• Stjärnljuset

Hur ska man egentligen hitta en bra man?

Jag har letat i några olika omgångar efter en ny livspartner sen jag lämnade barnens pappa. Jag har haft några relationer men lite in i relationerna så tappar männen mitt Intresse. Det kan vara driv som saknas, politisk åskådning, gamla otroheter som kommer upp i dagen, att de inte prioriterar självklara saker som tid tillsammans, bra kommunikation mm mm.

Två av dem har jag hunnit presentera för barnen och nu är jag i ett läge med den sista där för många saker börjar bli saker som jag inte kan acceptera. Jag vill absolut inte bli en sån som byter man stup i kvarten men hur ska man göra när det inte känns rätt? Sen orkar jag knappt leta längre, det verkar ju inte finnas några reko män kvar?.

Vill ni resonera med mig?

• Svar på tråden Hur ska man egentligen hitta en bra man?
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (m)
    Anonym (Spot on) skrev 2026-01-16 10:53:46 följande:

På tal om påstått modiga kvinnor som inte är oroliga för att bli nobbade eller har andra hjärnspöken som gör att hon inte törs vara den som tar första steget. 

amelia.expressen.se/premium/jag-kan-bara-ta-for-mig-sexuellt-nar-jag-dricker/

Att hävda att man inte är det minsta orolig för att bli avvisad och att det alltid är andra anledningar till att man inte försöker ta kontakt blir nästan oseriöst. Har inte mött en enda person i mitt liv som är likgiltig inför att bli avvisad av någon man vill ha kontakt med.

Kvinnor kan dock kosta på sig att vara fega eftersom de ändå kommer att få ett urval av (mer eller mindre) desperata män som visar intresse för dem. Hon skjuter sig dock i foten här eftersom det då blir männen som definierar hennes urval av möjliga kandidater och det finns en stor risk att ingen av dem som visar intresse för henne, och som hon därför väljer mellan, uppfattas som "bra".

Åter igen, fel på hennes arbetsmetod. Att upprepa ett beteende men hoppas på ett annat resultat är som bekant definitionen på idioti. Något behöver ändras om resultatet ska bli annorlunda från tidigare försök. Det är så uppenbart men till synes så svårta att ta till sig och ändra det egna beteendet.

Men vad bra då att det är ingen i tråden som påstått att den inte är det minsta orolig...
  • Anonym (m)

Ni måste tydligen hitta på och/eller överdriva saker för att försöka få fram någon slags poäng...

"vad du är rädd, du är livrädd, din egen rädsla hindrar dig"

"Att påstå att man inte är det minsta orolig..."

Läs gärna vad som faktiskt står i inläggen istället för att låta fantasin skena iväg

• Anonym (Mandomsmannen)
    philly skrev 2026-01-16 10:55:51 följande:
    Det är nog bra om man har i alla fall någorlunda liknande värderingar, men man behöver inte vara lika i exakt allt för att det ska fungera. Att ha en kravlista med 219 punkter som måste uppfyllas för att man ska vara nöjd med tillvaron är väl knappast något att skryta om heller. Det tyder väl snarare på en ganska jobbig person som aldrig är nöjd med någonting. Finns ju sådana människor som hela tiden gnäller över allt möjligt och de brukar väl knappast vara populära. Dessutom antar jag att många av dessa krav är självklara saker som att kunna ta hand om sig själ, sitt hem, ordnad ekonomi osv. 
    Alltså man får nog ha klart för sig att 

När hon vill vara mallig och verka oåtkomlig på FL : 219 krav

Till vardags : 2 krav

Full & kåt : 0 krav  "Jag tar vilken skit-snubbe som helst, bara jag får uppmärksamhet!!!!"
  • UngGubbeinorr
    Anonym (Spot on) skrev 2026-01-16 10:53:46 följande:

Kvinnor kan dock kosta på sig att vara fega eftersom de ändå kommer att få ett urval av (mer eller mindre) desperata män som visar intresse för dem. Hon skjuter sig dock i foten här eftersom det då blir männen som definierar hennes urval av möjliga kandidater och det finns en stor risk att ingen av dem som visar intresse för henne, och som hon därför väljer mellan, uppfattas som "bra".

