Barn som har svårt att kontrollera känslor - Tips?
Jag undrar lite hur ni ser på detta, vad som kan ligga bakom, vad man kan göra osv.
Själv har jag inga egna barn, utan detta rör min tjejs son.
Han börjar närma sig tonåren och jag kunde själv snabbt märka att hans humör/känslor kunde åka väldigt snabbt upp och ner.
De flesta barn kan väl bli upprörda, smälla i dörrar osv...när de inte får som de vill.
Men han verkar ha väldigt lätt för det (min bild av det hela stämmer exakt överens med min tjej).
Det kan vara ilska och frustration. Men även visa sig i tårar och liknande.
De är svårt att nå fram till honom, få honom att lyssna...utan att de blir extremt mycket frustrations från hans sida.
Har han missköt något i skola och måste fokusera lite extra på det ett tag, så blir det väldigt mycket känslor.
Och jag upplever han själv som relativt smart för sin ålder...det är inte så att han hänger över böckerna i flera timmar, men ändå inte lyckas.
Utan om han inte gör grundläggande skolsaker, försöker komma undan, men blir tillsagd. Då kan det komma en våg av känslor.
Jag vet att en psykolog var inkopplad inom. Såg vissa svårigheter han hade, men bedömde honom tillräckligt frisk...så att han inte kunde få mer hjälp.
Till mammans stora besvikelse.
Ska även tillägga att jag inte är den som uppfostrar honom direkt, förutom enskilda tips i rätt riktning.
Och tyvärr är riktiga pappan rätt frånvarande.