• Anonym (Arbetskollegor)

Har ni någon bra arbetskollega som ni kan prata med som med en vän?

Jag har förstått att det blir allt ovanligare att folk blir bra vän med arbetskollegor idag, då de flesta går till jobbet just bara för att göra sina jobb och inget mer. Men har någon/ några av er utvecklat en sorts vänskapsrelation med någon arbetskollega?`Så pass att ni kan prata med denne om det mesta, och om saker som ni inte gärna berättar/ pratar om inför andra.

Och är din arbetsplats mer social eller mindre?

• Svar på tråden Har ni någon bra arbetskollega som ni kan prata med som med en vän?
  • Postman

Jadå klar man har vänner via jobbet som man kan prata med men oftast då när man är på jobbet. Umgås sällan på fritiden med arbetskamrater, vi spenderar för mycket av dagarna tillsammans så det räcker gott med det.  

• Anonym (L)
    Anonym (Arbetskollegor) skrev 2026-01-04 12:51:41 följande:
    Har ni någon bra arbetskollega som ni kan prata med som med en vän?

Jag har förstått att det blir allt ovanligare att folk blir bra vän med arbetskollegor idag, då de flesta går till jobbet just bara för att göra sina jobb och inget mer. Men har någon/ några av er utvecklat en sorts vänskapsrelation med någon arbetskollega?`Så pass att ni kan prata med denne om det mesta, och om saker som ni inte gärna berättar/ pratar om inför andra.

Och är din arbetsplats mer social eller mindre?

Det har hänt någon gång. Inte så vanligt med riktigt nära vänskap, utan mer ganska nära eller lite grand. 

Är man riktigt nära så kan man komma i lojalitetskonflikter.
    Om det förekommer stora konflilter på jobbet och folk är uppdelade i läger. Har hänt mig en gång  när en väninna blev osams med vår chef. 
  • Anonym (L)
    Anonym (nejnejnej) skrev 2026-01-04 14:00:24 följande:

Nej, det har jag inte. Inte av någon slags prinvip, utan för att jag helt enkelt inte längre tror på det. Varenda sk van jag haft har haft andra motiv än vänskap. 

Så, jag är en sån där som går till jobbet för att jobba och har minimum kontakt med kollegor. Jag håller mig på min kant och gör mitt Det kan gå veckor mellan gångerna jag ens ser en kollega i en korridor.

Så tråkigt. Många har vänner som liknar dem själva lite och som man kan diskutera saker med. Utan baktankar, men för att livet känns mindre ensamt då. Men precis allt kan man kanske inte diskutera, men ändå bra mycket!
  • Anonym (Absolut)
    Anonym (Linnea) skrev 2026-01-04 14:51:02 följande:
     Vet ni vad ordet betyder? Det handlar om människor som uppvisar ett gränslöst beteende. Och inte respekterar att andra vill vara privata. Och tyvärr finns även dom människorna.
    Ja, jag vet vad ordet betyder och du likställer att man kan hitta vänskaper hos kollegor med att vara gränslös. 
  • nihka
    Anonym (Absolut) skrev 2026-01-04 14:20:56 följande:
    Man behöver inte vara gränslös för att man hittar vänner på sin arbetsplats. 

De flesta jag arbetat med har det bara varit en arbetsrelation med och sedan ett par som man kommit närmare och som blivit vänner.  

Man anpassar sig ju självklart utifrån situationen. 
    Självklart inte. De flesta vuxna kan balansera flera roller samtidigt och om roller (det finns ju fler roller än vän och kollega) börjar flyta ihop vet man hur man ska gå in i en professionell roll.

Sedan kan det hända att det finns gamla vänner på en ny arbetsplats man kommer till och det ska man också kunna få att funka.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • PET

Jag har gärna vänner på jobbet. Tycker det tom är lättare att tala lite privat ibland för att bygga bra och produktiva samarbeten. 

• Anonym (tack för kaffet)
    Anonym (Linnea) skrev 2026-01-04 14:53:22 följande:
     Frågan är snarare varför ni tar åt er? Speciell om ni vet att ni inte är sådana?

Jag talar om folk som gillar att snoka och fortsätta fråga om privata saker. Det stör mig inte. Då jag inte har problem att hitta vänner utanför jobbet.

En del tror inte på att blanda privata relationer och jobb. Och det är jag knappast ensam om.
    Du påstod från början att det var "gränslöst" att bara hitta vänner på jobbet.

Har du många negativa erfarenheter av just jobbmiljöer eftersom du är så "taggarna utåt"?

Normala personer klarar enligt min mening att dela små saker om sig själva, ha lite humor och självdistans utan att känna att det inkräktar på varken dem själva eller andra. Vi har i allmänhet väldigt kul på mitt jobb och hittar samtalsämnen oavsett vilka andra kompetenser man diskuterar med. Ibland har man gemensamma hobbies, eller kan få tips om nya saker att testa.
  • Anonym (Tekaka)

Ja, ett par stycken. Det är fd kollegor som jag träffar regelbundet, vi brukar äta lunch. Vi kan prata om det mesta. Vänskapen är lite annorlunda än med mina riktigt gamla vänner. Mycket bra och nära samtal men vi firar liksom inte midsommar ihop.

• PET
    Anonym (L) skrev 2026-01-04 16:21:17 följande:
    Så tråkigt. Många har vänner som liknar dem själva lite och som man kan diskutera saker med. Utan baktankar, men för att livet känns mindre ensamt då. Men precis allt kan man kanske inte diskutera, men ändå bra mycket!
    Ja jag tänker också att arbetsplatsen har vanligen personer med samma utbildning och därmed intresse, vilket borde göra arbetsplatsen ett bra ställe att träffa likasinnade. 
  • Anonym (Hepp)

Jag är man och har varit den vännen.
     Tydligen är jag en god lyssnare och har fått veta en del ....Men ser det som en "fördel" och ett förtroende. 
    Saknar verkligen mina "samtal" med mina "tjejer" i alla åldrar

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Linnea)
    Anonym (tack för kaffet) skrev 2026-01-04 18:41:19 följande:

Har du många negativa erfarenheter av just jobbmiljöer eftersom du är så "taggarna utåt"?

