• Anonym (Man in the mirror)

Avstängd mobil vid matbordet?

Bonussonen som hälsar på ofta och blir bjuden på middag har alltid mobilen bredvid tallriken, och lyfter upp den var femte minut.

Ofta kollar han mobilen mitt i ett samtal. Jag reagerar med att omedelbart tystna, mitt i en mening. Då bedyrar han att han hör vad jag säger, men det är inte så intressant. Det signalerar ändå ointresse för oss andra.

Att äta tillsammans är för mig som att röka fredspipa. Enda stunden då alla sitter samlade runt ett bord utan störande moment. 

Hur ser ni på det här? Kräver ni "flygplansläge" under middagar?

• Svar på tråden Avstängd mobil vid matbordet?
  • Anonym (My)

Vi har inga telefoner vid bordet. Undantag är om man väntar ett visst samtal eller om vi har gäst med diabetes. Väntar man samtal ligger skärmen vänd nedåt så att enbart samtalet stör.

Jag skulle aldrig acceptera en middag med telefoner framme. 

• Anonym (Elin79)
    Anonym (My) skrev 2026-01-05 16:29:38 följande:

Vi har inga telefoner vid bordet. Undantag är om man väntar ett visst samtal eller om vi har gäst med diabetes. Väntar man samtal ligger skärmen vänd nedåt så att enbart samtalet stör.

Jag skulle aldrig acceptera en middag med telefoner framme. 

Säger detsamma, det förekommer helt enkelt inte.
    Då kan vederbörande äta själv hemma hos sig. Jag är inte intresserad av en matgäst som plockar upp mobilen varannan minut.
    Hen behöver försöka avgifta sig själv pronto.
    Vi har alla mobiler i ett ställ i hallen och där ligger de när man inte aktivt gör något med dem. Även barnens telefoner står i stället nattetid (inga mobiler i sovrummen vilket förstås då även gäller oss vuxna).
  • beli

Självklart alltid mobilfritt vid matbordet, utan undantag!

• Anonym (Morsa)

Vi har inga mobiler vid matbordet. Har två barn. 12 o 14. 

• Anonym (H)

Så länge mitt barn bodde hemma hade vi inga mobiler vid matbordet.

Nu har han flyttat hemifrån och när han är hemma på besök har vi faktiskt mobilerna med. Vi sitter och pratar och alltid är det något vi diskuterar som någon av oss vill googla så det är som en del av vår konversation. Eller om hans flickvän textar kan han svara snabbt att han kontaktar henne efter maten. 

• Anonym (C)

Vi har inga mobiler vid matbordet.

• Grässtrå77

Tänker att relation är viktigare än regler. Med det sagt så beror det på vilken relation du har till bonus mem främst vilken relation din partner har till sitt barn.

Finns det andra barn vid matbordet som ni inte vill ska ta efter beteendet? 

• Jemp

Vi har telefon/skärmförbud vid matbordet (med undantag från frukost). 

Barnens ligger nån annanstans, vi vuxna kan ha de i fickan eller bredvid men utan att användas. Inte flygplansläge på någon.

MEN: handlar det om en bonusson som bara hälsar på är det kanske fel läge att börja uppfostra. 

• Kirenaj68

Inga mobiler vid matbordet. Det fick dottern lära sig direkt och det är inget problem. Dock lägger vi mobilerna på ett annat bord i köket, så att det är tillgängliga ifall det ringer.

• Anonym (Vardag och fest)

Till vardags har vi mobiler i alla fall vid frukost, det är inte konstigare än att man förr läste tidningen.

Men när man har gäster/släkten på middag läggs mobilerna bort- man skulle ju knappast sitta med tidningen framför sig då heller mitt i en trerätters. 

• Anonym (N)

Inga mobiler vid matbordet , förutom om någon väntar viktigt samtal från läkare till exempel.

Jemp skrev 2026-01-05 23:20:00 följande:

Vi har telefon/skärmförbud vid matbordet (med undantag från frukost). 

Barnens ligger nån annanstans, vi vuxna kan ha de i fickan eller bredvid men utan att användas. Inte flygplansläge på någon.

MEN: handlar det om en bonusson som bara hälsar på är det kanske fel läge att börja uppfostra. 

Så säger min fru (hans mor) också, att det är för sent att uppfostra en 35-åring. Men jag har ingen ambition att uppfostra honom, jag vill bara inte bli nonchalerad mitt i ett samtal, eller att han nonchalerar sin mamma (vilket han gör, men som hon inte alls reagerar på). 

Mamman och jag har olika syn på det där. Jag tycker att hon hönsar, hon tycker att jag irriterar mig på saker i onödan.

Min storebror fick en gång ett samtal när vi många satt runt ett bord och åt, och han satt kvar och svarade! Övriga samtal avstannade. Jag protesterade. Han sa: Äh, du är inte van.

Jag vill inte vänja mig.
  • Anonym (Hej)

Jag hade fått abstinensbesvär om jag inte fick sitta med mobilen vid matbordet.

Anonym (Hej) skrev 2026-01-06 15:57:37 följande:

Jag hade fått abstinensbesvär om jag inte fick sitta med mobilen vid matbordet.

Jag också. Det är kanske det som är problemet. Det har blivit ett missbruk som man kan behöva hjälp att bryta.
  • Anonym (C)
    Anonym (N) skrev 2026-01-06 08:19:51 följande:

Inga mobiler vid matbordet , förutom om någon väntar viktigt samtal från läkare till exempel.

Då är det ju okej.
  • Anonym (vanir)

Jag har (ibland) mobilen vid matbordet när jag är själv, det har säkert barnen också. Men vi gemensam middag är det big no no. Man får svara om det ringer (fast då ska det vara viktigt), men mobilerna ska läggas undan.

Det är extremt otrevligt att sitta med näsan i mobilen när man äter ihop och umgås. Att en 35-åring inte förstår det är sorgligt.

I andra sammanhang är det en annan sak.

Jag håller med om att en mobil bör ses som en bok eller tidning. Vid frukostbordet kan man läsa tidningen, eller om man sitter själv med en bok i soffan t ex. Men inte sjutton sitter man med näsan i en bok eller tidning medan man äter gemensam lunch eller gemensam middag!

• beli

Prata med din fru om att hon ska be sin son respektera matron genom att lägga undan mobilen. Du gör helt rätt som markerar.

• Magnus91

Jag anser att måltider bör vara mobilfria. Sambon däremot sitter alltid med telefonen och spelar spel under måltiderna. 

Jag kan tycka att det är lite respektlöst mot mig som lagar all mat hemma men hon är vuxen och kan fatta egna beslut. Numera lägger jag ingen vikt vid det utan njuter av maten och umgås med barnen istället. 

• Sceffli

prata med din sambo om vad denne tycker om det. Tycker du ska ta upp med sambon att du tycker det är otrevligt. Sen kan ni ju prata med killen ihop och säga att telefonen får ligga i fickan när ni äter. 

Svar på tråden Avstängd mobil vid matbordet?