• Mamman1

Han väljer att ligga ute på jobb och lägger ansvaret hos mig

Hej

Enkelt sagt så har jag och barnens pappa sedan många år separerat, vi har alltid haft barnen varannan vecka och skött detta själva med så lite kontakt som möjligt, men ändå vänlig kontakt.

För en tid sedan fick han problem med jobbet och vart utan en period osv.

Nu har han beslutat att ta ett jobb som innebär att han på heltid kommer att ligga ute, utöver helger.
    Vilket medför att han då tvingar barnen till att bo hos mig.
    Detta fungerar under en kort period med mitt arbete, men inte i längden.

Vi går i samarbets samtal redan och han propsar på att han ska byta jobb, trots att han redan har ett jobb där han kan ha sina barn på 50% av tiden.

Jag har försökt att ställa upp och vara vänlig men nu börjar jag få nog och mitt jobb kommer snart i kläm.

Någon som suttit i en liknande sits?

• Svar på tråden Han väljer att ligga ute på jobb och lägger ansvaret hos mig
  • Anonym (Separerad)
    Mamman1 skrev 2026-01-03 16:21:24 följande:

Tack till er som svarar konstruktivt och med fakta.

Kan inte förstå att man låter det gå till så att föräldrar bara kan överge sina barn.

Och återigen, jag tänker INTE LÅTA MINA BARN OMPLACERAS! 

Men tänker inte han ta ansvaret och hålla den överenskommelse som vi har om 50% vardera så borde, enligt mig, han heller ej ha tillgång till att få svara för deras vårdnad, utan den borde jag ha ensamrätten om, även om han fortfarande har umgängesrätt. Vilket jag absolut inte vill ta ifrån honom, och jag vill att barnen skall ha en relation med sin pappa.

Men då verkar det som att om han inte vill skriva över vårdnaden så är lösningen om han väljer att byta arbete helt enkelt att dra detta inför tingsrätten...?

Du kommer aldrig att få enskild vårdnad för att han väljer ett jobb där han är borta varje vecka. Ledsen att säga det men då är det. Du kan tycka att han är hur värdelös som helst som förälder för det val han gör men kraven för att få enskild vårdnad är väldigt höga om han inte frivilligt går med på det hela. 
  • Anonym (F)

Dokumentera hur mycket han umgås med barnen. Hur ofta han ställer in, hur aktiv han är i kontakterna med förskola osv. Om han missar det mesta så borde det väl finnas en chans. 

• Anonym (Separerad)
    Anonym (F) skrev 2026-01-03 17:41:14 följande:

Dokumentera hur mycket han umgås med barnen. Hur ofta han ställer in, hur aktiv han är i kontakterna med förskola osv. Om han missar det mesta så borde det väl finnas en chans. 

Han räknas inte som en olämplig förälder pga sånt, tyvärr. Han skulle kunna misshandla TS till dödens rand och fortfarande anses vara lämplig att ha kvar gemensam vårdnad om barnet. Och eventuella samarbetssvårigheter kan läggas på TS, om hon är ovillig att anpassa sig efter pappans idéer. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Separerad) skrev 2026-01-03 18:44:23 följande:
    Han räknas inte som en olämplig förälder pga sånt, tyvärr. Han skulle kunna misshandla TS till dödens rand och fortfarande anses vara lämplig att ha kvar gemensam vårdnad om barnet. Och eventuella samarbetssvårigheter kan läggas på TS, om hon är ovillig att anpassa sig efter pappans idéer. 
    Men har han ett jobb som omöjliggör vissa saker så är det väl han som får ta ansvar för om det blir krångligt ibland? Tingsrätten kan väl inte lasta TS för det? 
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (F) skrev 2026-01-03 18:53:51 följande:
    Men har han ett jobb som omöjliggör vissa saker så är det väl han som får ta ansvar för om det blir krångligt ibland? Tingsrätten kan väl inte lasta TS för det? 
    Jo, det kan de. Tyvärr. Det har dessutom inget med vårdnaden att göra. TS skulle kunna ha 100% umgänge med barnet och pappan skulle fortfarande kunna ses som en lämplig vårdnadshavare så länge han såg till att inte sätta sig på tvären när båda vårdnadshavare behöver gå med på något. Det krävs sjukt mycket för att tingsrätten skulle döma till enskild vårdnad. 

