Nagelsvamp - vad är nästa steg?
Hej! Jag har nagelsvamp på stortånaglarna sedan ca tre år, som behandlats först med Nalox, och sedan april 2024 med Terclara (98 mg/ml). Tanken är ju att Terclara ska appliceras 1 gång/dag (till kvällen) tills en frisk nagel vuxit ut.
Nageln luckras långsamt upp stegvis, efter behandling av Terclara.
Höger stortånagel har sett ut att långsamt bli bättre efter snart 9 mån behandling med Terclara, som penslas på en gång per dag (till natten). Men nu sedan ca fyra veckor tillbaka har huden intill nageln blivit irriterad av Terclara och jag bytte då till Nalox på den nageln (2 ggr/dag).
Huden intill är fortfarande känslig och jag har smort in med fet kräm där, då huden spricker lätt.
Tacksam för tips från er om ni varit med om liknande i form av hudirritation pga Terclara, som annars är ett av väldigt få fungerande antisvampmedel.
Min vänstra stortånagel har för övrigt nu kommit så pass långt i behandlingen att nageln stegvis luckrats upp och blivit mycket kort. Eftersom Terclara irriterar huden intill nageln, även om det bara kommer väldigt lite där (i samband med att nageln behandlas), så fick jag till sluta pausa Terclara på vänster stortånagel och som sagt byta till Nalox. Ger det nu lite mer tid, så får vi se