Hur lång tid till graviditet
Hur lång tid tog det för er att bli gravida med första respektive andra barnet? Och hur tidigt plussade ni på grav-testet?
Hur lång tid tog det för er att bli gravida med första respektive andra barnet? Och hur tidigt plussade ni på grav-testet?
Haft otroligt tur och är väldigt tacksam över hur smidigt det gått för oss.
Både barnen har gått på första riktiga försöket 🙏 inser hur tur vi haft.
Med första barnet plussade jag BIM+1 (negativt på BIM-4), andra barnet plussade jag på BIM-3.
Haft otroligt tur och är väldigt tacksam över hur smidigt det gått för oss.
Både barnen har gått på första riktiga försöket 🙏 inser hur tur vi haft.
Med första barnet plussade jag BIM+1 (negativt på BIM-4), andra barnet plussade jag på BIM-3.
Är gravid med 4e just nu.
Alla 4 har gått på första eller andra försöket.
Har plussat som tidigast på ÄL+8 annars runt ÄL+10/11.
Har bekant som hade enkelt med första men sen svårt med andra, har också annan bekant som haft svårt med första men sen enkelt med andra. Så väldigt svårt att veta om man haft tur eller vad.
Prickar man ägglossning så har man väl bara egentligen 30% chans att det tar sig även om man gör allt rätt men jag tror där är fler faktorer som spelar in.
Alltid känt själv att jag är väldigt fertil, dock lååånga cykler. Men har väldigt hög äggreserv, vet inte om något påverkar själva hur enkelt man blir gravid.
Vi hade väldig tur och det blev fullgågna graviditeter och friska barn på första försöket båda gångerna.
Just det. Plusset också. Jag har aldrig sett någon mening med att testa förrän beräknad mens har passerat. Men med båda barnen hade jag så tydliga grav.symptom att jag var 99% säker på att jag var gravid flera dagar innan dess. Så testet var mer en formalitet för att bekräfta.
Är gravid med 4e just nu.
Alla 4 har gått på första eller andra försöket.
Har plussat som tidigast på ÄL+8 annars runt ÄL+10/11.
Har bekant som hade enkelt med första men sen svårt med andra, har också annan bekant som haft svårt med första men sen enkelt med andra. Så väldigt svårt att veta om man haft tur eller vad.
Prickar man ägglossning så har man väl bara egentligen 30% chans att det tar sig även om man gör allt rätt men jag tror där är fler faktorer som spelar in.
Alltid känt själv att jag är väldigt fertil, dock lååånga cykler. Men har väldigt hög äggreserv, vet inte om något påverkar själva hur enkelt man blir gravid.
Just det. Plusset också. Jag har aldrig sett någon mening med att testa förrän beräknad mens har passerat. Men med båda barnen hade jag så tydliga grav.symptom att jag var 99% säker på att jag var gravid flera dagar innan dess. Så testet var mer en formalitet för att bekräfta.
Alltså nu kommer du att få en massa svar av de som det har gått lätt för, medan andra som har en längre story kanske inte orkar skriva.
Om jag kollar omkring i min omgivning:
A: Tog över ett år att bli gravid med första och de var på väg in i utredning. Sen började de tidigt med tvåan av rädsla att det skulle dröja men då tog det så klart direkt! 
B: Gravid inom året, helt rimligt med båda.
C: Lång resa, 8 års kämpande, depression, ångest och till slut blev det tvillingar med IVF.
D: Sen på bollen, hade dessutom rökt hela livet. 12 st IVF i tre olika länder och en halv förmögenhet senare resulterade detta i två barn med donerad sperma.
E: Gravid på första "försöket" tre gånger på raken. En abort, en MA och ett barn.
F: Ville ha flera barn tätt. Fick också det, med komplikationen att barn nr tre som skulle avsluta sviten blev tvillingar. Så då hade de fyra barn under 5 år. Det är ingen lätt eller billig situation och man bör ha släkt som kan backa upp om man inte ska gå i väggen.