Åter igen, fel på hennes arbetsmetod. Att upprepa ett beteende men hoppas på ett annat resultat är som bekant definitionen på idioti. Något behöver ändras om resultatet ska bli annorlunda från tidigare försök. Det är så uppenbart men till synes så svårta att ta till sig och ändra det egna beteendet.

Väldigt bra formulerat, att hon skjuter sig i foten som inte själv initierar kontakt med män hon finner intressanta och då lämnar över till män att definiera hennes urval av möjliga kandidater.
  • Anonym (Spot on)
    UngGubbeinorr skrev 2026-01-17 01:16:50 följande:
    Väldigt bra formulerat, att hon skjuter sig i foten som inte själv initierar kontakt med män hon finner intressanta och då lämnar över till män att definiera hennes urval av möjliga kandidater.
    Så är det ju. Det är självklart superbekvämt att bara sitta tillbakalutad och vänta på att någon ska uppvakta en.... eller stå i baren och vänta på att någon ska komma och bjuda en på dricka utan några garantier för vad som händer sen. Man riskerar aldrig att avisas när man väntar på andra men passiviteten gör samtidigt att man missar massor av män som av någon anledning inte har lagt märke till henne... eller som vet sitt värde och anser att hon därför kan göra de inledande kontaktförsöken och kanske bjuda på någon dricka. Vi är ju för lämlikhet mellan könen, eller hur... eller är det bara när det gynnar kvinnorna som vi tycker att det ska vara jämlikt?
  • Anonym (Tindra)
    Anonym (Mandomsmannen) skrev 2026-01-16 19:07:20 följande:

Full & kåt : 0 krav  "Jag tar vilken skit-snubbe som helst, bara jag får uppmärksamhet!!!!"
    Nu ägnar du dej åt sexuella fantasier, förstår jag. Du hoppas alltså att mina 219 krav är som bortblåsta när du och jag ses i en bar och jag är "ful & kåt" Kyss
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Mandomsmannen) skrev 2026-01-16 19:07:20 följande:

Nu har inte jag iallafall närheten av 219 krav, landar väl på runt 10.
    Men, dessa krav gäller alltid. Oavsett vad.
    Och ett ons har jag aldrig haft, det är nämligen ett av de viktigaste kraven. Att inte försöka få till det sexuellt för tidigt. 

Tror snarare att du talar om dig själv när det kommer till sista stycket. 
  • Anonym (Mandomsmannen)
    Anonym (Mimmi) skrev 2026-01-17 15:13:27 följande:
    Nu har inte jag iallafall närheten av 219 krav, landar väl på runt 10.
    Men, dessa krav gäller alltid. Oavsett vad.
    Och ett ons har jag aldrig haft, det är nämligen ett av de viktigaste kraven. Att inte försöka få till det sexuellt för tidigt. 

Tror snarare att du talar om dig själv när det kommer till sista stycket. 

Nej, dom kraven gäller inte alltid, oavsett.  Däremot är det vad du tror och det är definitivt vad du skriver härinne. 
    Såhär funkar det. Du och andra kvinnor skapar er själv en massa krav. Ju fler krav man skapar desto räddare är man innerst inne. 

Men när den rätte dyker upp och kärleken slår till så kommer kravlistan hastigt och lustigt att gå upp i tomma intet.  

Så nej, långa kravlistor gör dig inte mer värd, det är bara tecken på rädsla och oerfarenhet.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Tindra) skrev 2026-01-17 14:10:04 följande:
    Nu ägnar du dej åt sexuella fantasier, förstår jag. Du hoppas alltså att mina 219 krav är som bortblåsta när du och jag ses i en bar och jag är "ful & kåt" Kyss
    Hoppas att du skojar.. 219 krav? Är du sjuk ? med 29 krav så måste det garanterat ingå hur exakt långa tånaglarna måste vara med va? Herregud!?
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Mandomsmannen) skrev 2026-01-17 18:10:59 följande:

Nej, dom kraven gäller inte alltid, oavsett.  Däremot är det vad du tror och det är definitivt vad du skriver härinne. 
    Såhär funkar det. Du och andra kvinnor skapar er själv en massa krav. Ju fler krav man skapar desto räddare är man innerst inne. 

