• Anonym (Hgylb)

Sportbh, vilka är bra?

Jag ska börja träna igen efter många år och är i behov av en riktigt bra sportbh. 

Jag är stor, har stl 52/54 i kläder eller xxl, 2xl. Lite olika vad det står. Bhstl:100F och de är ibte direkt fasta numer då det jrävs en del stöd. 

Jag kan inte heller ha sån med brottarrygg (jag får ont i nacke och axlar då) och det har nästan alla. 

Jag tycker att jag har letat men jag hittar ingen. 

Det känns ju också lite vanskligt att beställa via nätet eftersom man inte får returnera dem. Jag har inte råd att köpa flera st à 500 kr och så är de inte bra. 

• Svar på tråden Sportbh, vilka är bra?
  • Anonym (Belinda)

Vart bor du? Jag rekommenderar ett besök hos Bh-Pia i Varberg. 
    Har du inte möjlighet att åka dit så kan jag rekommendera henne på Facebook för att hon gör så bra videos om hur man ska välja en bh och få rätt storlek osv. 

Rätt nyligen hade hon en reel om just sportbh där hon poängterar att en korrekt bh för träning har riktig knäppning bak och stöd av byglar för att ge rätt städ vidz träning.  Allt annat är toppar och ger noll stöd. 

• Anonym (L)

Jag gillar Shock Absorber men den kanske inte du gillar?

• Anonym (Bella)

StayInPlace körde jag, ibland 2st på varandra när jag löptränade innan min bröstförminskning. Sen hittade jag en jättebra på Lindex av alla ställen. Mer som en vanlig BH (ej brottarrygg) och bra stöd. 

• Kvittning

Jag har köpt mina senaste på stadium där det har en väldigt bra uppdelning med att de är upphängda i sektioner baserat på vilket stöd de ger. 
    Så kan du prova alla du hittar i rätt storlek på den sektion som ger bäst stöd så kanske någon också känna skön.

• Anonym (Hgylb)
    Anonym (Belinda) skrev 2026-01-01 23:43:19 följande:

Vart bor du? Jag rekommenderar ett besök hos Bh-Pia i Varberg. 
    Har du inte möjlighet att åka dit så kan jag rekommendera henne på Facebook för att hon gör så bra videos om hur man ska välja en bh och få rätt storlek osv. 

Rätt nyligen hade hon en reel om just sportbh där hon poängterar att en korrekt bh för träning har riktig knäppning bak och stöd av byglar för att ge rätt städ vidz träning.  Allt annat är toppar och ger noll stöd. 

Hej

Ska kika på facebook för Varberg är för långt bort.

Men synd att det måste till bygel för de har jag valt bort att prova då jag avskyr bygelbh:ar och hade hoppats på att slippa under träningen iaf. 
  • Anonym (Hgylb)
    Anonym (L) skrev 2026-01-01 23:56:20 följande:

Jag gillar Shock Absorber men den kanske inte du gillar?

Har inte provat för jag hittar den inte i min stl. 
  • Anonym (Hgylb)
    Anonym (Bella) skrev 2026-01-02 09:32:49 följande:

StayInPlace körde jag, ibland 2st på varandra när jag löptränade innan min bröstförminskning. Sen hittade jag en jättebra på Lindex av alla ställen. Mer som en vanlig BH (ej brottarrygg) och bra stöd. 

Tyvärr för mycket brottarrygg på den. 

Men att ta på sig två är ett bra tips! 
  • Anonym (Hgylb)
    Kvittning skrev 2026-01-03 04:31:56 följande:

Jag har köpt mina senaste på stadium där det har en väldigt bra uppdelning med att de är upphängda i sektioner baserat på vilket stöd de ger. 
    Så kan du prova alla du hittar i rätt storlek på den sektion som ger bäst stöd så kanske någon också känna skön.

