• Anonym (Uppgiven)

Behöver hjälp/råd

Hej,
    Jag och mina barn har fått en hotbild mot oss mitt ex har skulder. Polisen säger att vi måste flytta och söka skyddad identitet. Har varit i kontakt med soc men får ingen hjälp, varken ekonomiskt eller boende. 

Hur ska man kunna följa polisens råd/krav när man inte får någon hjälp. 

• Svar på tråden Behöver hjälp/råd
  • Anonym (b)

Vad säger polisen när ni återkopplar vad soc säger?

• Anonym (Ö)

Hör av dig till några kvinnojourer på en annan ort än där du bor. Visserligen har de fått nedskurna anslag på senare år, men det kanske kan finnas en plats för er där. 

Svenska kyrkan kan ibland hjälpa människor som råkat illa ut. Tala med en duakon där. Om du har akuta svårigheter och inte kan jobba.

• Anonym (Ö)

Diakon ska det stå. Inte duakon.

• Anonym (b)
    Anonym (Ö) skrev 2026-01-04 17:01:55 följande:

Hör av dig till några kvinnojourer på en annan ort än där du bor. Visserligen har de fått nedskurna anslag på senare år, men det kanske kan finnas en plats för er där. 

Svenska kyrkan kan ibland hjälpa människor som råkat illa ut. Tala med en duakon där. Om du har akuta svårigheter och inte kan jobba.

TS kan ta kontakt med kvinnojouren på sin ort för rådgivning. Behöver inte vara en längre bort.
  • Anonym (Ö)

Lite olika hur kvalificerad rådgivning man kan få av olika Kvinnojourer, kan behöva ringa till flera. Kom att tänka på att de är inriktade på partnervåld. Kanske lättare att få hjälp för TS om exet också har varit våldsam. 

Svar på tråden Behöver hjälp/råd