ofta skrivas om det i tidningarna. Vi har en ultradistanslöpare som är 60+ på jobbet och min förra chef gjorde också en ironman vid 60+. De har knappast problem att hänga på en 3-åring...
    60+ ja. Inte 70+. 
  • Anonym (Q)
    Men en nanny kanske är en bra idé då? Eller en betald barnvakt? 

Det är inte meningen att vi ska vara isolerade i små kärnfamiljer under de intensiva småbarnsåren - än mindre att det faller på en person om den andra föräldern jobbar långa timmar. It takes a village. Att vara förälder ska inte vara så svårt att man blir utbränd och det är viktigt att ta hand om sig själv så att man kan vara en bra förälder. 
  • Anonym (Bella)

Jag tycker du ska fråga henne om hon har lust att umgås på egen hand med treåringen ibland. Eller om hon skulle gilla att ta en barnvagnspromenad om du känner dig bekväm med det. Ni har ju ändå gjort er besväret att flytta. Det kan vara värt att lägga lite energi på att få till en närmre relation med svärmor.

Svar på tråden Irriterad på svärmor som inte hjälper till med barnbarnen trots flytt till hennes stad