• Stjärnljuset

Hur ska man egentligen hitta en bra man?

Jag har letat i några olika omgångar efter en ny livspartner sen jag lämnade barnens pappa. Jag har haft några relationer men lite in i relationerna så tappar männen mitt Intresse. Det kan vara driv som saknas, politisk åskådning, gamla otroheter som kommer upp i dagen, att de inte prioriterar självklara saker som tid tillsammans, bra kommunikation mm mm.

Två av dem har jag hunnit presentera för barnen och nu är jag i ett läge med den sista där för många saker börjar bli saker som jag inte kan acceptera. Jag vill absolut inte bli en sån som byter man stup i kvarten men hur ska man göra när det inte känns rätt? Sen orkar jag knappt leta längre, det verkar ju inte finnas några reko män kvar?.

Vill ni resonera med mig?

• Svar på tråden Hur ska man egentligen hitta en bra man?
  • Anonym (Tindra)
    UngGubbeinorr skrev 2026-01-08 20:30:32 följande:
    Väl rutet, du är troligen den typ av man hon aldrig ens kommer nära, möjligen att du knullar skallen av henne, om du blir singel, för att sedan dumpa pga lågt intellekt, neuroticism osv..
    Jadu, UngGubbeinorr, det här inlägget blir ett talande exempel för att det ÄR svårt att hitta en bra man som klarar basala krav som inte innebär att hota och förnedra kvinnor. Såna som du kommer aldrig nära mej. Tyvärr dock att många män våldtar och utnyttjar ekonomiskt och socialt utsatta medsystrar. Det gör att många kvinnor tappar lusten till män över lag och känner uppgivenhet. Bättre att bo och skaffa barn självständigt kanske, tänker många och några går den vägen. Men TS det finns bra män. Det gör det! Men fortsätt ställa dina högst rimliga krav på hygien och god kommunikation etc. Ställ också lägre krav på dej själv, för att matcha upp :) Behåll mannen du har eller leta nytt. Men nöj dej inte! 
  • Anonym (T)
    Anonym (Spot on) skrev 2026-01-07 23:03:45 följande:
    Så sant!

Många kvinnor gör misstaget att inbilla sig att män till stora delar söker och prioriterar samma saker som de själva hos en partner och därför skriver upp sitt värde på marknaden när detta endast handlar om inflation dvs till stora delar ökar det inte hennes attraktivitet hos de bra männen på marknaden.

Däremot ökar det hennes känsla av "entitlement" och även hennes svårigheter att hitta en partner som är "bra nog" att matcha hennes egna upplevda värde. Resultat blir ofta att hon inte hittar någon som är bra nog och det skyller hon då på det tillgängliga urvalet av män när problemet till största delen är hennes egna värderingar och inställning. Dessa kvinnor är bättre än männen för att de har jobbat så mycket med sig själva men trots det så saknar de ofta helt förmåga till självreflektion att även förmågan att se sitt eget ansvar för ett upplevt problem. 
    Jag tycker att kvinnor med all rätt kan förvänta sig att män försöker vara så attraktiva som möjligt. Detta har jag inget problem med alls. En man som inte är beredd att jobba med t.ex. sitt utseende eller sin personlighet får på sätt och vis räkna med att bli bortvald. Så fungerar dynamiken mellan män och kvinnor. 

Men jag stör mig på att kvinnor så sällan funderar på vad de själva har att erbjuda en man. Ställer man den frågan till kvinnor har de ofta svårt att svara på ett tydligt sätt och det är uppenbart att många av dem lever i villfarelsen att de är "the prize", alltså att män ska känna glädje och tacksamhet bara av att få vara i deras närhet. Detta är inget annat än högmod och falsk stolthet och det finns ingen anledning för män att köpa dessa idéer. 
  • Anonym (m)
    Anonym (T) skrev 2026-01-09 10:15:53 följande:
    Jag tycker att kvinnor med all rätt kan förvänta sig att män försöker vara så attraktiva som möjligt. Detta har jag inget problem med alls. En man som inte är beredd att jobba med t.ex. sitt utseende eller sin personlighet får på sätt och vis räkna med att bli bortvald. Så fungerar dynamiken mellan män och kvinnor. 