Normala personer klarar enligt min mening att dela små saker om sig själva, ha lite humor och självdistans utan att känna att det inkräktar på varken dem själva eller andra. Vi har i allmänhet väldigt kul på mitt jobb och hittar samtalsämnen oavsett vilka andra kompetenser man diskuterar med. Ibland har man gemensamma hobbies, eller kan få tips om nya saker att testa.
     Det gjorde jag inte alls. Jag sa att jag tycker gränslösa personer är det värsta jag vet. Msn har alltid rätt att vara privat på en arbetsplats. Eftersom arbete och privatliv är två HELT olika saker. Klarar man inte av att skilja på dom och att kunna vara professionell. Då är det inte en seriös arbetsplats för mig.

Du verkar faktiskt vara en sådan person. Du kommer direkt med ifrågasättande om varför. Det har du ingenting med att göra. MITT liv och jag väljer själv vad jag vill dela med vem. Du verkar vara väldigt påträngande som person. Jag hade definitivt gått till en chef och talat om ditt beteende. Det är INTE normalt. Du skulle inte framstå som professionell för mig. Det ingår INTE på en arbetsplats att veta privata saker om sina arbetskollegor. Dom som vill kan göra så.

Men du och andra ska lära sig att respektera att det finns vi som vill vara privata. Och strikt enbart ha en hink relaterad relation.

Man väljer själv hur nära eller inte man vill komma en kollega. Svårare än så är det inte. Det är först och främst en arbetsplats. Ingenting annat.
  • Anonym (Linnea)

* jobb related relation 

• Anonym (Linnea)
    Anonym (Hepp) skrev 2026-01-05 00:09:18 följande:

Tydligen är jag en god lyssnare och har fått veta en del ....Men ser det som en "fördel" och ett förtroende. 

Röd flagga på dig, du är på en arbetsplats. Inte ditt personliga harem. " Mina tjejer" högst olämpligt beteende. Riktigt äcklande faktiskt. Du har haft många arbetsplatser kan jag tänka mig.
  • Anonym (Krister)
    Anonym (tack för kaffet) skrev 2026-01-04 18:41:19 följande:

Är du sann eller? Hon nämner ju att man men prata om sådana saker du nämner, som inte är personligt. Som väder etc.

Men även jag som man hade varit oroad över ditt beteende. Du börjar med att "attackera" henne och ifrågasätta varför. En del män verkar tro att arbetsplatser är ett sätt att dejta/komna nära kvinnor. Det låter som du är personligt stött av att hon inte gillar det.

Du hade blivit ett arbetsmiljöproblem, speciellt om du inte kan respektera gränser. Vad har du ens med hennes eventuella orsaker att göra? Det ska du strunta i, för du har nämnligen ingeting med hennes privatliv eller personliga anledningar att göra..

Det är INTE taggarna utåt att vilja vara privat. En del personer inser att dom faktiskt är på en arbetsplats först och främst och inte "Paradise Hotel". Alla vill inte spilla detaljer om sitt privatliv. FULL rätt till det.

Dom som vill det på min arbetsplats, dom går ut tar en öl/drink efter jobbet. Alla vill inte bli personliga med sina kollegor. Precis som " Linnea" säger. Arbetsliv och privatliv är två HELT skilda saker.

Varför reagera du ens så starkt på det hon skrev? Konstig reaktion om något.
  • Anonym (ja)
    Gr88 skrev 2026-01-06 02:02:33 följande:

Att vara vänlig och ha vänner är två helt olika saker. Lita aldrig på dina kollegor, de är inte dina vänner.

Varför inte?

Jag träffade en av mina bästa vänner via jobbet. Hon gick i pension för snart två år sen men vi hörs fortfarande de flesta dagar och har en fritidsaktivitet tillsammans.
    Anonym (Linnea) skrev 2026-01-06 05:35:51 följande:
     Det gjorde jag inte alls. Jag sa att jag tycker gränslösa personer är det värsta jag vet. Msn har alltid rätt att vara privat på en arbetsplats. Eftersom arbete och privatliv är två HELT olika saker. Klarar man inte av att skilja på dom och att kunna vara professionell. Då är det inte en seriös arbetsplats för mig.

Du verkar faktiskt vara en sådan person. Du kommer direkt med ifrågasättande om varför. Det har du ingenting med att göra. MITT liv och jag väljer själv vad jag vill dela med vem. Du verkar vara väldigt påträngande som person. Jag hade definitivt gått till en chef och talat om ditt beteende. Det är INTE normalt. Du skulle inte framstå som professionell för mig. Det ingår INTE på en arbetsplats att veta privata saker om sina arbetskollegor. Dom som vill kan göra så.

Men du och andra ska lära sig att respektera att det finns vi som vill vara privata. Och strikt enbart ha en hink relaterad relation.

Man väljer själv hur nära eller inte man vill komma en kollega. Svårare än så är det inte. Det är först och främst en arbetsplats. Ingenting annat.
    Idag flyter väl dock jobb och privatliv ihop mer och mer, med AW, jobba hemifrån, gemensamma aktiviteter m.m.?
    Anonym (Hepp) skrev 2026-01-05 00:09:18 följande:

Vaddå "mina tjejer"? Dina anställda eller?
Svar på tråden Har ni någon bra arbetskollega som ni kan prata med som med en vän?