• Anonym (ensamma kvinnor)

Varför talas det aldrig om kvinnors ensamhet?

Börjar med att säga att jag är en man och ganska ensam, Inte totalt, men ganska. Träffar morsan och farsan några gånger om året och har arbetskamrater, men inga direkta vänner. Jag har haft några korta romanser som lite yngre, men funnit att jag nog inte är så intresserad egentligen.

Men, något slog mig härom dagen. Det är massor av snack om ensamma män. Men däremot inte om ensamma kvinnor. Jag tar det för självklart att det finns kvinnor som är ensamma, på samma nivå och samma sätt som det finns män som är ensamma, och som mår dåligt av det. Men det talas inte om det. Jag har sett några få försök att tala om det, men det känns som svaret, särskilt från de ensamma männen är "en ensam kvinna får ligga när hon vill", som om det handlade enbart om sex.

Det jag vill höra tankar om är inte ensamheten i sig, utan skillnaden i diskussionen kring ensamhet. 

Varför talas det aldrig om kvinnors ensamhet?

• Svar på tråden Varför talas det aldrig om kvinnors ensamhet?
  • Anonym (vanir)
    Tecum skrev 2026-01-05 19:51:12 följande:
    Ja det stämmer. Men frågan kvarstår, måste man låtsas vänskap när det inte ger något? Är det rätt mot "vännerna"?

Man kan söka sig till olika aktiviteter utan att ha nära vänner. Det innebär inte att man måste sitta hemma. Man kan också ha kvinnliga vänner om man tycker det ger mer, vilket jag tycker.
    Visst kan man göra som du skriver. Och självklart bör man inte vara vän med någon om det inte ger något, precis som man inte bör ha ett förhållande om det inte ger något.

Får jag fråga, varför tycker du att kvinnliga vänner ger mer? Jag lägger inga värderingar i det, jag undrar bara.
  • Anonym (Sphere)

Är manlig ensamhet mer accepterad än kvinnlig ensamhet?

• Postman
    Tecum skrev 2026-01-05 19:51:12 följande:
    Ja det stämmer. Men frågan kvarstår, måste man låtsas vänskap när det inte ger något? Är det rätt mot "vännerna"?

Man kan söka sig till olika aktiviteter utan att ha nära vänner. Det innebär inte att man måste sitta hemma. Man kan också ha kvinnliga vänner om man tycker det ger mer, vilket jag tycker.
    Instämmer helt, ser ingen nytta med manlig vänskap om det inte ger någonting tillbaka. Jag umgås med vänner i olika aktiviteter men vi är inte nära vänner för det. 

Klart kvinnor kan ingå i detta också, ser inget märkligt med det. 
  • Postman
    Anonym (Sphere) skrev 2026-01-05 22:36:52 följande:

Är manlig ensamhet mer accepterad än kvinnlig ensamhet?

Tyvärr är det så tror jag. Män är mer utlämnade på något sätt. 
  • Anonym (Sphere)
    Postman skrev 2026-01-05 22:56:36 följande:
    Tyvärr är det så tror jag. Män är mer utlämnade på något sätt. 
    Kvinnor förväntas att ha en handfull vänner? "Tjejgänget".
  • Postman
    Anonym (Sphere) skrev 2026-01-05 23:21:03 följande:
    Jag inbillar mig också att omgivningen är mer beredd att stötta en ensam kvinna. En man får liksom klara sig själv. 
  • Tecum
    Anonym (vanir) skrev 2026-01-05 20:48:16 följande:
    Visst kan man göra som du skriver. Och självklart bör man inte vara vän med någon om det inte ger något, precis som man inte bör ha ett förhållande om det inte ger något.

Får jag fråga, varför tycker du att kvinnliga vänner ger mer? Jag lägger inga värderingar i det, jag undrar bara.
    Det är en bra fråga som inte är helt enkel att svara på. Det kan vara så enkelt att jag har mer gemensamt med just mina kvinnliga vänner, som intresse för relationer, litteratur och samhälle. Vilket långtifrån alla kvinnor är intresserade av! Kan också vara att jag alltid arbetat i en manlig miljö och har på så vis fått nog av den samvaron.

Men bäst och trevligast är umgänge med andra par, både man och kvinna. 
  • Anonym (Problem)
    Postman skrev 2026-01-05 23:43:23 följande:
    Jag inbillar mig också att omgivningen är mer beredd att stötta en ensam kvinna. En man får liksom klara sig själv. 
    En del män vill dock inte ha vänner, särskilt inte manliga sådana, så då blir det ju naturligt att de inte heller blir stöttade som ensamma.
  • Anonym (xxx)
    ...och det är inte alla kvinnor som har det heller. 
  • Postman
    Anonym (Problem) skrev 2026-01-06 14:51:34 följande:
    En del män vill dock inte ha vänner, särskilt inte manliga sådana, så då blir det ju naturligt att de inte heller blir stöttade som ensamma.
    När jag tänker mig omgivningen så tänker jag mig inte direkt på vänner utan mer grannar, kollegor eller random person. Någon som känner till mannen men ändå inte är just vän med mannen. Då tror jag de allra flesta har mer nära till att stötta en kvinna. 
  • Anonym (P)
    Och alla har inget tjejgäng. 
Svar på tråden Varför talas det aldrig om kvinnors ensamhet?