• onelifetolive

Hur mycket betalar era vuxna barn hemma?

Har en massa funderingar kring det här med att vuxna barn (som har gått ut gymnasiet) hjälper till att betala hemma. 

Hur mycket hjälper era barn till att betala hemma?
    Procent av inkomst eller fast summa?
    Eller slipper dom helt bidra till hushållets utgifter?
    Har dom andra uppgifter i hemmet för att underlätta för er?
    Har det varit konflikter kring detta eller har er ungdom varit positivt inställd till den här delen av att bli vuxen?

Andra aspekter...
    Hur många med inkomst i hushållet?
    Barn med eventuell NPF el. likn.?
    Är barnet positivt inställd till jobb och vill flytta hemifrån eller är bekvämt med att vara hemma?

• Svar på tråden Hur mycket betalar era vuxna barn hemma?
  • Anonym (Lisa)

Jag har sagt till mina barn att de kommer att få betala när den dagen kommer. 

Jag har också sagt att de kommer att få betala om de jobbar. 

Jag har däremot inte sagt att de kommer få tillbaka en stor del av pengen i form av en flyttning till ex möbler den dagen de flyttar.  En del för mat kanske vi behåller, fortsätter de äta som hästar är vi tvungna 😄

Däremot behöver vi göra det rättvist. Om jag ska gissa på mina barn kommer ett barn gå praktisk linje på gymnasiet och få jobb ganska omgående. Ett barn kommer nog plugga vidare och flytta = ta fullt studielån. 

Men den dagen, de besluten. 

• Anonym (P)

Mina barn är födda på 90-talet. När de var typ 15 fick de ta hand om barnbidraget och sedan studiebidraget själva, vi kompletterade när det handlades större saker. Men sedan när de började sommarjobba/helgjobba så fick de stå för alla privata inköp själv, vi stod för mat och husrum. När den äldste gick sitt första heltidsjobb så betalade hen han 3 tkr i månaden, den yngste arbetade i restaurangbranschen och aldrig heltid och betalade då 1,5 tkr i månaden. 

• Solen2025

Mina barn har aldrig behövt betala för sig efter studenten.
    De är trots de har bott ?gratis? hemma väldigt duktiga med ekonomin.
    Sonen började jobba direkt efter studenten och hade efter ett år sparat ihop till en kontantinsats och kunde köpa sin första bostadsrätt 20 år gammal . Efter några år vid försäljning gick han med flera hundra tusen i vinst. 
    Detta hade ju aldrig varit möjligt om jag tagit betalt när han bodde hemma.
    Äldsta dottern pluggade 2 år universitet och bodde ?gratis ? hemma men behövde då inte ta studielån under denna 
    tid. 
    Genom att ha gjort på detta vis har jag gett mina barn en bra start på vuxenlivet.
    Pengars värde fick de lära sig under sin uppväxt, så det har aldrig varit ett problem.

• Olsdotter
    Solen2025 skrev 2026-01-07 10:22:55 följande:

Mina barn har aldrig behövt betala för sig efter studenten.
    De är trots de har bott ?gratis? hemma väldigt duktiga med ekonomin.
    Sonen började jobba direkt efter studenten och hade efter ett år sparat ihop till en kontantinsats och kunde köpa sin första bostadsrätt 20 år gammal . Efter några år vid försäljning gick han med flera hundra tusen i vinst. 
    Detta hade ju aldrig varit möjligt om jag tagit betalt när han bodde hemma.
    Äldsta dottern pluggade 2 år universitet och bodde ?gratis ? hemma men behövde då inte ta studielån under denna 
    tid. 
    Genom att ha gjort på detta vis har jag gett mina barn en bra start på vuxenlivet.
    Pengars värde fick de lära sig under sin uppväxt, så det har aldrig varit ett problem.

Jag har gjort på liknande vis.
    Hade barnen varit slarviga med pengar eller haft inställningen att de kan ta ett år ledigt på min bekostnad, då hade jag krävt hyra alternativt utflyttning. Som det nu var så sparade, jobbade och pluggade de.

