Viktminskning för oss i klimakteriet
Detta är en tråd för oss tjejer i klimakteriet som vill bli av med våra extrakilon. Vi delar framgångar, motgångar, recept och tips.
Alla välkomna!
Detta är en tråd för oss tjejer i klimakteriet som vill bli av med våra extrakilon. Vi delar framgångar, motgångar, recept och tips.
Alla välkomna!
Född -76, fyller 50 i år. Gick plötsligt upp nästan 10kg utan att jag märkte något det senaste 1,5 året. Det har varit ett år fyllt av stress med kaotisk separation, barn som börjar komma in i puberteten etc. Försökt träna men det har gått sisådär då barnen velat ha mig hemma på kvällarna och innan jobbet har inte heller funkat. Som grädde på moset fick jag frozen shoulder i våras och all träning gjorde svinont.
Kostmässigt har jag inte lagt om något alls, är glad att jag kommer ihåg att äta när inte barnen är hemma. Eller jo, jag äter frukost på jobbet varje morgon. Märker att magen samarbetar bättre när jag minskar på pasta och bröd (mjukt) men det är alldeles för gott.
Träningen består av styrketräning och simning. Då det ligger på samma ställe kör jag båda samtidigt, först en dryg timme styrketräning och sen simmar jag. Innan axeln började bråka simmade jag 1250m oftast. Nu har jag varit glad när jag klarat av 500m. Senast blev det 750m, så det går sakta framåt.
Kommer att fokusera just på träningen, att få det att funka även när barnen är hemma (de är hos sin pappa varannan helg och på lov). Förändras vikten och fördelningen fett och muskler är det bara positivt men huvudsyftet med träningen är att jag känner att jag mår bättre i kroppen.
Kul att höra vad ni gör och vad som verkar funka. Själv blev jag inspirerad av min mamma som tar viktminskningsmedicin. Jag vill inte ta mediciner men försöker skapa samma effekt i kroppen. Satsar på mat som stimulerar mättnadshormoner i tarmen. Mycket fibrer och protein vid varje mål. Jag räknar inte kalorier utan äter till jag är mätt, men man blir ju mätt av den maten ganska fort 
Idag blev det detta:
Frukost: 2 dl Soygurt med frön och nötter, surdegsbröd på råg med smör, kaffe
Lunch: Rester i form av lite ris med torsk i äggsås. En skiva surdegsbröd, kaffe.
Middag: sallad på gurka, tomat, kikärtor, fetaost med ugnsbakad lax, ett glas rose och en chokladbit.
Vad har ni för mål? Jag vill komma i mina gamla kläder till sommaren. Det är ca 7 kg dit. Jag vill också sova bra och slippa vakna sjöblöt på natten, det är mycket värt, haha,
Frukost: frysta blåbär och några valnötter. Nu dags för gym.
Denna vecka måste jag vara strikt för jag får eksem av en massa olika mat och godis och på lördag är det stor baluns, då vill jag inte ha illröda fläckar överallt. 
Besegrade 5 km på tempo 10,4 km/h idag, det var längesen det gick så nu är jag lite stolt.
Besegrade 5 km på tempo 10,4 km/h idag, det var längesen det gick så nu är jag lite stolt.
Jag står och stampar på samma vikt sedan mitten av december. Jag kanske ska vara nöjd med tanke på jul och nyår, men nu vill jag gärna komma nedåt lite.
Jag har bakat en del surdegsbröd så det har ju slunkit ner lite när man smakat, får nog dra ner lite på det och öka proteinet ytterligare. Jag försöker äta runt 110g protein per dag och runt 25-35 gram fibrer.
Jag åt en otroligt god lunch häromdagen, ska nog göra en sådan igen idag.
Det var en bowl jag gjorde hemma med lite kalkon, broccoli, sallad, gurka, tomat, sojabönor, ca 3 matskedar bulgur och en klick hummus. Jättefräscht och mättande.

Men idag blev det faktiskt risgröt till frukost eftersom vi ska ut i snön och leta viltspår.
Har vart ute en del och gått i snön de senaste dagarna. Tycker det är lite mysigt och speciellt.
Igår blev det sammanlagt 16 km allt som allt.
Ökade takten på hamsterbandet igår, så himla nöjd!