En bekant hade intyg från läkare, förskola, skola, etc om att barnen inte ville till pappa, bevis på försvårande av samarbete med inställda umgängen, problem med tex intyg för pass. De hamnade i rätten då hon ville ha vårdnaden och då även han yrkade på enskild vårdnad så dömde man till hans fördel. Så hon blev av med både vårdnad och boendet för barnen för det var tydligen hennes fel att barnen inte ville till pappa...
  • Tow2Mater
    Anonym (F) skrev 2026-01-03 18:53:51 följande:
    Han skulle ju kunna hitta en dygnet-runt dagmamma som kan ta barnen 5 dagar i stoten på hans veckor? Om dagmamma fortfarande finns. Det finns knappast dygnet-runt forskolor eller skolor som skulle fungera. Internatskola kan man knappast ha varannan vecka.
  • Mamman1

Är hemskt med ovanstående som hänt, vet att sådant händer och det är galet.

I detta fallet så försöker jag uppmuntra och peppa när de skall hem till pappa, talar aldrig illa om honom när de är hemma, ställer upp med o hämta och lämna, sköter aktiviteter även de veckorna han haft tidigare och är enligt alla mina vänner familj alldeles för snäll. 
    Men detta är ju lite droppen som får bägaren att rinna över. 
    Kommunikation anser jag vara något av det viktigaste som finns för barnen och han väljer att bara "dumpa allt" i mitt knä och tycker att man bara ska lösa allt.

Men stort tack för alla konstruktiva kommentarer, relativa åsikter och fakta.

• Anonym (F)
    Tow2Mater skrev 2026-01-03 19:48:08 följande:
    Han skulle ju kunna hitta en dygnet-runt dagmamma som kan ta barnen 5 dagar i stoten på hans veckor? Om dagmamma fortfarande finns. Det finns knappast dygnet-runt forskolor eller skolor som skulle fungera. Internatskola kan man knappast ha varannan vecka.
    Barnen är små, helt olämpligt.
  • Tow2Mater
    Anonym (F) skrev 2026-01-03 20:43:57 följande:
    Barnen är små, helt olämpligt.
    Hur små? TS säger de varit separerade sedan många år. Så de kan inte vara så små. Att man inte vill de ska vara ensamma hemma i 5 dygn på raken kan jag forstå, men det skulle jag inte vilja en 15-åring eller 16-åring är heller.

Men då faller det ju på TS, så 'han som får ta ansvar för om det blir krångligt ibland' är ju då inget att diskutera.
  • Anonym (A)
    Anonym (F) skrev 2026-01-03 15:46:10 följande:
    Mannen kommer troligtvis att ångra sig när han blir gammal och inte har någon nära relation med barnen. Men det är då det.
    Antagligen och barnen vill inte veta av honom.
  • Anonym (A)
    Tow2Mater skrev 2026-01-03 19:48:08 följande:
    Stackars barn.
  • Anonym (H)

Tyvärr finns det nog inte så mycket du kan göra. 

Glöm inte att söka ett rejält underhåll. 

• Anonym (Livia)
    Anonym (H) skrev 2026-01-04 09:33:27 följande:

Tyvärr finns det nog inte så mycket du kan göra. 

Glöm inte att söka ett rejält underhåll. 

Jag tänkte också på underhållet. Förmodligen kommer exet få rätt höga traktamenten och jag vet inte hur det funkar, men underhållet bör ju räknas på den faktiska inkomsten och inte månadslönen. 
  • Anonym (F)

Traktamenten är till för att unerlätta arbete på annan ort. Tror inte att de räknas in i en lön men är osäker. 