Allt är väl en uppfostringsfråga i grunden. Har man inte lärt barnen att de blir burna på händerna, utan istället att föräldrarna finns som stöd i allt barnet självt inte klarar men att barnet förväntas göra allt hen är kapabel till, så blir inte barnen någon sorts curlade slashasar bara för att föräldrarna underlättar även själva utflygandet ur boet.
  • Anonym (H)

Vår ena dotter har just fyllt 21 år. Hon jobbar och reser mkt då hon vill ha studieuppehåll efter gymnasiet. Hon betalar 3000 kr, då ingår fri bil/bensin. Ibland har vi inte tagit betalt ngn månad då hon skulle på längre resa. När hon sedan börjar plugga igen, behöver hon inte betala hemma

• Anonym (tids)
    onelifetolive skrev 2026-01-04 19:34:15 följande:
    Hur mycket betalar era vuxna barn hemma?

Har en massa funderingar kring det här med att vuxna barn (som har gått ut gymnasiet) hjälper till att betala hemma. 

Hur mycket hjälper era barn till att betala hemma?
    Procent av inkomst eller fast summa?
    Eller slipper dom helt bidra till hushållets utgifter?
    Har dom andra uppgifter i hemmet för att underlätta för er?
    Har det varit konflikter kring detta eller har er ungdom varit positivt inställd till den här delen av att bli vuxen?

Andra aspekter...
    Hur många med inkomst i hushållet?
    Barn med eventuell NPF el. likn.?
    Är barnet positivt inställd till jobb och vill flytta hemifrån eller är bekvämt med att vara hemma?

Jag har ett barn som gått ut gymnasiet, och fortfarande bor hemma. Han betalar inget hemma, har heller inte fått något jobb. Under hösten har han inte haft någon sysselsättning, men nu i januari kommer han att läsa på Komvux för att bli behörig till en längre utbildning. Då kommer han troligen att flytta för att plugga på en annan ort.

Jag fick själv flytta hemifrån en månad efter att jag tog studenten, och verkade mest ses som en börda av mina föräldrar. Så det har jag med mig nu när jag är förälder. Och möjligen är jag blödig i överkant med mina barn, men hellre det än att de känner sig utslängda och oönskade bara för att de uppnått myndig ålder. 

Jag tror inte att han tar skada av att ha haft en slappar-termin direkt efter gymnasiet. Jag tror inte att han kommer att ta skada av att ha fått bo och äta gratis hemma något/några år efter gymnasiet. Tids nog kommer han att bli självständig och klara sig själv. Och dröjer det väldigt länge så får vi ta den diskussionen då. 
  • Anonym (randigtiger)

jag är 33 och bor hemma och betalar inget. jag har diabetes, ADD, autism, depression, GAD, kronisk trötthet. Jag är sjukskriven och sover mest. Lever på 3k i månaden så är tacksam att mina föräldrar inte vill ha betalt av mig. Jag betalar min mobil, mat till mina katter, försäkring osv.

• Anonym (olika)
    Anonym (randigtiger) skrev 2026-01-09 02:31:41 följande:

jag är 33 och bor hemma och betalar inget. jag har diabetes, ADD, autism, depression, GAD, kronisk trötthet. Jag är sjukskriven och sover mest. Lever på 3k i månaden så är tacksam att mina föräldrar inte vill ha betalt av mig. Jag betalar min mobil, mat till mina katter, försäkring osv.

Varför har du inte sjukersättning?
  • Anonym (Jepp)
    Anonym (randigtiger) skrev 2026-01-09 02:31:41 följande:

Hur ska du klara dig den dagen dina förklarar inte finns längre?
    Menar inte att på ett nedvärderande/provokativt sätt, utan mer för att jag genuint undrar.
    Har en son som nyligen har fått diagnosen ADD och autism och har ännu inte hunnit läsa in mig på allt.
  • Anonym (tids)
    Anonym (Jepp) skrev 2026-01-12 13:11:41 följande:
    Hur ska du klara dig den dagen dina förklarar inte finns längre?
    Menar inte att på ett nedvärderande/provokativt sätt, utan mer för att jag genuint undrar.
    Har en son som nyligen har fått diagnosen ADD och autism och har ännu inte hunnit läsa in mig på allt.
    Har man alla de diagnoserna så kan man nog tänka sig sjukbidrag och eventuellt stödboende eller åtminstone boendestöd.

Många med funktionshinder tvingas bo hemma länge pga att samhället inte tar hand om dem. Lite som att äldre ofta måste förlita sig på sina vuxna barn för att få visst stöd och hjälp. 
Svar på tråden Hur mycket betalar era vuxna barn hemma?