Men när den rätte dyker upp och kärleken slår till så kommer kravlistan hastigt och lustigt att gå upp i tomma intet.  

Så nej, långa kravlistor gör dig inte mer värd, det är bara tecken på rädsla och oerfarenhet.

Jo, det gör de. Hur skulle du veta bättre än jag hur jag resonerar och lever?
    Jösses alltså.
    Så ja, mina ca tio krav gäller alltid. Alltid.

Det är basic krav som de flesta vettiga män fixar att leva upp till.
    Gör de inte det så är jag inte intresserad.

Oavsett vad du tror om saker. 
    Det spelar ingen roll att du tror att jag ljuger och fabulerar faktiskt.
    Skulle tippa att det beror på att du inte klarar de mest basala krav som de flesta har. Båe män och kvinnor skulle jag tro.

Du snackar en massa goja som du inte har koll på. 

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Mimmi)
    philly skrev 2026-01-17 18:41:45 följande:
    Omkring 10 krav är ju inget att reagera på, men den andra kvinnan som hävdar att hon har en lista med 219 punkter då undrar man hur den listan ser ut och det ger intryck av att vara en person som aldrig är riktigt nöjd med tillvaron. Att ha några preferenser eller krav som behöver vara uppfyllda för att en person ska kännas intressant att dejta är inget konstigt. 
    Precis.
  • UngGubbeinorr
    Anonym (Spot on) skrev 2026-01-17 13:35:11 följande:
    Så är det ju. Det är självklart superbekvämt att bara sitta tillbakalutad och vänta på att någon ska uppvakta en.... eller stå i baren och vänta på att någon ska komma och bjuda en på dricka utan några garantier för vad som händer sen. Man riskerar aldrig att avisas när man väntar på andra men passiviteten gör samtidigt att man missar massor av män som av någon anledning inte har lagt märke till henne... eller som vet sitt värde och anser att hon därför kan göra de inledande kontaktförsöken och kanske bjuda på någon dricka. Vi är ju för lämlikhet mellan könen, eller hur... eller är det bara när det gynnar kvinnorna som vi tycker att det ska vara jämlikt?
    Precis, allt vad jämlikhet åker ut vid dejting, lite tillspetsat. 

Ytterst få män blir uppvaktade, de som blir det är oftast nån sorts kändisar som inte får vara ifred på krogar å restauranger. Många av dem har också en historia av att välja fel, troligen ofta förblindade av skönhet. Men de har en grå vardag de också.. 

Men den kvinna som själv är aktiv och initierar kontakt, den kvinnan brädar lätt den passive. Där ligger nog roten till TS fråga om hur hon skall hitta en bra man.
  • Anonym (Tindra)
    UngGubbeinorr skrev 2026-01-18 01:31:17 följande:
    Precis, allt vad jämlikhet åker ut vid dejting, lite tillspetsat. 

Ytterst få män blir uppvaktade, de som blir det är oftast nån sorts kändisar som inte får vara ifred på krogar å restauranger. Många av dem har också en historia av att välja fel, troligen ofta förblindade av skönhet. Men de har en grå vardag de också.. 

Men den kvinna som själv är aktiv och initierar kontakt, den kvinnan brädar lätt den passive. Där ligger nog roten till TS fråga om hur hon skall hitta en bra man.
    Håller med om att kvinnor också gynnas av mer jämlikhet i dejtingsituationer. De män som inte kan ta att en kvinna är aktiv och drivande är inget att ha ändå och då är det bra att få veta det så tidigt som möjligt.
  • Anonym (Tindra)
    Anonym (Hmm) skrev 2026-01-17 18:17:14 följande:
    Hoppas att du skojar.. 219 krav? Är du sjuk ? med 29 krav så måste det garanterat ingå hur exakt långa tånaglarna måste vara med va? Herregud!?
    219 krav är inte många. Då jag har krav om exakt hur lång varje enskild tånagel ska vara, så försvinner 10 krav redan där. LOL
Svar på tråden Hur ska man egentligen hitta en bra man?