• Kotte33

Inga/få symtom första trimestern??

jag har efter år av försök och IVF behandlingar lyckats bli gravid på naturlig väg. Räknat från min senaste mens är jag idag i v7+1 och jag upplever inte att jag har några symtom alls förutom utebliven mens. Jag har kramper i nedre delen av magen, vissa dagar lite mer och andra dagar inget alls, typ som mensvärk så det kanske är växtvärk? 

Förutom utebliven mens så har jag inga tydliga tecken på graviditet. Eventuellt att jag är täppt i näsan, eller så är det en förkylning som inte bryter ut på något annat sätt. Kanske lite tröttare men samtligt svårt att avgöra. Annars inget.. 

Så till min fråga, finns det någon som haft en lyckad graviditet trots få/inga symtom? Ni som haft få symtom, vilka symtom har ni haft? 

• Svar på tråden Inga/få symtom första trimestern??
  • Anonym (qwerty)

Symptom har inget med en bra/dålig graviditet att göra. De flesta får inte ens symptom förrän v12 så bara sitt lugnt i båten.

• Anonym (Alba)

Jag hade väldigt lite symptom. Liiiiite ömma bröst. Och under andra graviditeten tyckte jag att mitt luktsinne förändrades något. 
    Men det stora symptomet för mig kom runt vecka 13-14 någonting då jag blev så sjukt trött. Sen höll det i sig några veckor och sen mådde jag som vanligt igen.
    Aldrig upplevt illamående eller cramps utan haft lite symptom generellt.
    Grattis!!

• Anonym (Här var fel)
    Anonym (qwerty) skrev 2026-01-05 00:56:01 följande:

Symptom har inget med en bra/dålig graviditet att göra. De flesta får inte ens symptom förrän v12 så bara sitt lugnt i båten.

Det där var inte sant ett enda dugg. Är du kvinna heter jag Arne Anka.

Att mensen försvinner är ett graviditetssymtom om du inte hade koll på det, skulle tro att de flesta märker av det...
    Fakta om hyperemesis

Upp till 85 procent av alla gravida kvinnor mår illa och kräks under första hälften av graviditeten.

I Sverige drabbas cirka 4 000 kvinnor om året av den allvarligaste formen ? hyperemesis gravidarum.

www.sbu.se/sv/pressmeddelanden/tidigare-pressmeddelanden/2022/pressmeddelande221214/~:text=Upp%20till%2085%20procent%20av,den%20allvarligaste%20formen%20%E2%80%93%20hyperemesis%20gravidarum.

Min första graviditet började jag kräkas på morronen innan jag ens begrep att jag kunde vara gravid. Vid graviditeten 10 år senare satt spyan i halsgropen 24/7 från vecka 5-14, förutom ligamentsmärtor, spänningar när bröstkörtlarna började byggas om med mera. Rätt svårt att missa allt det...

Min väninna fick hyperemesis gravidarum och kräktes varje dag i 9 månader med båda sina barn, dessutom fyra sjukhusinläggningar.
  • Anonym (BB)

De första 2v som gravid mådde jag pyton, otroligt trött och influensasyndrom. Sen mådde jag prima och var lite orolig för att jag mådde så bra, trodde alla kräktes etc. 

Sista 4v innan förlossningen fick jag äta medicin ibland för förstoppning, fötterna svullnade lite och jag hade Karpaltunnelsyndrom. Men det var inte så farligt, i stort sätt mådde jag fint även då. Aldrig ont i mage eller bröst. 

Min mamma mådde tydligen fantastiskt bra under sina graviditeter, det är väldigt olika. 

• Anonym (Cc)

knappt några symtom alls med våra barn ❤️ grattis 🥰

• Anonym (Cc)

Var gravid en gång innan och fick ma och hade då en hel del symtom. Hur mycket symtom man har avgör inte hur graviditeten fortskrider 🤗

• Fjellmyran

Varit gravid 5 gånger. Jag har både fått två friska barn, ett missfall kring v 10, var tvungen göra sen abort pga kromosomavvikelse v 17 och gjorde en tidigt abort när jag var yngre. 

Har aldrig mått illa, knappt haft symtom alls. Ibland haft ont i brösten nån vecka, varit väldigt trött första trimestern. Har inte haft betydelse för hur graviditeten slutat. Vissa slipper må skit, man tror det beror på att vissa tål hormonet GDF15 bättre än andra, vissa har redan innan graviditeten högre nivåer av det hormonet och forskarna tror att man därför tål ökningen av det bättre än de som har väldigt låga nivåer av det före man blir gravid. Har alltså inget att göra med HCG som många tror. 

Lycka till :)

Svar på tråden Inga/få symtom första trimestern??