• Anonym (Panik)

Hjälp! Jag har blivit husfattig!

Jag och min f.d. levde ett gott liv. Vi hade båda inkomster på över ca 60k vardera. Sparade bra, hade fina bilar osv.

Förhållandet spricker, dåliga tider händer och huset gick inte att sälja. Nu sitter jag här ensam med alla utgifter och får panik över att behöva hantera allt själv. 

Det går ingen nöd på mig. Har mat på bordet och lyckas spara lite varje månad men jag känner knappast att jag tjänar så pass bra som jag gör (en bra bit över medel även om medelinkomsten på FL är minst 100k per person).

Är det fler som hamnat i liknade situationer? Hur tog ni er igenom det?

Hoppas på att kunna sälja till sommaren men just nu känns det tungt och har ångest över eventuella scenarion där huset inte går att sälja.

Undanber eventuella uppläxningar. Vet mycket väl att jag borde tänkt till innan.

• Svar på tråden Hjälp! Jag har blivit husfattig!
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Panik) skrev 2026-01-05 11:19:51 följande:

Jag och min f.d. levde ett gott liv. Vi hade båda inkomster på över ca 60k vardera. Sparade bra, hade fina bilar osv.

Förhållandet spricker, dåliga tider händer och huset gick inte att sälja. Nu sitter jag här ensam med alla utgifter och får panik över att behöva hantera allt själv. 

Det går ingen nöd på mig. Har mat på bordet och lyckas spara lite varje månad men jag känner knappast att jag tjänar så pass bra som jag gör (en bra bit över medel även om medelinkomsten på FL är minst 100k per person).

Hoppas på att kunna sälja till sommaren men just nu känns det tungt och har ångest över eventuella scenarion där huset inte går att sälja.

Undanber eventuella uppläxningar. Vet mycket väl att jag borde tänkt till innan.

Har du löst ut exet från huset?

Kan du gå ner i pris, så du får sålt?

Ja, det var inte så smart att ta över huset, eftersom jag förmodar att det gått ner mer i pris sedan ni gick skilda vägar. 

Vad har hänt med de fina bilarna, sparandet? 
  • Anonym (Underskatta inte en arg kvinna)

Ta en inneboende så länge?

Det är det många som har gjort. Min svärmor hade konstant en student i källaren efter skilsmässan, och jobbade tre jobb ett tag när barnen var små för hon hade gett sig den på att ta över lånen och behålla villan på gräddhyllan bara för att irritera den otrogne mannen som lämnat henne.

Och det gjorde hon, slavarbetade ner lånen och fick sen ihop 8 miljoner när den såldes (detta var ett antal år tillbaks nu).

Eller får du också dryga ut kassan med extrajobb, efter förmåga.

• Anonym (Z)

Tråkig situation! Är det ett bra hus som du trivs i? Har du möjlighet att bo kvar några år? Inneboende kanske? Marknaden svänger ju hela tiden, men säg 6-7 kanske 8 år efter köp. Då har det historiskt sett i stort sett alltid gått upp.
  • Anonym

Fattig? Jo visst. Flört

Ler på precis samma sätt som jag gör åt ett barn som fått en femhundring och tror sig vara jätterik. 

• Anonym (Läser du inte tidningar?)

De flesta på FL har vanliga löner. Är detta seriöst?

Men du borde ju ha läst att reglerna för lån på bostäder snart kommer att ändras. 

Då behöver man bara ha en lägre kontantinsats. Om inget drastiskt händer i ekonomin i övrigt, så kommer bostadspriserna att gå upp då.

Vilket på sikt inte kommer att hjälpa dem som vill in på bostadsmarknaden. De behöver låna mer då.

Det är något valfläsk från regeringen. Alla viktiga remissinstanser var tveksamma eller negativa till förslaget.
  • Anonym (Kim)

Du såg det inte komma alltså? Någon form av ekonomisk rådgivning måste ni ju ha haft om frugan blev utköpt. Då har ni levt som high rollers och nu bet verkligheten dig i röven. Ja det är trist. Du förlorar mer pengar på att sitta kvar än att sälja till underpris. Men för att bo kvar får du sälja allt du kan och dra ner på omkostnaderna till ett minimum. Leva på de sparade pengarna. Buffert får du bygga upp sedan. Extrajobb och inneboende är nog något att tänka på. Men vilket är värst? Separationen? Relationen som sprack och sorgen samt misslyckandet eller den ekonomiska sitsen du hamnat i? 

Är det ekonomin du sörjer kan du nästan ha det  Du valde det själv. 

• Anonym (K)

Husaffärer är alltid en risk. Har du själv tagit hela risken?

Oavsett, sök en inneboende? Hyr ut hela huset? Försök få ned kostnaderna. Kan du stänga av en våning och bo på den andra? Syna alla avtal som t ex el och larm. Räkna på vad en försäljning till ett pris under det du önskar faktiskt kostar. Det gör också att du kommer vidare i livet.  Glöm inte skatteeffekten om du säljer med förlust. Många gör en mindre bra affär i livet, så kan det bli men ger man dig själv chansen att återhämta sig ekonomiskt över tid rätar det upp sig.

• Anonym (?)

har du verkligen så stora utgifter att du inte klarar dig på 60k?

Svar på tråden Hjälp! Jag har blivit husfattig!