• Anonym (KES)

Eksem i ansiktet

Min 11-åriga dotter fick eksem i ansiktet (runt mun och ögon) i höstas. Efter läkarbesök ordinerades hon Mildison och Ficural vilket läkte huden efter ett par veckor. Men, efter en inte genomtänkt ansiktstvätt med uttorkande tvål och kräm fick hon tillbaka eksemen innan jul. Denna gång har inte mildison och ficural hjälpt. Vi har en läkartid bokad på onsdag (den första tiden vi kunde få) men jag undrar om det finns någon härinne som kan gissa sig till vad nästa steg skulle kunna vara? Är det starkare kortison i ansiktet, eller finns det alternativ?

Lite mer info: jag upplever att utslagen förvärras efter ishall, badhus och utelek.
    I tillägg till mildison smörjer vi in med Nivea (blå plåtburk) enligt läkarens ordination 

• Svar på tråden Eksem i ansiktet
  • philly

Jag är en man som får eksem ibland och det började i mitten av 90-talet, men just i ansiktet har jag aldrig haft. Man kan få eksem på grund av allergi och då är parfym som finns i t ex tvål en vanlig orsak (kan finnas annat också). Är det parfym man inte tål och får eksem av måste allt vara parfymfritt, dvs tvättmedel, schampo, tvål etc. Det är också viktigt att alltid hålla huden mjuk eftersom risket att återigen få eksem ökar om huden är torr. Jag antar att Nivea som du skriver är mjukgörande. Huden är ömtålig även långt efter att eksemet är lägt så håll alltid huden mjuk även om det inte finns eksem. Man kan också få eksem av att tvätta sig överdrivet mycket. Jag menar givetvis inte normal hygien utan extremt mycket och då är det ofta händerna som drabbas (t ex om man har yrke där man hela tiden behöver tvätta händerna eller om man har tvångsbeteende att tvätta händerna ökar risken för den typen av eksem). Då tvättas hudens skyddsbarriär bort och bakterier kan tränga in och ge eksem. Det du skriver om badhus, ishall och utelek kan ha att göra med att huden blir torr av kyla och när huden blir blöt kan ökar också risken för eksem, därför viktigt att smörja med mjukgörande efter tvätt och bad. Vet inte om ni får allergitest hos läkaren, men det är nog bra att göra i alla fall då som sagt parfym i tvålar etc är en väldigt vanlig orsak till eksem. Hoppas det ordnar sig!

• Anonym (KES)

Varmt tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! 

Svar på tråden Eksem i ansiktet