• Anonym (Besviken)

Irriterad på svärmor som inte hjälper till med barnbarnen trots flytt till hennes stad

Flyttade till min sambos hemstad för ett tag sedan för att vi skulle komma närmare familj då vi har två barn på 3 månader och 3 år. Min svärmor har varit väldigt angelägen om att vi ska flytta närmare henne och nu när vi bor här ses vi inte speciellt ofta ändå. Hon vet att jag har fått gå hemma med båda barnen i 2,5 månad då vårt stora barn inte fått förskoleplats än och det har varit oootroligt krävande med en bebis och en trotsig och rastlös 3-åring 😩 Ändå har hon aldrig erbjudit sig att komma och ta stora barnet en stund så att jag får avlastning och det gör mig faktiskt ganska besviken.

Vet att hon också har sitt eget liv osv, men hon har ändå tjatat hit oss och vi har lämnat ett helt liv bakom oss i vår förra stad med jobb, vänner etc. Till saken hör att hon endast bor 5 min promenad bort ifrån oss, så det är inte direkt krävande att bara komma förbi en sväng. Blev ännu mer irriterad idag när vi var hos henne på fika och min sambo sa till mig att han är imponerad att jag har orkat med dagarna med båda barnen. Då var hon bara tvungen att flika in att hon minsann också haft två småbarn (men hon var absolut inte hemma med båda två samtidigt i flera månader) ???? Börjar ångra att vi ens flyttade hit när en av huvudanledningarna var att vi skulle få lite avlastning ibland, som vi varit helt utan innan, då vi inte hade någon familjemedlem i förra staden. 

• Svar på tråden Irriterad på svärmor som inte hjälper till med barnbarnen trots flytt till hennes stad
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Hmm) skrev 2026-01-03 22:48:34 följande:
    Om man skulle förutsätta att barn skulle bo varannan vecka .... är det därför man skaffar barn? Sjukt resonemang!
    Efter att levt 50% med min dotter så bestämde jag mig mig för att aldrig någonsin gå igenom det igen, men .. shit happens så jag har haft min sin på halvtid sedan han var 9.
     "Förlorat " min dotter p.g-a ex men fått henne tillbaka. Jag är så tacksam för mina barn och den sammanhållning de har vilket min son inte alls fått från sina syskon på mammas sida, tyvärr .
    Men, de är trygga och har en pappa och en "plast-mamma! som alltid står bakom dem.
    Va? Tråden handlar väl inte om varannan vecka. Den handlar om att ta önskar lite avlastning av svärmor.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Maja) skrev 2026-01-03 22:56:19 följande:
    Va? Tråden handlar väl inte om varannan vecka. Den handlar om att ta önskar lite avlastning av svärmor.
    Handlar,om avlastning. Som man kan få eller inte få att en föräldrar är för otrygga
    Mina var det och tyckte de var skitläsligt trots att de hade haft två egna barn, hahaha Jag behövde inte vara sysselsatt under hela min barndom heller.
  • Anonym (Bella)
    Anonym skrev 2026-01-03 16:28:25 följande:
    Hur svårt är det att fatta att man kan ha en nära relation utan att vara barnvakt?
    Fast man får inte Lika nära relation med barn om man inte ger dem omvårdnad. Barn tyr sig till den som är trygg och kan trösta och ge en macka när hungern är där. Barn gillar att leka med skojiga farbröder och mormödrar men det är inte en lika nära relation. 
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Hmm) skrev 2026-01-03 22:03:50 följande:
    Joo, eller så är det en vecka av saknad att bara få ha sitt barn halva tiden, Se andras liv och inte bara ditt eget!
    Fy fan vad jag har slitit för mina barns skull, för att de ska ha en pappa på halvtid och sett till att de har fått min tid när de har varit "bara mina" 
    Jag har också både lämnat och hämtat på dagis med minst en timme i bil till jobbet, min dotter blev nästan alltid hämtad sist på dagis varje fredag och det gjorde så ont. Däremot fick hon all tid på kvällar och helger.
    Samma med min son. 
    Det gör ont men jag är övertygad att jag gjort mitt bästa. och det är ok-
    Jag hade definitivt bett vänner eller släktingar om hjälp varannan fredag för att barnet skulle hämtas tidigare. 
  • Anonym (g)
    Anonym (Bella) skrev 2026-01-04 18:19:09 följande:
    Fast man får inte Lika nära relation med barn om man inte ger dem omvårdnad. Barn tyr sig till den som är trygg och kan trösta och ge en macka när hungern är där. Barn gillar att leka med skojiga farbröder och mormödrar men det är inte en lika nära relation. 
    Vilket man inte behöver vara barnvakt för att kunna göra... 
  • Anonym (Bella)
    Anonym (g) skrev 2026-01-04 20:08:15 följande:
    Vilket man inte behöver vara barnvakt för att kunna göra... 
    men om man gör allt det där varför är det då otänkbart att vara barnvakt? 
  • Anonym (g)
    Anonym (Bella) skrev 2026-01-04 21:55:56 följande:
    För att inte föräldrarna frågat...
  • Anonym (S)

Varför talar alla som om "stackars svärmor" är efterbliven??? Det är väl SJÄLVKLART att om man tjatar om att ha en barnfamilj närmare sig så utgår familjen från att kärringen också vill umgås, och inte bara med sin son! Eller ger det bättre facebook-uppdateringar att ha "familjen nära"?? Har man tjatat och är det minsta intresserad av familjen så är det självklart att man bjuder in, erbjuder sig etc! "Jag tänkte åka till xxxx, tror du ni/xxxxx vill följa med??". Just för att man faktiskt VILL umgås! Man sitter inte bara på sitt feta svärmors-arsle och förväntar sig att nån annan ska fjäska, erbjuda, tigga etc. Speciellt inte om man från början inte har nån toppen-relation.

