onelifetolive skrev 2026-01-04 19:34:15 följande:
Hur mycket betalar era vuxna barn hemma?
Har en massa funderingar kring det här med att vuxna barn (som har gått ut gymnasiet) hjälper till att betala hemma.
Hur mycket hjälper era barn till att betala hemma?
Procent av inkomst eller fast summa?
Eller slipper dom helt bidra till hushållets utgifter?
Har dom andra uppgifter i hemmet för att underlätta för er?
Har det varit konflikter kring detta eller har er ungdom varit positivt inställd till den här delen av att bli vuxen?
Andra aspekter...
Hur många med inkomst i hushållet?
Barn med eventuell NPF el. likn.?
Är barnet positivt inställd till jobb och vill flytta hemifrån eller är bekvämt med att vara hemma?
Jag har ett barn som gått ut gymnasiet, och fortfarande bor hemma. Han betalar inget hemma, har heller inte fått något jobb. Under hösten har han inte haft någon sysselsättning, men nu i januari kommer han att läsa på Komvux för att bli behörig till en längre utbildning. Då kommer han troligen att flytta för att plugga på en annan ort.
Jag fick själv flytta hemifrån en månad efter att jag tog studenten, och verkade mest ses som en börda av mina föräldrar. Så det har jag med mig nu när jag är förälder. Och möjligen är jag blödig i överkant med mina barn, men hellre det än att de känner sig utslängda och oönskade bara för att de uppnått myndig ålder.
Jag tror inte att han tar skada av att ha haft en slappar-termin direkt efter gymnasiet. Jag tror inte att han kommer att ta skada av att ha fått bo och äta gratis hemma något/några år efter gymnasiet. Tids nog kommer han att bli självständig och klara sig själv. Och dröjer det väldigt länge så får vi ta den diskussionen då.