• Anonym (men)

Ska man fortsätta skicka presenter/pengar till barnbarn när man inte får tack?

Vad tycker ni?
    Ska man fortsätta skicka presenter / pengar till barnbarn när deras föräldrar inte tackar eller talar om att det kommit fram?

• Svar på tråden Ska man fortsätta skicka presenter/pengar till barnbarn när man inte får tack?
  • Anonym (B)

Vad säger ert barn (och barnbarnen) när ni träffas då? Ingenting? Ni kan ju kanske fråga om de gjort något särskilt för pengarna? Är det småbarnsföräldrar vi pratar om? Är relationen till ert vuxna barn god annars? Tycker det är lite för lite information för att svara nej rakt av.

• KimLinnefeldt

Barn och ungdomar är inte alltid bra på att tacka. Ring och prata med dem, fråga om de gillade presenten. Svälj stolthet och förtret.

• jontebula

Klart man inte fortsätter skicka om man inte ens får ett tack för presenten tillbaka. Vad är det för fel på folk idag?

• Goneril
    Anonym (S) skrev 2026-01-05 00:56:09 följande:

Nej. 
    Jag är vuxen men vägrar "tacka" för presenter från släkt-idioter som jag inte har någon kontakt med. I hopp om att de till slut ska fatta.

"Släkt-idioter"? Människor som är vänliga, ger dig presenter och du ids inte ens tacka! Tala om dålig uppfostran! Hur har du det rent allmänt socialt, med vänner och bekanta? I den mån du själv har barn, hur uppfostrar du dem? Behöver de heller inte tacka när de får något? Oavsett om man gillar släktingarna eller ej så tackar man hövligt, har ingen lärt dig det? 
  • Sceffli

Ja. Om du nu inte absolut känner att du vill sluta. Då ska du göra det. 

• Anonym (m,)
    Goneril skrev 2026-01-06 18:27:31 följande:
    "Släkt-idioter"? Människor som är vänliga, ger dig presenter och du ids inte ens tacka! Tala om dålig uppfostran! Hur har du det rent allmänt socialt, med vänner och bekanta? I den mån du själv har barn, hur uppfostrar du dem? Behöver de heller inte tacka när de får något? Oavsett om man gillar släktingarna eller ej så tackar man hövligt, har ingen lärt dig det? 
    Att skicka presenter till någon man inte har en relation med och förvänta sig ett tack är ohövligt om något. Det finns folk som tar avstånd från släktingar av helt legitima skäl men det verkar du inte ha lärt dig.
  • Anonym (men)
    Anonym (m,) skrev 2026-01-10 16:31:13 följande:
    Att skicka presenter till någon man inte har en relation med och förvänta sig ett tack är ohövligt om något. Det finns folk som tar avstånd från släktingar av helt legitima skäl men det verkar du inte ha lärt dig.
    då har du nog inte varit tydlig med ditt avstånd.
    Jag tycker du ska returnera presenten om den inte uppskattas.
    Ditt passiva sätt verkar inte funka
  • Anonym (m,)
    Anonym (men) skrev 2026-01-10 18:53:30 följande:
    då har du nog inte varit tydlig med ditt avstånd.
    Jag tycker du ska returnera presenten om den inte uppskattas.
    Ditt passiva sätt verkar inte funka

Efter en vecka är det ditt enda svar? Inget om din egen situation och vilka omständigheter som gjorde att du skapade din frågeställning utan information?

Väldigt felaktigt svar då jag inte är i någon sådan situation för den delen.

• Anonym (Sara)

Nej. 
    Jag är vuxen men vägrar "tacka" för presenter från släkt-idioter som jag inte har någon kontakt med. I hopp om att de till slut ska fatta.

Fatta vad? 
  • Grässtrå77

Jag tycker att man ska försöka ge presenter vid besök istället för att skicka. Men om man inte träffas så ofta så kan det ju bli svårt.

Gissar att ni ringer och pratar med födelsedagsbarnet? Då kan ni ju prata om att ni skickat pengar och fråga vad de ska använda dem till. 

Det viktigaste, enligt min åsikt, är att försöka få till en personlig och varm relation med alla barnbarn. Då kommer inte själva tackandet/brist på tackande vara något problem. 

• Core

Att pengar skickas kan ju indikera på att ni inte är särskilt närvarande i barnens liv, det kan ju finnas orsaker till att det inte finns en jättestor tacksamhet för några hundralappar eller vad det handlar om?
    Jag har så klart ingen aning om så är fallet, men jag vill påpeka att med en smal ledande frågeställning får du lätt en åsiktskorridor bland svaren.

Det finns en oändlighet av möjligheter till orsaker

• Core

Nej. 

Så istället för att säga vad du vill ha sagt väntar du tolv månader om året så att du får ignorera en gest, och hoppas att det tysta budskapet går fram den gången?
  • Anonym (Betty)
    Anonym (men) skrev 2026-01-03 18:56:00 följande:
    Ska man fortsätta skicka presenter/pengar till barnbarn när man inte får tack?

Vad tycker ni?
    Ska man fortsätta skicka presenter / pengar till barnbarn när deras föräldrar inte tackar eller talar om att det kommit fram?

Men der här var ju väldigt knapphändigt med information. Varför skickar du presenter? Ses ni aldrig? Om inte, varför? Vad har du för relation men dina barn och barnbarn i övrigt? Hur gamla är barnbarnen? Pratar ni med varandra i telefon i annars? 

Har ni en varm och kärleksfull relation i övrigt och ni känner er uppskattade i andra fall så skulle jag inte haka upp mig på om barnen råkade att glömma att säga tack för just denna händelse. Men är man så nära borde man ju å andra sidan själv kunna fråga om pengarna kom fram. 

Man får en känsla av att ni inte är nära varken barn eller barnbarn. Att den enda kontakten är ett kuvert med nån hundring i till jul. Och är det den enda kontakten så skulle jag kanske inte bry mig om ett ev tack-sms men man kanske inte heller behöver skicka nån hundring heller för den delen.
Svar på tråden Ska man fortsätta skicka presenter/pengar till barnbarn när man inte får tack?