• Anonym (L)

Att överhuvudtaget flytta för att svärmor vill det låter i mina öron väldigt konstigt?och speciellt med anledningen att man vill ha barnvakt. Då är det väl lättare att hyra in en barnvakt på tidigare ort?
    Det finns ju en förälder till, vad gör han? 

Nu har TS endast bott där ett tag och de umgås ju lite i allafall, t ex fika, men det är just avlastning TS vill åt.
    Då får ni väl prata om det? Det är skillnad på att umgås och att vara barnvakt.

TS skriver också att svärmor inte var hemma flera månader med två barn, så var var hennes barn då? Barnomsorgen har ju inte alltid sett ut som idag. Nyfiken.

Som i alla relationer så är väl öppen och tydlig kommunikation det viktigaste så att förväntningar blir tydliga O problem förebyggas.

Prata.

• Anonym (Klara)
    Anonym (S) skrev 2026-01-05 00:20:43 följande:

Varför talar alla som om "stackars svärmor" är efterbliven??? Det är väl SJÄLVKLART att om man tjatar om att ha en barnfamilj närmare sig så utgår familjen från att kärringen också vill umgås, och inte bara med sin son! Eller ger det bättre facebook-uppdateringar att ha "familjen nära"?? Har man tjatat och är det minsta intresserad av familjen så är det självklart att man bjuder in, erbjuder sig etc! "Jag tänkte åka till xxxx, tror du ni/xxxxx vill följa med??". Just för att man faktiskt VILL umgås! Man sitter inte bara på sitt feta svärmors-arsle och förväntar sig att nån annan ska fjäska, erbjuda, tigga etc. Speciellt inte om man från början inte har nån toppen-relation.

TS skriver inget om att de inte umgås. Hon gnäller över att svärmor inte har bett om att få vara barnvakt. Något som TS eller hennes sambo inte heller har bett henne om. Trots att rätt lång tid verkar ha gått nu och svärmor fortfarande inte erbjudit sig har TS och sambon ändå inte bett henne om hjälp. TS och hennes sambo verkar oförmögna att prata med farmodern och istället för att ta bladet från munnen gnäller TS över att hennes svärmor inte är tankeläsare. 
  • Anonym
    Anonym (Bella) skrev 2026-01-04 21:55:56 följande:
    För att man inte vill ha ansvaret för de små?
    För att man känner att man kanske inte orkar/kan springa, krypa, lyfta/bära om situationer uppstår?

Hur många "godkända" anledningar måste en äldre människa ha för att det ska accepteras?
  • Anonym (Samma)

Sådär gjorde min svärmor också, ville att vi skulle flytta närmre och länkade hus i sitt bostadsområde när vi letade hus. 

vi visste dock att hon inte är så engagerad då vi tidigare bott ganska nära så vi flyttade närmre mina föräldrar istället. (Fortfarande bara 30 minuter bilresa från svärmor) 

vid pension förrförra året pratade hon om att hon skulle kunna spendera mer tid med barnbarnen och oss. Det hände inte. 

jag vet inte varför vissa säger sånt, kanske det låter bra att vilja umgås med sina barnbarn men sen när det väl kommer till kritan är det inte intressant? 

• Anonym

Så oförskämt av svärmor
    Det är kvinnans uppgift att ägna livet åt att serva andra

• Mrs Moneybags
    Anonym (Besviken) skrev 2026-01-01 23:05:28 följande:

Jag förstår att hon inte kan läsa mina tankar och att hon är av en äldre generation som inte tyckte att det var några problem med småbarn. Utgår nog som sagt ifrån det mindset min egen mamma och jag själv har, att det är en självklarhet att man hjälper till. Hon vet ju att vi flyttade hit pga att vi kan behöva hjälp och avlastning ibland, men ändå har hon inte erbjudit sig en enda gång att umgås med vårt stora barn en stund. Hade väl hoppats på att hon genuint ville träffa sina barnbarn lite oftare och inte bara för att vi ber om hjälp i någon timme.

Det låter som att det är ett kommunikationsproblem.

Du måste öppna näbben och tala med henne för att få veta hur hon tänker. Du kan säga något i stil med att "skulle du vilja ha X (det stora barnet) en gång i veckan?" Be henne tänka på saken, hon kanske vill fundera på sitt svar. Alla vill inte binda upp sig på en särskild dag. Man får prova sig fram.

Hon kanske blir jätteglad över att du frågar? Eller så kan du be din sambo fråga, det är ju trots allt hans mamma. :) 

Det kanske är onödigt att säga, men du kan nog inte utgå ifrån att hon tänker som du och din mamma - för hon är ju en helt annan person, uppvuxen i en helt annan familj med en annan familjekultur. 
Svar på tråden Irriterad på svärmor som inte hjälper till med barnbarnen trots flytt till hennes stad