• Anonym (45+)

Viktminskning för oss i klimakteriet

Detta är en tråd för oss tjejer i klimakteriet som vill bli av med våra extrakilon. Vi delar framgångar, motgångar, recept och tips. 

Alla välkomna!

• Svar på tråden Viktminskning för oss i klimakteriet
  • Anonym (45+)
    Anonym (F 1976) skrev 2026-01-03 16:24:01 följande:

Född -76, fyller 50 i år. Gick plötsligt upp nästan 10kg utan att jag märkte något det senaste 1,5 året. Det har varit ett år fyllt av stress med kaotisk separation, barn som börjar komma in i puberteten etc. Försökt träna men det har gått sisådär då barnen velat ha mig hemma på kvällarna och innan jobbet har inte heller funkat. Som grädde på moset fick jag frozen shoulder i våras och all träning gjorde svinont. 

Kostmässigt har jag inte lagt om något alls, är glad att jag kommer ihåg att äta när inte barnen är hemma. Eller jo, jag äter frukost på jobbet varje morgon. Märker att magen samarbetar bättre när jag minskar på pasta och bröd (mjukt) men det är alldeles för gott.

Träningen består av styrketräning och simning. Då det ligger på samma ställe kör jag båda samtidigt, först en dryg timme styrketräning och sen simmar jag. Innan axeln började bråka simmade jag 1250m oftast. Nu har jag varit glad när jag klarat av 500m. Senast blev det 750m, så det går sakta framåt. 

Kommer att fokusera just på träningen, att få det att funka även när barnen är hemma (de är hos sin pappa varannan helg och på lov). Förändras vikten och fördelningen fett och muskler är det bara positivt men huvudsyftet med träningen är att jag känner att jag mår bättre i kroppen. 

Det känns som en tuff situation. Jag  har en 14-åring hemma och det är nog inte menat att man ska vara i klimakteriet, med tonåringar hemma. Vi går varandra på nerverna en del. 

Jag känner igen det där med viktuppgången, det var som att kroppen var trasig. Väldigt frustrerande och jobbigt att inte känna igen sig själv. 
  • Anonym (F 1976)
    Anonym (45+) skrev 2026-01-03 18:07:22 följande:

Kul att höra vad ni gör och vad som verkar funka. Själv blev jag inspirerad av min mamma som tar viktminskningsmedicin. Jag vill inte ta mediciner men försöker skapa samma effekt i kroppen. Satsar på mat som stimulerar mättnadshormoner i tarmen. Mycket fibrer och protein vid varje mål. Jag räknar inte kalorier utan äter till jag är mätt, men man blir ju mätt av den maten ganska fort Glad

Idag blev det detta: 
    Frukost: 2 dl Soygurt med frön och nötter, surdegsbröd på råg med smör, kaffe
    Lunch: Rester i form av lite ris med torsk i äggsås. En skiva surdegsbröd, kaffe. 
    Middag: sallad på gurka, tomat, kikärtor, fetaost  med ugnsbakad lax, ett glas rose och en chokladbit. 

Vad har ni för  mål? Jag vill komma i mina gamla kläder till sommaren. Det är ca 7 kg dit. Jag vill också sova bra och slippa vakna sjöblöt på natten, det är mycket värt, haha, 

Har inget egentligt viktmål. Visst, går jag ner de där 10kg jag nyligen gått upp så är det trevligt. Vill mest ha bort "gravidmagen" och slippa svullna upp när jag ätit, speciellt om jag ätit pasta eller bröd. Brödet är vitt (surdeg), limpa eller knäcke. Knäcke är det som magen gillar bäst hittills men det beror på humör också. Den är väldigt humörsstyrd, magen. 

Skulle jag gå ner ytterligare 5kg så är det också ok. Men egentligen ligger som sagt fokus på att få ner andelen fett. Har en sån där smart våg som kan mäta sånt, så har man ett hum iaf. Mer än dryga 15 kg ner vill jag inte, då anser jag att jag är lagom. Kommer från en släkt med ganska bredaxlade och "grova" kvinnor så det ser helt galet ut om man blir för smal helt enkelt. Sen har jag en partner som gillar både rumpan och brösten så får väl tänka lite på honom också
    Anonym (45+) skrev 2026-01-03 18:12:45 följande:
    Det känns som en tuff situation. Jag  har en 14-åring hemma och det är nog inte menat att man ska vara i klimakteriet, med tonåringar hemma. Vi går varandra på nerverna en del. 

Jag känner igen det där med viktuppgången, det var som att kroppen var trasig. Väldigt frustrerande och jobbigt att inte känna igen sig själv. 

Ja, insåg just att det är snart 2 år sedan vi separerade och det har varit två tuffa år. I våras fick jag (och barnen) ett förstahandskontrakt och jag tror att det var allt bärande runt flytten som utlöste problemen med ena axeln. Barnen har fått varsitt sovrum och det är räddningen (flyttade till en tvåa först efter separationen). Då kan de stänga in sig när känslorna svallar över. Har tvillingar så är de inte arga på varandra är de arga på mig.... typ... och samtidigt så ska jag finnas till hands så att gå iväg och träna blir ju komplicerat. De har inte bestämt sig än för om de vill vara stora eller små. 
  • Anonym (45+)
    Anonym (F 1976) skrev 2026-01-03 18:39:53 följande:
     Barnen har fått varsitt sovrum och det är räddningen (flyttade till en tvåa först efter separationen). Då kan de stänga in sig när känslorna svallar över. Har tvillingar så är de inte arga på varandra är de arga på mig.... typ... och samtidigt så ska jag finnas till hands så att gå iväg och träna blir ju komplicerat. De har inte bestämt sig än för om de vill vara stora eller små. 
    Wow, imponerande att bo i en tvåa med tvillingar. Den stressen i sig själv kan ju göra hormonerna helt galna. Jag märker att jag blivit väldigt mycket mer känslig för både stress, salt och socker efter att jag hamnade i klimakteriet. Både hormonerna och blodsockret åker hiss om jag inte sköter mig.

