• Anonym (N)

Erfarenheter av hormonspiral?

Vad har ni för erfarenheter av hormonspiral med enbart gestagen? Främst undrar jag över vilka biverkningar det har gett och ifall det har påverkat humöret. 

Jag har testat en massa andra preventivmetoder, men hittar inget som passar mig i min nuvarande situation. Kombinerade p-piller och kopparspiral är uteslutet.

• Svar på tråden Erfarenheter av hormonspiral?
  • Anonym (Nejförmig)

Jag fick stark yrsel och dagliga migränkänningar så fick ta ut den. När jag tog ut den fick jag insomni, svettningar och extrem pms under flera månader.

• Anonym (N)
    Anonym (Nejförmig) skrev 2026-01-03 21:01:11 följande:

Jag fick stark yrsel och dagliga migränkänningar så fick ta ut den. När jag tog ut den fick jag insomni, svettningar och extrem pms under flera månader.

Det låter ju som något jag verkligen inte vill vara med om!
  • Anonym (Anonym)

Jag fick väldigt mycket finnar på ryggen. Stora blaffor som gjorde ont. Det var inte roligt. Jag gick runt med det i något år och förstod inte riktigt att det hade med hormonspiralen att göra. Alla finnar försvann och kom aldrig tillbaka efter att den togs ut. 

• Anonym (Py)

Jag hade oregelbundna och långdragna blödningar under första året. De var dock modesta, jag klarade mig på trosskydd. Det var det dock värt, eftersom jag haft dubbla skydd och bytt på nätterna för att inte bloda ner sängen. 

Svar på tråden Erfarenheter av hormonspiral?