Men jag stör mig på att kvinnor så sällan funderar på vad de själva har att erbjuda en man. Ställer man den frågan till kvinnor har de ofta svårt att svara på ett tydligt sätt och det är uppenbart att många av dem lever i villfarelsen att de är "the prize", alltså att män ska känna glädje och tacksamhet bara av att få vara i deras närhet. Detta är inget annat än högmod och falsk stolthet och det finns ingen anledning för män att köpa dessa idéer. 
    Inte funderat på det? Man kanske visst har funderat på det och "vet" att man inte har så mycket att erbjuda. Men sen vad som är något att ha är ju i slutändan upp till den som ska välja en att avgöra.
  • Anonym (Spot on)

Helt enig med dig och det du skriver i båda styckena. Är en person en slashas (oavsett man eller kvinna) och inte anstränger sig för att bli sitt bästa jag så är det ganska väntat att denne inte framstår som sådär superattraktiv i andras ögon. Där bär givetvis den personen ett stort ansvar för att steppa upp och arbeta med sin fysik, hälsa, personlighet eller vad det nu må handla om som behöver förbättras.  

Jag har dock problem med påståendet som hela den här tråden handlar om, dvs att "det nästa inte finns några bra män" för det stämmer helt enkelt inte. Det finns massor av bra män. Jag känner inga "dåliga män" som misshandlar, begår brott, missköter sin hygien eller är allmänt elaka och otrevliga mot andra... Många av dessa är dock upptagna redan men det är ju inte så att vi har få skilsmässor i vårt land och oftast är de inititerade av kvinnan. Bra män kommer ut på marknaden på löpande band. 

Går man som kvinna på massor av dejter med olika män och det hela tiden blir "fel" så bör man såklart fundera över varför det blir fel. Trots att kvinnor här i tråden säger sig ha arbetat så mycket med sig själva för att bli bättre så är det förvånansvärt många som helt verkar ha hoppat över kursavsnittet om självreflektion. Man utgår hela tiden ifrån att felet ligger hos männen man dejtar utan vidare reflektion för då slipper man ställa sig obekväma frågor som 

1. Vad eller vem är det gemensamma faktorn i alla dessa dejter som inte leder till det jag vill?
    2. Använder jag en bra urvalsmetodik och ger den mig det jag söker?
    3. Bör jag kanske se över de faktorer som jag tycker är viktiga och prioriterar hos en partner?
    4. Har jag för höga krav?
    5. Erbjuder jag ungefär lika mycket (eller mer) till min blivande partner jämfört med vad jag förväntar mig få i retur?

Som du skriver så behöver det finnas en vettig balans i "the Prize" mellan parterna och om kvinnan går in i en relation med inställningen att hon är en drottning som ska passas upp av mannen så leder det knappast till något bra. Möjligen lyckas hon hitta en mespropp/simp som inte står upp för sig själv och som hon varken kommer att respektera eller vara trogen mot på lite sikt. 

• UngGubbeinorr
    Anonym (Tindra) skrev 2026-01-09 06:44:56 följande:
    Jadu, UngGubbeinorr, det här inlägget blir ett talande exempel för att det ÄR svårt att hitta en bra man som klarar basala krav som inte innebär att hota och förnedra kvinnor. Såna som du kommer aldrig nära mej. Tyvärr dock att många män våldtar och utnyttjar ekonomiskt och socialt utsatta medsystrar. Det gör att många kvinnor tappar lusten till män över lag och känner uppgivenhet. Bättre att bo och skaffa barn självständigt kanske, tänker många och några går den vägen. Men TS det finns bra män. Det gör det! Men fortsätt ställa dina högst rimliga krav på hygien och god kommunikation etc. Ställ också lägre krav på dej själv, för att matcha upp :) Behåll mannen du har eller leta nytt. Men nöj dej inte! 
    Nu snöt du ut en åsikt ur din egen fantasi. Titta på kvinnors klagomål kring dejting, de väljer gång på gång killen som knullar henne bara för att sedan dumpa som en sur disktrasa och dra vidare till nästa och nästa. De är skickliga på det, har troligen rätt starka drag av psykopati (som delvis är genetiskt). Det är en sort som utåt är mycket sociala, beslutsamma och "kan ta ett rum", på ytan rätt attraktiva egenskaper. Gissa hur genen överlevt historiens gång.. 

