• Anonym (Appappapp)

Vi kunde inte träna. Så vi började logga ligg.

Jag har levt i långa relationer där vi nästan aldrig pratade om sex eller närhet förrän det blev ett problem. Man saknade det, men det var svårt att ta upp utan att det blev laddat.

I min nuvarande relation är det annorlunda. Vi pratar mer om det, inte hela tiden, inte perfekt, men mer. Och det har gjort oss nyfikna på hur man egentligen kan förhålla sig till sex i en lång relation utan att det blir prestation eller krav. 

Vi är båda sådana som gillar att logga saker. Träning, vanor, framsteg. 

Men så blev vi skadade och kunde inte träna.

Och då sa vi lite skämtsamt:

?Okej? vad ska vi logga nu då? Ligg??

Det som började som ett skämt visade sig vara intressantare än vi trodde.

Inte att logga hur eller hur bra. Bara om det faktiskt hände.

Det gjorde något med vår medvetenhet. Inte mer sex automatiskt, men mindre autopilot. Det blev synligt på ett sätt som det aldrig varit innan.

Så nu är vi nyfikna på:

Hur gör ni andra i långa relationer för att inte tappa bort sexlivet?

Pratar ni om det löpande, eller mest när något skaver?

Skulle något så banalt som att ?notera att det hände? kännas hjälpsamt, eller bara märkligt?

Vi är genuint intresserad av hur olika par tänker kring det här. Alla perspektiv är välkomna ? även ?det där låter helt fel för oss?.

Och ja. Vi har börjat bygga appen och använder den själva. Men är det bara vi? :)

• Svar på tråden Vi kunde inte träna. Så vi började logga ligg.
  • Anonym (Kotten)

Kul tråd. Jag noterar faktiskt i kalendern när vi har haft sex. Mest bara på kul. Eller kanske lite för att jag inte ska få för mig att vi har så lite sex, för det har vi inte. Ganska regelbundet en gång i veckan. ( Vi är 60+)

Vore underbart om jag fick med mig frun på att notera vårt sexliv. Inte bara förekomsten, utan även vad som hände, förspel, nya initiativ, ställningar med mera. Så skulle vi få ett konkret underlag för samtal om samlag.

Men tyvärr hatar hon att prata om sex. Hon hatar inte sex, men att prata om det. Usch.

• Anonym (Logg)

Jag loggar varje sextillfälle...
    Började för många år sen när jag var singel för att hålla reda på när man senast hade sex, sen har det bara fortsatt...
    Gillar statisk, loggar även träningspass.

• Anonym (Kotten)
    Anonym (Logg) skrev 2026-01-09 21:51:40 följande:

Jag loggar varje sextillfälle...
    Började för många år sen när jag var singel för att hålla reda på när man senast hade sex, sen har det bara fortsatt...
    Gillar statisk, loggar även träningspass.

När jag var barn sparade jag biobiljetter och skrev betyg. Gör du så med dina ONS?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Logg)
    Anonym (Kotten) skrev 2026-01-10 06:56:07 följande:
    När jag var barn sparade jag biobiljetter och skrev betyg. Gör du så med dina ONS?
    Nope det gör jag inte....bara en notis att jag haft sex
  • SmartsomFN
    Nej men absolut. När kroppen säger ?relation, närhet, lust? och hjärnan svarar ?Excel?. Fullt rimligt.
    Att ni inte tränar längre och därför börjar föra ligg-statistik är kanske det mest samtida jag läst: känslor känns osäkra, så vi kvantifierar dem tills de dör. Autopilot ersatt av bokföring. Erotik som närvarolista. Mysigt.

?Vi loggar inte hur eller hur bra, bara att det hände.?
    Fantastiskt. Som ett systembolagskvitto: torrt, själlöst och utan eftersmak ? men ändå något man kan peka på och säga ?se, vi har ett sexliv?.

Att sex blir mindre prestationsfritt av att registreras i en app ni själva bygger är också en imponerande mental kullerbytta. Ingenting skriker kravlös intimitet som:
    ?Älskling, vänta, jag måste bara trycka på ?bekräfta penetration?.?

Och ja, att ni nu undrar varför sexlivet känns märkligt när ni behandlar det som ett träningspass som ska optimeras är? ja, fascinerande.

Men grattis till appen.
    När närhet blir så obekväm att den måste gamifieras, då vet man att man verkligen är i kontakt med sina känslor.
Svar på tråden Vi kunde inte träna. Så vi började logga ligg.