Hur gamla är barnen? Om de klarar sig ensamma så tycker jag absolut att du ska gå och träna. Att få en stund för sig själv är ju guld värt.

Jag har bara ett barn, men jag känner ibland att det inte är superkul att vara mamma just nu. Jag gör verkligen allt för mitt barn, försöker peppa, skapa förutsättningar, stödja osv, men det man får tillbaka är att man är snål, inte fattar något, är knäpp osv. Jag vet ju att det är fas, men inte så roligt.

Mitt nyårslöfte är att inte bry mig så mycket om betygen som ändå är ok, om rummet är städat osv. Så länge hon går till skolan, inte utsätter sig själv för fara och inte mår dåligt så får det vara tillräckligt just nu. 
  • Anonym (Tanten)

Frukost: frysta blåbär och några valnötter. Nu dags för gym.

Denna vecka måste jag vara strikt för jag får eksem av en massa olika mat och godis och på lördag är det stor baluns, då vill jag inte ha illröda fläckar överallt. Obestämd

• Anonym (F 1976)
    Anonym (45+) skrev 2026-01-05 08:29:20 följande:
    Wow, imponerande att bo i en tvåa med tvillingar. Den stressen i sig själv kan ju göra hormonerna helt galna. Jag märker att jag blivit väldigt mycket mer känslig för både stress, salt och socker efter att jag hamnade i klimakteriet. Både hormonerna och blodsockret åker hiss om jag inte sköter mig.

Hur gamla är barnen? Om de klarar sig ensamma så tycker jag absolut att du ska gå och träna. Att få en stund för sig själv är ju guld värt.

Jag har bara ett barn, men jag känner ibland att det inte är superkul att vara mamma just nu. Jag gör verkligen allt för mitt barn, försöker peppa, skapa förutsättningar, stödja osv, men det man får tillbaka är att man är snål, inte fattar något, är knäpp osv. Jag vet ju att det är fas, men inte så roligt.

Mitt nyårslöfte är att inte bry mig så mycket om betygen som ändå är ok, om rummet är städat osv. Så länge hon går till skolan, inte utsätter sig själv för fara och inte mår dåligt så får det vara tillräckligt just nu. 
    De fyller 13, pojkar, och tycker att morsan är det jobbigaste som existerar men samtidigt så ska jag finnas på en armlängds avstånd Det är inte lätt att vilja vara stor och liten samtidigt. Ska ta diskussionen ordentligt med dem när de kommer hem igen just att jag faktiskt behöver träna och hur vi ska lösa det.
  • Anonym (Tanten)

Besegrade 5 km på tempo 10,4 km/h idag, det var längesen det gick så nu är jag lite stolt.

• Anonym (Tanten)
    Anonym (Tanten) skrev 2026-01-06 08:00:31 följande:

Besegrade 5 km på tempo 10,4 km/h idag, det var längesen det gick så nu är jag lite stolt.

Rättar- det var igår, inte idag. Ska försöka träna igen imorrn ju.
  • Anonym (45+)
    Anonym (Tanten) skrev 2026-01-06 08:00:31 följande:

Bra jobbat! Körde du löpband eller ute? Här är det en halvmeter snö så det går knappt att ta sig utanför dörren Obestämd
  • Anonym (45+)

Jag står och stampar på samma vikt sedan mitten av december. Jag kanske ska vara nöjd med tanke på jul och nyår, men nu vill jag gärna komma nedåt lite. 

Jag har bakat en del surdegsbröd så det har ju slunkit ner lite när man smakat, får nog dra ner lite på det och öka proteinet ytterligare. Jag försöker äta runt 110g protein per dag och runt 25-35 gram fibrer. 

Jag åt en otroligt god lunch häromdagen, ska nog göra en sådan igen idag.  

Det var en bowl jag gjorde hemma med lite kalkon, broccoli, sallad, gurka, tomat, sojabönor, ca 3 matskedar bulgur och en klick hummus. Jättefräscht och mättande. 

• Anonym (Tanten)
    Anonym (45+) skrev 2026-01-06 08:23:36 följande:
    Bra jobbat! Körde du löpband eller ute? Här är det en halvmeter snö så det går knappt att ta sig utanför dörren Obestämd
    Det är löpband som gäller. Jag har kroniska problem med fogarna så springer bara på hårt underlag när det är motionslopp.
  • Anonym (Tanten)

Men idag blev det faktiskt risgröt till frukost eftersom vi ska ut i snön och leta viltspår.

• Anonym (46)

Har vart ute en del och gått i snön de senaste dagarna. Tycker det är lite mysigt och speciellt. GladIgår blev det sammanlagt 16 km allt som allt.

• Anonym (Tanten)

Ökade takten på hamsterbandet igår, så himla nöjd!

Svar på tråden Viktminskning för oss i klimakteriet