• Anonym (M)

TS
    har erfarenhet av vårdnad och underhållstvist.
    du behöver skilja på vårdnad och boende. 

ditt ex lär absolut inte bli av med vårdnaden bara för att han tar ett obekvämt jobb som stör det schema ni haft hittills. Vårdnad kan man ha om ett barn även om det bor 100% hos den andra föräldern. det handlar om att få fatta beslut och ansvara för barnet relativt t ex sjukvård, skolval, söka pass etc etc
    däremot låter det som att du skulle betraktas som boendeförälder givetvatt han är borta mycket på jobb och det betydervatt du har rätt till ekonomiskt underhåll från den andra föräldern.
    googla det hela - det finns mycket lätt info att hitta 

• Anonym (M)

Och som flera andra påpekat - det går inte att tvinga någon att ha barnen boende hos sig.
    lagen bygger på att ni samarbetar och du kan inte tvinga barnens pappa att ha barnen de veckor ni tidigare haft. 

om ni inte kan komma överens så kan tingsrätten (ofta först via familjerätten) besluta om ett schema men om han inte följer det kan inte någon form av laglig instans tvinga barnen hen till honom eller honom från hans jobb. Struntar han upprepat i ett schema fr tingsrätten så kan du säkert ha större chans att få egen vårdnad men endast om du driver detta rättsligt. Det är mycket dyrt och en lång process. 

• Anonym (Knäppt)

Oansvarigt av honom. Har han nu varit med på att skaffa barn får han Rimligtvis anpassa sig efter det och inte tro att man plötsligt bara kan lägga över ansvaret på den andre.

Oansvarigt och omoget beteende.

• Anonym (Nn)

Om inte sakliga argument på temat ?Du överger dina barn, är en hemsk förälder och hur kan en normalt funtad förälder ens tänka tanken? osv, precis som du gör så hade jag tillslut kontaktat hans familj, mamma och systrar främst, beskrivit exakt vad som hänt, vad han sagt och gjort. Jag har flera erfarenheter av att mamma/ systrar har en extremt stor inverkan på män, så är dessa vettiga personer så kan de absolut hjälpa dig. 

Om inte annat så kan det även vara en förklaring till att eventuell släkt inte kommer träffa sina barnbarn/ brorsbarn speciellt ofta framöver. Alternativt kanske de erbjuder hjälp med barnen. 

• Anonym (F)
    Anonym (Nn) skrev 2026-01-05 03:53:27 följande:

Om inte sakliga argument på temat ?Du överger dina barn, är en hemsk förälder och hur kan en normalt funtad förälder ens tänka tanken? osv, precis som du gör så hade jag tillslut kontaktat hans familj, mamma och systrar främst, beskrivit exakt vad som hänt, vad han sagt och gjort. Jag har flera erfarenheter av att mamma/ systrar har en extremt stor inverkan på män, så är dessa vettiga personer så kan de absolut hjälpa dig. 

Om inte annat så kan det även vara en förklaring till att eventuell släkt inte kommer träffa sina barnbarn/ brorsbarn speciellt ofta framöver. Alternativt kanske de erbjuder hjälp med barnen. 

Men eftersom mannen har umgängesrätt kommer barnen visst att träffa hans familj på helgerna. 
  • Agda90
    Mamman1 skrev 2026-01-03 16:25:38 följande:
    Barnen är inte gamla nog att lämnas ensamma under 5 vardagar.
    Det handlar mer om hans sätt att bara kunna släppa allt ansvar utan att ens föra dialog med mig, jag har anpassat mitt jobb efter att ha barn 50% av tiden sedan mitt liv efter detta som man bör som förälder.
    Om jag får hela.vårdnaden behöver jag enkelt sagt inte ha kontakt med honom, vill han inte ha ansvar såska han i min värld heller inte ha något att säga till om.
    Det stämmer inte att du slipper ha kontakt bara för att du har enskildvårdnad. Han har fortfarande rätt till umgänge och du får inte förhindra det.

Ni har idag gemensam vårdnad, det finns inget som heter delad vårdnad, och en dialog från hans sida gällande jobb förändringen borde ha skett. Som npgon skrev tidigare så kan man välja att överge sina barn. Du kan väljanatt ta honom till tingsrätten men att han byter jobb till något som är mindre lämpligt är intr garanterat att du får ensam vårdnad för.

Utifrån att han ställer till med elände kan du inte lyfta att han får stå för barnvaktskostnader varannan vecka så att ditt jobb inte påverkas?
    Nu vet jag inte hur du arbetar så jag slängde fram ett förslag bara.  
Svar på tråden Han väljer att ligga ute på jobb och lägger ansvaret hos mig