Stadium brukar aldrig ha i min stl,.men jag kollade nu och de har en med high support. Ska kolla in den, förhoppningsvis har de en butuk iaf relativt nära.där jag bor. 
  • Anonym (75E)

Utan att vara BH-ingenjör tror jag det är svårt att skapa en sport-BH för stor byst med high support utan brottar-rygg. Själva brottar-ryggen hjälper ju till att hålla ihop höger och vänster band för att ge stabilitet.

Men ska du inte ha brottar-rygg så ska du nog leta efter någon med bred rygg som bär "allt" själv" och breda axelband. Tror jag sett en sport-BH med 4-5 hyskor i ryggen. Kolla Swegmark till exempel.

Sedan är det ju skillnad på separata kupor och "hel front" där separata nog kan vara bättre om du inte har brottar-rygg.

Du får väl prova dig fram.

Röhnisch modell Kay är ju populär men då har du brottar-rygg.

• Anonym (Hgylb)
    Anonym (75E) skrev 2026-01-03 14:14:13 följande:

Utan att vara BH-ingenjör tror jag det är svårt att skapa en sport-BH för stor byst med high support utan brottar-rygg. Själva brottar-ryggen hjälper ju till att hålla ihop höger och vänster band för att ge stabilitet.

Men ska du inte ha brottar-rygg så ska du nog leta efter någon med bred rygg som bär "allt" själv" och breda axelband. Tror jag sett en sport-BH med 4-5 hyskor i ryggen. Kolla Swegmark till exempel.

Sedan är det ju skillnad på separata kupor och "hel front" där separata nog kan vara bättre om du inte har brottar-rygg.

Du får väl prova dig fram.

Röhnisch modell Kay är ju populär men då har du brottar-rygg.

Jo, jag vet. Men brottarrygg är för smärtsamt, att komma från träningen med migrän pga spänningar i axlarna kommer att göra att jag inte går dit. Och jag måste verkligen för min hälsa. 
  • Anonym (Hgylb)
    BuoBä skrev 2026-01-03 14:41:10 följande:

Timarco har ett stort utbud på nätet. 
    Den här från Elomi tex:
    www.timarco.com/se/sport-bh/sport-bh/elomi-energise-sports-bra

Annars har Miss Mary en modell både med och utan byglar: www.missmary.com/se/exhale-comfort-underwired-bra-black

Jag gillar Shock Absorber men de verkar inte gå upp till 100 och de är väldigt strama så de går inte att sträcka ut, utan man måste ha rätt storlek. 

Miss Mary kikade jag på, jag var säker på att de skulle ha nåt, men det är bara medium support på deras i min stl. 

Timarco ser ut att ha för smala axelband plus att det äe bygel. 

Jag får nog helt enkelt köpa två st utan bygel och ha på mig båda. :-/
  • Kvittning
    Anonym (Hgylb) skrev 2026-01-03 13:58:38 följande:
    Stadium brukar aldrig ha i min stl,.men jag kollade nu och de har en med high support. Ska kolla in den, förhoppningsvis har de en butuk iaf relativt nära.där jag bor. 
    Ja jag brukar också ha svårt att hitta rätt strlk, men det båda jag har lyckats hitta på senare år som jag gillar kommer båda från stadium och har mer "hela" ryggar (trots att jag faktiskt gillar brottarrygg, men de som är mer hela har helt enkelt varit de bästa när jag stått och hoppat i omklädningsrummet)
  • Anonym (75E)
    Anonym (Hgylb) skrev 2026-01-03 15:14:24 följande:
    Jo, jag vet. Men brottarrygg är för smärtsamt, att komma från träningen med migrän pga spänningar i axlarna kommer att göra att jag inte går dit. Och jag måste verkligen för min hälsa. 
    Ingen Swegmark har brottar-rygg.

Du kan om du vill skapa en brottar-rygg genom att haka fast banden med de öglor som sitter på dem.

Kimberly Iconic går upp till 100E så det är väl en rimlig möjlighet.

https://www.swegmark.com/sv/c/sport-bh/high-support

Svar på tråden Sportbh, vilka är bra?