• Anonym (Mirta)

Mirtazapin - jobbig utsättning trots låg dos?

Jag gick på mirtazapin i 2 veckor, låg dos 7,5mg. Slutade för 12 dagar sedan pga jobbiga biverkningar. Läkaren sa att jag kunde sluta tvärt med den låga dos. Men känner mig fortfarande sjukt instabil, hade kanske väntat mig att vara svajig i en vecka men inte såhär länge.

Så funderar på om det är mitt egna mående nu bara eller om någon annan kände utsättningssymptom längre trots att ni gick så kort tid? Huvudet är otroligt trögt och fortfarande totalt orkeslös. Också gråtit ?från ingenstans? mycket senaste dagarna. 

• Svar på tråden Mirtazapin - jobbig utsättning trots låg dos?
  • Anonym (Eget mående)

Jag skulle säga att det är ditt eget mående, både baserat på att du gick så kort tid, och att du hade så låg dos. Bortsett från att man blir fruktansvärt trött av mirta så är den i min erfarenhet betydligt mindre märkbar än SSRI när det gäller in- och utsättningsproblem. Det är ju dessutom många som har mirta som vid behovsmedicin för sömnen, vilket ytterligare styrker detta.

• Anonym (Linda)

Låter som ditt eget mående i första hand.  2 veckor är för kort tid att känna av en effekt på sådan typ av medicin. 
    Biverkningar klingar ut efter ett par veckor och sen tar effekten över och du får hjälp av medicinen. 

Börja om på medicinen eller be om en annan sort och så får du lära dig hur sån här medicin fungerar så du inte slutar tvärt igen  

• Anonym (Mirta)
    Anonym (Linda) skrev 2026-01-04 15:06:15 följande:

Låter som ditt eget mående i första hand.  2 veckor är för kort tid att känna av en effekt på sådan typ av medicin. 
    Biverkningar klingar ut efter ett par veckor och sen tar effekten över och du får hjälp av medicinen. 

Börja om på medicinen eller be om en annan sort och så får du lära dig hur sån här medicin fungerar så du inte slutar tvärt igen  

Glömde skriva det men jag fick den utskriven pga sömnen så det du skriver stämmer inte i detta fall.. Läkaren sa att mot sömn skulle effekten märkas direkt
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Mirta) skrev 2026-01-04 15:32:03 följande:
    Glömde skriva det men jag fick den utskriven pga sömnen så det du skriver stämmer inte i detta fall.. Läkaren sa att mot sömn skulle effekten märkas direkt
    Vilket inte är helt korrekt heller eftersom kroppen behöver vänja sig, få biverkningar att klinga ut och sen därefter ta ställning till OM dom ens hjälper och i så fsll korrigera en dos. 

Om du mår så här dåligt skulle du förmodligen behöva medicin mot måendet i första hand så kommer din sömn bli bättre på köpet också.
  • Anonym (Kvinna ....)

Vad fick du för biverkningar?

Jag har tagit den ibland för att kunna sova. Men bara om jag är ledig nästa dag, blir extremt trött minst ett dygn skulle aldrig kunna jobba.

Svar på tråden Mirtazapin - jobbig utsättning trots låg dos?