Jag är tvärt om den som kämpade med dejting i 6 år tills jag helt enkelt gav upp. Men många kvinnor jag mötte såg mig bara som ett äventyr på en lite exotisk plats, en "rebound" eller egoboost. Surprise, även kvinnor knullar för njutning och inte förhållande, de vill bara känna att hon kan gå vidare utan konsekvenser. Välkommen och blev det bara en kort fling, så var jag bara tacksam för den korta tid jag fick och sorterar in henne som ett ljuvt minne. Dumpat har jag också, men då har det handlat om alkoholism (somliga är bra på att dölja det), kaos som hos Morran å Tobias, farliga ex hon inte helt brutit med osv.. Men aldrig någonsin gått in i något med intentionen att knulla sedan dumpa, som du just anklagar mig för, utifrån din fantasi, aldrig. 

Det jag svarade på, var en gift man du anklagade för att vara en incel, nåt du alltså återigen snöt ur fantasin.
  • Anonym (m)
    Anonym (Spot on) skrev 2026-01-09 12:50:06 följande:

Helt enig med dig och det du skriver i båda styckena. Är en person en slashas (oavsett man eller kvinna) och inte anstränger sig för att bli sitt bästa jag så är det ganska väntat att denne inte framstår som sådär superattraktiv i andras ögon. Där bär givetvis den personen ett stort ansvar för att steppa upp och arbeta med sin fysik, hälsa, personlighet eller vad det nu må handla om som behöver förbättras.  

Jag har dock problem med påståendet som hela den här tråden handlar om, dvs att "det nästa inte finns några bra män" för det stämmer helt enkelt inte. Det finns massor av bra män. Jag känner inga "dåliga män" som misshandlar, begår brott, missköter sin hygien eller är allmänt elaka och otrevliga mot andra... Många av dessa är dock upptagna redan men det är ju inte så att vi har få skilsmässor i vårt land och oftast är de inititerade av kvinnan. Bra män kommer ut på marknaden på löpande band. 

Går man som kvinna på massor av dejter med olika män och det hela tiden blir "fel" så bör man såklart fundera över varför det blir fel. Trots att kvinnor här i tråden säger sig ha arbetat så mycket med sig själva för att bli bättre så är det förvånansvärt många som helt verkar ha hoppat över kursavsnittet om självreflektion. Man utgår hela tiden ifrån att felet ligger hos männen man dejtar utan vidare reflektion för då slipper man ställa sig obekväma frågor som 

1. Vad eller vem är det gemensamma faktorn i alla dessa dejter som inte leder till det jag vill?
    2. Använder jag en bra urvalsmetodik och ger den mig det jag söker?
    3. Bör jag kanske se över de faktorer som jag tycker är viktiga och prioriterar hos en partner?
    4. Har jag för höga krav?
    5. Erbjuder jag ungefär lika mycket (eller mer) till min blivande partner jämfört med vad jag förväntar mig få i retur?

Som du skriver så behöver det finnas en vettig balans i "the Prize" mellan parterna och om kvinnan går in i en relation med inställningen att hon är en drottning som ska passas upp av mannen så leder det knappast till något bra. Möjligen lyckas hon hitta en mespropp/simp som inte står upp för sig själv och som hon varken kommer att respektera eller vara trogen mot på lite sikt. 

Men om TS har för höga krav och sänker dem kommer ju inte göra så att hon får en bra man. Då får hon ju en sämre man.
  • Anonym (Spot on)
    Anonym (m) skrev 2026-01-09 13:23:25 följande:
    Men om TS har för höga krav och sänker dem kommer ju inte göra så att hon får en bra man. Då får hon ju en sämre man.
    Har man så höga krav att ingen klarar av att uppfylla dem så får man anpassa sig om man vill hitta en match, även om denne person kanske inte maxar betygen för alla 219 urvalskriterierna.
  • Anonym (m)
    Anonym (Spot on) skrev 2026-01-09 14:46:46 följande:
    Har man så höga krav att ingen klarar av att uppfylla dem så får man anpassa sig om man vill hitta en match, även om denne person kanske inte maxar betygen för alla 219 urvalskriterierna.
    Fast det är ju inte svar på hur TS hittar en bra man utan snarare en åsikt om att TS kan inte få en bra man för det finns inga.
  • Anonym (Svårt)

Många av oss kvinnor måste se oss som dyrbara för att inte bli betraktade som billiga, för "billiga slampor" vill ju män med hora/madonna-komplex inte ha.
  • Anonym (Viben)
    Stjärnljuset skrev 2026-01-05 21:55:58 följande:
    Klart jag har det!

