Ska man fortsätta skicka presenter/pengar till barnbarn när man inte får tack?
Vad tycker ni?
Ska man fortsätta skicka presenter / pengar till barnbarn när deras föräldrar inte tackar eller talar om att det kommit fram?
Vad tycker ni?
Ska man fortsätta skicka presenter / pengar till barnbarn när deras föräldrar inte tackar eller talar om att det kommit fram?
Nej.
Jag är vuxen men vägrar "tacka" för presenter från släkt-idioter som jag inte har någon kontakt med. I hopp om att de till slut ska fatta.
Jag tycker att man ska försöka ge presenter vid besök istället för att skicka. Men om man inte träffas så ofta så kan det ju bli svårt.
Gissar att ni ringer och pratar med födelsedagsbarnet? Då kan ni ju prata om att ni skickat pengar och fråga vad de ska använda dem till.
Det viktigaste, enligt min åsikt, är att försöka få till en personlig och varm relation med alla barnbarn. Då kommer inte själva tackandet/brist på tackande vara något problem.
Att pengar skickas kan ju indikera på att ni inte är särskilt närvarande i barnens liv, det kan ju finnas orsaker till att det inte finns en jättestor tacksamhet för några hundralappar eller vad det handlar om?
Jag har så klart ingen aning om så är fallet, men jag vill påpeka att med en smal ledande frågeställning får du lätt en åsiktskorridor bland svaren.
Det finns en oändlighet av möjligheter till orsaker
Nej.
Jag är vuxen men vägrar "tacka" för presenter från släkt-idioter som jag inte har någon kontakt med. I hopp om att de till slut ska fatta.
Vad tycker ni?
Jag undrar också varför ni inte ger presenterna när ni ses. Jag bor inte nära mina föräldrar men de brukar spara presenter tills vi träffas. Svärföräldrarna kan skicka (de brukar ge mycket mer/oftare än mina) men då ser sambon till att de ringer och tackar. Har ni ingen dialog med sonen/dottern? Skulle frågat hen först istället för att lägga skulden på barnbarnen. Jag kommer från en litet ?slarvig? familj som lätt skulle kunna glömma bort att tacka i allt vardagskaos medan sambon lärt sig av sina föräldrar redan som barn hur viktigt det är att ringa och tacka (och höra av sig ofta generellt). Så han lär barnen att ringa och tacka och det är jag glad för som själv inte riktigt fått med mig det. Kan även gå i veckor utan att prata med mina föräldrar medan han pratar med var och en av sina föräldrar minst en gång dagligen.