• Anonym (urk på burk)

Måste alltid lägga mig ner efter jag har ätit

Senaste tiden har det varit så att jag liksom crashat efter jag har ätit mer än typ en frukt eller annat litet mellanmål. Jag blir extremt trött, ganska väck i skallen och ser dåligt. Om jag lägger mig ner räcker det att jag gör det i mellan 5 och typ 15 minuter, om jag INTE lägger mig ner så blir det inte bättre på timmar, om alls, tills jag, ja, lägger mig ner. Och det är det inte alltid jag kan.

Är det någon annan som varit/är med om samma? Någon som sökt vård för det och blivit hjälpt? Jag vill helst inte söka hjälp av vården i onödan, då jag aldrig blivit väl bemött av vården.

• Svar på tråden Måste alltid lägga mig ner efter jag har ätit
  • Anonym (Patricia)

Låter som att du skulle behöva kolla upp ditt blodsocker 

• Anonym (urk på burk)
    Anonym (Patricia) skrev 2026-01-04 16:06:37 följande:

Låter som att du skulle behöva kolla upp ditt blodsocker 

Det gjorde jag strax före jul, och det är normalt/baklänges.
  • Anonym (Mia)

Jag får liknande i perioder, men får också hjärtklappning. Det händer inte varje gång, men ganska ofta.

Jag gick till läkaren som hävdade att jag var bara var stressad. Jag känner mig inte stressad, men läkaren var övertygad om detta. 

• Anonym (We)
    Anonym (urk på burk) skrev 2026-01-04 16:05:07 följande:
    Måste alltid lägga mig ner efter jag har ätit

Senaste tiden har det varit så att jag liksom crashat efter jag har ätit mer än typ en frukt eller annat litet mellanmål. Jag blir extremt trött, ganska väck i skallen och ser dåligt. Om jag lägger mig ner räcker det att jag gör det i mellan 5 och typ 15 minuter, om jag INTE lägger mig ner så blir det inte bättre på timmar, om alls, tills jag, ja, lägger mig ner. Och det är det inte alltid jag kan.

Är det någon annan som varit/är med om samma? Någon som sökt vård för det och blivit hjälpt? Jag vill helst inte söka hjälp av vården i onödan, då jag aldrig blivit väl bemött av vården.

Byt vårdcentral till någon annan i din region och gå sedan dit och rådfråga dem. Tror att de symtom som du beskriver är ganska ovanligt.

Skriv ner precia vad som händer på en lapp och skriv också upp om du har andra symtom.

Var bara lugn och samlad i kontakten med vårdcentralen. Det klart att det finns nonchalanta läkare men de flesta är rätt bra ändå. 
  • Anonym (We)

Kan det vara migrän eller någon typ av epilepsi? Bäst att fråga en läkare! 

• Anonym (We)
    Anonym (Mia) skrev 2026-01-04 16:13:59 följande:

Jag får liknande i perioder, men får också hjärtklappning. Det händer inte varje gång, men ganska ofta.

Jag gick till läkaren som hävdade att jag var bara var stressad. Jag känner mig inte stressad, men läkaren var övertygad om detta. 

Väldigt mycket socker stressar kroppen. Äter du väldigt söta mellanmål?
  • Anonym (urk på burk)
    Anonym (Mia) skrev 2026-01-04 16:13:59 följande:

Jag  får ingen hjärtklappning, vad jag märkt i alla fall. 

Jag är inte alls förvånad över en läkare som bestämt sig, vad patienten än säger.
  • Anonym (urk på burk)
    Anonym (We) skrev 2026-01-04 16:53:34 följande:

Kan det vara migrän eller någon typ av epilepsi? Bäst att fråga en läkare! 

Vet inte. Men alla uppslag är ju bra.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (We) skrev 2026-01-04 16:54:42 följande:
    Väldigt mycket socker stressar kroppen. Äter du väldigt söta mellanmål?
    Absolut inte. Jag äter generellt lite socker, mycket grönsaker och gärna fullkorn och fibrer. Det kommer också i perioder. 
  • Anonym (We)
    Anonym (Mia) skrev 2026-01-04 17:46:17 följande:
    Absolut inte. Jag äter generellt lite socker, mycket grönsaker och gärna fullkorn och fibrer. Det kommer också i perioder. 
    Alltså, lite socker kan man ju äta. Jag menade lite större kvantiteter. Men det är ju jättebra att du inte häver i dig massor med socker! Det förstör delar av tarmfloran. 
  • Anonym (Gött)

Bara gott att vila sig en stund efter maten ju.

Tror att många blir lite sega efter att de ätit.

• Anonym (We)
    Anonym (Gött) skrev 2026-01-04 18:17:59 följande:

Bara gott att vila sig en stund efter maten ju.

Tror att många blir lite sega efter att de ätit.

Om man inte äter extremt mycket eller extremt fet mat, så brukar man inte bli sådär. I alla fall inte före man blir jättegammal och det verkar TS inte vara. Förresten är det där med synen ovanligt.
Svar på tråden Måste alltid lägga mig ner efter jag har ätit