Typ såna här saker;

Hel och ren
    Kan sköta kissandet ner i toaletten
    Ej hårdhänt (abrupt ta tag i en hårt i random situation)
    Inte ha haft förnedrande sex med tjejer med dåligt självförtroende(troligtvis ej frivilligt)
    Följa lagar och regler
    Är fortkörning ok eller är man rökt då också?
  • Anonym (xxx)

Jag har gett upp och det får vara så. Jag har mina vuxna barn och deras respektive och hoppas på barnbarn snart, och jag har även en bra relation med min exman, samt några goda väninnor. Det får räcka så. Jag har ledsnat på alla dåliga erfarenheter från dejting, här är några exempel, det finns mer:

- frågar ut mig om min ekonomi, och det är uppenbart att han vill utnyttja mig. En sa faktiskt rakt ut att han hade skulder, och undrade om jag kunde hjälpa honom att betala tillbaka dem, så skulle det bli "bra för oss båda sedan". Detta sa han alltså på första dejten (lika bra i och för sig)

- är uppenbart alkoholiserad

-  har ett konstigt, alltför nära förhållande till sin syster som måste få veta allting och kontrollera allting han gör

- har en exfru som inte släpper taget

- säger att barnen är vuxna, utflyttade och sjävständiga - i verkligheten är de JÄMT där

- har osnygga vanor, dålig hygien, gula tänder, luckor i tandraden etc.

- luktar tobaksrök fast jag skrivit uttryckligen att "rökfri är krav"

- är allmänt ganska okunnig, inte det minsta intresserad av politik och samhällsfrågor, har enkla intressen (spel och dobbel, titta på sport och enkla underhållningsprogram), kan inte stava eller använda skiljetecken och stor bokstav på rätt sätt, kan inte engelska

• Mayjel
    Anonym (xxx) skrev 2026-01-12 14:11:35 följande:

Jag har gett upp och det får vara så. Jag har mina vuxna barn och deras respektive och hoppas på barnbarn snart, och jag har även en bra relation med min exman, samt några goda väninnor. Det får räcka så. Jag har ledsnat på alla dåliga erfarenheter från dejting, här är några exempel, det finns mer:

- frågar ut mig om min ekonomi, och det är uppenbart att han vill utnyttja mig. En sa faktiskt rakt ut att han hade skulder, och undrade om jag kunde hjälpa honom att betala tillbaka dem, så skulle det bli "bra för oss båda sedan". Detta sa han alltså på första dejten (lika bra i och för sig)

- är uppenbart alkoholiserad

-  har ett konstigt, alltför nära förhållande till sin syster som måste få veta allting och kontrollera allting han gör

- har en exfru som inte släpper taget

- säger att barnen är vuxna, utflyttade och sjävständiga - i verkligheten är de JÄMT där

- har osnygga vanor, dålig hygien, gula tänder, luckor i tandraden etc.

- luktar tobaksrök fast jag skrivit uttryckligen att "rökfri är krav"

- är allmänt ganska okunnig, inte det minsta intresserad av politik och samhällsfrågor, har enkla intressen (spel och dobbel, titta på sport och enkla underhållningsprogram), kan inte stava eller använda skiljetecken och stor bokstav på rätt sätt, kan inte engelska

Fullt rimliga dealbreakers. Förstår inte varför någon blev upprörd över dessa. Losers som inte kan leva upp ens till den lägsta standarden förmodar jag.
  • Mayjel
    Anonym (Svårt) skrev 2026-01-12 13:14:47 följande:
    Många av oss kvinnor måste se oss som dyrbara för att inte bli betraktade som billiga, för "billiga slampor" vill ju män med hora/madonna-komplex inte ha.
    Det borde vi göra helt oavsett hur män betraktar en, se oss själva som dyrbara menar jag. Om ingen annan gör det så bör vi göra det för vår egen skull ändå. 

Och ja, ynkliga typer med ett onyanserat Madonna-hora-perspektiv på kvinnors sexualitet är verkligen inget att ha. Bottenskrap med usel kvinnosyn. 
Svar på tråden Hur ska man egentligen hitta en bra man?