G: 40+, satsade på donator. Själva graviditeten gick bra men vid hemkomst sprack kejsarsnittet och hon blödde nästan till döds över sitt eget hallgolv med babyskyddet och barnet bredvid sig, innan ambulansen kom. Som tur är, är denna kvinna tuffare än järnspikar och har bland annat jobbat klart pass med bruten fot och liknande, så hon tar inte så hårt på det men hennes familj var väldigt skärrad.
H: En hoppsan tonårsgraviditet, en planerad graviditet runt 30 som tillkom inom halvåret.
läste om så många som hade tuffare att bli gravida med andra.
vår första blev till slut innan vi skulle börja på ivf. Nr två gick på tre cykler och plus när första var sju månader. Vi hade räknat med minst ett år 🙈
Det kan skilja så mycket på hur lång tid det tar mellan olika graviditeter.
Blev gravid på första eller andra försöket med båda mina barn.

Första var helt omedvetet och en positiv överraskning <3
Andra hade vi börjat försöka, och jag trodde inte ens jag var gravid men blev så glad i somras när vi fick plus. Slutade dock i en långdragen MA.
Nu har vi försökt i tre cykler med ägglossningstest & Natural Cycles sedan efter missfallet (detta är tredje cykeln) och jag hoppades så innerligt..men igår 11dpo - my period knocked the door. Jag antar att det är den iaf. Trots en temphöjning natten mot idag (dipp natten mot igår). Så märkligt. Har dessutom normalt sett 32 dgr cykel men denna månaden 28? Så får hoppas på nästa.
Glad att läsa om alla som fått plus ganska direkt. Det är en underbar känsla. Hoppas på glädjetårar här hemma snart igen :)
Barn 1
Blev till på första försöket. Väntade mens 20 maj och testade svagt positivt den 19 maj.
Barn 2
Blev till på första försöket. Hade inte riktigt lika bra koll på mensen men hade däremot testat ägglossningsstickor för första gången eftersom jag misstänkte att det kunde behövas lite mer koll. Så jag tänkte att jag börjar checka det här redan första månaden för ju fler månader jag för dagbok över ägglossning mm ju mer data har jag. Vi fick till det två gånger under de 3 dagar som ägglossningsstickorna gav utslag. Två dagar före beräknad mens fick jag som en metallisk smak i munnen och samma eftermiddag fick jag svagt positivt på testa tidigt. Nästa dag testade jag på morgonen och fick positivt på clearblue.
Första var helt omedvetet och en positiv överraskning <3
Andra hade vi börjat försöka, och jag trodde inte ens jag var gravid men blev så glad i somras när vi fick plus. Slutade dock i en långdragen MA.
Nu har vi försökt i tre cykler med ägglossningstest & Natural Cycles sedan efter missfallet (detta är tredje cykeln) och jag hoppades så innerligt..men igår 11dpo - my period knocked the door. Jag antar att det är den iaf. Trots en temphöjning natten mot idag (dipp natten mot igår). Så märkligt. Har dessutom normalt sett 32 dgr cykel men denna månaden 28? Så får hoppas på nästa.
Glad att läsa om alla som fått plus ganska direkt. Det är en underbar känsla. Hoppas på glädjetårar här hemma snart igen :)
Barn 1
Blev till på första försöket. Väntade mens 20 maj och testade svagt positivt den 19 maj.
Barn 2
Blev till på första försöket. Hade inte riktigt lika bra koll på mensen men hade däremot testat ägglossningsstickor för första gången eftersom jag misstänkte att det kunde behövas lite mer koll. Så jag tänkte att jag börjar checka det här redan första månaden för ju fler månader jag för dagbok över ägglossning mm ju mer data har jag. Vi fick till det två gånger under de 3 dagar som ägglossningsstickorna gav utslag. Två dagar före beräknad mens fick jag som en metallisk smak i munnen och samma eftermiddag fick jag svagt positivt på testa tidigt. Nästa dag testade jag på morgonen och fick positivt på clearblue.
Första tog nästan ett år, andra tog nästan två år. Inga missfall, bra graviditeter, friska ungar, vi gjorde en fertilitetsutredning innan andra som inte visade nåt. Minns tyvärr inte hur tidigt vi plussade.